NowościAktualnościParkuj bez nerwów. Poznaj asystentów bezstresowego parkowania

Parkuj bez nerwów. Poznaj asystentów bezstresowego parkowania

Skoda przedstawia 5 asystentów bezstresowego parkowania – z ich pomocą zaparkujesz bez nerwów. Dowiedz się więcej na ten temat.

Wyniki badań przeprowadzonych niedawno w Australii dowodzą, że aż 79% respondentów odczuwa pewien rodzaj stresu lub dyskomfortu za kierownicą. Jaki jest tego powód? Blisko 60% ankietowanych wskazało na parkowanie równoległe. Kierowcy najczęściej martwią się, że podczas wykonywania tego manewru wstrzymają ruch lub zarysują stojący obok samochód.

Na szczęście we współczesnych autach z pomocą przychodzą rozmaite systemy asystujące – zaczynając od czujników i sygnałów dźwiękowych, a kończąc na zaawansowanych funkcjach parkowania bez udziału kierowcy. Mając świadomość tego jak ważne jest bezpieczeństwo na drodze oraz bazując na doświadczeniu, eksperci Skody przygotowali zestawienie najpopularniejszych asystentów parkowania.

Czujniki parkowania

Czujniki parkowania to proste, ale skuteczne rozwiązanie, które znajdziemy już w większości dzisiejszych samochodów. Czujniki ultradźwiękowe (czasem elektromagnetyczne) są umieszczone w tylnym zderzaku, a w droższych wersjach wyposażenia także w przednim. Wysyłając i odbierając fale, mogą one „zobaczyć” przeszkodę. W momencie, gdy samochód się do niej zbliża, sygnał dźwiękowy w samochodzie zwiększa częstotliwość „pikania”. Kiedy przerywany sygnał staje się ciągłym dźwiękiem, oznacza to, że czas się zatrzymać – w tym momencie od zderzaka do przeszkody zostało tylko 15 centymetrów. Co ciekawe, technologia ta powstała w latach 70. XX wieku jako pomoc dla osób niewidomych, a pierwsze czujniki w zderzakach samochodowych pojawiły się w 1982 roku.

Kamera cofania

Pierwsze prace nad tym rozwiązaniem rozpoczęły się w latach 50. ubiegłego wieku, jednak wówczas pomysł nie został wdrożony. Dopiero przyspieszony rozwój technologii i cyfryzacji po 2000 roku sprawił, że kamery cofania zaczęły być coraz częściej stosowane. Umieszczony z tyłu auta, zazwyczaj w pobliżu uchwytu bagażnika, szerokokątny obiektyw przesyła obraz do wyświetlacza na desce rozdzielczej. Często pokazuje również linie pomocnicze, które pomagają w ocenie odległości i wskazują bezkolizyjną drogę do miejsca parkingowego.

REAR TRAFFIC ALERT

Ten system pomaga bezpiecznie wyjechać z prostopadłego miejsca parkingowego. Funkcja Rear Traffic Alert korzysta z czujników umieszczonych w tylnym zderzaku. Wyświetlacz komputera pokładowego lub sygnał dźwiękowy wskazują, czy z boku nie zbliża się inny samochód oraz czy za autem nie znajdują się ludzie lub przeszkody. W razie potrzeby uruchamia się także aktywne hamowanie. Czasami podobne systemy współpracują z kamerami panoramicznymi, dając kierowcom podgląd tego, co dzieje się wokół ich samochodu.

PARK ASSIST

Ten system został wprowadzony na rynek w 2003 roku i od tego czasu jest stale rozwijany. Funkcja automatycznego parkowania, korzystając z czujników i kamer, może określić czy między zaparkowanymi pojazdami jest wystarczająco dużo miejsca dla Twojego auta. Następnie samochód może zająć wybraną przestrzeń w ramach jednego manewru. Kierowca kontroluje wtedy jedynie pedał przyspieszenia i hamulca oraz zmianę biegów.

Obecnie asystent parkowania może precyzyjnie cofać podczas wielu manewrów oraz parkować prostopadle – najpierw cofając, a później podjeżdżając do przodu. Co więcej, automatyczne opuszczenie miejsca parkingowego również nie stanowi dla niego problemu. Rozwijając technologię, stopniowo zmniejszano także wymaganą przez system przestrzeń i odległość między samochodem a przeszkodami – z przodu i z tyłu. W ramach funkcji asystenta parkowania samochód może również sam wyhamować przed nagłą przeszkodą.

Samodzielne parkowanie

Kolejnym etapem rozwoju asystentów parkowania jest system Remote Parking, który potrafi całkowicie samodzielnie zaparkować samochód. Przejmuje odpowiedzialność za kręcenie kierownicą, wciskanie pedału gazu i hamulca, zmianę biegów, a czasem nawet zaciągnięcie hamulca ręcznego. Wystarczy przytrzymać przycisk, a samochód zajmie się wszystkim. Niektóre auta mogą już parkować w ten sposób bez kierowcy siedzącego w środku – manewrem steruje aplikacja w telefonie.

Przyszłość? Parkowanie autonomiczne.

Chociaż współczesne samochody mogą już parkować samodzielnie, to nadal potrzebują kontaktu i minimalnej interakcji z człowiekiem. Wizją przyszłości jest jednak parkowanie bez jakiegokolwiek udziału kierowcy, którego zadaniem będzie jedynie zatrzymanie auta w wyznaczonej strefie (np. w garażu) i stuknięcie w ekran telefonu – w ten sposób wyda polecenie, aby samochód samodzielnie znalazł wolne miejsce i zaparkował. Jeśli jest to auto elektryczne, najpierw odnajdzie miejsce z ładowarką i doładuje akumulatory. Następnie przemieści się na zwykłe miejsce postojowe, aby zwolnić stanowisko. Ponadto na życzenie właściciela samochód będzie mógł nawet przeparkować się samodzielnie w wyznaczone miejsce.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji