OponyOpony z homologacją. Czym się różnią? Czy warto kupić dedykowane ogumienie?

Opony z homologacją. Czym się różnią? Czy warto kupić dedykowane ogumienie?

O tym, jakie opony zostaną zamontowane w trakcie produkcji samochodu w fabryce, nie decyduje przypadek. Producenci aut współpracują z koncernami oponiarskimi w tej materii.

Rzadko kiedy wybór konkretnego ogumienia na tzw. pierwszy montaż jest jedynie efektem negocjacji biznesowych, a montowane w fabryce opony są takie same jak te dostępne w hurtowniach. W większości przypadków producenci samochodów stawiają firmom oponiarskim specjalne wymagania co do parametrów ogumienia. Przygotowane opony poddawane są przez producentów aut wielomiesięcznym testom, a ich konstrukcja jest w tym czasie modyfikowana.

Z pozoru takie same, a jednak inne

Okazuje się, że poszczególni producenci samochodów mają odmienne wymagania. Na przykład dla francuskich wytwórców często najważniejszy jest komfort jazdy, z kolei BMW stawia na precyzję prowadzenia. Wymogi co do właściwości opon uwarunkowane są też często rodzajem samochodu. Producenci pojazdów elektrycznych oczekują jak najniższych oporów toczenia, a w przypadku aut sportowych ważna jest m.in. odpowiednia przyczepność w zakrętach oraz podczas przyspieszania czy hamowania.

Co ciekawe, w wielu przypadkach dedykowane do konkretnej marki samochodów opony z pozoru nie różnią się od tych dostępnych na rynku części zamiennych. Zwykle mają taką samą nazwę, a ich bieżnik często nie różni się kształtem. Gdzie zatem kryją się różnice? W zależności od wymagań producentów aut opony mogą mieć odmienną konstrukcję wewnętrzną, a przede wszystkim inny skład mieszanki. Dedykowane do konkretnych marek opony można poznać po oznaczeniach umieszczonych na boku. Najpopularniejsze są homologacje do Audi (AO), Mercedesa (MO), czy Porsche (N0). Swoje oznaczenie posiadają także opony z homologacją do BMW – w tym przypadku jest to symbol *.

Jednak nie tylko do aut marek premium produkowane są opony o specjalnych właściwościach. Na oponach można znaleźć także symbole innych marek takich jak m.in. Peugeot (PE), Toyota (TO), Ford (FO) czy Renault (RE). Poniżej prezentujemy najpopularniejsze oznaczenia.

  • Aston Martin: AM8, AMP, AMS, AMX
  • Audi: AO, AO1, AOE, RO1, RO1, RO2
  • Bentley: B, B1, BC, BL
  • Bmw: *
  • Chrysler: C1
  • Dacia: DA
  • Ferrari: F, K1, K2
  • Fiat: FI
  • Ford: FO, FO2
  • Jaguar: J, JRS
  • Lamborghini: L
  • Lancia: LA
  • Lotus: LS
  • Maserati: MGT
  • McLaren: MC, MC1
  • Mercedes-Benz: MO, MOE, MO1, MB1
  • Opel: OP
  • Peugeot: PE
  • Porsche: N, N0, N1, N2, N3, N4
  • Renault: RE
  • Skoda: SK
  • Toyota: TO
  • Volkswagen: VW
homologacja
Oznaczenie homologacji znajduje się na boku opony. Na zdjęciu symbol homologacji do Audi.

Gdzie kupić opony z homologacją?

Wbrew opinii panującej wśród wielu kierowców, opony z homologacją do danej marki nie są dostępne tylko w autoryzowanych stacjach obsługi. Zwłaszcza w przypadku popularnych modeli poza ASO można je kupić w hurtowniach motoryzacyjnych i internetowych sklepach oponiarskich. Warto wiedzieć, że w wielu przypadkach ich cena nie odbiega od ceny tego samego modelu ogumienia bez homologacji.

Czy trzeba kupować opony z homologacją?

Opony z homologacją powinni kupować kierowcy samochodów, których producent dopuszcza stosowanie tylko jednego, specjalnego modelu ogumienia. W praktyce dotyczy to aut sportowych takich jak np. Ferrari czy Porsche i ma tu szczególne znaczenie. W takich autach tylko homologowane ogumienie zapewnia odpowiednią stabilność pojazdu podczas szybkiej jazdy. W pozostałych przypadkach montowanie opon z homologacją np. Peugeota czy Opla nie jest wymagane. Jednak warto pamiętać, że założenie dedykowanego ogumienia zapewnia zachowanie właściwości takich jak m.in. precyzja prowadzenia czy komfort jazdy określonych przez producenta podczas konstruowania pojazdu.

Redakcja poleca również:

Kiedy obowiązuje gwarancja na opony, a kiedy nie?

Jak zużyty bieżnik opony wpływa na nasze bezpieczeństwo?

Nasz test opon letnich w rozmiarze 195/65 R15

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

  1. Oj niestety, opona oponie nie równa. Można zrobić tak, że poświęcić więcej czasu i dobrać coś co nam odpowiada po za parametrimi, które muszą pasować do danej felgi. Ja pogadałem i poczytałem opinie ludzie co się orientują, znalazłem jedne z polecanych od Yokohama i jest ok. Guma jest trwała, nie widać, żeby brało bieżnik, a już jeżdżę na nich kolejny sezon na tych bluearth winter i opona jest w dobrym stanie. Po za tym dobrze się na nich jeździ, jest komfort.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji