TestyPorównanieOpel Grandland X kontra Kia Sportage – PORÓWNANIE

Opel Grandland X kontra Kia Sportage – PORÓWNANIE

SUV-y Opla i Kii, czyli Sportage i Grandland X w nowych wersjach udowadniają jedno – że turbodiesle mają się świetnie. Oto starcie dwóch kompaktowych SUV-ów.

Statystyki sprzedaży nie kłamią – turbodiesle są w odwrocie. „Zabijają” je coraz ostrzejsze normy emisji spalin, coraz bardziej skomplikowana konstrukcja i… coraz lepsze silniki benzynowe oraz układy hybrydowe. W rezultacie sprzedaż modeli wysokoprężnych w Europie regularnie spada. Przykład? W samym ubiegłym roku – aż o 18% względem tego samego okresu z 2017 r. (z 6,17 do 5,59 mln – dane dla 230 spośród 27 europejskich krajów).

KIA Sportage - OPEL Grandland X 09-2018
Kia i Opel mierzą po 448 cm długości i mają zbliżone (przeciętne) prześwity, odpowiednio, 17,2 i 18,8 cm.

Mimo to producenci nie składają broni. Zarówno Kia, jak i Opel w połowie 2018 r. wprowadzili nowe silniki Diesla do swoich bestsellerów w gronie SUV-ów. U koreańskiego producenta zbiegło się to z modernizacją Sportage’a.

Choć zmiany w obrębie nadwozia i wnętrza są głównie kosmetyczne, pod maską nastąpiła prawdziwa rewolucja – pożegnano poczciwe 1.7 CRDi i w jego miejsce wprowadzono nowo opracowaną jednostkę 1.6 CRDi z rodziny „U3”. W Grandlandzie X – kuzynie Peugeota 3008 – także wymieniono stary silnik na nowy.

Do lamusa odeszło więc wcześniejsze 1.6 CDTI, a w jego miejsce wprowadzono jednostkę o pojemności 1.5. Oba turbodiesle robią wrażenie wysoką kulturą i właściwym brakiem wibracji. Bardziej miękko pracuje koreański turbodiesel, który w niskim zakresie obrotów ma odrobinę więcej zapału niż jednostka Grandlanda, a przy okazji wykazuje się lepszą „górą”. Co ważne, jednostki Kii i Opla praktycznie nie mają turbodziury, do tego bardzo miarowo rozwijają moc. Brzmią przyjemnie, ale w górnym zakresie obrotów silnik Grandlanda bardziej daje o sobie znać niż 1.6 CRDi Sportage’a i przejmuje pierwsze skrzypce w kabinie. W konkurencjach dynamicznych oba samochody są zaskakująco blisko siebie. Do 100 km/h rozpędzają się w identycznym czasie 10,5 s, natomiast do prędkości 140 km/h o 0,5 s szybsza jest Kia (21,4 wobec 21,9 s).

Różne konfiguracje

Podstawowe wersje obu tych SUV-ów do współpracy mają 6-stopniowe przekładnie ręczne, ale testowane modele zaopatrzono w automaty. W przypadku wyłącznie przednionapędowego Opla za taką przyjemność trzeba zapłacić 8 tys. zł, natomiast u Kii sprawa okazuje się nieco bardziej skomplikowana. Otóż 136-konna odmiana 1.6 CRDi (dostępna jest też wersja 115-konna) z przekładnią ręczną występuje jedynie w konfiguracji z układem 4×4. Dopiero decydując się na Sportage’a z automatem 7DCT, klient ma wybór – napęd przedni lub na obie osie. Pierwsza opcja kosztuje o 1000 zł mniej niż wariant ze skrzynią ręczną (107 490 zł), natomiast w wersji 4WD automat wymaga 7000 zł dopłaty. Tyle tylko, że w tej ostatniej konfiguracji (136 KM, 7DCT, 4WD) Sportage jest dostępny wyłącznie w bogato wyposażonej odmianie L, kosztującej 124 490 zł (wersja M, 136 KM, 7DCT, 2WD to wydatek 116 490 zł).

6 lub 7 przełożeń

Mimo różnej konstrukcji (dwa sprzęgła w Kii, automat z konwerterem w SUV-ie Oplu) obie skrzynie mają podobne zalety. A więc szybko zmieniają bieg na wyższy, sprawnie odpowiadają na kickdown i dobrze współpracują z kierowcą. Oplowska przekładnia, zresztą taka sama, z jakiej korzysta m.in. BMW, prezentuje jednak bardziej wyrównaną formę i nie pozwala sobie na żadne wpadki.

W Sportage’u podczas rozpędzania z maksymalną intensywnością zawsze następuje wyraźne szarpnięcie przy zmianie z 1. biegu na 2. Zdarza się ono czasem również przy kickdownie. Automat Opla nie ma funkcji Sport, której zresztą nie potrzebuje, a oba auta – łopatek przy kierownicy. Tryb sportowy w Kii okazuje się za to zaskakująco dobry. Czyli nie trzyma niepotrzebnie silnika na obrotach i szybciej niż w podstawowym ustawieniu reaguje na wciśnięcie gazu.

Bardzo oszczędny Opel

Największą zaletą Grandlanda jest jego wstrzemięźliwe obchodzenie się z paliwem. Szczególnie w mieście, gdzie nawet w całkiem gęstym ruchu zużywa średnio raptem 6,9 l paliwa na 100 km (Kia: 7,4 l/100 km). Poza miastem zadowala się zaś 4,9 l/100 km, natomiast koreańskie auto – 5,2 l/100 km. Również na autostradzie utrzymuje się podobna różnica. O ile przy podróżowaniu z prędkością 140 km/h z baku Grandlanda co 100 km znika ok. 8 l paliwa, o tyle ze Sportage’a – przynajmniej 8,3-8,5 l.

Opel Grandland X: Siła spokoju

Na drodze SUV Opla ma jednoznacznie spokojną naturę. Jest cichszy niż Kia (63,8 dB wobec 65,6 dB przy 100 km/h) i wygodniejszy. Jego zawieszenie łagodnie i bez zająknięcia tłumi nierówności, ale nadwozie pozwala sobie na nieco zbyt duże przechyły. Na szczęście nie wpływa to negatywnie na stabilność i zachowanie w zakrętach. Opel wykazuje tendencję do późnej i bezpiecznej podsterowności, a próby wytrącenia z równowagi gasi za pomocą łagodnie interweniującego ESP. Tak naprawdę jego największe bolączki to tendencja (na szczęście nieduża) do wpadania w bujanie oraz za silnie wspomagany i niezbyt bezpośredni układ kierowniczy.

Koreańskie auto po liftingu prowadzi się precyzyjniej, chętniej reaguje na skręty i wzbudza więcej zaufania niż Opel. SUV na drodze zachowuje się bezpiecznie i przewidywalnie, a jego charakter można określić jako bardziej zrównoważony. Względem Grandlanda na plus należy zaliczyć brak tendencji do „galopowania”, choć tłumienie niedoskonałości nawierzchni, szczególnie tych następujących po sobie, okazuje się nieco gorsze.

Ze starcia tych dwóch bestsellerów zwycięsko wychodzi Opel Grandland X. Ale Kia jest bardzo blisko.

SUV KIA Sportage
Szerokie nadkola, podatny na zarysowania plastik po bokach i przeciętna pojemność bagażnika Kii: 480-1469
OPEL SUV Grandland X Elite
Opel Grandland X: Okienko w podłokietniku, równa podłoga po złożeniu oparć kanapy i duża pojemność w Oplu: 514-1652 l.

Opel Grandland X vs Kia Sportage – PODSUMOWANIE PORÓWNANIA

Te dwa SUV-y prezentują bardzo zbliżony poziom. Na korzyść Opla przemawiają wyższy komfort, niższe zużycie paliwa i lepsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Druga Kia jest tańsza, obszerniejsza, a jej silnik – chętniej wchodzi na obroty. No i ma 7-letnią gwarancję.

Tabela WK-DANE TECH_OPEL GRANDLAND X 1.5 D

Tabela WK-DANE TECH_KIA SPOARTAGE 1.6 CRDI

SUV Kia Sportage vs SUV Opel Grandland X 06

Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT 2WD L – galeria

SUV Opel Grandland X 1.5 diesel 130 A6 Elite – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji