NowościRozrywkaOpancerzone limuzyny Mercedesa – na specjalne zamówienie

Opancerzone limuzyny Mercedesa – na specjalne zamówienie

Światowi przywódcy, miliarderzy, dyktatorzy – co ich łączy? Słabość do limuzyn z gwiazdą na masce. Poznaj gamę opancerzonych modeli Mercedesa.

Historia limuzyn Mercedesa zapewniających podróżującym specjalną ochronę sięga 1928 r. Wówczas zadebiutował model Nürburg 460 (W 08) z nadwoziem typu Pullman. Był on pierwszym samochodem, którego fabryczne wyposażenie pozwalało na skuteczną ochronę pasażerów przed atakami z użyciem broni palnej i materiałów wybuchowych.

Mercedes Nürburg 460 (W 08)
Mercedes Nürburg 460 (W 08)

Limuzyny Mercedesa szybko zyskały światową sławę. W 1930 r. dwa opancerzone Mercedesy 770 (W 07) w wersji Pullman zamówił cesarz Japonii Hirohito. Dziś jeden z tych samochodów możemy oglądać w muzeum marki w Stuttgarcie. Lata 30. i okres II wojny światowej to również trudny okres dla Mercedesa pod względem wizerunkowym. Nie jest tajemnicą, że z aut tego producenta korzystali przywódcy III Rzeszy.

Mercedes 770 (W 07)
Mercedes 770 (W 07)

Jednak w powojennych czasach nie wpłynęło to na postrzeganie marki i limuzyny Mercedesa pozostały przede wszystkim synonimem luksusu i bezpieczeństwa. Samochody ze Stuttgartu zamawiali przywódcy z całego świata. Ten związek władzy i aut z gwiazdą na masce był na tyle silny, że jeden z modeli – Mercedes 300 (W186) zyskał nawet przydomek „Adenauer” od nazwiska kanclerza Niemiec, który nim jeździł. Co ciekawe, 10 egzemplarzy tego auta w latach 50. zamówił ówczesny polski rząd.

Mercedes 300 (W186) "Adenauer"
Mercedes 300 (W186) „Adenauer”

Kolejną ważną limuzyną dla producenta ze Stuttgartu był Mercedes 600 (W100) „Grosser”. Wersję opancerzoną zamawiały głowy państw, a wariant „cywilny” cieszył się popularnością wśród znanych i bogatych. „Grossera” mieli m.in. Coco Chanel, David Bowie, Hugh Hefner, John Lennon czy Jack Nicholson. Współcześnie właścicielami modelu 600 są np. Jeremy Clarkson i Rowan Atkinson.

Mercedes 600 (W100) "Grosser"
Mercedes 600 (W100) „Grosser”

W latach 70. w odpowiedzi na zapotrzebowanie w krajach Ameryki Łacińskiej zaczęto produkować także „tańsze” modele opancerzone, bazujące na Mercedesie 280 SEL 3.5 (W116). Od tego momentu każda kolejna flagowa limuzyna Mercedesa – klasa S – występowała w takiej specjalnej wersji. W międzyczasie utworzono dział Mercedes-Benz Guard, który odpowiada za przygotowanie aut zapewniających najwyższy poziom ochrony.

Obecnie gama Mercedes-Benz Guard obejmuje trzy modele. Wszystkie z nich otrzymały oficjalny certyfikat urzędu ds. balistyki w Ulmie i spełniają wymagania kuloodporności BRV 2009. Nadwozie i okna są w stanie wytrzymać ostrzał z karabinu automatycznego przy użyciu amunicji przeciwpancernej, a wzmocnione dach, podłoga i boki karoserii zapewniają dodatkową ochronę przed materiałami wybuchowymi (spełnione kryterium ERV 2010).

Wyposażenie aut z serii Guard obejmuje: awaryjny system zapewnienia świeżego powietrza, który chroni pasażerów przed wnikaniem dymu lub drażniących gazów, automatyczny system gaśniczy, sprzęt urzędowy, np. syrena, lampy ostrzegawcze (obrotowe koguty) i radiotelefon, awaryjny akumulator rozruchowy, łatwy w obsłudze system alarmowy oraz zewnętrzny system komunikacji (głośnik/mikrofon).

Gama modeli Mercedes-Benz Guard
Gama modeli Mercedes-Benz Guard

Mercedes-Benz S 600 Guard

To „podstawowy” model wśród opancerzonych limuzyn Mercedesa. Bazuje na wydłużonej wersji klasy S (V222) z rozstawem osi wynoszącym 316,5 cm, co przekłada się na większą ilość miejsca w kabinie. Całe auto mierzy 525,5 cm długości. W 2014 r. był to pierwszy samochód, który uzyskał certyfikat ochrony balistycznej w klasie VR9.

Model S 600 jest napędzany 530-konnym silnikiem benzynowym V12 o pojemności 6.0, wspomaganym przez dwie turbosprężarki. Średnie zużycie paliwa wynosi 18,4 l/100 km.

Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard

Pullman to najdłuższa wersja klasy S w ofercie Mercedesa – jej rozstaw osi wynosi 441,8 cm, a długość całkowita – ok. 6,5 metra! W środku znajdzie się miejsce dla 6 osób. Fotele środkowego rzędu są zamontowane tyłem do kierunku jazdy. Za sprawą wysokości nadwozia zwiększonej do 159,8 cm (ok. 10 cm więcej niż w standardowej S-klasie), pasażerowie mają więcej miejsca na głowy. Podobnie jak S 600 Guard, model ten spełnia klasę ochrony balistycznej VR9.

Pod maską wersji S 650 znajdziemy benzynową jednostkę 6.0 V12 Biturbo, dostarczającą 630 KM i aż 1000 Nm. Średnie zużycie paliwa to 20,6 l/100 km.

Mercedes-Maybach S 650 Guard

Topowy model w ofercie Mercedes-Benz Guard. Jako jedyny na świecie seryjnie produkowany samochód spełnia najwyższą klasę ochrony balistycznej VR10. Oznacza to o ok. 20% większą wytrzymałość od aut z certyfikatem VR9. Mercedes-Maybach S 650 Guard pod względem wymiarów plasuje się pomiędzy modelami S 600 Guard i S 650 Pullman Guard. Jego nadwozie mierzy 546,2 cm, a rozstaw osi wynosi 336,5 cm.

Tak jak wersję Pullman, model S 650 Guard napędza 6-litrowe V12 o mocy 630 KM. Średnie zużycie paliwa to 18,4 l/100 km.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji