Światowi przywódcy, miliarderzy, dyktatorzy – co ich łączy? Słabość do limuzyn z gwiazdą na masce. Poznaj gamę opancerzonych modeli Mercedesa.
Historia limuzyn Mercedesa zapewniających podróżującym specjalną ochronę sięga 1928 r. Wówczas zadebiutował model Nürburg 460 (W 08) z nadwoziem typu Pullman. Był on pierwszym samochodem, którego fabryczne wyposażenie pozwalało na skuteczną ochronę pasażerów przed atakami z użyciem broni palnej i materiałów wybuchowych.
Limuzyny Mercedesa szybko zyskały światową sławę. W 1930 r. dwa opancerzone Mercedesy 770 (W 07) w wersji Pullman zamówił cesarz Japonii Hirohito. Dziś jeden z tych samochodów możemy oglądać w muzeum marki w Stuttgarcie. Lata 30. i okres II wojny światowej to również trudny okres dla Mercedesa pod względem wizerunkowym. Nie jest tajemnicą, że z aut tego producenta korzystali przywódcy III Rzeszy.
Jednak w powojennych czasach nie wpłynęło to na postrzeganie marki i limuzyny Mercedesa pozostały przede wszystkim synonimem luksusu i bezpieczeństwa. Samochody ze Stuttgartu zamawiali przywódcy z całego świata. Ten związek władzy i aut z gwiazdą na masce był na tyle silny, że jeden z modeli – Mercedes 300 (W186) zyskał nawet przydomek „Adenauer” od nazwiska kanclerza Niemiec, który nim jeździł. Co ciekawe, 10 egzemplarzy tego auta w latach 50. zamówił ówczesny polski rząd.
Kolejną ważną limuzyną dla producenta ze Stuttgartu był Mercedes 600 (W100) „Grosser”. Wersję opancerzoną zamawiały głowy państw, a wariant „cywilny” cieszył się popularnością wśród znanych i bogatych. „Grossera” mieli m.in. Coco Chanel, David Bowie, Hugh Hefner, John Lennon czy Jack Nicholson. Współcześnie właścicielami modelu 600 są np. Jeremy Clarkson i Rowan Atkinson.
W latach 70. w odpowiedzi na zapotrzebowanie w krajach Ameryki Łacińskiej zaczęto produkować także „tańsze” modele opancerzone, bazujące na Mercedesie 280 SEL 3.5 (W116). Od tego momentu każda kolejna flagowa limuzyna Mercedesa – klasa S – występowała w takiej specjalnej wersji. W międzyczasie utworzono dział Mercedes-Benz Guard, który odpowiada za przygotowanie aut zapewniających najwyższy poziom ochrony.
Obecnie gama Mercedes-Benz Guard obejmuje trzy modele. Wszystkie z nich otrzymały oficjalny certyfikat urzędu ds. balistyki w Ulmie i spełniają wymagania kuloodporności BRV 2009. Nadwozie i okna są w stanie wytrzymać ostrzał z karabinu automatycznego przy użyciu amunicji przeciwpancernej, a wzmocnione dach, podłoga i boki karoserii zapewniają dodatkową ochronę przed materiałami wybuchowymi (spełnione kryterium ERV 2010).
Wyposażenie aut z serii Guard obejmuje: awaryjny system zapewnienia świeżego powietrza, który chroni pasażerów przed wnikaniem dymu lub drażniących gazów, automatyczny system gaśniczy, sprzęt urzędowy, np. syrena, lampy ostrzegawcze (obrotowe koguty) i radiotelefon, awaryjny akumulator rozruchowy, łatwy w obsłudze system alarmowy oraz zewnętrzny system komunikacji (głośnik/mikrofon).
Mercedes-Benz S 600 Guard
To „podstawowy” model wśród opancerzonych limuzyn Mercedesa. Bazuje na wydłużonej wersji klasy S (V222) z rozstawem osi wynoszącym 316,5 cm, co przekłada się na większą ilość miejsca w kabinie. Całe auto mierzy 525,5 cm długości. W 2014 r. był to pierwszy samochód, który uzyskał certyfikat ochrony balistycznej w klasie VR9.
Model S 600 jest napędzany 530-konnym silnikiem benzynowym V12 o pojemności 6.0, wspomaganym przez dwie turbosprężarki. Średnie zużycie paliwa wynosi 18,4 l/100 km.
Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard
Pullman to najdłuższa wersja klasy S w ofercie Mercedesa – jej rozstaw osi wynosi 441,8 cm, a długość całkowita – ok. 6,5 metra! W środku znajdzie się miejsce dla 6 osób. Fotele środkowego rzędu są zamontowane tyłem do kierunku jazdy. Za sprawą wysokości nadwozia zwiększonej do 159,8 cm (ok. 10 cm więcej niż w standardowej S-klasie), pasażerowie mają więcej miejsca na głowy. Podobnie jak S 600 Guard, model ten spełnia klasę ochrony balistycznej VR9.
Pod maską wersji S 650 znajdziemy benzynową jednostkę 6.0 V12 Biturbo, dostarczającą 630 KM i aż 1000 Nm. Średnie zużycie paliwa to 20,6 l/100 km.
Mercedes-Maybach S 650 Guard
Topowy model w ofercie Mercedes-Benz Guard. Jako jedyny na świecie seryjnie produkowany samochód spełnia najwyższą klasę ochrony balistycznej VR10. Oznacza to o ok. 20% większą wytrzymałość od aut z certyfikatem VR9. Mercedes-Maybach S 650 Guard pod względem wymiarów plasuje się pomiędzy modelami S 600 Guard i S 650 Pullman Guard. Jego nadwozie mierzy 546,2 cm, a rozstaw osi wynosi 336,5 cm.
Tak jak wersję Pullman, model S 650 Guard napędza 6-litrowe V12 o mocy 630 KM. Średnie zużycie paliwa to 18,4 l/100 km.