Na rok przed 40. rocznicą powstania cywilnej wersji klasy G zadebiutowała jej nowa wersja. Zupełnie nowy Mercedes G 500
został oficjalnie przedstawiony podczas styczniowego salonu samochodowego w Detroit.

Klasa G jest bez wątpienia jedną z kilku największych motoryzacyjnych legend. Obok Porsche 911 jest także ikoną designu i popkultury. Tym bardziej pojawienie się nowej generacji jest wydarzeniem bez precedensu.

Prezentacja nowego Mercedesa klasy G w styczniu 2018 roku w Teatrze Michigan w Detroit, USA.

Historia Mercedesa klasy G

Historia klasy G sięga lat 70. XX wieku, kiedy z inspiracji szacha Iranu, który wówczas był znaczącym udziałowcem Mercedesa, klasa G powstała jako pojazd wojskowy. Co ciekawe powstawała także we Francji, na licencji jako Peugeot P4. Klasa G w wersji cywilnej produkowana jest od 1979 roku i wytwarzana przez Magna Steyr w Grazu w Austrii. Stąd znana była także jako Puch G. W latach 1979-1990 nosiła oznaczenie W460, następnie w latach 1990-2001 W461, a seria produkowana do czasu pokazania następcy W463.

Fakt, że klasa G pochodzi z Grazu firma wykorzystała podczas oficjalnej przedstawienia nowego modelu w Teatrze Michigan w Detroit. Prezentacji nowej klasy G dokonał bowiem prezes Mercedesa Dieter Zetsche oraz urodzony w Grazu Arnold Schwarzenegger.

Prezes Mercedesa – D. Zetsche oraz pochodzący z Grazu w Austrii, tak jak i Mercedesy klasy G – Arnold Schwarzenegger

Nowa klasa G

Jak przystało na ikonę motoryzacji wygląd nowej klasy G nie odbiega od poprzednika. Laik będzie mógł nawet pomylić ją z poprzednią wersją W463. Mercedes G klasa od 1979 niezmiennie zachowuje swój unikalny wygląd ze wszystkimi charakterystycznymi elementami takimi jak okrągłe reflektory, specyficzne klamki zewnętrzne drzwi, wyeksponowane koła zapasowe na tylnej klapie, a nawet niepowtarzalny dźwięk zamykania drzwi.

Nowy Mercedes klasy G 2018 – przód

Nadwozie zachowało styl, ale jest większe. 53 mm dłuższe i 121 mm szersze.
To dobra wiadomość, bo oznacza, że wnętrze jest przestronniejsze. Jeśli już mowa o wnętrzu to uległo ono znacznie większemu przeobrażeniu, bo tu konieczność zmian była największa. Oczywiście tu także zachowano styl nawiązujący do klasycznego wyglądu G klasy, ale równocześnie wprowadzono udogodnienia znane z najnowszych modeli Mercedesa wraz z szerokim zastosowaniem elektroniki.

 

 

Mercedes G – wymiary

Przestrzeń na nogi zwiększyła się o prawie 4 cm z przodu i 15 cm (!) z tyłu. Szerokość na wysokości łokci: 6,8 cm z przodu i 5,6 cm z tyłu. Te liczby oznaczają, że nowa G klasa oferuje nieporównywalnie większy komfort jazdy dla pasażerów. A to przecież nie koniec, bo nowe są także fotele i zawieszenie. Układ jezdny to osobny temat. Zawieszenie jest owocem współpracy spółek Mercedes-Benz G oraz Mercedes-AMG. Można więc spodziewać się niesamowitego połączenia dzielności w terenie i wzorowego zachowania przy wyższych prędkościach, a wszystko to przy 270-mm prześwicie przedniej osi i 24,1 mm tylnej.

Dzielność w terenie mają zapewniać lepsze parametry geometrii, trzy blokowane dyferencjały, reduktor i tryb G. Do tego dochodzi dużo sztywniejsze i lżejsze nadwozie, którego masa spadła aż o 170 kg. W 1979 roku klasa G debiutowała z 4 silnikami o mocach w zakresie 72-156 KM. Najnowszy model zaprezentowano w wersji G 500 z 4-litrowym silnikiem V8 o mocy 422 KM (310 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 610 Nm.

Mercedes kazał miłośnikom tej marki, a G klasy w szczególności, długo czekać na współczesną interpretację swojej terenowej legendy. Wszystko jednak wskazuje na to, że było warto czekać.