Mercedes Citan - pierwsza jazda

Mercedes Citan II jest owocem kooperacji niemieckiego koncernu z Renault. Okazuje się, że znacznie bardziej udanym od poprzednika. Nabywca ma do wyboru użytkową wersję Furgon i osobową Tourer.

Rynek samochodów dostawczych rządzi się swoimi prawami. Nabywca flotowy z różnych względów nierzadko chce skompletować całą flotę niezbędnych mu pojazdów w salonie danej marki. Aby było to możliwe, producent samochodów musi mieć szeroki wachlarz modeli. Ich samodzielne projektowanie nie zawsze ma sens. Stąd w świecie pojazdów użytkowych na porządku dziennym są alianse i kooperacje objawiające się tzw. inżynierią znaczkową.

Mercedes Citan Furgon
Równolegle z osobowo-towarową wersją Tourer Citan będzie oferowany także jako dwuosobowy furgon z dużym przedziałem ładunkowym. Typowy, dobrze wyposażony wariant osobowy pojawi się za kilka miesięcy – będzie sprzedawany jako Mercedes klasy T.

Jej książkowym przykładem była pierwsza odsłona Mercedesa Citana. Auto zadebiutowało w 2012 r. W całości bazowało na dostępnym od 2008 r. Renault Kangoo II. Niemiecki koncern zmienił w samochodzie m.in. deskę rozdzielczą, fotele i elementy zawieszenia. Dokonano także zmian stylistycznych nadwozia, które były najbardziej dyskusyjną składową całego projektu. Ale Citan miał też niezaprzeczalne zalety – klienci polubili go m.in. za wysoką trwałość.

Mercedes Citan – nadwozie i wnętrze

Teraz przyszedł czas na nowego Citana. Proces jego projektowania wyglądał zupełnie inaczej niż „jedynki”. Inżynierowie Mercedesa od początku brali udział w tworzeniu samochodu. Przedstawiciele marki szacują, że Citan II ma ok. 20% elementów innych lub różniących się charakterystyką od użytych w Renault Kangoo III.

Mercedes Citan - wnętrze
Użycie elementów znanych z innych modeli Mercedesa – w tym wskaźników, kierownicy i systemu multimedialnego MBUX sprawia, że w Citanie inni właściciele aut tej niemieckiej marki poczują się jak w domu.

Poza stylizacją nadwozia zmieniono m.in. kalibrację sterowników silnika i systemów asystenckich, charakterystykę zawieszenia, deskę rozdzielczą, panel wskaźników, komputer pokładowy, kierownicę z dotykowymi gładzikami do obsługi kluczowych funkcję, tapicerkę i wypełnienie foteli oraz system multimedialny – Mercedes postawił na autorski MBUX z obsługą Android Auto i Apple CarPlay (to plus, bo zaproponowana wraz z autem nawigacja okazuje się przeciętna).

Mercedes Citan - system MBUX
Citan może zostać wyposażony w system multimedialny MBUX. Pod nim znalazły się klasyczne przyciski. Zamiast pokrętła do regulacji głośności mamy przełącznik poruszający się w płaszczyźnie góra-dół.

Nie zabrakło typowych dla marki dźwigni do obsługi kierunkowskazów i wycieraczek oraz pokrętła na desce rozdzielczej do włączania świateł. Celem było oczywiście danie kierowcy poczucie jazdy samochodem spod znaku trójramiennej gwiazdy. Jak w domu mają poczuć się chociażby użytkownicy Vito i Sprinterów.

Mercedes Citan - konsola srodkowa
Tak wyglądające pokrętła znamy z innych modeli Dacii czy Renault. Nie jest to bynajmniej wadą. Są estetyczne i intuicyjne w obsłudze.

W przeciwieństwie do Kangoo, Citan nie będzie oferowany w wersji bez środkowego słupka dachu, co zapewne jest podyktowane troską Mercedesa o wytrzymałość czy sztywność nadwozia. Ta ostatnia nie budzi zastrzeżeń. Nawet podczas jazdy po brukowanych drogach czy pochyłości nic nie trzeszczy, ani nie rezonuje.

Mercedes Citan – ładowność, pojemność bagażnika i przestronność

Ładowność, w zależności od wersji i jej wyposażenia, wynosi 439-501 kg. Czy do dużo, czy mało – zależy od zadań, do jakich ma zostać oddelegowany samochód. Niemniej o przeładowanie przy wnętrzu dostawczej wersji Furgon mieszczącej do 2,9 m³ nie będzie przesadnie trudno. Dostęp do ładunku zapewniają przesuwne drzwi boczne oraz tylne – dostępne w formie unoszonej klapy lub dzielonych drzwi skrzydłowych.

Mercedes Citan - przestrzen ladunkowa
Na pokład Citan Furgon może zabrać jedną europaletę. Dwie zmieszczą się, jeżeli zostaną ustawione w poprzek. Ładowność jest uzależniona od wersji silnikowej. Wynosi ok. 0,5 tony.

W pierwszym rzędzie miejsca jest pod dostatkiem. W drugim osobowej wersji Tourer nie brakuje przestrzeni nad głową. Ilość tej na kolana także można opisać jako wystarczającą. Przy pierwszym kontakcie korzystne wrażenie robi lekkość prowadzenia i wyciszenie (zwłaszcza egzemplarzy z benzynowym silnikiem 1.33). Zawieszenie dobrze filtruje nierówności nawet podczas jazdy bez ładunku, co w samochodach użytkowych nie zawsze ma miejsce. Mocną stroną jest też dobra widoczność – nie ograniczają jej nadmiernie rozbudowane czy pochylone słupki dachu.

Tworzywa, jak przystało na auto o użytkowym charakterze, są twarde, ale wyglądają atrakcyjnie. Kto poczuje potrzebę, może nawet zamówić dekory w kolorze czerni fortepianowej. Co ciekawe, w testowanych, bogato wyposażonych Mercedesach Citanach kierownica i dźwignia zmiany biegów nie były obszyte skórą. Lewarek precyzyjnie przemieszcza się między kolejnymi położeniami, a silniki równomiernie oddają moc.

Mercedes Citan - test
Poza dwuskrzydłowymi drzwiami tylnymi (opcja) Mercedes proponuje klasyczną, unoszoną ku górze klapę. Nie jest elektrycznie wspomagana, ale siła niezbędna do jej zamknięcia została dobrze wyważona – z klapą nie trzeba się siłować.

Mercedes Citan – wersje silnikowe i ceny

Do wyboru są benzynowe jednostki 1.33 (owoc współpracy Renault i Mercedesa) oraz diesel 1.5 (koncernu Renault). Nabywcy mogą zdecydować się na wysokoprężne odmiany 108 CDI (75 KM, 230 Nm), 110 CDI (95 KM, 260 Nm), 112 CDI (116 KM, 270 Nm) oraz benzynowe 110 (102 KM, 200 Nm) i 113 (131 KM, 240 Nm). Obecnie gamę otwiera dostawcza wersja 110 Furgon Base za 100 614 zł. Osobowa wersja Tourer 110 startuje z poziomu 113 775 zł. Gamę zamyka wersja Citan Tourer Pro 110 CDI za 128 935 zł. Oczywiście finalną kwotę na fakturze można istotnie zwiększyć dodatkami.

Mercedes Citan - lampa LED
Na liście opcji nie brakuje ciekawych pozycji. Reflektory LED High Performance można zamówić do każdej wersji. Zostały wycenione na 4339 zł.

W przyszłości Mercedes powiększy paletę wersji Citana. Najlepiej wykończona i wyposażona będzie oferowana jako Mercedes klasy T. Pojawi się także elektryczny eCitan o zasięgu do 285 km – jak deklaruje producent, pod względem możliwości konfiguracji czy ukształtowania przestrzeni ładunkowej nie będzie różnił się od odmian z konwencjonalnym napędem. W planach jest także odmiana z kempingową zabudową, stanowiąca odpowiedź na dobrze przyjętego Volkswagena Caddy California.

Mercedes Citan Pro Tourer 113  – plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze
 +  przestronne wnętrze, wygodne fotele, łatwość obsługi, solidny montaż
 –  przeciętnie działająca nawigacja, wersja Tourer nawet z topowym wyposażeniem pozostaje dosyć spartańska – kto szuka typowego kombivana dla rodziny, musi poczekać na Mercedesa klasy T

Układ napędowy
 +  dynamiczny i cichy silnik benzynowy, precyzyjna skrzynia biegów
 –  elastyczność przy obrotach poniżej 2000 obr./min mogłaby być lepsza

Właściwości jezdne
 +  wystarczająca precyzja prowadzenia, dobre filtrowanie nierówności (nawet przy jeździe bez ładunku)
 –  zawieszenie mogłoby zapewniać wyższą ładowność

Wyposażenie i cena
 +  na liście wyposażenia standardowego wszystkich wersji znalazła się klimatyzacja
 –  niektóre elementy wyposażenia są łączone w pakiety (np. uchwyt na smartforna ze schowkiem w górnej części kokpitu)

Mercedes Citan Tourer Pro 113  – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik benzynowy (R4, 16V, 1332 cm³), moc maksymalna 131 KM, maksymalny moment obrotowy 240 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 13,0 s, prędkość maksymalna 183 km/h, średnie zużycie paliwa 6,6-7,1 l/100 km (WLTP)

Mercedes Citan Tourer Pro 113 – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNEMercedes Citan Tourer Pro 113
Silnikbenzynowy
Układ cyl./zaw./pojemnośćR4/16/1332 cm³
Moc maksymalna131 KM/5000
Maks. moment obrotowy240 Nm/1600
Napęd/skrzynia biegówprzedni/manualna, 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość4,50/1,92/1,81 m
Rozstaw osi2,72 m
Średnica zawracania11,2 m
Masa własna1596 kg
Dopuszczalna masa całkowita2095 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)517/2390 l
Pojemność zbiornika paliwab.d. l (Pb 95)
Opony205/60 R16
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h13,0 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany)6,6-7,1 l/100 km
CENA
WersjaMercedes Citan Tourer Pro 113
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem)118 572 zł (Tourer Base)
Cena wersji testowanej (bez wyposażenia dodatkowego)127 459 zł (Tourer Pro)

Mercedes Citan Tourer Pro 113 – galeria zdjęć

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here