Wczoraj miała miejsce oficjalna premiera nowego Jeepa Grand Cherokee. Ten amerykański SUV zadebiutuje na polskim rynku w przyszłym roku. Sprawdź szczegóły.
Jeep Grand Cherokee został po raz pierwszy pokazany w 1992 roku, a do dziś jego cztery generacje znalazły ponad 7 milionów nabywców na całym świecie. Zaprezentowana wczoraj piąta odsłona tego modelu oferuje wiele nowości, zarówno pod względem wyglądu, wyposażenia, jak i napędu. Jako najważniejszą z nich należy wskazać wprowadzenie hybrydowej wersji 4xe.
Jeep Grand Cherokee (2022) – nadwozie, wymiary
Nowy Jeep Grand Cherokee mierzy 491,4 cm długości, 196,8 cm szerokości (214,9 cm z lusterkami) i 180,0 cm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 296,4 cm. Na rynku amerykańskim będzie dostępny także Jeep Grand Cherokee L, który jest dłuższy (520,4 cm) i ma większy rozstaw osi (309,1 cm).
Pod względem projektu nadwozia styliści postawili na sprawdzone wzorce – nowy model stanowi rozwinięcie designu, który znamy z poprzedników. Przód auta sprawia wrażenie bardziej masywnego, a charakterystyczna dla Jeepa osłona chłodnicy z siedmioma pionowymi szczelinami jest teraz większa i szersza.
Obniżona o 10 mm linia dachu wraz z nowymi, aktywnymi żaluzjami, kurtynami powietrznymi, wlotami aero flick na masce oraz pionowymi spojlerami na tylnych słupkach pozwalają uzyskać lepsze właściwości aerodynamiczne, a co za tym idzie – zmniejszyć zużycie paliwa. Natomiast niżej poprowadzona linia okien oraz większe szyby poprawiają widoczność w kabinie i potęgują wrażenie przestronności.
Jeep Grand Cherokee (2022) – wnętrze, multimedia
Skoro o wnętrzu mowa – tutaj również sporo się zmieniło. Całkowicie nowa deska rozdzielcza przyciąga wzrok aż trzema wyświetlaczami. Cyfrowy zestaw wskaźników i system multimedialny korzystają z dwóch 10,1-calowych ekranów, a trzeci (o przekątnej 10,25 cala) umieszczono przed pasażerem. Pomimo tak daleko posuniętej cyfryzacji kokpitu pozostawiono fizyczne klawisze i pokrętła do obsługi podstawowych funkcji, takich jak radio czy klimatyzacja.
Na pokładzie nowego Jeepa Grand Cherokee znajdziemy system inforozrywki Uconnect 5, który zapewnia pięciokrotnie szybsze działanie w porównaniu z poprzednią generacją oraz bezprzewodowe aktualizacje OTA (Over-the Air). Ponadto jego możliwości rozszerza aplikacja Amazon Fire TV, dająca pasażerom możliwość oglądania filmów, grania w gry czy słuchania muzyki podczas jazdy.
Jeep Grand Cherokee (2022) – systemy bezpieczeństwa
Nowy Jeep Grand Cherokee oferuje ponad 110 zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, a na liście wyposażenia standardowego znajdziemy m.in.:
- Ostrzeżenie o ryzyku kolizji z funkcją automatycznego hamowania oraz wykrywaniem pieszych/rowerzystów,
- System wykrywania obiektów na drodze cofania,
- Adaptacyjny tempomat z funkcją Stop and Go,
- Asystent toru jazdy,
- Asystent pasa ruchu z system kontroli toru jazdy,
- Aktywny system wspomagania hamowania awaryjnego,
- System monitorowania martwego pola,
- Tylna kamera cofania ParkView,
- System wspomagania parkowania tyłem ParkSense z funkcją zatrzymania,
- Monitorowanie ciśnienia w oponach.
Oprócz tego z listy opcji będzie można wybrać m.in. asystenta jazdy nocnej (Night Vision Camera) z czujnikiem wykrywania obecności pieszych i zwierząt, system wykrywania senności kierowcy (Drowsy Driver Detection), asystenta parkowania równoległego i prostopadłego, system rozpoznawania znaków drogowych oraz kamerę z widokiem 360 stopni.
Jeep Grand Cherokee (2022) – silniki
Amerykańscy klienci będą mieli do wyboru 3 wersje silnikowe:
- 3.6 V6 (293 KM, 353 Nm) z 8-biegowym automatem i napędem na tylne lub wszystkie koła
- 5.7 V8 (357 KM, 529 Nm) z 8-biegowym automatem i napędem na wszystkie koła
- 4xe (2.0 Turbo – 375 KM, 637 Nm) z 8-biegowym automatem i napędem na wszystkie koła
Z naszego punktu widzenia na uwagę zasługuje przede wszystkim ta ostatnia, ponieważ hybrydowy wariant 4xe na pewno będzie oficjalnie sprzedawany w Europie – nastąpi to jednak dopiero w drugiej połowie 2022 roku.
Jeep Grand Cherokee w tej odmianie ma pod maską turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2,0 l, który jest wspomagany przez dwie jednostki elektryczne. Pierwsza z nich pełni funkcję generatora, zastępując alternator i rozrusznik, a druga znajduje się w jednej obudowie ze skrzynią biegów, zastępując tradycyjny konwerter momentu obrotowego.
Pod podłogą auta zainstalowano zestaw akumulatorów o łącznej pojemności 17 kWh, które pozwalają przejechać ok. 40 km w trybie elektrycznym. Według deklaracji producenta, dzięki wsparciu „elektronów” łączny zasięg hybrydowego Jeepa Grand Cherokee przekroczy 700 km.
Jeep Grand Cherokee (2022) – napęd 4×4
Nowy Jeep Grand Cherokee będzie oferowany z trzema rodzajami napędu na wszystkie koła: Quadra-Trac I (bez reduktora), Quadra-Trac II (z reduktorem) oraz Quadra-Drive II (z reduktorem i elektronicznie sterowanym tylnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu eLSD). Ostatni z wymienionych jest standardem w najbardziej terenowej odmianie Trailhawk, która zawiera też m.in. pneumatyczne zawieszenie Quadra-Lift (możliwość zwiększenia prześwitu do 28,7 cm).