Hyundai Ioniq 5

Ioniq 5 jest pierwszym modelem nowej submarki Hyundaia. Ten elektryczny crossover z Korei zaskakuje swoją funkcjonalnością. Poznaj szczegóły.

W sierpniu ubiegłego roku Hyundai poinformował, że tworzy nową submarkę dla aut z napędem elektrycznym. Dziś został zaprezentowany jej pierwszy model – Ioniq 5. W kolejnych latach mają dołączyć do niego sedan Ioniq 6 oraz duży SUV Ioniq 7.

Ioniq 5 powstał na platformie E-GMP, która jest dedykowana samochodom na prąd. Pod względem designu przedstawione dziś auto stanowi nowe otwarcie dla koreańskiego producenta. Przedstawiciele Hyundaia podkreślają, że kanciasta sylwetka Ioniqa 5 nawiązuje do modelu Pony, jednak została wzbogacona wyjątkowymi detalami.

Hyundai Ioniq 5

Pierwszy raz w historii marki przednia maska zachodzi na błotniki, minimalizując w ten sposób szczeliny między panelami nadwozia i tym samym poprawiając aerodynamikę. Chowane klamki także pozwalają zmniejszyć opór powietrza, a przy okazji nie zakłócają linii bocznej. Pod kątem aerodynamiki zoptymalizowano również 20-calowe obręcze kół.

W kabinie Ioniqa 5 nie brakuje funkcjonalnych rozwiązań. Na szczególną uwagę zasługuje Universal Island, czyli ruchoma konsola środkowa, która może być przesuwana zakresie 14 cm. Należy jeszcze wspomnieć o nowych, sterowanych elektronicznie przednich fotelach (których grubość została zmniejszona aż o 30% w porównaniu z innymi modelami Hyundaia), a także typowej dla „elektryków” płaskiej podłodze (pod którą zabudowany jest akumulator trakcyjny). Te wszystkie elementy w połączeniu ze sporym rozstawem osi sprawiają, że Ioniq 5 oferuje bardzo przestronne wnętrze i dużą swobodę ruchu w obu rzędach siedzeń.

Hyundai Ioniq 5

Nowoczesny kokpit tworzą dwa konfigurowalne wyświetlacze o przekątnej 12 cali każdy. Jeden pełni funkcję cyfrowego zestawu wskaźników, a drugi (dotykowy) umożliwia obsługę systemu multimedialnego. Największą nowością jest jednak trzeci wyświetlacz – Head-Up, który wykorzystuje elementy rzeczywistości rozszerzonej (AR HUD) i niemal dosłownie zmienia całą przednią szybę w ekran.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5 – wymiary, pojemność bagażnika

Ioniq 5 mierzy 463,5 cm długości, 189,0 cm szerokości i 160,5 cm wysokości. Jego rozstaw osi to 300,0 cm. Pojemność głównego bagażnika wynosi 531 litrów, a maksymalnie można ją powiększyć do 1591 l. Konstruktorom udało się wygospodarować także dodatkowy schowek pod przednią maską. W wersji tylnonapędowej zmieści on 57 l bagażu, a w odmianie AWD – 24 l.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5 – dane techniczne, osiągi, zasięg, czas ładowania

Ioniq 5 będzie dostępny w 4 wariantach: z jednym (napęd na tył) lub dwoma silnikami elektrycznymi (napęd na cztery koła) oraz baterią o pojemności 58 kWh albo 72,6 kWh.

Napęd elektryczny:

  • Standard Range RWD (170 KM, 350 Nm) z akumulatorem o pojemności 58 kWh i tylnym napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 s, prędkość maksymalna: 185 km/h
  • Standard Range AWD (235 KM, 605 Nm) z akumulatorem o pojemności 58 kWh i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 s, prędkość maksymalna: 185 km/h
  • Long Range RWD (218 KM, 350 Nm) z akumulatorem o pojemności 72,6 kWh i tylnym napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,4 s, prędkość maksymalna: 185 km/h
  • Long Range AWD (306 KM, 605 Nm) z akumulatorem o pojemności 72,6 kWh i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,2 s, prędkość maksymalna: 185 km/h

W komunikacie prasowym pojawiła się informacja, że wszystkie wersje zapewniają „znakomity zasięg”, ale tylko w przypadku wariantu Long Range RWD podano konkretne wartości: 470-480 km na jednym ładowaniu.

Hyundai Ioniq 5

Ioniq 5 jest standardowo przygotowany do ładowania 400V oraz 800V, bez konieczności używania dodatkowych przejściówek czy adapterów. Korzystając z ładowarki 350 kW, baterię można „zatankować” od 10% do 80% w zaledwie 18 minut, a już po pierwszych 5 minutach zasięg zwiększy się o 100 km.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że Ioniq 5 obsługuje także funkcję Vehicle-to-Load, dzięki której auto może służyć jako mobilny powerbank i ładować dowolne urządzenie elektryczne, w tym także innego „elektryka”. Jest to możliwe, ponieważ z gniazda V2L (są dwa, jedno znajduje się we wnętrzu pod tylnymi siedzeniami, drugie – przy porcie ładowania na zewnątrz samochodu) może popłynąć prąd z mocą do 3,6 kW.

Hyundai Ioniq 5 – wyposażenie i cena

Lista wyposażenia Ioniqa 5 będzie obejmować także m.in. pakiet zaawansowanych systemów bezpieczeństwa Hyundai SmartSense, w tym innowacyjnego asystenta jazdy autostradowej na poziomie 2 (HDA 2), asystenta unikania kolizji czołowych (FCA), asystenta monitorowania martwego pola (BCA), inteligentnego asystenta ograniczenia prędkości (ISLA), system monitorowania uwagi kierowcy (DAW) oraz asystenta świateł drogowych (HBA).

Hyundai Ioniq 5

Ioniq 5 pojawi się w salonach jeszcze w tym roku, a szczegółowy cennik powinniśmy otrzymać bliżej terminu rynkowego debiutu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here