Kia rozszerza gamę wersji nadwoziowych kompaktowego Ceeda o wersję shooting brake – ProCeed. W Ceedzie debiutuje zaś odmiana GT z mocnym benzynowym silnikiem.
Spadająca popularność trzydrzwiowych hatchbacków sprawiła, że w trzeciej generacji Ceeda – inaczej niż w obu poprzednich – nie będzie już takiej, nazywanej pro_cee’d, odmiany. Zastąpił ją shooting brake, czyli takie bardziej dynamicznie stylizowane kombi. Co ciekawe wykorzystano poprzednią nazwę, tyle że inaczej pisaną: ProCeed. Nad wyglądem nie ma się co rozwodzić – w końcu każdy sam oceni, czy nowa odmiana mu się podoba, czy nie.
Warto natomiast spojrzeć na dane i porównać wymiary ProCeeda i Ceeda Kombi. Ten pierwszy jest dłuższy o pół centymetra (460,5 cm) – co wynika z innego przedniego zderzaka. Identyczne są za to rozstaw osi (265 cm) i szerokość (180 cm). W zasadzie jedyną różnicą jest wysokość nadwozia – ProCeed jest niższy o 4,2 cm (142,2 cm). Pojemność bagażnika najnowszej odmiany wynosi 594 l i jest niewiele, bo o 31 l, mniejsza niż w tradycyjnym kombi. Zmniejszeniu uległa także przestrzeń nad głowami jadących (o ile dokładnie, sprawdzimy podczas testu ProCeeda).
W porównaniu z odmianami 5d i kombi ProCeed ma inaczej zestrojone, o 5mm obniżone zawieszenie i będzie dostępny wyłącznie w dwóch wersjach: GT Line i GT. Do napędu przewidziano silniki benzynowe 1.0 R3 turbo (120 KM), 1.4 R4 turbo (140 KM), 1.6 R4 turbo (204 KM) oraz turbodiesla 1.6 (136 KM). Poza najsłabszą, wszystkie mogą być połączone ze skrzynią manualną lub automatyczną, dwusprzęgłową.
Najmocniejsza z wymienionych wyżej jednostek (204 KM, 265 Nm) została zastosowana w nowej topowej odmianie hatchbacka – GT. Auto ma utwardzone, obniżone zawieszenie, większe przednie hamulce (320 zamiast 288 mm) i opony Michelin Pilot Sport 4 o rozmiarze 225/40 R18. Standardem jest 6-biegowa skrzynia manualna, a opcją – przekładnia 7-biegowa przekładnia DCT. Niestety na razie nie podano osiągów najmocniejszego Ceeda.
Ceed GT trafi do sprzedaży jeszcze w IV kwartale tego roku, a ProCeed – na przełomie 2018 i 2019 r.