W nadchodzącym roku oddane do użytku zostaną kolejne odcinki dróg ekspresowych i autostrad. Zobacz, gdzie pojedziemy szybciej w 2023 roku.
W Polsce stale przybywa nowych dróg i 2023 rok nie będzie pod tym względem gorszy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy do dyspozycji kierowców zostanie oddanych niemal 260 km nowych odcinków, z czego zdecydowana większość (prawie 192,9 km) będzie dotyczyć dróg ekspresowych. W 2023 roku możemy spodziewać się dodatkowych 49,4 km autostrad, a także 14,2 km dróg krajowych tworzących obwodnice miejscowości.
Jeśli wszystko pójdzie z planem, w 2023 roku nastąpi przełom, bowiem w Polsce wreszcie pojawi się miasto z pełną obwodnicą w postaci dróg szybkiego ruchu. Mowa o Łodzi, którą otaczać będą fragmenty autostrad A1 i A2 oraz tras S8 i nowo oddanej S14. Ponadto do przodu mają się posunąć prace na drodze S7 z Warszawy do Krakowa (pojawią się dwa nowe odcinki) oraz S11 na Pomorzu Zachodnim. W rejonach Mazur i Podlasia nastąpi rozbudowa drogi ekspresowej S61 w okolicach Ełku i Łomży, z kolei po przeciwległej stronie kraju dokończona zostanie budowa autostrady A18 z Golnic (woj. dolnośląskie) do granicy z Niemcami. Dodatkowo wiosną 2023 r. na A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńcem pojedziemy już pełną prędkością autostradową (dotychczas było ograniczenie do 100 km/h).
Oto lista nowych dróg, które zostaną oddane do użytku w 2023 roku:
Autostrady (49,4 km):
- A18: granica państwa – Żary (11,7 km);
- A18: Iłowa – granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km);
- A18: granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego – Golnice (21,5 km).
Drogi ekspresowe (192,9 km):
- S3: Kamienna Góra Północ – Lubawka (ok. 12 km);
- S7: Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn);
- S7: Moczydło – Miechów (18,7 km);
- S11: Koszalin Zachód – Zegrze Pomorskie (16,9 km);
- S11: Zegrze Pomorskie – Kłanino (19,3 km);
- S11: Kłanino – Bobolice (11,6 km);
- S11: obwodnica Olesna (24,8 km);
- S14: Aleksandrów Łódzki – Słowik (14,5 km);
- S17: obwodnica Tomaszowa Lubelskiego – II jezdnia (5,4 km);
- S52: Węgrzce – Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km);
- S61: Ełk Południe – Kalinowo (22,9 km);
- S61: Podborze – Śniadowo (19,5 km);
- S61: Łomża Zachód – Łomża Południe (7,2 km).
Drogi krajowe – obwodnice (14,2 km):
- DK28: obwodnica Chełmca (1,4 km)
- DK45: obwodnica Praszki (12,8 km).
W 2023 roku planowane jest ogłoszenie przetargów na budowę kolejnych tras szybkiego ruchu i dróg krajowych o łącznej długości niemal 565 km, realizowanych w ramach Programu budowy 100 obwodnic i Rządowego Programu Budowy Krajów Krajowych. Obejmują one następujące ciągi dróg:
- S7: Czosnów – Kiełpin;
- S8: Bardo – Wrocław (Magnice);
- S10: Szczecin – Piła;
- S11: Bobolice – Szczecinek;
- S11: Oborniki – Poznań Północ wraz z obwodnicą Obornik;
- S11: Ostrów Wielkopolski – Kępno;
- S11: Kępno – początek obwodnicy Olesna;
- S12: granica woj. łódzkiego i mazowieckiego – węzeł Wieniawa;
- S19: Sokółka Północ – Dobrzyniewo;
- S74: granica woj. łódzkiego i świętokrzyskiego – Przełom/Mniów;
- S74: Cedzyna – Łagów wraz z obwodnicą Łagowa;
- S74: Łagów – Jałowęsy – początek obwodnicy Opatowa;
- DK13: Siadło Górne – Szczecin Zachód (II etap obwodnicy Warzymic i Przecławia);
- DK22: obwodnice Kamienia Krajeńskiego i Sępólna Krajeńskiego;
- DK78: Kromołów – Żerkowice (II etap obwodnicy Poręby i Zawiercia);
- DK8: obwodnica Białobrzegów;
- DK12: obwodnica Głogowa;
- DK12: obwodnica Srocka;
- DK13: obwodnica Kołbaskowa;
- DK20: obwodnica Stargardu;
- DK22: obwodnica Rusinowa;
- DK22: obwodnica Szwecji;
- DK22: obwodnica Wałcza;
- DK28: obwodnica Sanoka (II etap);
- DK29: obwodnica Krosna Odrzańskiego;
- DK78: obwodnica Kroczyc;
- DK78: obwodnica Pradeł.