BMW M850i xDrive Coupe (G05)

Tuż przed 24-godzinnym wyścigiem Le Mans BMW odsłoniło swoje flagowe coupe, oznaczone cyfrą 8.

BMW serii 8 kontynuuje długą tradycję coupe bawarskiego producenta – nie tylko pierwszej „ósemki” (czytaj więcej o historii BMW 8 E 31), ale także modeli CS oraz serii 6. Cyfra „8” nawiązuje jednocześnie do innych sportowych wozów spod znaku śmigła – Z8 oraz i8.

BMW serii 8: nadwozie i wnętrze

Nowy model – oznaczony jako G15 – w obecnej gamie BMW zastępuje ostatnią serię 6 Coupe (F13). Jego nadwozie mierzy 484,3 cm długości (poprzedni: 489,4 cm), 190,2 cm szerokości (189,4 cm) oraz 134,1 cm wysokości (136,9 cm), a rozstaw osi wynosi 282,2 cm (285,5 cm). Jak widać, pomijając nieznaczną różnicę w szerokości, „ósemka” jest od „szóstki”… mniejsza. A tym samym jej głównym konkurentem będzie klasa E Coupe (483 cm długości, 287 cm pomiędzy osiami), a także Lexus LC (dł. 476 cm, rozst. osi 287 cm).

Ruch BMW ma swoje uzasadnienie – nowa seria 8 chce być tym, czym nigdy nie był jej pierwowzór, czyli prawdziwie sportowym coupe, które zaoferuje luksusowe warunki podróży, a nie „tylko” komfortowym gran turismo, jak pierwsza „ósemka”.

Z zewnątrz samochód wyróżniają przede wszystkim smukłe przednie i tylne lampy (seryjnie diodowe), nowy design „nerek”, a także wyraziste przetłoczenia maski i muskularnie wyprofilowane tylne nadkola. Wprawne oko dostrzeże też subtelne wybrzuszenia na dachu oraz typowe dla BMW, choć tym razem dyskretne załamanie krawędzi tylnych okien – tzw. Hofmeister kink. Z myślą o większej dynamice jazdy zastosowano ogumienie w mieszanym rozmiarze (węższe z przodu, szersze z tyłu).

BMW M850i xDrive Coupe (G05)
Do produkcji karoserii nowej „ósemki” w dużym stopniu służy aluminium (dach, drzwi, maska), podobnie jak przednią oś. Wzmocnienie kokpitu wykonano z magnezu, a tunel środkowy – z CFRP.

Wydajność aerodynamiczną zapewniają natomiast m.in.: kompletna zabudowa podwozia, żaluzja chłodnicy, kurtyny powietrzne w przednim zderzaku, wąskie podstawki lusterek, a w wersji M850i xDrive Coupe – także dodatkowy przedni spojler, minimalizujący zjawisko unoszenia przedniej osi przy wysokich prędkościach. Wariant BMW M Performance otrzyma też subtelny spojler tylnej klapy.

Na życzenie „ósemkę” można zamówić z lekkim dachem z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknami węglowymi (CFRP) – takie rozwiązanie pozwala obniżyć środek ciężkości pojazdu, a przy okazji zmniejszyć jego masę własną. W ramach opcjonalnego pakietu Carbon dostępne są kolejne elementy z CFRP: obudowy lusterek bocznych, poprzeczki wlotu powietrza, tylny spojler oraz tylny dyfuzor.

BMW M850i xDrive Coupe (G05)
W opcji dostępne są reflektory z laserowymi światłami drogowymi o zasięgu 600 m.

Sporo nowości – podobnie jak w przypadku najnowszego X5 – pojawiło się też w kabinie. Od strony estetycznej uwagę zwracają rozległe połacie skóry oraz elementy ozdobne ze szkła i metalu (na życzenie jest też drewno), a od strony ergonomii – m.in. nowe cyfrowe wskaźniki BMW Live Cockpit, prezentowane na ekranie o przekątnej 12,3″. Pośrodku deski rozdzielczej znalazł się 10,25-calowy ekran systemu multimedialnego iDrive z nową generacją multimediów. Ciekawostka: instrumenty na tunelu środkowym mają funkcję haptycznego potwierdzania komend (panel dotykowy wibruje pod naciskiem palca). Bogata lista opcji obejmuje m.in. nagłośnienie Bowers & Wilkins o mocy 1375 watów.

BMW M850i xDrive Coupe (G05)
Kabina BMW M850i xDrive Coupe – cyfrowe wskaźniki, szeroka konsola środkowa i sterowanie wentylacją zintegrowane z obudowami środkowych nawiewów.

Bagażnik ma pojemność 420 l i można go powiększyć poprzez złożenie dzielonego 50:50 oparcia kanapy.

BMW serii 8: silniki

W Europie BMW serii 8 będzie początkowo oferowane w dwóch wersjach: 840d (diesel 3.0 R6 biturbo, 320 KM i 680 Nm, 0-100 km/h w 4,9 s) oraz M850i xDrive (nowy silnik 4.4 V8 biturbo, 530 KM i 750 Nm, 0-100 km/h w imponującym czasie 3,7 s) – obie z napędem na cztery koła o tylnonapędowej konfiguracji.

Na szczególną uwagę zasługuje „V-ósemka” z dwiema turbosprężarkami twin-scroll (spaliny prowadzone do turbiny dwoma kanałami) umieszczonymi pomiędzy głowicami. Takie rozwiązanie skraca czas reakcji na gaz, a jednocześnie pozwala ograniczyć emisję spalin. Inżynierowie BMW zastosowali tu również zmienne fazy rozrządu z płynną regulacją zaworów, wzmocnione tłoki z powłoką Grafal, a także nową skrzynię korbową ze stopu aluminium. Ścianki cylindrów pokryto specjalną, natryskiwaną powłoką żeliwną, która pozwala obniżyć tarcie, a w celu redukcji wibracji wał korbowy zaopatrzono w tłumik lepkościowy. Maksymalne ciśnienie wtrysku wynosi 350 barów wobec 200 barów w poprzednim silniku V8. Na jego tle nowa jednostka generuje dodatkowe 68 KM mocy oraz 100 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy znacznej – deklarowanej – redukcji zużycia paliwa (według producenta średnio 10,0-10,5 l/100 km). M850i seryjnie oferuje sportowy układ wydechowy z aktywnymi klapami. Aby spełnić normę EU6d-TEMP, która wchodzi w życie we wrześniu 2019 r., ma też filtr cząstek stałych.

BMW M850i xDrive Coupe (G05)
Nowy silnik 4.4 V8 biturbo: 530 KM przy 5500-6000 obr./min oraz 750 Nm w szerokim zakresie 1800-4600 obr./min.

Obie jednostki współpracują z udoskonalonym 8-biegowym automatem Steptronic Sport, który wyróżnia się lżejszą konstrukcją, a także nowym oprogramowaniem i zoptymalizowanym hydraulicznym sterowaniem. Modyfikacje te mają przysłużyć się zarówno sprawniejszej zmianie przełożeń, jak i bardziej harmonijnej pracy przekładni. O obniżenie zużycia paliwa dba funkcja żeglowania (pozwala „sunąć” z prędkością obrotową biegu jałowego w zakresie prędkości 15-160 km/h) oraz szersza rozpiętość przełożeń z dłuższymi przełożeniami najwyższych biegów.

BMW serii 8: układ jezdny

BMW podkreśla, że podwozie, układ napędowy i zawieszenie „doszlifowano” celem zaoferowania „wyśmienitej zwinności i precyzji, jakiej można oczekiwać od najwyższej klasy auta sportowego”. Standardowo seria 8 otrzyma adaptacyjne zawieszenie M oraz aktywny układ kierowniczy ze skrętną tylną osią (wychylenie kół sięga 2,5 stopnia). Wariant M850i xDrive oferuje dodatkowo elektronicznie sterowaną blokadę tylnego dyferencjału oraz wzmocnione hamulce z tarczami o średnicy 395 mm (standard: 374 mm). Nabywcy tej wersji będą mogli zamówić także aktywną stabilizację przechyłów.

Na pokładzie nie zabraknie oczywiście kompletu najnowszych systemów wspomagających oferowanych przez BMW, w tym asystentów jazdy w korku (przy postoju do 30 s samoczynnie rusza po tym, jak ruszy pojazd znajdujący się z przodu) czy pasa ruchu z ochroną przed zderzeniem bocznym. Aktywny tempomat oferuje funkcję dostosowania prędkości do aktualnego ograniczenia z możliwością korekty (do 15 km/h). Wyposażenie seryjne niemieckiego coupe obejmuje rozbudowany wyświetlacz head-up.

Rynkowy debiut nowego BMW serii 8 odbędzie się w listopadzie 2018 r. Samochód będzie produkowany w fabryce w Dingolfing – tam, gdzie powstają „siódemki”.

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here