Nowe auta są gorsze od starszych? Miażdżący raport ADAC

Nowe auta są gorsze od starszych? Miażdżący raport ADAC

Kiedyś, to było… W kontekście motoryzacji ten zwrot jest szczególnie często używany. Okazuje się, że nie bez powodu. Choć auta szybko drożeją, ich jakość wcale nie rośnie, a niektóre modele stają się gorsze!

Samochody można oceniać z różnych perspektyw. Choćby stylizacji i osiągów, które z generacji na generację robią coraz większe wrażenie. Ale nie na wszystkich polach motoryzacja idzie do przodu. Z najnowszego raportu ADAC wynika, że w kwestii użytych materiałów czy wykonania niektóre modele są zauważalnie gorsze od swoich poprzedników.

Raport jest owocem testów 580 samochodów. Okazuje się, że droższe modele wcale nie są pod tym względem lepsze od tańszych. Inżynierowie ADAC zwracają uwagę na fakt, że w ostatnich latach nastąpił skokowy wzrost ilości pokładowej elektroniki, która m.in. wspiera kierowcę. Aby ceny pojazdów nie stały się wyśrubowane, ich konstruktorzy musieli na czymś zaoszczędzić. ADAC zauważa, że presja cenowa jest szczególnie mocna w segmencie najmniejszych aut. By móc utrzymać cenę na poziomie 10 tys. euro konieczne może być pozbycie się oświetlenia z bagażnika, tapicerki z drzwi i ograniczenie zabezpieczeń antykorozyjnych.

VW Golf VIII - deska rozdzielcza

Nowoczesne samochody są mistrzem pierwszego wrażenia. Duże ekrany, nastrojowe oświetlenie i efektowna stylizacja potrafią odciągnąć uwagę od tego, co istotne. Na co ADAC zwracał uwagę, oceniając jakość wykonania samochodu? Brano pod uwagę trzy obszary.

Analizując jakość wykonania nadwozia sprawdzano m.in. odstępy między elementami, wykończenie krawędzi, rozwiązanie uszczelek, ewentualne hałasy drzwi przy otwartych oknach, powłokę lakierniczą, wykończenie bagażnika, osłonięcie progu kufra czy podatność tworzyw na zarysowania.

Oceniając wykończenie brano pod uwagę widoczność śrub czy nieosłoniętych elementów metalowych, luzy na przełącznikach, zmontowanie i ewentualne hałasy materiałów wykończeniowych, solidność montażu konsoli środkowej czy możliwość ustawienia osłon przeciwsłonecznych w dowolnym położeniu.

Na ocenę jakości materiałów wykończeniowych pracowały miękkie tworzywa wykończeniowe na desce rozdzielczej, boczkach drzwiowych i konsoli środkowej, tapicerowane słupki dachu i osłony przeciwsłoneczne, materiały użyte do wykonania podsufitki czy dywaników i chromowane detale. Liczył się też ogólny odbiór jakości wnętrza.

Jakość wykonania – modele, które oceniono niżej od poprzedników
ModelAktualny modelPoprzednikZmiana
Audi A3 Sportback2,51,51,0
Hyundai i203,83,10,7
Volkswagen Golf 82,72,20,5
Hyundai i104,03,50,5
Mercedes CLA2,31,90,4

UWAGA! Auta zostały ocenione według skali obowiązującej w niemieckich szkołach – 1,0 to najwyższa ocena, a 5,0 to najniższa

Audi A3 Sportback - przódADAC zauważył pogarszającą się jakość aut grupy Volkswagena, która przez lata wyznaczała standardy we wszystkich segmentach rynku. Proces cięcia kosztów mocno uderzył chociażby w Audi A3. Zrezygnowano z wykończenia ramek drzwi, pod podłogą bagażnika można dostrzec nieosłoniętą blachę, a tworzywa we wnętrzu są niższej jakości – jak twierdzi ADAC, A3 nie daje już poczucia obcowania z twierdzą na kołach, którą gwarantował poprzednik.

VW Golf Alltrack (2022)Obniżka formy jest też wyraźna w przypadku Golfa 8, który względem poprzednika stracił siłownik podnoszący maskę, a schowek w desce rozdzielczej czy przednie słupki dachu nie są już tapicerowane.

Hyundai i20 - przódNa gorsze zmieniły się też najmniejsze Hyundaie – w modelach i10 oraz i20 zaoszczędzono na osłonach podwozia, bagażniki wykończono podatnym na zarysowania plastikiem, a nie materiałem, a kokpity zaczęły hałasować, o czym nie było mowy w starszych modelach.

Jakość materiałów – modele, które oceniono niżej od poprzedników
ModelAktualny modelPoprzednikZmiana
Mercedes klasy C2,81,251,55
Audi A3 Sportback3,31,81,5
Hyundai i204,83,81,0
Opel Mokka4,33,31,0
Peugeot 3083,32,750,55

UWAGA! Auta zostały ocenione według skali obowiązującej w niemieckich szkołach – 1,0 to najwyższa ocena, a 5,0 to najniższa

Mercedes klasy C KombiNajwiększym rozczarowaniem okazały się aktualne generacje Mercedesa klasy C oraz Audi A3 Sportback. W ocenie ADAC auta nie spełniają oczekiwań wiązanych z autami klasy premium. Za szczególne rozczarowanie uznano Mercedesa klasy C. Jego poprzednia generacja pod względem wykonania była uznawana za mini-klasę S. W obecnym modelu zaoszczędzono chociażby na wykończeniu dolnych części drzwi. W efekcie hasło reklamowe marki – The best or nothing – staje się sloganem, a nie stwierdzeniem mającym pokrycie w rzeczywistości.

ADAC zauważa, że krytyka ze strony mediów i klientów może mieć dobry wpływ na wykończenie samochodów. Modernizacja poprawiła jakość wykończenia Volkswagena T-Roc. Nowe generacje BMW serii 1, 3 oraz X1 także okazały się lepsze od poprzedników.

Zdjęcie otwierające: ADAC/Martin Hangen

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji