TestyTestNowa Toyota RAV4 – pierwsza jazda

Nowa Toyota RAV4 – pierwsza jazda

  • Tegoroczna Toyota RAV4 to całkowicie nowa, piąta generacja japońskiego bestsellera w segmencie kompaktowych SUV-ów
  • Nowy hybrydowy układ napędowy i modułowa platforma konstrukcyjna to główne zmiany w Toyocie RAV4 piątej generacji

Nigdy więcej nudnych aut – tak 2 lata temu zapowiedział Akio Toyoda, szef japońskiego koncernu. Jednym z efektów nowej polityki jest Toyota RAV4 piątej generacji. Choć jego uroda to kwestia gustu, swoimi ostrymi krawędziami oraz „kwadratowymi” nadkolami wyróżnia się na tle rywali, takich jak Kia Sportage czy Renault Kadjar, i w końcu jest autem, obok którego nie przechodzi się obojętnie.

Nowa Toyota RAV4
RAV4 z układem hybrydowym i napędem 4×4 ma niemal idealny rozkład mas wynoszący 51:49%.

Toyota RAV4 bazuje na modułowej platformie TNGA – z dużymi korzyściami. Jej zastosowanie pozwoliło m.in. na podwyższenie sztywności nadwozia (aż o 57%), obniżenie środka ciężkości czy też powiększenie rozstawu osi i kabiny. Ta ostatnia już w poprzednim modelu była jedną z obszerniejszych w klasie, szczególnie z tyłu. W nowym aucie jeszcze urosła, a dodatkowo pasażerowie drugiego rzędu mogą teraz skorzystać z kratek nawiewu w tunelu środkowym oraz dwóch wejść USB do ładowania urządzeń multimedialnych.

Szkoda jednak, że Japończycy zrezygnowali z funkcjonalnej, przesuwanej kanapy z regulowanym kątem pochylenia oparcia za pomocą wygodnych dźwigni z boku siedziska. Nowy model zapewnia tylko dwa położenia oparcia, a do ich zmiany służą dźwignie umieszczone obok zagłówków. Czyli w niezbyt wygodnym miejscu.

Nowa Toyota RAV4
Dźwignia do złożenia oparć lub zmiany ich kąta. Do wyboru są jednak tylko dwa ustawienia.

Bagażnik zyskał dodatkowe 79 l pojemności i ma teraz 580 l. Jest to jednak dość złudna korzyść, ponieważ z wyposażenia zniknęło koło dojazdowe, które zastąpił zestaw naprawczy. Szkoda też, że zrezygnowano z możliwości wyposażenia bagażnika w znaną z modelu 4. generacji rozkładaną siatkę, służącą do przewożenia różnych przedmiotów, jak choćby płyn do spryskiwaczy. Wewnątrz największego ze schowków Toyoty brakuje też haczyków np. na torby z zakupami, za to pod podłogą znalazło się specjalne miejsce na roletę.

Nowa Toyota RAV4
Podstawowa pojemność bagażnika wariantu hybrydowego urosła do 580 l. Maksymalnie RAV4 pomieści 1690 l. Poprzednik w wersji hybrydowej – 1633 l.

Toyota idzie z duchem czasu i w kabinie nowego RAV4 oferuje łącznie 5 złącz USB (3 z przodu), ładowarkę indukcyjną, wyświetlacz w miejscu zegarów (opcja) i wolnostojący ekran (7 lub 8″) systemu multimedialnego. Do plusów tego ostatniego należą dwa pokrętła i przyciski-skróty do podstawowych funkcji, a do minusów – mało porywająca grafika i niezbyt intuicyjna obsługa.

Kokpit został porządnie wykończony, a jego sporą część oraz górny fragment tapicerki drzwi obszyto ekologiczną skórą – przynajmniej w egzemplarzach, które Japończycy podstawili do pierwszych jazd. Kierowcę „otacza” niewielka liczba przycisków, obsługa jest łatwa, nie brakuje półek i schowków, a pokrętła są gumowane. Poprawiono też widoczność z fotela kierowcy m.in. poprzez przeniesienie lusterek zewnętrznych z narożników na poszycie drzwi.

Nowa Toyota RAV4
Górna część deski rozdzielczej i tapicerki drzwi obszyto ekologiczną skórą. Dobra ogólna jakość wykonania i łatwa obsługa.

Ale hybryda!

Japończycy chcą, aby sprzedaż RAV4 zdominował wariant 2.5 Hybrid z układem 4×4 (jego udział szacują na 66%). I mają ku temu liczne argumenty. Opracowany od podstaw napęd hybrydowy oferuje więcej dynamiki, jednocześnie zużywając mniej paliwa. Wyróżnia się świetną reakcją na gaz, w czym zasługa częstszego niż wcześniej „podpierania się” silnikiem elektrycznym, płynną pracą, dobrymi osiągami i oszczędną naturą – na testowej trasie (głównie górzyste drogi pozamiejskie i autostrada) przy dość dynamicznej jeździe potrzebował średnio 6,3 l benzyny na 100 km.

Toyota upiera się przy tym, że napęd hybrydowy może współpracować tylko ze skrzynią bezstopniową. W RAV4 działa ona niemal bezbłędnie, choć malkontenci będą narzekać, że nie symuluje zmian biegów przy ostrym przyspieszaniu, a silnik pracuje wtedy nieco za głośno. Tak czy inaczej nowy układ jest najcichszym tego typu stosowanym w Toyotach.

Nowa Toyota RAV4
W aucie z napędem 4×4 z tyłu pracuje dodatkowy silnik elektryczny o momencie obrotowym zwiększonym o 30% względem stosowanego w poprzedniku.

Dysponująca mocą 222 KM odmiana 4×4 (218 KM w wersji przednionapędowej), typowo dla hybryd japońskiego koncernu z napędem na obie osie, została wyposażona w dodatkowy silnik elektryczny przy tylnych kołach. W stosunku do tego wykorzystywanego w poprzednim modelu wytwarza on o 30% momentu obrotowego więcej i został zaopatrzony w elektroniczną blokadę dyferencjału. Uruchamia się ją wraz ze zmianą trybu jazdy na Trail (dostępne są jeszcze Eco, Normal, Sport oraz EV), a jej działanie polega na przyhamowywaniu koła, które np. wisi w powietrzu, dzięki czemu moment obrotowy trafia do koła mającego kontakt z nawierzchnią.

Więcej dynamiki

Japoński SUV korzysta teraz z licznych aktywnych systemów bezpieczeństwa, w tym m.in. z układu wykrywania pieszych i rowerzystów, a na drodze nie jest już tak „toporny” jak poprzednik, który niespecjalnie przepadał za zakrętami. Teraz w RAV4 czuć więcej dynamiki i chęci do jazdy po krętych drogach. Owszem, nadal nie ma tu lekkości, którą charakteryzuje się np. Skoda Kodiaq, ale postęp jest spory. Także pod względem precyzji prowadzenia, co japońskie auto zawdzięcza nowemu układowi kierowniczemu. Stał się on bardziej bezpośredni i pozwala łatwiej „czytać” drogę, choć w podstawowych trybach nadal nie daje optymalnej informacji o tym, jak daleko pozostało jeszcze do granicy przyczepności.

Nowa Toyota RAV4
Pokrętło wyboru trybów jazdy (Eco, Normal i Sport) oraz dwa przyciski. Trail uruchamia elektroniczną blokadę mechanizmu tylnego mechanizmu różnicowego, EV – tryb elektryczny (zasięg to ok. 2 km).

Toyota poświęciła sporo uwagi na poprawę wyciszenia kabiny i sposobu tłumienia nierówności. Także i w tym względzie można mówić o sporej poprawie, dzięki której na szali z napisami „sztywno” i „miękko” nowa generacja RAV4 zbliżyła się do tego drugiego określenia.

Piąte wcielenie Toyoty RAV4 jest dobre jako SUV. Jako hybrydowy SUV – jeszcze lepsze!

Toyota RAV4 – dane techniczne

Dane techniczne 2.0 VVT* 2.0 VVT AWD* 2.5 Hybrid 2.5 H. AWD-i
Silnik benzynowy benzynowy benz.+elektr. benz.+elektr.
Pojemność skokowa 1987 cm³ 1987 cm³ 2487 cm³ 2487 cm³
Układ cylyndrów/zawory R4/16 R4/16 R4/16 R4/16
Moc maksymalna 175 KM/6600 175 KM/6600 218 KM/b.d. 222 KM/b.d.
Maks. moment obr. 208 Nm/4300 208 Nm/4300 218 Nm/3600 221 Nm/3600
Osiągi
Prędkość maks. 190 km/h 190 km/h 180 km/h 180 km/h
Przysp. 0-100 km/h 9,8 s 9,9 s 8,4 s 8,1 s
Zużycie paliwa 7,5/5,2/6,0 7,7/5,4/6,2 4,4/4,7/4,5 b.d./b.d./4,4
CENA 109 900 zł 129 900 zł 129 900 zł 139 900 zł

*dane dla modelu ze skrzynią 6MT, w opcji – CVT

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

  1. Rav4 jest w Polsce bardzo rozpoznawalnym autem dlatego akurat o sprzedaż bym się nie martwił na ich miejscu, nawet tej wersji hybrydowej. Świadomość Polaków rośnie w tej kwestii

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji