Toyota oficjalnie przedstawiła nowego, najmniejszego crossovera w gamie – Aygo X. Poza najnowszymi technologiami otrzyma on… składany, materiałowy dach.
Toyota nie zwalnia tempa w pozyskiwaniu klientów w segmencie przeżywającym obecnie prawdziwe oblężenie. Mowa o niewielkich SUV-ach i crossoverach. O popycie na tego typu auta mówi kilka tysięcy sprzedanych egzemplarzy Yaris Crossa, i to jeszcze przed pojawieniem się tych samochodów w salonach. Nowa propozycja od Toyoty ma zawalczyć o klientów szukających możliwie jak najmniejszego auta do swobodnego poruszania się w ciasnych metropoliach. Również nazywa się Aygo, ale z dodatkiem „X” – będzie zatem crossoverem, jednym z najbardziej zwartych na rynku.
Nowa Toyota Aygo X – wymiary, nadwozie
Toyota Aygo X powstała na tej samej płycie podłogowej, na której stworzono aktualnie produkowanego Yarisa i Yaris Crossa, czyli platformie GA-B w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture). Choć producent zachwala jego zwrotność i użyteczność w mieście, pod tymi względami na pewno nie dorówna dotychczas wytwarzanemu Aygo, bo będzie od niego dłuższy o prawie 24 cm, a szerokość wzrośnie o niemal 13 cm. Najmniej przybędzie na wysokość, bo „tylko” 5 cm. Aygo X mierzy zatem 370 cm długości, 174 cm szerokości i 151 cm wysokości. Za sprawą dłuższego o 9 cm rozstawu osi trudno oprzeć się wrażeniu, że koła samochodu rozstawiono niemalże po samych narożnikach nadwozia. Tak jest też w rzeczywistości, bowiem przedni zwis jest o ponad 7 cm krótszy niż w Yarisie.
Konstrukcja podwozia Toyoty Aygo X umożliwi zamontowanie do niej aż 18-calowych felg. Optycznie będą je jeszcze powiększać plastikowe obudowy błotników. Powierzchnię nadwozia wypełniają dwa kolory – czarny (tył i dach) oraz, do wyboru, jeden z czterech widocznych na poniższym zdjęciu.
Nowa Toyota Aygo X – wnętrze
Kolorowe motywy pojawią się również na kokpicie Aygo X, na którym dominuje wielki panel z dotykowym ekranem o średnicy 9 cali. Na wyposażeniu znajdzie się oświetlenie nastrojowe, indukcyjna ładowarka oraz liczne systemy bezpieczeństwa, takie jak:
- pakiet bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense 2.5 nowej generacji;
- czujnik radarowy, zastępujący dotychczasową technologię laserową;
- układ wczesnego reagowania w razie ryzyka kolizji (PCS);
- system wykrywania pieszych w dzień i w nocy oraz rowerów w dzień;
- asystent utrzymania pasa ruchu (LTA);
- system Collidion Mitigation Support.
Przyszli właściciele Aygo X otrzymają dostęp do systemu Toyota Smart Connect oraz aplikacji MyT na smartfony, za pośrednictwem której da się sprawdzić lokalizację auta i na bieżąco analizować parametry pracy silnika. System opiera się na chmurze, dzięki czemu zapewni wysoką jakość działania nawigacji (na podstawie aktualnych danych) i umożliwi wprowadzanie nowych usług już po zakupie auta.
Korekty rozmiarów nowego Aygo X rzecz jasna pozytywnie przełożyły się na przestronność w środku. Toyota podkreśla, że udało się rozsunąć przednie fotele na tyle, że podróżujący zyskali dodatkowe 4,5 cm miejsca na ramiona. Fakt podwyższenia auta odczują rośli pasażerowie, mający do dyspozycji więcej przestrzeni na głowy. Pojemność bagażnika wzrosła do 231 l – to o 63 l więcej niż w poprzedniku. Niestety, już na zdjęciach widać wiele oszczędności w wykończeniu. Wzorem poprzedniego Aygo pozostawiono wyłącznie uchylane tylne szyby i nieosłoniętą „blachę” na drzwiach.
Nowa Toyota Aygo X – silniki, ceny
Co pod maską? Na razie jeden silnik, w dodatku bez technologii hybrydowej. Mowa o wolnossącym, 3-cylindrowym 1.0 o mocy 72 KM, zestawianym ze skrzynią ręczną (5-biegową) lub bezstopniową S-CVT. Jednostka nie zapewni nadzwyczajnych osiągów, ale ma nadrabiać spalaniem wynoszącym mniej niż 5 l/100 km w cyklu mieszanym.
Dł./szer./wys. | 370/174/151 cm | |
Rozstaw osi | 243 cm | |
Pojemność bagażnika | 231-829 l | |
Silnik | 1.0 VVT-i | 1.0 VVT-i (S-CVT) |
---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 998 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. |
Maks. moc | 72 KM | 72 KM |
Maks. moment | 93 Nm | 93 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | b.d. | b.d. |
Prędkość maks. | 158 km/h | 151 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,7 l/100 km | 4,9 l/100 km |
Toyota nie ujawniła jeszcze cen Aygo X. Samochód pojawi się w salonach w 2022 roku.