NowościAktualnościNowa Skoda Fabia (2021) – zdjęcia i informacje

Nowa Skoda Fabia (2021) – zdjęcia i informacje

Większa i bezpieczniejsza – Skoda Fabia czwartej generacji zbliżyła się do kompaktów. Producent obiecuje jednak, że stosunek jakości do ceny wciąż pozostanie atutem modelu.

22 lata po premierze pierwszej generacji debiutuje Skoda Fabia numer cztery. Samochód powstał na modułowej platformie MQB-A0, z której korzystają już m.in. Audi A1, Seaty Ibiza i Arona, VW Polo czy Skoda Scala. Rezultat: nowa Skoda Fabia jest sporo większa od poprzedniczki, a według producenta ma być najbardziej przestronnym modelem w swoim segmencie.

skoda fabia 2021 tył 01
Napis „Skoda” – wizytówka nowych modeli Skody teraz także w Fabii.

Nowa Skoda Fabia (2021) – wymiary nadwozia

Nowa Skoda Fabia jest o 11,1 cm dłuższa od poprzedniczki – długość jej karoserii wynosi 410,8 cm. Rozstaw osi zwiększył się o 9,4 cm, do 256,4 cm, a szerokość wzrosła o 4,8 cm, do 178 cm (to zaledwie o 1 cm mniej niż w przypadku kompaktowej Scali).

Poza większą ilością miejsca dla podróżujących samochód oferuje też więcej przestrzeni na bagaże. Pojemność bagażnika nowej Fabii wynosi 380 litrów, czyli o 50 litrów więcej niż w poprzedniczce. Po złożeniu oparć kanapy przestrzeń transportowa wzrasta do 1190 litrów.

Designem najnowsza Fabia nawiązuje do aktualnych modeli Skody – przedni pas przypomina Scalę, a tylne lampy przywodzą na myśl Karoqa. Uwagę zwracają też boczne przetłoczenia, stylizowane na charakterystyczny trójkąt czeskiej flagi. Zależnie od wersji samochód będzie dostępny z całkowicie LED-owym zewnętrznym oświetleniem (przednie reflektory LED będą seryjne).

Nowa Skoda Fabia (2021) – silniki

Nowa Skoda Fabia będzie dostępna z gamą spalinowych jednostek benzynowych o mocy od 65 do 150 KM. Gama obejmuje:

  • wolnossący silnik R3 1.0 MPI (65 KM/93 Nm), 5-biegowa skrzynia manualna
  • wolnossący silnik R3 1.0 MPI EVO (80 KM/93 Nm), 5-biegowa skrzynia manualna
  • turbodoładowany silnik R3 1.0 TSI EVO (95 KM/175 Nm), 5-biegowa skrzynia manualna
  • turbodoładowany silnik R3 1.0 TSI EVO (110 KM/200 Nm), 6-biegowa skrzynia manualna lub 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG
  • turbodoładowany silnik R4 1.5 TSI EVO (150 KM/250 Nm), 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG

Nowa Skoda Fabia (2021) – dane techniczne

skoda fabia 2021 dane techniczne
Nowa Skoda Fabia (2021) – dane techniczne

Dwa silniki 1.0 TSI z bezpośrednim wtryskiem są wyposażone w powlekane plazmowo cylindry, które zastępują tuleje cylindrowe z żeliwa, co ma zmniejszyć tarcie wewnętrzne. Efekt: niższe zużycie paliwa oraz emisja CO2. A dzięki lepszemu rozprowadzaniu i odprowadzaniu ciepła w komorze spalania spada termiczne obciążenie silnika. Cienka, nanoszona proszkowo warstwa ma grubość zaledwie 150 μm (0,15 mm).

Skoda deklaruje, że w połączeniu z opcjonalnym 50-litrowym zbiornikiem paliwa (zamiast standardowego 40-litrowego) nowa Fabia z trzycylindrowym silnikiem może pokonać na jednym tankowaniu ponad 900 km w cyklu WLTP.

Nowa Skoda Fabia (2021) – aerodynamika

Zaletą nowej Fabii ma być niskie zużycie paliwa. Zamiast napędów hybrydowych Skoda postanowiła „wycisnąć” więcej z tradycyjnej konstrukcji samochodu. Kluczem do obniżenia spalania ma być m.in. aerodynamika. Współczynnik oporu powietrza nowej Fabii wynosi 0,28 (poprzedniczka: 0,32) i jest najlepszy w segmencie miejskich aut; to np. zasługa zoptymalizowanych wzorów obręczy oraz ruchomej żaluzji osłony chłodnicy w dolnym wlocie powietrza, która przy jeździe z prędkością 120 km/h ogranicza zużycie paliwa o 0,2 l/100 km (co odpowiada zmniejszeniu emisji CO2 o 5 g na 1 km). W poprawie walorów aerodynamicznych pomagają też większy spojler dachowy, osłony podwozia, spojlery kół oraz kurtyny powietrzne w przednim zderzaku.

Lepsza aerodynamika ma korzystny „skutek uboczny” – ogranicza hałas wiatru opływającego karoserię podczas jazdy.

Nowa Skoda Fabia (2021) – wnętrze

Kokpit nowej Fabii stanowi mieszankę motywów z Kamiqa i Scali (konsola środkowa) oraz nowej Octavii (tapicerowane wstawki, dwuramienna kierownica). Na szczycie deski rozdzielczej znajduje się dotykowy ekran o przekątnej do 9,2”. Na życzenie dostępne będą cyfrowe zegary, wyświetlane na ekranie 10,25”.

Wzrok przyciągają efektowne akcenty – poza tapicerowanymi wstawkami są to nietypowy kształt uchwytów drzwi i wewnętrznych klamek, okrągłe nawiewy po bokach kokpitu czy nastrojowe oświetlenie wybranych elementów.

skoda fabia 2021 wnętrze deska rozdzielcza
Nowa Skoda Fabia (2021) – deska rozdzielcza podobna do tej w Kamiqu i Scali, ale z efektownymi dodatkami.

Wyposażenie nowej Fabii ma obejmować elementy nietypowe dla miejskich samochodów, takie jak podgrzewana przednia szyba. Komfort podróżowania z tyłu zwiększają niedostępne w poprzedniczce nawiewy w tunelu środkowym dla pasażerów kanapy.

Najnowsza Fabia otrzyma najnowszą generację systemów multimedialnych Skody, oferującą m.in. integrację ze smartfonem (Apple CarPlay i Android Auto) czy asystenta obsługi głosowej Laura. Standardowe wyposażenie obejmuje kolorowy ekran dotykowy 6,5”; dostępne są też wersje 8” i 9,2”. Topowy system operacyjny oferuje nawigację online, sterowanie gestami oraz hotspot wi-fi.

Nowa Skoda Fabia (2021) – bezpieczeństwo

Jednym z atutów nowej Fabii ma być wyższy poziom bezpieczeństwa – zarówno aktywnego, jak i pasywnego. Model otrzyma m.in. asystenta parkowania ParkAssist oraz system jazdy częściowo zautomatyzowanej Travel Assist (połączenie adaptacyjnego, predykcyjnego tempomatu i asystenta pasa ruchu, działa do 210 km/h). Ten ostatni współpracuje z kierownicą z czujnikami pojemnościowymi, które wykrywają dotyk dłoni. System Manoeuvre Assist wykorzystuje czujniki w celu wykrycia przeszkody z przodu lub z tyłu pojazdu w trakcie parkowania, i w razie potrzeby automatycznie uruchamia hamulce. Kolejne nowe systemy dostępne w Fabii to funkcja rozpoznawania znaków drogowych oraz układ antykolizyjny Front Assist z wykrywaniem pieszych i rowerzystów.

Poza 6 seryjnymi poduszkami powietrznymi (czołowe, boczne i kurtyny) dostępna będą kolanowa poduszka powietrzna dla kierowcy oraz boczne poduszki z tyłu. Nowa Fabia może pomieścić trzy bezpiecznie zamocowane foteliki dziecięce: z przodu oraz po bokach z tyłu.

Na pokładzie oczywiście nie zabraknie praktycznych rozwiązań typu Simply Clever – łącznie ma być ich aż 43 (zależnie od wersji). Należą do nich gniazdo USB-C w obudowie lusterka wstecznego (np. do podłączenia kamery pokładowej), siatka pod półką bagażnika, składane oparcie prawego przedniego fotela czy kieszenie na smartfony w oparciach przednich siedzeń.

Z chwilą wprowadzenia modelu do sprzedaży dostępne będą trzy wersje wyposażenia: Active, Ambition oraz Style. Później do oferty trafi wariant Monte Carlo, inspirowany rajdową historią Skody.

Nowa Skoda Fabia (2021) – galeria zdjęć

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji