NowościAktualnościNowa Dacia Duster czy używany VW Golf VII? ADAC nie ma wątpliwości!

Nowa Dacia Duster czy używany VW Golf VII? ADAC nie ma wątpliwości!

Za 70 tys. zł można kupić nową i dobrze wyposażoną Dacię Duster 1.5 dCi albo dwuletniego VW Golfa VII 1.6 TDI z przebiegiem ok. 40 tys. km. Co wybrać?

Nowy czy używany samochód to dylemat, który towarzyszy motoryzacji od samego początku jej istnienia. Kupując auto w salonie płacimy dużo, gdyż nie kupujemy wyłącznie pojazdu samego w sobie. Wraz z nim otrzymujemy też radość użytkowania świeżego pojazdu, gwarancję, możliwość dopasowania wyposażenia czy koloru auta do własnych preferencji, jak również pewną historię, a właściwie jej brak.

Volkswagen Golf 1.6 TDI - przód
Używany Golf VII wciąż cieszy oko. Na rynku wtórnym nie brakuje dobrze wyposażonych. W Polsce wielu klientów decydowało się na dopłacenie m.in. za ksenonowe reflektory, które oferowano w dobrej cenie.

Osoby, które planują zakup auta za mniej niż 30 tys. zł są skazane wyłącznie na propozycje z rynku wtórnego. Paradoksalnie w jeszcze gorszej sytuacji są kierowcy, którzy chcą kupić auto za 50-70 tys. zł. Taka kwota pozwala na znalezienie bardzo atrakcyjnego i kilkuletniego używanego samochodu, jak również fabrycznie nowego auta – przy czym nie będzie dużego pola manewru odnośnie marki, wersji czy wyposażenia, gdyż w zasięgu będą znajdowały się tańsze propozycje.

DACIA Duster II Prestige 1.3TCe 150KM 6MT FWD WE151VM 05-2019
Prosta, ergonomiczna deska rozdzielcza wykonana z tanich, ale solidnie zmontowanych plastików. Panel klimatyzacji i przyciski nad nim są estetyczne i łatwe w obsłudze.

ADAC zestawił (kliknij, by zobaczyć porównanie w jez. niemieckim) fabrycznie nową Dacię Duster II, obecnie najpopularniejszego nowego SUV-a w Europie, z używanym Volkswagenem Golfem VII – najpopularniejszym nowym samochodem na Starym Kontynencie. W cenie nowego Dustera z dieslem 1.5 dCi (15 900 euro) udało się znaleźć dwuletniego Golfa VII 1.6 TDI (15 250 euro), który pokonał 40 tys. km.

DACIA Duster II Prestige 1.3TCe 150KM 6MT FWD WE151VM 05-2019
Siedzenia są lepsze niż w innych Daciach, co nie znaczy, że bardzo wygodne. Wady: skokowe ustawianie oparć i śladowa regulacja zagłówków.

Porównanie nadwozia i funkcjonalności wygrała nowa Dacia Duster. Oczywiście ADAC zwrócił uwagę na surowe wykończenie i tanie plastiki rumuńskiego SUV-a. Broni się on jednak łatwością wsiadania i wysiadania, którą zapewniają duże otwory drzwiowe, niskie progi i osadzone na optymalnej wysokości 56 cm siedziska foteli. Duster wygrał też z Golfem bagażnikiem, oferując 410 l zamiast 305 l (pomiary własne ADAC). Kiedy do obu samochodów zapakowano komplet walizek, kufer Golfa był pełny, natomiast do Dustera udałoby się jeszcze coś włożyć. Zwrócono jednak uwagę na wyższy próg załadunku w Dusterze oraz nierówną powierzchnię po złożeniu kanapy, co nie ma miejsca w Golfie VII.

Używany Volkswagen Golf 1.6 TDI - deska rozdzielcza
Takiego wnętrza nie powstydziłoby się auto z półki premium. Materiały są świetne, podobnie jak precyzja spasowania czy montażu. Za dopłatą VW oferował udane systemy multimedialne.

Zestawienie wnętrz wygrał używany Golf. Co prawda ADAC zwróciło uwagę na łatwość obsługi Dustera czy jego niezły opcjonalny system multimedialny, który obsługuje Apple CarPlay oraz Android Auto, jednak skrytykowało brak czujników temperatury płynu chłodzącego i oleju. W świetnie wykonanym Golfie można jednak spotkać jeszcze lepsze stacje multimedialne. Okazał się on też bardziej przestronny od Dustera. Na przednich fotelach używanego VW wygodnie mogą usiąść osoby o wzroście do dwóch metrów. W Dusterze najwygodniej jest kierowcom do 1,9 m. Nieco lepszy Golf okazał się też z tyłu. W drugim rzędzie Dacii swobodnie poczują się osoby o wzroście do 1,8 m. To jednak wyniki suchych pomiarów. Dzięki wyżej poprowadzonej linii dachu oraz większej powierzchni szyb Duster sprawia wrażenie bardziej przestronnego auta od Golfa.

Wygodne fotele Golfa VII nie męczą nawet podczas dłuższych podróży.

Kolejny punkt Golf otrzymał za komfort. Niemieckie auto jest znacznie cichsze przy 130 km/h (67 dB vs 69,8 dB), ma lepiej wyprofilowane fotele oraz miękkie podłokietniki w drzwiach. VW ma sztywniejsze zawieszenie, więc kto często jeździ po zniszczonych drogach doceni jednak Dacię.

Źródłem mocy w większości Dusterów jest diesel 1.5 dCi. To udana jednostka – nie trzeba martwić się o awaryjność, która trapiła pierwsze silniki 1.5 dCi. Inżynierowie Renault dokonali wielu poprawek.

Używany Golf VII zwyciężył z nowym Dusterem także w porównaniu silników. 116-konny diesel 1.5 dCi zapewnia niezłe osiągi, ale brakuje mu pary poniżej 1500 obr./min, a zaczyna hałasować po przekroczeniu 3000 obr./min. Lżejszy i bardziej aerodynamiczny Golf przy takiej samej mocy lepiej przyspiesza (10,2 vs 10,5 s), uzyskuje wyższą prędkość maksymalną (198 vs 179 km/h) oraz zużywa mniej paliwa (5,0 vs 5,9 l/100 km – wyniki z testu drogowego ADAC).

Volkswagen Golf 1.6 TDI
1,6-litrowy diesel nie hałasuje po osiągnięciu temperatury roboczej, zapewnia niezłe osiągi i jest oszczędny. To jeden z najbardziej udanych motorów z rodziny TDI.

Punkt za przyjazność dla środowiska przyznano jednak Dacii. Jej silnik spełnia normę Euro 6d TEMP, natomiast starszego Golfa – tylko Euro 6d. Emisja węglowodorów, tlenków azotu czy tlenku węgla była nawet kilkukrotnie niższa.

Volkswagen Golf 1.6 TDI - tył
Stonowana stylizacja sprawia, że Golf VII starzeje się wolno i jeszcze przez długie lata będzie wyglądał dobrze.

Oceniając koszty utrzymania ADAC ogłosiło remis – koszt pokonania kilometra okazał się bardzo zbliżony. Używany Golf VII ma za sobą największą utratę wartości, a jego właściciel wyda mniej na stacjach paliw. W przypadku Dustera utratę wartości redukuje zainteresowanie rynku wtórnego tym autem. Kolejnym plusem jest tani serwis.

Dacia Duster - opinie
Efektownie przetłoczone błotniki czy osłony nadwozia z nielakierowanego tworzywa sprawiają, że Duster wypada dobrze nawet na tle znacznie droższych SUV-ów.

Za niezawodność punkt przyznano Golfowi, który świetnie wypada w raportach awaryjności ADAC i TÜV. Nabywca Dustera będzie mógł jednak liczyć na dwuletnią gwarancję. Za usuwanie awarii Golfa przyjdzie zapłacić z własnej kieszeni. Mimo że używany Volkswagen Golf VII wygrał z nową Dacią Duster przewagą 5:2, ADAC podkreśla, że rumuński SUV będzie świetnym wyborem. Trudno bowiem o nowy samochód o tak korzystnej relacji ceny do wartości.

Redakcja poleca: Używana Dacia Duster – 4×4 czy 4×2? Co warto wybrać? Opinie

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

11 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji