Praktycznie na każdej stacji benzynowej i w sklepie z akcesoriami samochodowymi można kupić niewidzialną wycieraczkę, która na powierzchni szyb tworzy odpychającą wodę, hydrofobową warstwę. Czy niewidzialna wycieraczka rzeczywiście działa?

Przednia szyba, podobnie jak inne elementy samochodu, nie jest idealnie gładka. Mikrozarysowania, drobne ubytki materiału czy przylegające do niej zanieczyszczenia o mikroskopijnych rozmiarach tworzą doskonały punkt wyjścia do dalszego zbierania się brudu lub zatrzymywania na powierzchni szkła wody. Niewidzialna wycieraczka, a dokładniej nanocząsteczkowo-hydrofobowa warstwa, jest próbą rozwiązania tego problemu.

W sprzedaży dostępne są preparaty w sprayu, w płynie lub w postaci mleczka. Instrukcje użycia zalecają, by przed aplikacją niewidzialnej wycieraczki, szyby dokładnie umyć oraz wysuszyć. Po nałożeniu preparatu na szkło konieczne może być odczekanie chwili przed rozpoczęciem polerowania. Po zakończeniu operacji widoczność nie jest w żaden sposób ograniczona. Na szkle nie powstają żadne smugi czy niewystępujące wcześniej refleksy świetlne.

Niewidzialna wycieraczka zwiększa hydrofobowość szkła. W efekcie rozlana na nim woda zaczyna zbierać się w większe krople (niczym rtęć z rozbitego termometru), po czym spływa z szyby pod wpływem grawitacji lub pędu powietrza. Producenci niewidzialnych wycieraczek deklarują, że działają one już przy prędkościach nieznacznie przekraczających 50 km/h. Z testów i opinii kierowców wynika, że bliższe prawdy jest 70-80 km/h.

W określonych sytuacjach (jazda z wyższą prędkością, opady o znaczniej intensywności – przy mżawce krople są zbyt małe, by mogły zbierać się w większe, które będą efektywnie zdmuchiwane) jazda jest więc możliwa bez korzystania z wycieraczek. Na tym nie kończą się zalety powłoki hydrofobowej. Ogranicza ona brudzenie się szyb czy prawdopodobieństwo ich oszronienia, a także sprawia, że usuwanie owadów czy soków roślinnych jest łatwiejsze.

Z opinii kierowców wynika, że niewidzialna wycieraczka działa przez kilka tygodni (ewentualne różnice wynikają z warunków eksploatacji pojazdu czy wybranego produkcji). Po tym czasie konieczne jest nałożenie na szkło nowej warstwy środka. Co istotne, skuteczne okazują się nawet najtańsze produkty za ok. 10 zł. Każdy może więc przekonać się, czy sposób działania niewidzialnej wycieraczki jest dla niego satysfakcjonujący.

Volvo z szybami bocznymi i lusterkami wykonanymi w technologii WRG zdradzają symbole kropli wody ze strzałką.

Warto dodać, że szyby z powłoką hydrofobową mogą być elementem standardowego lub opcjonalnego wyposażenia samochodów. Rozwiązanie o nazwie WRG (od Water Repellent Glass) w 2004 r. zostało prowadzone przez Volvo. Jak podaje koncern, zewnętrze lusterka oraz szyby boczne w przednich drzwiach zostały wykonane ze specjalnego rodzaju szkła. Woda z szyb bocznych miała być zdmuchiwana przez pęd powietrza, natomiast na lusterkach rozpraszać się równomiernie po ich całej powierzchni, by nie zniekształcać obrazu.

Volvo nie informuje o szczegółach rozwiązania, ograniczając się do stwierdzenia, że technologia jest dostępna tylko do szyb laminowanych, a dla zachowania pełnej skuteczności powłoka powinna być okresowo odświeżana. Nie dotyczy to jednak lusterek, których warstwa hydrofobowa jest mniej narażona na ścieranie. W sieci można znaleźć wzmianki, że WRG to piecowo nakładana warstwa hydrofobowa, a całe rozwiązanie zostało opatentowane przez markę.

Zobacz jak działają szyby i lusterka WRG w Volvo

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]