honda civic 2015

Pogłoski o śmierci „zwyczajnych” samochodów są przedwczesne. Widać to po segmencie aut kompaktowych w USA: podczas gdy Ford i Chevrolet się z niego wycofują, sprzedaż Hond i Toyot rośnie.

W pogoni za wyższymi marżami i wyższymi dywidendami, za lepszą wyceną akcji w najbliższym kwartale, szefowie koncernów motoryzacyjnych potrafią zdobywać się na odważne decyzje. Z pewnością można do nich zaliczyć ostatnie poczynania Chevroleta i Forda – obie firmy postanowiły wycofać się z oferowania na rynku USA „zwykłych” kompaktów, a swoją przyszłość upatrują we wzmocnieniu oferty SUV-ów.

Ale nie oznacza to, że cały świat przesiada się na SUV-y. Wzrosty w tym segmencie nie będą trwały w nieskończoność – już gdzieniegdzie można zaobserwować przejawy nasycenia rynku i zadyszki. Potwierdzają to analizy cenionego amerykańskiego serwisu motoryzacyjnego Edmunds.com, które wskazują, że dotychczasowi użytkownicy Forda Focusa czy Chevroleta Cruze niekoniecznie zamieniają swoje auto na SUV-a, tylko często (42%) rozglądają się za „zwykłym” kompaktem innej marki.

Badania wykazały też, że lojalność użytkowników Focusa i Cruze’a jest na „rekordowo niskim poziomie”, co oznacza, że nie są oni skorzy do zakupu innego modelu Forda i Chevroleta. Popularne są za to przesiadki do Hondy Civic i Toyoty Corolli.

chevrolet cruze ford focus samochody kompaktowe
Statystyczna lojalność wobec marki użytkowników aut kompaktowych kontra lojalność użytkowników Forda Focusa i Chevroleta Cruza na rynku USA (źródło: Edmunds.com)

Dowodzą tego ostatnie wzrosty sprzedaży Civica w USA. „W miarę jak rynek coraz bardziej zwraca się ku SUV-om, przychodzi do nas coraz więcej klientów, którzy preferują samochody osobowe (…). A jeśli weźmiesz pod uwagę, że Civic jest przy końcu swojego cyklu produkcyjnego, takie wyniki są imponujące” – powiedział Steven Center, wiceprezes ds. sprzedaży w amerykańskim oddziale Hondy dziennikarzom AutoNews.

Jessica Caldwell, dyrektor ds. analiz Edmundsa, dodała, że ​​„Civic z powodzeniem znosi zwrot klientów w kierunku SUV-ów, ponieważ wciąż istnieje duże zapotrzebowanie na tańszy, podstawowy środek transportu w cenie niższej niż małe SUV-y. Civic wypełnia tę niszę”. I powiedziała, że baza klientów Civica może dalej się powiększać w miarę, gdy z segmentu kompaktów będą wycofywać się kolejni producenci.

Na europejskim podwórku też można wskazać podobne przykłady. Trudno zignorować fakt, że na tradycyjne auta klasy średniej w 2018 r. na naszym kontynencie przypadało 450 tys. nabywców, a na samochody kompaktowe – 2,13 mln. To wciąż pokaźne wolumeny.

I choć prawie wszystkie modele notują spadki, producenci wierzą, że to stan przejściowy i rynek „okrzepnie” – czego dowodem jest decyzja koncernu VW o budowie nowej fabryki produkującej kolejne generacje Volkswagena Passata i Skody Superb.

A jakie jest Wasze zdanie? Czy tradycyjne auta wyjdą z tego kryzysu obronną ręką, czy SUV-y będą je dalej „wygryzać”? Zapraszamy do komentowania.

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here