Co stuka w samochodzie 04

Weryfikacja źródła uciążliwego stukania dochodzącego z podwozia auta pozwoli uniknąć przykrych konsekwencji w trasie. Przyczyn niepokojących odgłosów jest bardzo dużo, na szczęście można je niedrogo usunąć.

W pełni sprawny samochód powinien w cichy i płynny sposób przejechać przez każdą, nawet znaczną drogową nierówność. Pomimo stale poprawiającej się jakości polskich szos wciąż można znaleźć wiele odcinków, których jakość pozostawia wiele do życzenia. Przejazd po dziurawej drodze obnaża wszelkie defekty w układzie zawieszenia. Nieprawidłowa praca poszczególnych elementów objawia się najczęściej uciążliwym stukaniem mającym swoje źródło w podwoziu samochodu. Wielu kierowców bagatelizuje niepokojące odgłosy, bo przecież auto jeździ i, w ich opinii, prowadzi się prawidłowo.

Przyczyny stukania w samochodzie

Tymczasem nic nie dzieje się bez przyczyny. Hałasy przeważnie pochodzą nie tylko w zawieszenia, ale i wynikają z nieprawidłowej pracy amortyzatorów lub są efektem… oderwania plastikowej osłony pod silnikiem. Najczęściej jednak problem tkwi w zawieszeniu. Jeśli z jego okolic słychać metaliczne stuki, oznacza to że elementy metalowo-gumowe przestały pochłaniać wibracje, a części wykonane z metalu mają kontakt z innymi, stalowymi elementami. Skutki mają charakter lawinowy: gdy jeden podzespół nie działa prawidłowo, inny zostaje nadmiernie obciążony i cierpi na tym cały układ. Podobnie z elementami odpowiadającymi za resorowanie. Gdy na tulei wahacza pojawi się luz, koło ustawia się pod innym kątem, przez co nierównomiernie zużywa się opona.

Co stuka w samochodzie 05
Odwlekanie w czasie przeglądu działania elementów zawieszenia może mieć bardzo przykre skutki i stwarzać realne zagrożenie w ruchu drogowym. Nieprawidłowości, np. zużycie sworzni lub tulei wahaczy, wcale nie muszą objawiać się regularnym postukiwaniem.

Poniżej wymieniamy najczęstsze przyczyny stukania w samochodzie. Dla wszystkich warto trzymać się jednej zasady: na wymianę wybierać markowe produkty. Różnice w cenach między nimi a tanimi zamiennikami są do zaakceptowania, a przynajmniej unikniemy częstych wizyt w warsztacie związanych z szybkim zużywaniem się części z dolnej półki.

Uszkodzony amortyzator

Źródłem stuków mogą być wyrobione tuleje metalowo-gumowe w tylnych amortyzatorach lub wada fabryczna elementu (złe spasowanie) albo uszkodzenie mechaniczne amortyzatora np. po wjeździe na krawężnik. Elementy zawsze wymienia się parami.

Koszt naprawy: od 350 zł
Stuki w samochodzie 09
Poduszka amortyzatora

Górne punkty mocowania zawieszenia

Amortyzator łączy się z nadwoziem poprzez zastosowanie gumowo-metalowych poduszek, a przedni jest dodatkowo łożyskowany. Na łożysku z czasem pojawia się luz, parcieje też guma poduszki. Poza tym winowajcą może być korozja. Usterkę poznamy po skrzypieniu z przednich kół słyszalnym podczas manewrów parkingowych.

Koszt naprawy: od 250 zł

Luźny wydech lub uszkodzona osłona termiczna

Gdy wraz ze wzrastającymi obrotami silnika wzmaga się metaliczne brzęczenie, najprawdopodobniej naderwaliśmy gumowe wieszaki wydechu lub uszkodziliśmy mocowania jego osłon termicznych. Hałasy mogą się pojawiać także po wjeździe w większy dołek.

Koszt naprawy: od 100 zł
Stuki w samochodzie 05
Pękniętej sprężyny czasami nie zauważają nawet diagności na przeglądach, nie mówiąc już o kierowcach.

Pęknięta sprężyna

Przechylenie samochodu na bok, ściąganie na którąś stronę podczas jazdy na wprost i uciążliwy chrobot oznacza, że prawdopodobnie uszkodzeniu uległa sprężyna zawieszenia. Wszystko przez atakującą ten element korozję. Gdy sprężyna pęknie, zsuwa się z kielicha. O takim przypadku kierowcy najczęściej dowiadują się po czasie.

Koszt naprawy: od 400 zł

Wybite tuleje wahaczy

Stuki w samochodzie 07
Tuleja wahacza

Stuki i luz na kole mogą być następstwem zużycia metalowo-gumowych tulei wahaczy. Każdy wahacz przeważnie ma dwie, a najszybciej „poddają się” elementy przednich wahaczy. Czasami tuleje można osobno wymienić bez konieczności kupowania całego wahacza. Odbywa się to poprzez wprasowanie lub zwyczajne przykręcenie do wahacza (zwykle tylnego).

Koszt naprawy: od 150 zł
Stuki w samochodzie 06
Skrajnie zużyta końcówka drążka kierowniczego

Luźne przeguby drążków kierowniczych

Drążki kierownicze lub końcówki drążków kierowniczych łączą przekładnię kierowniczą z kolumną McPhersona lub zwrotnicą. Z czasem pojawia się na nich luz, a samochód ze skrajnie wyrobionymi drążkami kierowniczymi staje się trudny w prowadzeniu. Cechą charakterystyczną są stuki wydobywające się podczas krótkich, mocnych ruchów kierownicą na postoju.

Koszt naprawy: od 100 zł

Łożyska kół

Stuki w samochodzie 15
W niektórych samochodach łożyska kół są połączone z piastami.

Charakterystyczne buczenie nasilające się wraz z prędkością lub podczas wjazdu w zakręt oznacza, że trzeba wymienić łożysko któregoś koła. W zależności od modelu mogą być one wymieniane osobno, a czasami są połączone z piastą lub nawet tarczą hamulcową (np. w autach francuskich). Najszybciej zużywają się łożyska najbardziej obciążonych przednich kół.

Koszt naprawy: od 150 zł

Tuleja tylnej belki

Stuki lub skrzypienie dochodzące z tylnej osi wynikają m.in. z naturalnego zużycia gumy tulei tylnej belki. Ten element kosztuje ok. 45 zł za sztukę, ale niełatwo go wymienić: trzeba użyć specjalistycznych narzędzi.

Koszt naprawy: od 350 zł

Wyrobiony sworzeń wahacza

Stuki w samochodzie 11
Sworzeń wahacza

Sworzeń jest elementem łączącym wahacz ze zwrotnicą. Niekiedy jest przytwierdzony do niego na stałe, ale przeważnie można go osobno wymienić. Gdy przegub kulowy osiągnie kres swojej wytrzymałości, nastąpi wypięcie sworznia i skręcenie koła na zewnątrz, a co za tym idzie – utrata sterowności auta. Objaw wyrobionego sworznia wahacza: luz na kole w płaszczyźnie pionowej, do sprawdzenia po podniesieniu samochodu.

Koszt naprawy: od 100 zł
Stuki w samochodzie 10
Niektóre łączniki stabilizatorów posiadają elementy wykonane z tworzyw sztucznych, co dodatkowo nie sprzyja ich trwałości.

Zużyty łącznik stabilizatora

Najczęstszy winowajca problemów z zawieszeniem. Jeśli stukanie słychać podczas bujania autem na boki, pora wymienić łączniki stabilizatora. Wystarczy wjechać w sporą dziurę, by te cienkie elementy po prostu się zerwały. Na szczęście nie kosztują dużo.

Koszt naprawy: od 70 zł

Luz na przekładni kierowniczej

Gdy po wnikliwym przeglądzie spodu auta podczas jazdy nadal słychać denerwujące stukanie, być może luz pojawił się na samej przekładni kierowniczej. To element drogi w regeneracji, dlatego warto umiejętnie zdiagnozować problem. Niepokojące odgłosy przeważnie słychać podczas maksymalnego skręcania kół lub przełamywania granicy między kołami ustawionymi do jazdy na wprost a ich skręceniem. Nierzadko z wyrobionej kolumny kierowniczej „ucieka” płyn przekładniowy.Stuki w samochodzie 14

Koszt naprawy: od 800 zł

Połamane osłony podwozia

Jednak zanim rozpoczniemy wnikliwe poszukiwania źródła hałasu w elementach układu jezdnego i zawieszenia, sprawdźmy, czy przypadkiem nie połamaliśmy plastikowych osłon aerodynamicznych pod silnikiem auta. Wystarczy najechać np. na korzeń, by zerwać część mocowań osłony i doprowadzić do jej „zwisania”. Uszkodzona osłona najczęściej zaczyna terkotać dopiero przy wyższych prędkościach.

Połamana osłona
Błahy powód, ale możliwy: za hałasy od spodu auta może odpowiadać połamana lub poluzowana osłona zakrywająca silnik.
Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 4.7]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here