PoradyPoradyStukanie w samochodzie. Co stuka w kole lub zawieszeniu auta?

Stukanie w samochodzie. Co stuka w kole lub zawieszeniu auta?

Wielu kierowców skarży się na uporczywe stukanie dochodzące z kół lub zawieszenia samochodu. Czasem zwiastuje ono niemałe wydatki na naprawę, ale nie zawsze. Oto najczęstsze przyczyny stukania w samochodzie.

W pełni sprawny samochód powinien w cichy i płynny sposób przejechać przez każdą, nawet znaczną drogową nierówność. Pomimo stale poprawiającej się jakości polskich szos wciąż można znaleźć wiele odcinków, których jakość pozostawia wiele do życzenia. Przejazd po dziurawej drodze obnaża wszelkie defekty w układzie zawieszenia. Nieprawidłowa praca poszczególnych elementów objawia się najczęściej uciążliwym stukaniem mającym swoje źródło w dolnych partiach samochodu, czyli w jego kołach i w zawieszeniu. Wielu kierowców jednak bagatelizuje niepokojące odgłosy, bo przecież auto jeździ i, w ich opinii, prowadzi się prawidłowo.

Przyczyny stukania w samochodzie

Tymczasem nic nie dzieje się bez przyczyny. Hałasy przeważnie pochodzą nie tylko z zawieszenia, ale i wynikają z nieprawidłowej pracy amortyzatorów lub są efektem… oderwania plastikowej osłony pod silnikiem. Najczęściej jednak problem tkwi właśnie w zawieszeniu. Jeśli z jego okolic słychać metaliczne stuki, oznacza to że elementy metalowo-gumowe przestały pochłaniać wibracje, a części wykonane z metalu mają kontakt z innymi, stalowymi elementami. Skutki mają charakter lawinowy: gdy jeden podzespół nie działa prawidłowo, inny zostaje nadmiernie obciążony i cierpi na tym cały układ. Podobnie z elementami odpowiadającymi za resorowanie. Gdy na tulei wahacza pojawi się luz, koło ustawia się pod innym kątem, przez co nierównomiernie zużywa się opona.

Co się psuje w zawieszeniu auta? Ile wydamy na naprawy?

Co stuka w samochodzie 05
Odwlekanie w czasie przeglądu działania elementów zawieszenia może mieć bardzo przykre skutki i stwarzać realne zagrożenie w ruchu drogowym. Nieprawidłowości, np. zużycie sworzni lub tulei wahaczy, wcale nie muszą objawiać się regularnym postukiwaniem.

Poniżej wymieniamy najczęstsze przyczyny stukania w samochodzie. Dla wszystkich warto trzymać się jednej zasady: na wymianę wybierać markowe produkty. Różnice w cenach między nimi a tanimi zamiennikami są do zaakceptowania, a przynajmniej unikniemy częstych wizyt w warsztacie związanych z szybkim zużywaniem się części z dolnej półki.

Uszkodzony amortyzator

Koszt naprawy: od 350 zł

Źródłem stuków mogą być wyrobione tuleje metalowo-gumowe w tylnych amortyzatorach lub wada fabryczna elementu (złe spasowanie) albo uszkodzenie mechaniczne amortyzatora np. po wjeździe na krawężnik. Te elementy zawsze wymienia się parami.

Jak wydłużyć życie amortyzatorów i zaoszczędzić tysiące złotych?

Awaria górnych punktów mocowania zawieszenia

Stuki w samochodzie 09
Poduszka amortyzatora

Koszt naprawy: od 250 zł

Amortyzator łączy się z nadwoziem poprzez zastosowanie gumowo-metalowych poduszek, a przedni jest dodatkowo łożyskowany. Na łożysku z czasem pojawia się luz, parcieje też guma poduszki. Poza tym winowajcą może być korozja. Usterkę poznamy po skrzypieniu z przednich kół słyszalnym podczas manewrów parkingowych.

Luźny wydech lub uszkodzona osłona termiczna

Koszt naprawy: od 100 zł

Gdy wraz ze wzrastającymi obrotami silnika wzmaga się metaliczne brzęczenie, najprawdopodobniej naderwaliśmy gumowe wieszaki wydechu lub uszkodziliśmy mocowania jego osłon termicznych. Hałasy mogą się pojawiać także po wjeździe w większy dołek.

Tłumik końcowy: budowa, działanie, rola w układzie wydechowym

Pęknięta sprężyna zawieszenia

Stuki w samochodzie 05
Pękniętej sprężyny czasami nie zauważają nawet diagności na przeglądach, nie mówiąc już o kierowcach.

Koszt naprawy: od 400 zł

Przechylenie samochodu na bok, ściąganie na którąś stronę podczas jazdy na wprost i uciążliwy chrobot oznacza, że prawdopodobnie uszkodzeniu uległa sprężyna zawieszenia. Wszystko przez atakującą ten element korozję. Gdy sprężyna pęknie, zsuwa się z kielicha. O takim przypadku kierowcy najczęściej dowiadują się po czasie.

Wybite tuleje wahaczy

Koszt naprawy: od 150 zł

Stuki w samochodzie 07
Tuleja wahacza

Stuki i luz na kole mogą być następstwem zużycia metalowo-gumowych tulei wahaczy. Każdy wahacz przeważnie ma dwie, a najszybciej „poddają się” elementy przednich wahaczy. Czasami tuleje można osobno wymienić bez konieczności kupowania całego wahacza. Odbywa się to poprzez wprasowanie lub zwyczajne przykręcenie do wahacza (zwykle tylnego).

Zużyta tuleja tylnej belki

Koszt naprawy: od 350 zł

Stuki lub skrzypienie dochodzące z tylnej osi wynikają m.in. z naturalnego zużycia gumy tulei tylnej belki. Ten element kosztuje ok. 45 zł za sztukę, ale niełatwo go wymienić: trzeba użyć specjalistycznych narzędzi.

Ile zapłacić mechanikowi za wymianę elementów zawieszenia?

Luźne przeguby drążków kierowniczych

Stuki w samochodzie 06
Tak wygląda skrajnie zużyta końcówka drążka kierowniczego.

Koszt naprawy: od 100 zł

Drążki kierownicze lub końcówki drążków kierowniczych łączą przekładnię kierowniczą z kolumną McPhersona lub zwrotnicą. Z czasem pojawia się na nich luz, a samochód ze skrajnie wyrobionymi drążkami kierowniczymi staje się trudny w prowadzeniu. Cechą charakterystyczną są stuki wydobywające się podczas krótkich, mocnych ruchów kierownicą na postoju.

Jakie są objawy uszkodzonej końcówki drążka kierowniczego?

Wyeksploatowane łożyska kół

Stuki w samochodzie 15
W niektórych samochodach łożyska kół są połączone z piastami.

Koszt naprawy: od 150 zł

Charakterystyczne buczenie nasilające się wraz z prędkością lub podczas wjazdu w zakręt oznacza, że trzeba wymienić łożysko któregoś koła. W zależności od modelu mogą być one wymieniane osobno, a czasami są połączone z piastą lub nawet tarczą hamulcową (np. w autach francuskich). Najszybciej zużywają się łożyska najbardziej obciążonych przednich kół.

Wyrobiony sworzeń wahacza

Stuki w samochodzie 11
Sworznie wahaczy zazwyczaj można wymieniać osobno. W części aut są jednak na stałe zamontowane w wahaczu.

Koszt naprawy: od 100 zł

Sworzeń jest elementem łączącym wahacz ze zwrotnicą. Niekiedy jest przytwierdzony do niego na stałe, ale przeważnie można go osobno wymienić. Gdy przegub kulowy osiągnie kres swojej wytrzymałości, nastąpi wypięcie sworznia i skręcenie koła na zewnątrz, a co za tym idzie – utrata sterowności auta. Objaw wyrobionego sworznia wahacza: luz na kole w płaszczyźnie pionowej, do sprawdzenia po podniesieniu samochodu.

Stuki w samochodzie 10
Niektóre łączniki stabilizatorów posiadają elementy wykonane z tworzyw sztucznych, co dodatkowo nie sprzyja ich trwałości.

Zużyte łączniki stabilizatora

Koszt naprawy: od 70 zł

Najczęstszy winowajca problemów z zawieszeniem. Jeśli stukanie słychać podczas bujania autem na boki, pora wymienić łączniki stabilizatora. Wystarczy wjechać w sporą dziurę, by te cienkie elementy po prostu się zerwały. Na szczęście nie kosztują dużo.

Łączniki stabilizatora: jaką rolę pełnią w aucie? Jakie są objawy awarii?

Luz na przekładni kierowniczej

Koszt naprawy: od 800 zł

Gdy po wnikliwym przeglądzie spodu auta podczas jazdy nadal słychać denerwujące stukanie, być może luz pojawił się na samej przekładni kierowniczej. To element drogi w regeneracji, dlatego warto umiejętnie zdiagnozować problem. Niepokojące odgłosy przeważnie słychać podczas maksymalnego skręcania kół lub przełamywania granicy między kołami ustawionymi do jazdy na wprost a ich skręceniem. Nierzadko z wyrobionej kolumny kierowniczej „ucieka” płyn przekładniowy.Stuki w samochodzie 14

Połamane osłony podwozia

Zanim rozpoczniemy wnikliwe poszukiwania źródła hałasu w elementach układu jezdnego i zawieszenia, sprawdźmy, czy przypadkiem nie połamaliśmy plastikowych osłon aerodynamicznych pod silnikiem auta. Wystarczy najechać np. na korzeń, by zerwać część mocowań osłony i doprowadzić do jej „zwisania”. Uszkodzona osłona najczęściej zaczyna terkotać dopiero przy wyższych prędkościach.

Połamana osłona
Błahy powód, ale możliwy: za hałasy od spodu auta może odpowiadać połamana lub poluzowana osłona zakrywająca silnik.

Redakcja poleca:

Wycie w aucie: jakie są jego przyczyny?

Dlaczego silnik nie ma mocy? Powody utraty mocy silnika

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji