Wbrew zaleceniom wielu mechaników usterka elementów samochodu wcale nie musi zawsze oznaczać konieczności jego wymiany. Niekiedy wystarczy znacznie tańsza naprawa lub regeneracja. Oto jakie części możemy regenerować.
Praktykę masowych wymian części auta na nowe stosują najczęściej Autoryzowane Stacje Obsługi, ale i niektóre niezależne placówki. Takie rozwiązanie jest dla warsztatów dużo prostsze i korzystniejsze finansowo. Teoretycznie dla właścicieli samochodów również, bo zamontowanie nowego elementu zapewni spokój na lata i oszczędzi nerwów. Pieniędzy – już niekoniecznie, bo wiele części silnikowych potrafi w zależności od auta kosztować tysiące złotych. Nie brakuje też elementów, dla których producent nie przewidział możliwości rozebrania, a tym samym zregenerowania. To już nie stanowi problemu – powstało wiele specjalistycznych warsztatów, które naprawią właściwie każdy skomplikowany element.
Poniżej przedstawiamy części, których wymiana nie musi być konieczna. Podzieliliśmy je na 3 części: elementy silnika i układu napędowego, podwozie i hamulce oraz instalacja elektryczna.
1 Silnik i układ napędowy
Turbo o zmiennej geometrii
Nowe: 2600 zł
Naprawa: 1100 zł
Według producentów, turbosprężarek o zmiennej geometrii nie powinno się regenerować, ponieważ w warunkach warsztatowych niemożliwe jest precyzyjne wyregulowanie kierownicy turbiny. Mało kto wie, że takie turbosprężarki oferowane jako nowe są w rzeczywistości elementami zregenerowanymi w fabryce. Ich naprawą zajmują się już wyspecjalizowane warsztaty i zrobią to nawet o połowę taniej.
Wałek rozrządu
Nowy: 800 zł
Naprawa: 300 zł
Wałek rozrządu jest na tyle precyzyjnym elementem, że w zwykłym warsztacie nie da się naprawić jego wytartych lub uszkodzonych krzywek. Istnieją jednak placówki posiadające odpowiednie narzędzia i wiedzę potrzebną do regeneracji wałków, np. firma Świątek. Zajmuje się nie tylko naprawą krzywek, ale i napawaniem ubytków materiału, dzięki czemu element będzie trwalszy niż oryginalny. W ekstremalnych przypadkach możliwe jest wykonanie całego wałka od nowa.
Konwerter automatycznej skrzyni
Nowy: 4200 zł
Naprawa: 800 zł
Rozbierania tego elementu nie podejmują się nawet serwisy skrzyń automatycznych, głównie przez to, że jest to zabieg nieprzewidziany przez producenta. W praktyce zrobią to placówki, które wyspecjalizowały się w regeneracji konwerterów. Element zostanie rozcięty na tokarce i odpowiednio wyczyszczony. Wymianie podlegają tylko tarcze systemu auto lock-up i wszelkie uszczelnienia. Na koniec konwerter jest z powrotem zespawany i wyważany.
Pompa common rail
Nowa: 2600 zł
Naprawa: 1100 zł
Zakup nowej pompy jest ostatecznością, bo na rynku dostępne są do nich zestawy naprawcze. Nie brakuje też warsztatów, którzy chętnie się nimi „zajmą”. Wymieniają wtedy sekcje tłoczące, łożyska i uszczelnienia. Efekt jest współmierny do zakupu nowej pompy, a dużo tańszy.
Wtryskiwacze diesla
Nowe: 5000 zł za 4 szt.
Naprawa: 2000 zł za 4 szt.
Naprawa jest możliwa, o ile mamy do czynienia z wtryskiwaczami ze sterowaniem elektromagnetycznym (nie piezoelektrycznym). Wtedy można je rozebrać i naprawić w specjalistycznych placówkach, dysponujących odpowiednim sprzętem z możliwością kodowania. Podobnie jak turbosprężarki, niektóre „nowe” wtryskiwacze to elementy po regeneracji.
Skrzynia biegów
Nowa: ok. 12 000 zł
Naprawa: ok. 2000 zł
Nowa skrzynia biegów to wydatek nawet kilkunastu tysięcy złotych, dlatego warto poszukać odpowiedniego serwisu i oddać ją do naprawy. Operacja jest możliwa zwykle przy użyciu wyłącznie oryginalnych części zamiennych.
Kolektor dolotowy o zmiennej geometrii
Nowy: 2000 zł
Naprawa: 300 zł
Problem zapieczonych klapek zmiennej geometrii można rozwiązać dzięki zestawom naprawczym uszkodzonego mechanizmu odpowiedzialnego za sterowanie nimi. Są one dostępne do wielu modeli Audi lub BMW. Nie można ich mylić z zaślepkami likwidującymi zmianę geometrii.
Tłoki silnika 1.8-2.0 TSI
Nowy: 21 000 zł
Naprawa: 2500 zł
Powszechny problem tych silników to duże zużycie oleju, spowodowane zastosowaniem zbyt wąskich pierścieni. Gdy problem się pogłębi, niektóre placówki zalecają wymianę całego bloku silnika na nowy. Tymczasem usterkę rozwiąże przeróbka tłoków i zastosowanie szerszych pierścieni. Podejmie się tego doświadczony zakład obróbkowy.
Filtr cząstek sadzy DPF
Nowy: 3600 zł
Naprawa: 600 zł
Jeśli filtr jest zapchany, ale nie ma innych uszkodzeń, zamiast wymieniać go na nowy można przeprowadzić tzw. płukankę wrzątkiem pod ciśnieniem. Zalegająca sadza zostanie usunięta z wodą, a filtr odzyska pełną sprawność.
2 Podwozie i hamulce
Wahacz zawieszenia
Nowy: 450 zł
Naprawa: 150 zł
Wymiana całego wahacza jest prosta i szybka, a w dodatku te elementy są łatwo dostępne, dlatego mechanicy nie chcą się podejmować ich naprawy. W większości przypadków wystarczy wymienić metalowo-gumowe tuleje oraz sworznie, pod warunkiem że wahacz nie jest skorodowany np. na trzonie.
Pompa wspomagania
Nowa: 600 zł
Naprawa: 300 zł
Wycieki z pompy mogą oznaczać konieczność wymiany jej uszczelnień, ewentualnie przeprowadzenia regeneracji. Będzie to dwukrotnie tańsze od zakupu nowego elementu.
Tarcze hamulcowe
Nowe: 400 zł
Naprawa: 80 zł
Tarcze mogą się odkształcić np. po wjeździe w kałużę z rozgrzanymi hamulcami. Jeśli nie są jeszcze zużyte, można je przetoczyć. Zniweluje to problem bicia i zaoszczędzi pieniądze.
Zacisk hamulcowy
Nowy: 500 zł
Naprawa: 150 zł
Zastosowanie zestawu naprawczego do zacisku jest dobrym rozwiązaniem, jeśli w jego wnętrzu nie pojawiła się jeszcze korozja. Zacisk wróci do pełnej sprawności po wymianie tłoczka oraz uszczelnień, a także po gruntownym oczyszczeniu.
3 Instalacja elektryczna
Taśma airbagu
Nowa: 700 zł
Naprawa: 150 zł
Taśma systemu poduszek powietrznych daje połączenie airbagu z instalacją elektryczną samochodu. Jeśli się przerwie, na desce rozdzielczej pojawia się komunikat. Niewielkie uszkodzenie można jeszcze naprawić, ale trzeba pamiętać, że od tego elementu zależy nasze bezpieczeństwo.
Lampa LED
Nowa: 2500 zł
Naprawa: 200 zł
Oficjalnie lamp w technologii LED nie da się naprawić, w praktyce sporo warsztatów znalazło na to rozwiązanie. Najpierw rozklejają lampy, później wylutowywują przepaloną diodę z płytki i wstawiają nową. Przeważnie wymienia się diody z lamp tylnych lub przednich, dziennych.
Wyświetlacz LCD
Nowy: 1000 zł
Naprawa: 400 zł
Wiele zakładów uznaje wyświetlacze LCD jako nienaprawialne. Tymczasem w wielu modelach można wymienić sam ekran na odpowiedni zamiennik, zaoszczędzając kilkaset złotych. Podejmą się tego wyspecjalizowane warsztaty.
Wydech
Nowy: 300 zł
Naprawa: 100 zł
Nie trzeba skreślać wydechu, jeśli ma tylko niewielkie uszkodzenia – można je zaspawać. Mechanicy starają się tego unikać i namawiają na wymianę całego wydechu. Nowe zamienniki nie będą już tak trwałe jak oryginalna część.
Pompa hamulcowa
Nowa: 250 zł
Naprawa: 50 zł
Problemy z wyciekami z pompy i zapowietrzaniem się hamulców powinien rozwiązać „remont” pompy zestawem naprawczym. Warto go przeprowadzić, jeśli cylinder pompy jest jeszcze sprawny. Mechanicy z lenistwa praktykują wymianę od razu całego elementu.
Rozrusznik
Nowy: 500 zł
Naprawa: 150 zł
Rozrusznik jest rozbieralną częścią i z wymianą jego elementów powinien poradzić sobie każdy elektromechanik. Najczęściej wyrabiają się w nich tulejki. Wiele „nowych” rozruszników to produkty po fabrycznej regeneracji.
Wiązka elektryczna
Nowa: 400 zł
Naprawa: 100 zł
Warsztaty często nie chcą szukać źródła problemu wśród kabli i zlecają wymianę całej gałęzi wiązki. Wykwalifikowany elektryk znajdzie „winowajcę”, polutuje przewód i go zaizoluje. Czasami wystarczy przejrzenie kostek elektrycznych i wymiana uszkodzonych.