Europejczycy coraz częściej przesiadają się do samochodów elektrycznych i hybryd. W Norwegii już co drugi nowy samochód jest napędzany innym źródłem niż tradycyjna benzyna lub ON. Oto jak wygląda sprzedaż samochodów elektrycznych i hybryd w Europie.
12 milionów – tyle nowych aut znalazło nabywców w Europie w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku. Niecałe 6% z nich (prawie 695 tys. sztuk) stanowią pojazdy z napędami alternatywnymi, czyli na gaz, benzynę E85, hybrydy (również plug-in) i auta całkowicie elektryczne. Najwięcej takich samochodów sprzedano we Włoszech, bo prawie 172 tysiące. Druga jest Wielka Brytania (94 tys.) i Niemcy (82 tys.). Polska odnotowała znaczący wzrost ich udziału, który powiększył się o połowę, osiągając sprzedaż ponad 20 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi. To i tak niedużo przy Słowacji, Węgrzech czy Finlandii, gdzie sprzedaż takich aut wzrosła o nawet kilkaset procent.
Najwięcej samochodów elektrycznych w Norwegii
Gdyby udział aut z innymi niż tradycyjny źródłami napędu zestawić z całością sprzedaży, bezapelacyjną rekordzistką jest Norwegia. Tam już co drugie auto, które wyjechało z salonu, jest hybrydą lub „elektrykiem”. W Norwegii w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku sprzedano 23 tysiące aut „na prąd”, czyli co stanowi 20% ogólnej sprzedaży. Włosi co prawda kupili najwięcej aut z napędem alternatywnym, ale ich udział wynosi „tylko” 11%. Polska ze swoim rezultatem 5,9% mieści się w pierwszej 10. Europy. Nasi rodacy gustują głównie w hybrydach (12 tys. kupionych egzemplarzy, w tym 10 tys. to Toyoty), natomiast wersje plug-in i auta elektryczne wciąż są w zdecydowanej mniejszości (odpowiednio 379 i 263 sztuki).
W Europie prym wiodą hybrydy
Klienci wybierający samochody z alternatywnym źródłem napędu najczęściej sięgają po hybrydy – takiego wyboru dokonał co drugi kupujący, a decydował się głównie na produkty Toyoty. Ich wersje z ładowaniem z gniazdka są mniej popularniejsze, ale wciąż chętniej wybierane od aut całkowicie elektrycznych. Takich sprzedano 97 tys. sztuk, z czego najwięcej (23 tys.) Renault Zoe, dalej BMW i3 i Nissan Leaf.
Udział napędów w sprzedaży aut z zasilaniem alternatywnym w Europie
Łącznie | Hybrydy | Auta na gaz i ben. E85 | Hybrydy plug-in | Auta elektryczne | |
Sprzedaż (szt.) | 694 645 | 346 581 | 152 383 | 98 759 | 96 922 |
Procent udziału | 100% | 49,89% | 21,94% | 14,22% | 13,95% |
Rejestracje nowych samochodów osobowych z napędami alternatywnymi
Lp. | Państwo | Rejestracje (I-XI 2017 r.) | Zmiana (do I-XI 2016 r.) [%] |
1 | Włochy | 171 940 | 33,3% |
2 | Wielka Brytania | 94 125 | 48,2% |
3 | Niemcy | 82 255 | 82,7% |
4 | Francja | 77 095 | 47,9% |
5 | Norwegia | 58 801 | 28,5% |
6 | Hiszpania | 47 817 | 90,7% |
7 | Szwecja | 30 215 | 37,5% |
8 | Belgia | 22 641 | 40,1% |
9 | Holandia | 22 586 | 16,4% |
10 | Polska | 20 242 | 55,0% |
11 | Szwajcaria | 12 292 | 12,9% |
12 | Austria | 10 470 | 53,0% |
13 | Finlandia | 9 167 | 109,9% |
14 | Irlandia | 8 627 | 67,7% |
15 | Portugalia | 7 158 | 93,1% |
16 | Dania | 6 598 | 54,1% |
17 | Czechy | 5 318 | 47,8% |
18 | Węgry | 3 295 | 105,0% |
19 | Słowacja | 2 091 | 411,0% |
20 | Grecja | 1 955 | 35,0% |
21 | Rumunia | 1 566 | 94,6% |
22 | Słowenia | 1 346 | 98,8% |
23 | Estonia | 1 026 | 19,1% |
24 | Bułgaria | 818 | 45,6% |
25 | Litwa | 538 | 151,6% |
26 | Łotwa | 339 | -1,8% |