Napędy alternatywne

Europejczycy coraz częściej przesiadają się do samochodów elektrycznych i hybryd. W Norwegii już co drugi nowy samochód jest napędzany innym źródłem niż tradycyjna benzyna lub ON. Oto jak wygląda sprzedaż samochodów elektrycznych i hybryd w Europie.

12 milionów – tyle nowych aut znalazło nabywców w Europie w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku. Niecałe 6% z nich (prawie 695 tys. sztuk) stanowią pojazdy z napędami alternatywnymi, czyli na gaz, benzynę E85, hybrydy (również plug-in) i auta całkowicie elektryczne. Najwięcej takich samochodów sprzedano we Włoszech, bo prawie 172 tysiące. Druga jest Wielka Brytania (94 tys.) i Niemcy (82 tys.). Polska odnotowała znaczący wzrost ich udziału, który powiększył się o połowę, osiągając sprzedaż ponad 20 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi. To i tak niedużo przy Słowacji, Węgrzech czy Finlandii, gdzie sprzedaż takich aut wzrosła o nawet kilkaset procent.

Najwięcej samochodów elektrycznych w Norwegii

Gdyby udział aut z innymi niż tradycyjny źródłami napędu zestawić z całością sprzedaży, bezapelacyjną rekordzistką jest Norwegia. Tam już co drugie auto, które wyjechało z salonu, jest hybrydą lub „elektrykiem”. W Norwegii w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku sprzedano 23 tysiące aut „na prąd”, czyli co stanowi 20% ogólnej sprzedaży. Włosi co prawda kupili najwięcej aut z napędem alternatywnym, ale ich udział wynosi „tylko” 11%. Polska ze swoim rezultatem 5,9% mieści się w pierwszej 10. Europy. Nasi rodacy gustują głównie w hybrydach (12 tys. kupionych egzemplarzy, w tym 10 tys. to Toyoty), natomiast wersje plug-in i auta elektryczne wciąż są w zdecydowanej mniejszości (odpowiednio 379 i 263 sztuki).

W Europie prym wiodą hybrydy

Klienci wybierający samochody z alternatywnym źródłem napędu najczęściej sięgają po hybrydy – takiego wyboru dokonał co drugi kupujący, a decydował się głównie na produkty Toyoty. Ich wersje z ładowaniem z gniazdka są mniej popularniejsze, ale wciąż chętniej wybierane od aut całkowicie elektrycznych. Takich sprzedano 97 tys. sztuk, z czego najwięcej (23 tys.) Renault Zoe, dalej BMW i3 i Nissan Leaf.

Udział napędów w sprzedaży aut z zasilaniem alternatywnym w Europie

ŁącznieHybrydyAuta na gaz i ben. E85Hybrydy plug-inAuta elektryczne
Sprzedaż (szt.)694 645346 581152 38398 75996 922
Procent udziału100%49,89%21,94%14,22%13,95%

 

Rejestracje nowych samochodów osobowych z napędami alternatywnymi

Lp.PaństwoRejestracje (I-XI 2017 r.)Zmiana (do I-XI 2016 r.) [%]
1Włochy171 94033,3%
2Wielka Brytania94 12548,2%
3Niemcy82 25582,7%
4Francja77 09547,9%
5Norwegia58 80128,5%
6Hiszpania47 81790,7%
7Szwecja30 21537,5%
8Belgia22 64140,1%
9Holandia22 58616,4%
10Polska20 24255,0%
11Szwajcaria12 29212,9%
12Austria10 47053,0%
13Finlandia9 167109,9%
14Irlandia8 62767,7%
15Portugalia7 15893,1%
16Dania6 59854,1%
17Czechy5 31847,8%
18Węgry3 295105,0%
19Słowacja2 091411,0%
20Grecja1 95535,0%
21Rumunia1 56694,6%
22Słowenia1 34698,8%
23Estonia1 02619,1%
24Bułgaria81845,6%
25Litwa538151,6%
26Łotwa339-1,8%