Na światowym rynku nowych aut rządzą Toyoty i… pick-upy. Wiele bestsellerów nie jest nawet oferowanych w Europie. Oto najlepiej sprzedając się modele w poszczególnych krajach świata z podziałem na kontynenty.
W ubiegłym roku najwięcej samochodów sprzedała Toyota – aż 8,7 miliona egzemplarzy. Ogromną popularnością cieszy się kompaktowa Corolla (prawie 1 225 000 sztuk), choć odnotowała niewielki spadek sprzedaży. Na drugim miejscu wylądował bardzo lubiany w Stanach Zjednoczonych pick-up Ford serii F. Ostatnie miejsce podium należy do Volkswagena Golfa, rozdającego karty na europejskim rynku. Jego większy brat Tiguan wyraźnie „podskoczył” w porównaniu z zeszłym rokiem i znalazł się na siódmym miejscu. Nieźle „radzi” sobie też Honda Civic i CR-V.
Prym aut japońskich
Patrząc na liderów sprzedaży poszczególnych kontynentów nie da się nie zauważyć wiodącej popularności Japończyków i aut koreańskich: Toyot, Hond, Hyundaiów, Kii. Dla Europejczyków zaskakujące mogą być doskonałe wyniki pick-upów, zwłaszcza w USA, Afryce i Australii. W Azji pick-upy przeplatają się z luksusowymi limuzynami i autami typu kei-car. W krajach słabiej rozwiniętych nie przestaje maleć popularność tanich, starych konstrukcyjnie samochodzików (Maruti, Saipa). Wśród światowych bestsellerów pojawia się wiele egzotycznych modeli, których nie uświadczymy w europejskich cennikach.
Najpopularniejsze modele na poszczególnych kontynentach
Ameryka Północna
Amerykanie kochają luksusowe pick-upy Forda, a to bardzo napędza jego sprzedaż. W Meksyku natomiast preferują miejskiego Nissana Versę, oferowanego u nas jako Note.
Ameryka Południowa
Pick-upy mają uznanie m.in. w Chile, Gwatemali, Kostaryce czy Wenezueli – dominuje Toyota z modelem Hilux. W Peru natomiast większość nabywców sięga po miejskiego Yarisa. Brazylia i Argentyna to kraina takich egzotycznych modeli jak Volkswagen Gol czy Chevrolet Onix.
Europa
W Polsce nie od dziś dominują Skody, podobnie zresztą jak na reszcie kontynentu. U nas najlepiej sprzedaje się Fabia, a w sześciu innych krajach – Octavia. Volkswagen Golf jest bestsellerem w Austrii, Belgii, Luksemburgu, Niemczech i Norwegii. Wiele państw utożsamia się z rodzimymi modelami, m.in. Rumunia z Dacią, Włochy z Fiatem, Czechy ze Skodą.
Azja
Toyota jest liderem w 12 z 24 państw Azji. Szczególnie lubiane są tu Corolle i terenowe modele Fortuner, Land Cruiser i Prado. W Iranie i Indiach nie przestaje maleć popularność takich marek jak Maruti i Saipa, natomiast w Korei i Kazachstanie nabywców znajdują modele luksusowe (Hyundai Grandeur, Toyota Camry).
Afryka
Gorący klimat i ciężkie warunki skłaniają do zakupu aut prostych konstrukcyjnie lub przystosowanych do jazdy po nieutwardzonych nawierzchniach – w tej kwestii nie ma mocnych na Toyotę Hiluxa. Nieźle „trzyma się” Dacia Logan i bliźniaczy Renault Symbol.
Australia i Oceania
Na najmniejszym kontynencie nie brakuje zainteresowania pick-upami: ponownie Toyotą Hilux i Fordem Rangerem w Nowej Zelandii.
Zdjęcia samochodów pochodzą ze stron: netcarshow.com i autowp.ru.