Łada Niva

Rynek motoryzacyjny Rosji znacznie różni się od europejskiego, a niedługo mogą czekać go kolejne zmiany. Jakie auta były najchętniej kupowane w kraju Putina w ubiegłym roku?

Trwająca agresja Rosji na Ukrainę budzi ogólnoświatowy sprzeciw, w który włączają się również największe koncerny motoryzacyjne. O zawieszeniu dostaw samochodów osobowych na rosyjski rynek poinformowali już m.in. Volkswagen oraz Volvo. Szwedzka marka wstrzymała ponadto produkcję i sprzedaż aut ciężarowych na terenie Federacji Rosyjskiej, a podobną decyzję podjął także Daimler Truck, który zawiesił wszelką działalność biznesową w tym kraju i dodatkowo zapowiedział, że pozbędzie się swoich udziałów w firmie Kamaz. Jeśli takie same kroki podejmą kolejni producenci, to może okazać się, że niedługo na rosyjskim rynku będą dostępne tylko samochody rodzimych marek i auta chińskie. Sprawdziliśmy, jakie modele Rosjanie wybierali najczęściej w ubiegłym roku.

10 najpopularniejszych aut w Rosji w 2021 roku

1. Łada Vesta (113 698 szt.)

Model ze znaczkiem rosyjskiego producenta, zbudowany jednak pod skrzydłami koncernu Renault-Nissan. Samochód występuje w wersji sedan oraz jako uterenowione kombi, które wyglądem ma nieco przypominać crossovera. Między 2017 a 2020 rokiem auto oferowane było także na wybranych rynkach Europy Zachodniej, w tym węgierskim, słowackim, bułgarskim oraz niemieckim.

Łada Vesta

2. Łada Granta (111 430 szt.)

To najtańszy nowy samochód do kupienie na rosyjskim rynku, będący w produkcji od 2011 roku. Wyróżnia go prosta konstrukcja oraz spartańskie wyposażenie w podstawowej wersji – takie elementy jak ABS czy klimatyzacja znajdziemy dopiero w najbogatszym wariancie LUXE. Samochód oferowany jest z benzynowym silnikiem o pojemności 1,6 litra.

Łada Granta

3. Kia Rio (82 941 szt.)

Z racji upodobań rosyjskich klientów, Kia Rio jest dostępna tylko jako sedan, a produkcja tego modelu od ponad dekady odbywa się w Petersburgu. Samochód chwalony jest za wydajne ogrzewanie i możliwość sprawnego uruchomienia silnika nawet przy -30 stopniach Celsjusza.

Kia Rio

4. Hyundai Creta (68 081 szt.)

Crossover koreańskiej marki uplasował się tuż za podium zestawienia. Jest to jedno z najtańszych aut w swojej klasie na rosyjskim rynku, opcjonalnie dostępne z napędem na wszystkie koła. Podstawowy silnik o pojemności 1,6 l nie jest zbyt dynamiczny, ale pozwala na spokojne przemieszczanie się z punktu A do punktu B.

Hyundai Creta

5. Hyundai Solaris (61 061 szt.)

Podobnie jak zajmująca 3. miejsce Kia Rio, Hyundai Solaris od 2010 roku jest produkowany w Petersburgu. Samochód ten to nic innego jak kolejne wcielenie Hyundaia Accent, który w Chinach występuje także pod nazwą Verna. Solaris to model przeznaczony wyłącznie na rynek rosyjski.

Hyundai Solaris

6. Łada Niva (51 242 szt.)

Łada Niva to samochód, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Produkowana od 1977 roku niewielka terenówka przez kilkadziesiąt lat nie przeszła poważniejszych zmian wizualnych. Auto doceniane jest za swoje możliwości poza utwardzonymi drogami oraz prostą budowę. Od końca lat 90. równolegle sprzedawany jest następca Nivy, który wyróżnia się 5-drzwiowym nadwoziem i nowocześniejszym wyglądem – mowa o modelu Niva Travel (na zdjęciu).

Łada Niva Travel

7. Volkswagen Polo (46 887 szt.)

W Europie Volkswagen Polo występuje tylko jako hatchback, w Rosji zaś od wielu lat popularnością cieszy się model z trójbryłowym nadwoziem. Obecnie oferowany model, pomimo korzystania z nazwy Polo Sedan, jest tak naprawdę liftbackiem. Produkcja auta od 2010 roku odbywa się w fabryce w mieście Kaługa, ok. 200 km od Moskwy.

VW Polo Sedan

8. Skoda Rapid PA II (41 680 szt.)

Kolejny niewielki liftback, który podbił serca rosyjskich kierowców. Skoda Rapid już w podstawowej wersji posiada na wyposażeniu system multimediów z dotykowym ekranem i Bluetooth. Podobnie jak w przypadku plasującego się o oczko wyżej Polo, produkcja samochodu odbywa się w Kałudze.

Skoda Rapid

9. Renault Duster (41 471 szt.)

To, co Europejczycy znają pod znaczkiem Dacii, na rosyjskim rynku oferowane jest jako Renault. Auto różni się jednak nie tylko emblematami. Renault Duster zostało specjalnie przystosowane do trudnych rosyjskich warunków, otrzymując m.in. wzmocnione zawieszenie oraz większy akumulator.

Renault Duster

10. Łada Largus VP (39 541 szt.)

Kolejny model, który jest dobrze znany europejskim klientom, lecz w Rosji występuje pod inną marką – Łada Largus VP to zmodernizowana Dacia Logan MCV pierwszej generacji. Produkowane przez koncern AvtoZAZ kombi przyciąga niską ceną oraz przestronnym wnętrzem z dużym bagażnikiem.

Łada Largus

Źródło: RusAuto.News

1 KOMENTARZ

  1. „Lada” nie „Łada”.
    W rosyjskim nie ma nawet takiej litery, jedynie niektórzy sobie latynizują to jako „ł” a to nawet jako ł nie brzmi. Przestańcie powielać ten lapsus.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj