Najoszczędniejsze kompaktowe SUV-y: diesel, benzyna czy hybryda?

Najoszczędniejsze kompaktowe SUV-y: diesel, benzyna czy hybryda?

Na podstawie wyników naszych testów samochodów przygotowaliśmy zestawienie najoszczędniejszych kompaktowych SUV-ów wśród nowych aut. Które modele zużywają najmniej paliwa?

Kompaktowe SUV-y należą do najchętniej kupowanych nowych samochodów w Polsce. Wytłumaczenie jest proste: to jedne z najbardziej uniwersalnych aut na rynku. Są na tyle zwinne, by radzić sobie w mieście, i na tyle duże, by zabrać rodzinę na wakacje. Oferują zwiększony prześwit, który przydaje się nie tylko w lesie, oraz wysoką pozycję za kierownicą. A do tego mają w miarę rozsądne ceny.

Choć pandemia koronawirusa „przetrzebiła” statystyki sprzedaży i doprowadziła do znacznych spadków na rynku, w I półroczu 2020 r. zarejestrowano w naszym kraju m.in. ponad 4 tys. sztuk Toyoty RAV4 – aż o ponad ⅓ więcej od następnego w kolejności Hyundaia Tucsona (2,7 tys. egz.), 2,3 tys. sztuk Kii Sportage, 2,2 tys. VW Tiguanów oraz blisko 800 Citroenów C5 Aircross.

  1. Toyota RAV4
  2. Hyundai Tucson
  3. Kia Sportage
  4. Volkswagen Tiguan
  5. Volvo XC60
  6. Skoda Kodiaq
  7. Audi Q5
  8. BMW X3
  9. Citroen C5 Aircross
  10. Peugeot 3008

Korzystając z danych zgromadzonych w ramach naszych testów nowych samochodów, przygotowaliśmy ranking 10 najoszczędniejszych kompaktowych SUV-ów, które można kupić obecnie w polskich salonach. Wyniki zużycia paliwa dotyczą ok. 300-400-kilometrowych tras; połowę przejeżdżamy po mieście oraz miejskich arteriach, zarówno w warunkach gęstego ruchu w godzinach szczytu, jak i w godzinach wieczornych oraz w weekendy, co daje średnią prędkość oscylującą w okolicach 29-33 km/h. Druga połowa to trasy, głównie drogi jednopasmowe, gdzie średnia prędkość – z uwagi na mijane obszary zabudowane – oscyluje wokół 65-70 km/h.

Diesel, benzyna czy hybryda?

Przez długi czas optymalnym napędem dla SUV-ów wydawały się jednostki wysokoprężne. Ostatnie lata przyniosły jednak odwrót od diesli, które w wielu przypadkach nie okazały się tak ekologiczne, jak obiecywali ich producenci. Najnowsze silniki wysokoprężne, owszem, potrafią być „czyste”, ale niestety kosztem skomplikowanej konstrukcji, która podnosi ich cenę i rzutuje na opłacalność zakupu. Wymagają też m.in. uzupełniania czynnika AdBlue, a w dłuższej perspektywie koszty eksploatacji mogą zwiększyć usterki osprzętu, m.in. koła dwumasowego.

Z tego względu wybór diesla ma sens jedynie przy pokonywaniu bardzo wysokich rocznych przebiegów i powinien być poprzedzony chłodną kalkulacją.

vw tiguan 2.0 tdi
Współczesne diesle, mimo że emitują mało szkodliwych spalin, są drogie w zakupie i późniejszym serwisie.

Do wyboru są oczywiście turbodoładowane silniki benzynowe, które stanowią obecnie trzon oferty większości producentów. To sensowne źródło napędu w przypadku kierowców, które przejeżdżają mniej kilometrów. Niestety, w mieście zużycie paliwa współczesnych „benzyniaków” często pozostawia wiele do życzenia, dlatego modeli z takimi jednostkami w naszym rankingu będzie niewiele. Przykładowo VW Tiguan 1.5 TSI (150 KM) ze skrzynią DSG w korkach potrzebuje ponad 9 l/100 km, a Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Turbo CVT (163 KM) – ponad 10 l/100 km. Dodatkowo trzeba uwzględnić, że nowoczesne jednostki benzynowe, podobnie jak diesle, też są „obładowane” podatnym na zużycie osprzętem.

eclipse cross 1.5 t
Małe silniki turbo – zaprojektowane w duchu downsizingu – pod maską kompaktowego SUV-a przy dużym obciążeniu mogą zużywać ponad 10 l/100 km.

Trzecia grupa to auta hybrydowe, które w ostatnich latach przestały być niszą, a w przypadku zużycia paliwa często zajmują czołowe miejsca w swoich segmentach. Nie inaczej jest w naszym rankingu – pierwsze miejsce zajęła w nim Toyota RAV4 Hybrid, która w mieście, według naszych pomiarów, potrafi zadowolić się 5-6 l benzyny na 100 km (zależnie od gęstości ruchu i pory roku). W tym przypadku zalety nie ograniczają się jednak wyłącznie do niskiego zapotrzebowania na paliwo. Elektryczne „wspomaganie” zapewnia Toyocie spory zastrzyk momentu obrotowego, dzięki czemu czasy jej elastyczności (przyspieszenie 60-100 i 80-120 km/h) są porównywalne z turbodieslami, a przekładnia E-CVT pozwala na bardzo płynną jazdę. Producent deklaruje ponad 70% czasu jazdy po mieście z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego. I widać, że tak częste korzystanie z elektrycznej części napędu wpływa bezpośrednio na spadek zużycia paliwa w testach. Nie bez znaczenia jest też wysoka prognozowana bezawaryjność.

toyota rav4 hybrid
Hybryda oferuje wysoki moment obrotowy z silników benzynowego i elektrycznego (lub elektrycznych, gdy jest więcej niż jeden) – przez co zapewnia osiągi porównywalne do jednostek turbo.

Trzeba jednak pamiętać, że hybryda hybrydzie nierówna. Coraz popularniejsze miękkie hybrydy (ang. mild hybrid) nie oferują oszczędności, jakie zapewnia „tradycyjny” napęd hybrydowy montowany np. w Toyotach. W przypadku miękkich hybryd rolę silnika elektrycznego pełni zazwyczaj alternator zintegrowany z rozrusznikiem, który nie jest samodzielnie w stanie napędzać samochodu – a w konsekwencji nie wpływa istotnie na obniżenie zużycia paliwa. To przydatny, jednak niewiele znaczący dodatek.

Najoszczędniejsze kompaktowe SUV-y na rynku 2020

Msc.Marka, model, wersjaRodzaj napęduMoc maks.Zużycie paliwa w teście*
1.Toyota RAV4 Hybrid 2.5 Hybrid AWD-ihybr., 4×4222 KM5,9/5,8/5,9
2.Seat Ateca 2.0 TDI 190 DSG 4Drivediesel, 4×4190 KM7,9/4,9/6,4
3.Honda CR-V Hybrid AWDhybr., 4×4184 KM6,5/6,4/6,5
4.Citroen C5 Aircross 2.0 BlueHDi 180diesel, FWD178 KM8,1/5,1/6,6
5.VW Tiguan 2.0 TDI 190 DSG 4Motiondiesel, 4×4190 KM8,3/5,2/6,7
6.Opel Grandland X 1.2 Turbo A6 Elitebenz., FWD130 KM8,4/6,1/7,4
7.Subaru Forester 2.0 i-Lhybr., 4×4150+17 KM8,4/6,6/7,5
8.Hyundai Tucson 2.0 CRDI 4WDbenz., 4×4150 KM5,5/9,7/7,6
9.Seat Ateca 1.5 TSI DSGbenz., FWD150 KM9,4/6,1/7,8
10.Peugeot 3008 1.6 THP EAT6benz., FWD165 KM9,6/7,0/8,2

*miasto (średnia prędkość ok. 30 km/h)/trasa (średnia prędkość ok. 65 km/h)/średnie 50:50

toyota rav4 2.5 hybrid awd
Zwyciężczyni naszego rankingu: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i, która przy świetnej dynamice (0-100 km/h w 8,2 s) jest bardzo oszczędna (średnio 5,9 l/100 km) i doskonale nadaje się do mieszanego trybu jazdy ze sporym udziałem korków.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

13 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji