Na podstawie wyników naszych testów samochodów przygotowaliśmy zestawienie najoszczędniejszych kompaktowych SUV-ów wśród nowych aut. Które modele zużywają najmniej paliwa?
Kompaktowe SUV-y należą do najchętniej kupowanych nowych samochodów w Polsce. Wytłumaczenie jest proste: to jedne z najbardziej uniwersalnych aut na rynku. Są na tyle zwinne, by radzić sobie w mieście, i na tyle duże, by zabrać rodzinę na wakacje. Oferują zwiększony prześwit, który przydaje się nie tylko w lesie, oraz wysoką pozycję za kierownicą. A do tego mają w miarę rozsądne ceny.
Choć pandemia koronawirusa „przetrzebiła” statystyki sprzedaży i doprowadziła do znacznych spadków na rynku, w I półroczu 2020 r. zarejestrowano w naszym kraju m.in. ponad 4 tys. sztuk Toyoty RAV4 – aż o ponad ⅓ więcej od następnego w kolejności Hyundaia Tucsona (2,7 tys. egz.), 2,3 tys. sztuk Kii Sportage, 2,2 tys. VW Tiguanów oraz blisko 800 Citroenów C5 Aircross.
- Toyota RAV4
- Hyundai Tucson
- Kia Sportage
- Volkswagen Tiguan
- Volvo XC60
- Skoda Kodiaq
- Audi Q5
- BMW X3
- Citroen C5 Aircross
- Peugeot 3008
Korzystając z danych zgromadzonych w ramach naszych testów nowych samochodów, przygotowaliśmy ranking 10 najoszczędniejszych kompaktowych SUV-ów, które można kupić obecnie w polskich salonach. Wyniki zużycia paliwa dotyczą ok. 300-400-kilometrowych tras; połowę przejeżdżamy po mieście oraz miejskich arteriach, zarówno w warunkach gęstego ruchu w godzinach szczytu, jak i w godzinach wieczornych oraz w weekendy, co daje średnią prędkość oscylującą w okolicach 29-33 km/h. Druga połowa to trasy, głównie drogi jednopasmowe, gdzie średnia prędkość – z uwagi na mijane obszary zabudowane – oscyluje wokół 65-70 km/h.
Diesel, benzyna czy hybryda?
Przez długi czas optymalnym napędem dla SUV-ów wydawały się jednostki wysokoprężne. Ostatnie lata przyniosły jednak odwrót od diesli, które w wielu przypadkach nie okazały się tak ekologiczne, jak obiecywali ich producenci. Najnowsze silniki wysokoprężne, owszem, potrafią być „czyste”, ale niestety kosztem skomplikowanej konstrukcji, która podnosi ich cenę i rzutuje na opłacalność zakupu. Wymagają też m.in. uzupełniania czynnika AdBlue, a w dłuższej perspektywie koszty eksploatacji mogą zwiększyć usterki osprzętu, m.in. koła dwumasowego.
Z tego względu wybór diesla ma sens jedynie przy pokonywaniu bardzo wysokich rocznych przebiegów i powinien być poprzedzony chłodną kalkulacją.
Do wyboru są oczywiście turbodoładowane silniki benzynowe, które stanowią obecnie trzon oferty większości producentów. To sensowne źródło napędu w przypadku kierowców, które przejeżdżają mniej kilometrów. Niestety, w mieście zużycie paliwa współczesnych „benzyniaków” często pozostawia wiele do życzenia, dlatego modeli z takimi jednostkami w naszym rankingu będzie niewiele. Przykładowo VW Tiguan 1.5 TSI (150 KM) ze skrzynią DSG w korkach potrzebuje ponad 9 l/100 km, a Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Turbo CVT (163 KM) – ponad 10 l/100 km. Dodatkowo trzeba uwzględnić, że nowoczesne jednostki benzynowe, podobnie jak diesle, też są „obładowane” podatnym na zużycie osprzętem.
Trzecia grupa to auta hybrydowe, które w ostatnich latach przestały być niszą, a w przypadku zużycia paliwa często zajmują czołowe miejsca w swoich segmentach. Nie inaczej jest w naszym rankingu – pierwsze miejsce zajęła w nim Toyota RAV4 Hybrid, która w mieście, według naszych pomiarów, potrafi zadowolić się 5-6 l benzyny na 100 km (zależnie od gęstości ruchu i pory roku). W tym przypadku zalety nie ograniczają się jednak wyłącznie do niskiego zapotrzebowania na paliwo. Elektryczne „wspomaganie” zapewnia Toyocie spory zastrzyk momentu obrotowego, dzięki czemu czasy jej elastyczności (przyspieszenie 60-100 i 80-120 km/h) są porównywalne z turbodieslami, a przekładnia E-CVT pozwala na bardzo płynną jazdę. Producent deklaruje ponad 70% czasu jazdy po mieście z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego. I widać, że tak częste korzystanie z elektrycznej części napędu wpływa bezpośrednio na spadek zużycia paliwa w testach. Nie bez znaczenia jest też wysoka prognozowana bezawaryjność.
Trzeba jednak pamiętać, że hybryda hybrydzie nierówna. Coraz popularniejsze miękkie hybrydy (ang. mild hybrid) nie oferują oszczędności, jakie zapewnia „tradycyjny” napęd hybrydowy montowany np. w Toyotach. W przypadku miękkich hybryd rolę silnika elektrycznego pełni zazwyczaj alternator zintegrowany z rozrusznikiem, który nie jest samodzielnie w stanie napędzać samochodu – a w konsekwencji nie wpływa istotnie na obniżenie zużycia paliwa. To przydatny, jednak niewiele znaczący dodatek.
Najoszczędniejsze kompaktowe SUV-y na rynku 2020
Msc. | Marka, model, wersja | Rodzaj napędu | Moc maks. | Zużycie paliwa w teście* |
---|---|---|---|---|
1. | Toyota RAV4 Hybrid 2.5 Hybrid AWD-i | hybr., 4×4 | 222 KM | 5,9/5,8/5,9 |
2. | Seat Ateca 2.0 TDI 190 DSG 4Drive | diesel, 4×4 | 190 KM | 7,9/4,9/6,4 |
3. | Honda CR-V Hybrid AWD | hybr., 4×4 | 184 KM | 6,5/6,4/6,5 |
4. | Citroen C5 Aircross 2.0 BlueHDi 180 | diesel, FWD | 178 KM | 8,1/5,1/6,6 |
5. | VW Tiguan 2.0 TDI 190 DSG 4Motion | diesel, 4×4 | 190 KM | 8,3/5,2/6,7 |
6. | Opel Grandland X 1.2 Turbo A6 Elite | benz., FWD | 130 KM | 8,4/6,1/7,4 |
7. | Subaru Forester 2.0 i-L | hybr., 4×4 | 150+17 KM | 8,4/6,6/7,5 |
8. | Hyundai Tucson 2.0 CRDI 4WD | benz., 4×4 | 150 KM | 5,5/9,7/7,6 |
9. | Seat Ateca 1.5 TSI DSG | benz., FWD | 150 KM | 9,4/6,1/7,8 |
10. | Peugeot 3008 1.6 THP EAT6 | benz., FWD | 165 KM | 9,6/7,0/8,2 |
*miasto (średnia prędkość ok. 30 km/h)/trasa (średnia prędkość ok. 65 km/h)/średnie 50:50