Euro NCAP - Jaguar I-Pace

Niezależna organizacja Euro NCAP poddała testom zderzeniowym kolejne modele samochodów. Tym razem sprawdzono 9 aut, spośród których dwa wypadły zdecydowanie poniżej oczekiwań.

W badaniu udział wzięło osiem nowości w postaci kolejnych generacji Audi Q3, BMW X5, Hyundaia Santa Fe, Jeepa Wranglera, Peugeota 508 oraz Volvo V60 i S60. Sprawdzono też całkowicie elektrycznego Jaguara I-Pace’a, a także leciwego już Fiata Pandę.

Euro NCAP - Jaguar I-Pace 03

Najlepszy wynik pod względem ochrony dorosłych uzyskały dwa modele. Na 96% zapracowały Peugeot 508 oraz Volvo V60/S60. Dzieci najlepiej chroni Hyundai Santa Fe (88%), a najmniejsze obrażenia piesi będą mieć „w starciu” z Audi, które otrzymało notę 76%. Ten sam model bryluje również pod względem aktywnych systemów bezpieczeństwa (85%).

Euro NCAP - Audi Q3 05

Choć spośród testowanej dziewiątki aż siedem aut otrzymało najwyższą ocenę pięciu gwiazdek (Audi, BMW, Hyundai, Jaguar, Peugeot, Volvo V60, Volvo S60), nie oznacza to, że nie ominęły ich drobne problemy.

W koreańskim modelu wyposażonym w dach panoramiczny ujawniła się przypadłość polegająca na możliwości rozdarcia kurtyn powietrznych podczas ich otwierania. Hyundai już jednak zareagował na ten problem i zmienił punkty mocowania kurtyn, a właściciele egzemplarzy z „wadliwej serii” mają zostać wezwani do serwisu w celu poprawienia swoich aut.

Euro NCAP - Hyundai Santa Fe 06

Również i w BMW poduszka powietrzna nie działa jak należy. Wada dotyczy poduszki kolanowej kierowcy, która nie została odpowiednio zamontowana, co skutkuje niewystarczającą ochroną nóg prowadzącego.

Zdecydowanie większy problem mają jednak oba modele amerykańsko-włoskiego koncernu FCA. Produkowany od 2011 r. Fiat Panda nie otrzymał choćby jednej gwiazdki, co wynika przede wszystkim z faktu, że nie oferuje nawet pojedynczego aktywnego systemu bezpieczeństwa. Marnym pocieszeniem jest zaopatrzenie tego niewielkiego samochodu w sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa. W rezultacie Panda została zdystansowana przez nowszych rywali z klasy mini.

Euro NCAP - Fiat Panda 04

Całkowicie nowy Wrangler otrzymał z kolei tylko jedną gwiazdkę. Ponownie głównym winowajcą tak słabego rezultatu jest bardzo ograniczona liczba systemów aktywnie wspomagających kierowcę. W rezultacie w tej kategorii Jeep zapracował tylko na 32%. Niestety, nie zachwycił też pod względem ochrony dorosłych (50%), za co z pewnością po części winę ponosi konstrukcja ramowa.

Euro NCAP - Jeep Wrangler 03

„To naprawdę rozczarowujące, że całkowicie nowy model wprowadzony w 2018 r. nie ma układu autonomicznego hamowania i asystenta pasa ruchu. Najwyższy czas, aby produkty Fiat-Chrysler Automobiles zaoferowały bezpieczeństwa na poziomie konkurencji” – mówi Michiel van Ratingen z Euro NCAP.

Wyniki i galerie modeli poddanych testom NCAP

Audi Q3

Ochrona dorosłych95%
Ochrona dzieci86%
Ochrona pieszych76%
Systemy bezpieczeństwa85%
Liczba gwiazdek*****
Audi Q3 – szczegółowe wyniki

BMW X5

Ochrona dorosłych89%
Ochrona dzieci86%
Ochrona pieszych75%
Systemy bezpieczeństwa75%
Liczba gwiazdek*****
BMW X5 – szczegółowe wyniki

Fiat Panda

Ochrona dorosłych45%
Ochrona dzieci16%
Ochrona pieszych47%
Systemy bezpieczeństwa7%
Liczba gwiazdek
Fiat Panda – szczegółowe wyniki

Hyundai Santa Fe

Ochrona dorosłych94%
Ochrona dzieci88%
Ochrona pieszych67%
Systemy bezpieczeństwa76%
Liczba gwiazdek*****
Hyundai Santa Fe – szczegółowe wyniki

Jaguar I-Pace

Ochrona dorosłych91%
Ochrona dzieci81%
Ochrona pieszych73%
Systemy bezpieczeństwa81%
Liczba gwiazdek*****
Jaguar I-Pace – szczegółowe wyniki

Jeep Wrangler

Ochrona dorosłych50%
Ochrona dzieci69%
Ochrona pieszych49%
Systemy bezpieczeństwa32%
Liczba gwiazdek*
Jeep Wrangler – szczegółowe wyniki

Peugeot 508

Ochrona dorosłych96%
Ochrona dzieci86%
Ochrona pieszych71%
Systemy bezpieczeństwa79%
Liczba gwiazdek*****
Peugeot 508 – szczegółowe wyniki

Volvo S60/V60

Ochrona dorosłych96%
Ochrona dzieci84%
Ochrona pieszych74%
Systemy bezpieczeństwa76%
Liczba gwiazdek*****
Volvo S60/V60 – szczegółowe wyniki
Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here