Niezależna organizacja Euro NCAP poddała testom zderzeniowym kolejne modele samochodów. Tym razem sprawdzono 9 aut, spośród których dwa wypadły zdecydowanie poniżej oczekiwań.
W badaniu udział wzięło osiem nowości w postaci kolejnych generacji Audi Q3, BMW X5, Hyundaia Santa Fe, Jeepa Wranglera, Peugeota 508 oraz Volvo V60 i S60. Sprawdzono też całkowicie elektrycznego Jaguara I-Pace’a, a także leciwego już Fiata Pandę.
Najlepszy wynik pod względem ochrony dorosłych uzyskały dwa modele. Na 96% zapracowały Peugeot 508 oraz Volvo V60/S60. Dzieci najlepiej chroni Hyundai Santa Fe (88%), a najmniejsze obrażenia piesi będą mieć „w starciu” z Audi, które otrzymało notę 76%. Ten sam model bryluje również pod względem aktywnych systemów bezpieczeństwa (85%).
Choć spośród testowanej dziewiątki aż siedem aut otrzymało najwyższą ocenę pięciu gwiazdek (Audi, BMW, Hyundai, Jaguar, Peugeot, Volvo V60, Volvo S60), nie oznacza to, że nie ominęły ich drobne problemy.
W koreańskim modelu wyposażonym w dach panoramiczny ujawniła się przypadłość polegająca na możliwości rozdarcia kurtyn powietrznych podczas ich otwierania. Hyundai już jednak zareagował na ten problem i zmienił punkty mocowania kurtyn, a właściciele egzemplarzy z „wadliwej serii” mają zostać wezwani do serwisu w celu poprawienia swoich aut.
Również i w BMW poduszka powietrzna nie działa jak należy. Wada dotyczy poduszki kolanowej kierowcy, która nie została odpowiednio zamontowana, co skutkuje niewystarczającą ochroną nóg prowadzącego.
Zdecydowanie większy problem mają jednak oba modele amerykańsko-włoskiego koncernu FCA. Produkowany od 2011 r. Fiat Panda nie otrzymał choćby jednej gwiazdki, co wynika przede wszystkim z faktu, że nie oferuje nawet pojedynczego aktywnego systemu bezpieczeństwa. Marnym pocieszeniem jest zaopatrzenie tego niewielkiego samochodu w sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa. W rezultacie Panda została zdystansowana przez nowszych rywali z klasy mini.
Całkowicie nowy Wrangler otrzymał z kolei tylko jedną gwiazdkę. Ponownie głównym winowajcą tak słabego rezultatu jest bardzo ograniczona liczba systemów aktywnie wspomagających kierowcę. W rezultacie w tej kategorii Jeep zapracował tylko na 32%. Niestety, nie zachwycił też pod względem ochrony dorosłych (50%), za co z pewnością po części winę ponosi konstrukcja ramowa.
„To naprawdę rozczarowujące, że całkowicie nowy model wprowadzony w 2018 r. nie ma układu autonomicznego hamowania i asystenta pasa ruchu. Najwyższy czas, aby produkty Fiat-Chrysler Automobiles zaoferowały bezpieczeństwa na poziomie konkurencji” – mówi Michiel van Ratingen z Euro NCAP.
Wyniki i galerie modeli poddanych testom NCAP
Audi Q3
Ochrona dorosłych | 95% |
Ochrona dzieci | 86% |
Ochrona pieszych | 76% |
Systemy bezpieczeństwa | 85% |
Liczba gwiazdek | ***** |
Audi Q3 – szczegółowe wyniki
BMW X5
Ochrona dorosłych | 89% |
Ochrona dzieci | 86% |
Ochrona pieszych | 75% |
Systemy bezpieczeństwa | 75% |
Liczba gwiazdek | ***** |
BMW X5 – szczegółowe wyniki
Fiat Panda
Ochrona dorosłych | 45% |
Ochrona dzieci | 16% |
Ochrona pieszych | 47% |
Systemy bezpieczeństwa | 7% |
Liczba gwiazdek | – |
Fiat Panda – szczegółowe wyniki
Hyundai Santa Fe
Ochrona dorosłych | 94% |
Ochrona dzieci | 88% |
Ochrona pieszych | 67% |
Systemy bezpieczeństwa | 76% |
Liczba gwiazdek | ***** |
Hyundai Santa Fe – szczegółowe wyniki
Jaguar I-Pace
Ochrona dorosłych | 91% |
Ochrona dzieci | 81% |
Ochrona pieszych | 73% |
Systemy bezpieczeństwa | 81% |
Liczba gwiazdek | ***** |
Jaguar I-Pace – szczegółowe wyniki
Jeep Wrangler
Ochrona dorosłych | 50% |
Ochrona dzieci | 69% |
Ochrona pieszych | 49% |
Systemy bezpieczeństwa | 32% |
Liczba gwiazdek | * |
Jeep Wrangler – szczegółowe wyniki
Peugeot 508
Ochrona dorosłych | 96% |
Ochrona dzieci | 86% |
Ochrona pieszych | 71% |
Systemy bezpieczeństwa | 79% |
Liczba gwiazdek | ***** |
Peugeot 508 – szczegółowe wyniki
Volvo S60/V60
Ochrona dorosłych | 96% |
Ochrona dzieci | 84% |
Ochrona pieszych | 74% |
Systemy bezpieczeństwa | 76% |
Liczba gwiazdek | ***** |