Euro NCAP - Jaguar I-Pace

Niezależna organizacja Euro NCAP poddała testom zderzeniowym kolejne modele samochodów. Tym razem sprawdzono 9 aut, spośród których dwa wypadły zdecydowanie poniżej oczekiwań.

W badaniu udział wzięło osiem nowości w postaci kolejnych generacji Audi Q3, BMW X5, Hyundaia Santa Fe, Jeepa Wranglera, Peugeota 508 oraz Volvo V60 i S60. Sprawdzono też całkowicie elektrycznego Jaguara I-Pace’a, a także leciwego już Fiata Pandę.

Euro NCAP - Jaguar I-Pace 03

Najlepszy wynik pod względem ochrony dorosłych uzyskały dwa modele. Na 96% zapracowały Peugeot 508 oraz Volvo V60/S60. Dzieci najlepiej chroni Hyundai Santa Fe (88%), a najmniejsze obrażenia piesi będą mieć „w starciu” z Audi, które otrzymało notę 76%. Ten sam model bryluje również pod względem aktywnych systemów bezpieczeństwa (85%).

Euro NCAP - Audi Q3 05

Choć spośród testowanej dziewiątki aż siedem aut otrzymało najwyższą ocenę pięciu gwiazdek (Audi, BMW, Hyundai, Jaguar, Peugeot, Volvo V60, Volvo S60), nie oznacza to, że nie ominęły ich drobne problemy.

W koreańskim modelu wyposażonym w dach panoramiczny ujawniła się przypadłość polegająca na możliwości rozdarcia kurtyn powietrznych podczas ich otwierania. Hyundai już jednak zareagował na ten problem i zmienił punkty mocowania kurtyn, a właściciele egzemplarzy z „wadliwej serii” mają zostać wezwani do serwisu w celu poprawienia swoich aut.

Euro NCAP - Hyundai Santa Fe 06

Również i w BMW poduszka powietrzna nie działa jak należy. Wada dotyczy poduszki kolanowej kierowcy, która nie została odpowiednio zamontowana, co skutkuje niewystarczającą ochroną nóg prowadzącego.

Zdecydowanie większy problem mają jednak oba modele amerykańsko-włoskiego koncernu FCA. Produkowany od 2011 r. Fiat Panda nie otrzymał choćby jednej gwiazdki, co wynika przede wszystkim z faktu, że nie oferuje nawet pojedynczego aktywnego systemu bezpieczeństwa. Marnym pocieszeniem jest zaopatrzenie tego niewielkiego samochodu w sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa. W rezultacie Panda została zdystansowana przez nowszych rywali z klasy mini.

Euro NCAP - Fiat Panda 04

Całkowicie nowy Wrangler otrzymał z kolei tylko jedną gwiazdkę. Ponownie głównym winowajcą tak słabego rezultatu jest bardzo ograniczona liczba systemów aktywnie wspomagających kierowcę. W rezultacie w tej kategorii Jeep zapracował tylko na 32%. Niestety, nie zachwycił też pod względem ochrony dorosłych (50%), za co z pewnością po części winę ponosi konstrukcja ramowa.

Euro NCAP - Jeep Wrangler 03

„To naprawdę rozczarowujące, że całkowicie nowy model wprowadzony w 2018 r. nie ma układu autonomicznego hamowania i asystenta pasa ruchu. Najwyższy czas, aby produkty Fiat-Chrysler Automobiles zaoferowały bezpieczeństwa na poziomie konkurencji” – mówi Michiel van Ratingen z Euro NCAP.

Wyniki i galerie modeli poddanych testom NCAP

Audi Q3

Ochrona dorosłych 95%
Ochrona dzieci 86%
Ochrona pieszych 76%
Systemy bezpieczeństwa 85%
Liczba gwiazdek *****
Audi Q3 – szczegółowe wyniki

BMW X5

Ochrona dorosłych 89%
Ochrona dzieci 86%
Ochrona pieszych 75%
Systemy bezpieczeństwa 75%
Liczba gwiazdek *****
BMW X5 – szczegółowe wyniki

Fiat Panda

Ochrona dorosłych 45%
Ochrona dzieci 16%
Ochrona pieszych 47%
Systemy bezpieczeństwa 7%
Liczba gwiazdek
Fiat Panda – szczegółowe wyniki

Hyundai Santa Fe

Ochrona dorosłych 94%
Ochrona dzieci 88%
Ochrona pieszych 67%
Systemy bezpieczeństwa 76%
Liczba gwiazdek *****
Hyundai Santa Fe – szczegółowe wyniki

Jaguar I-Pace

Ochrona dorosłych 91%
Ochrona dzieci 81%
Ochrona pieszych 73%
Systemy bezpieczeństwa 81%
Liczba gwiazdek *****
Jaguar I-Pace – szczegółowe wyniki

Jeep Wrangler

Ochrona dorosłych 50%
Ochrona dzieci 69%
Ochrona pieszych 49%
Systemy bezpieczeństwa 32%
Liczba gwiazdek *
Jeep Wrangler – szczegółowe wyniki

Peugeot 508

Ochrona dorosłych 96%
Ochrona dzieci 86%
Ochrona pieszych 71%
Systemy bezpieczeństwa 79%
Liczba gwiazdek *****
Peugeot 508 – szczegółowe wyniki

Volvo S60/V60

Ochrona dorosłych 96%
Ochrona dzieci 84%
Ochrona pieszych 74%
Systemy bezpieczeństwa 76%
Liczba gwiazdek *****
Volvo S60/V60 – szczegółowe wyniki

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here