UżywaneOpinieNajlepsze używane samochody do LPG za 25 tys. zł

Najlepsze używane samochody do LPG za 25 tys. zł

Jazda samochodem z instalacją gazową jest przeszło o połowę tańsza niż na benzynie. Niestety im nowszy model, tym trudniej przystosować go do spalania LPG. Kto jednak szuka używanego auta za ok. 25 tys. zł, ma jednak duże pole manewru.

Do wyposażenia w instalację gazową najlepiej nadaje się wolnossący silnik o niewielkiej pojemności i mocy – nawet gdy zostanie zmuszony do wytężonej pracy, nie będzie potrzebował dużej ilości gazu. W efekcie wystarczą wtryskiwacze i parownik ze średniej półki.

silnik z instalacja lpg
Czterocylindrowy, wolnossący silnik z hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych doskonale nadaje się do montażu instalacji gazowej. W części modeli była ona nawet wyposażeniem opcjonalnym lub dodatkiem montowanym do nowego auta przez dealera, a w efekcie objętym gwarancją.

Na drugim biegunie znajdują się silniki z doładowaniem czy motory V8 lub V12 – w ich przypadku konieczne może być użycie dwóch parowników. Koszty generuje też liczba niezbędnych wtryskiwaczy. Wskazane jest także, by silnik posiadał hydrauliczną (samoczynną) lub śrubową regulację luzów zaworowych. Kasowanie luzów płytkami lub szklankami jest dużo droższe. Ceny usług startują z poziomu kilkaset złotych, a kończą się na przeszło 1000 zł w Subaru z doładowanymi silnikami, gdzie do regulacji zaworów konieczny jest demontaż jednostki napędowej.

Redakcja poleca: Najgorsze silniki benzynowe

Praktyka pokazuje, że lepiej kupić używane auto i wyposażyć je w instalację LPG, niż szukać używanego samochodu „z gazem”. Bardzo często osoby, które decydowały się na taką modyfikację pojazdu starały się oszczędzać na jego eksploatacji na każdym polu. W efekcie auto może wymagać sporego doinwestowania tuż po zakupie. Dobrej jakości instalację uda się zamontować za niecałe 3000 zł, a amortyzacja, w zależności od sposobu użytkowania pojazdu, następuje po około roku.

Peugeot 207 1.4/1.6 (2006-2013)

Najlepsze auta do LPG - Peugeot 207
Jeżeli kierowca będzie pamiętał o przeglądach olejowych, wymianie paska rozrządu oraz serwisowaniu instalacji LPG, proste silniki 1.4/1.6 nie będą sprawiały poważniejszych problemów.

Jedno z najbardziej niedocenianych aut segmentu B było oferowane także z silnikami starszej daty, które doskonale współpracują z instalacjami LPG. Mowa o jednostkach 1.4 (73 KM), 1.4 16V (88 KM, do 2007 r.) oraz 1.6 16V (110 KM, do 2007 r.), oznaczanych symbolami TU2, ET3 oraz TU5. Budżet 25 tys. zł jest maksymalnym na zakup Peugeota 207. Za tyle uda się znaleźć dobrze wyposażony i zadbany egzemplarz z polskiego salonu, z przebiegiem poniżej 100 tys. km, często wyposażony w instalację gazową. Poza praktycznym nadwoziem hatchback, 207 występował także jako pakowne kombi. Auto jest proste w naprawach. Dotyczy to także tylnego zawieszenia w postaci solidnej belki skrętnej.

Ceny: 8-25 tys. zł

Seat Ibiza 1.4 16V (2008-2015)

Samochody do LPG za 25 tys zł - Seat Ibiza IV 1.4
W przypadku Ibizy IV optymalnym silnikiem do montażu instalacji gazowej jest 1.4 16V. Trzycylindrowemu 1.2 brakuje mocy. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku innych mniejszych aut grupy Volkswagena.

Ciekawą propozycją dla kierowcy zainteresowanego względnie nowoczesnym autem jest Ibiza IV ze sprawdzoną na przestrzeni lat jednostką 1.4 16V. W przypadku Seata rozwija ona 86 KM. Inne wersje tego silnika (75-101 KM) można spotkać w wielu modelach grupy Volkswagena – w tym Audi A2, Seacie Arosa, Skodach Fabii i Octavia czy VW Lupo, Polo i Golfie. Silnik jest trwały, a dzięki hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych nie wymaga zbyt dużej troski serwisowej. Informacje o zamarzającej odmie, co może doprowadzić do wypchnięcia przez ciśnienie w skrzyni korbowej oleju przez bagnet olejowy nie dotyczą już silnika stosowanego w Ibizie. VW przeprowadził akcję serwisową i zmodernizował silniki już w pierwszych latach XXI wieku.

Ceny: 12-32 tys. zł

Audi A3 II 1.6 (2003-2010)

Auta do LPG za 25 tys. zł
W Audi A3 silnik 1.6 był oferowany do 2010 roku. Za dopłatą producent łączył go ze skrzynią DSG.

Grupa Volkswagena spopularyzowała technologię bezpośredniego wtrysku i turbodoładowania nawet w najmniejszych samochodach. Koncern nie zamykał się jednak na klientów szukających możliwie prostego silnika. Nawet wysoko pozycjonowane Audi oferowało motor 1.6 w modelach A3 czy A4. I to bardzo długo, bo aż do 2010 roku! 102 KM nie zapewniały porywających osiągów, co rekompensowała trwałość silnika, prostota jego napraw i wzorowa współpraca z instalacjami gazowymi. Po latach A3 1.6 wciąż są drogie. Sprzedający są świadomi atrakcyjności samochodu dla potencjalnych nabywców, oczekujących połączenia klimatu marki premium z symbolicznymi kosztami utrzymania.

Ceny: 12-40 tys. zł

Fiat Bravo 1.4 T-Jet (2007-2014)

Najlepsze auta do LPG za 25 tys. zł - Fiat Bravo
Dostępny w Bravo silnik 1.4 T-Jet trafiał do większości modeli Fiata. W niektórych był oferowany także z fabrycznymi instalacjami LPG.

Wiele silników Fiata doskonale współpracuje z instalacjami LPG. Dotyczy to także turbodoładowanych jednostek 1.4 T-Jet, które były dostępne m.in. w modelu Bravo w odmianach rozwijających 120 lub 150 KM. Bravo otrzymywało także silnik 1.4 MultiAir (140 KM), które mimo skomplikowanej budowy także można przystosować do jazdy na LPG. Doładowanie, a co za tym idzie – wysoka moc, wymusza zbudowanie instalacji z odpowiednich komponentów, które będą w stanie podać odpowiednią ilość gazu nawet przy pełny obciążeniu jednostki. Ewentualne niedobory LPG spowodują znaczy wzrost temperatury spalin, która ograniczy żywotność turbosprężarki i głowicy.

Ceny: 12-34 tys. zł

Opel Astra IV 1.4 Turbo (2009-2018)

Najlepsze auta do LPG - Opel Astra IV
Silnik 1.4 Turbo tak dobrze pracuje na gazie, że Opel oferował go w Astrze w odmianie z fabryczną instalacją LPG.

Przykładem modelu, w którym turbodoładowanie nie zamyka drogi do montażu instalacji LPG jest Astra IV z silnikiem 1.4 Turbo. Dość powiedzieć, że występował on nawet z fabrycznym LPG. Silnik jest wolny od poważniejszych problemów. Zdarza się, że spala nadmierne ilości oleju czy dochodzi do pęknięć korpusu turbosprężarki, jednak nie są to zjawiska o charakterze plagi. Wolnossące silniki w nowoczesnych Oplach wcale nie są lepszą propozycją dla osób zainteresowanych montażem instalacji gazowej ze względu na szklankową regulację luzów zaworowych (silnik 1.4 Turbo ma hydrauliczne kompensatory).

Ceny: 23-70 tys. zł

Renault Megane III 1.6 16V (2008-2016)

Renault Megane do LPG

Niskie notowania Megane III na rynku wtórnym nie są uzasadnione. Auto jest nieźle wykończone, zwykle przyzwoicie wyposażone i nie psuje się częściej od rywali z Niemiec. W szczególności dotyczy to wersji z prostymi benzynowymi silnikami 1.6 16V. Najczęściej zawodzą w nich cewki zapłonowe oraz nastawniki faz rozrządu. Drugi problem można rozwiązać poprzez wymianę wariatora wraz z paskiem. 110-konny silnik doskonale współpracuje z instalacjami gazowymi. Można znaleźć go także w Daciach, choć trzeba pamiętać, że wprowadzany w nich od 2015 r., czy dostępny w Megane IV silnik 1.6 SCe to już konstrukcja Nissana z mechaniczną regulacją luzów zaworowych, która nie jest polecana miłośnikom aut z LPG.

Ceny: 13-44 tys. zł

Skoda Octavia II 1.6 MPI (2004-2013)

Najlepsze auta do LPG - Octavia Combi 1.6 MPI
Octavia II w wersji Combi oraz z instalacją gazową doskonale godzi niskie koszty eksploatacji z funkcjonalnym i pakownym nadwoziem.

Przebojem grupy Volkswagena wśród osób zainteresowanych montażem instalacji gazowej jest silnik 1.6 8V, w części modeli występujący też pod oznaczeniem MPI. Nie należy mylić go z jednostką 1.6 FSI z bezpośrednim wtryskiem, gdzie montaż LPG jest utrudniony. W instalacje gazowe można wyposażać natomiast silniki 1.6 16V – spotykane m.in. w Ibizie IV, gdzie były oferowane z fabrycznymi instalacjami. Jednym z najbardziej poszukiwanych modeli z silnikiem 1.6 8V jest Skoda Octavia. Na polskim rynku auto było oferowane z instalacjami gazowymi, a przy ogromnym bagażniku konieczność przewożenia w jego wnętrzu koła zapasowego (butla zajmuje fabryczną wnękę na koło), nie jest problemem. Z racji niskich kosztów napraw i możliwości wyposażenia w instalację LPG Octavie 1.6 trzymają cenę.

Ceny: 11-33 tys. zł

Toyota Auris 1.6/1.8 Valvematic (2009-2012)

Najlepsze auta do LPG - Toyota Auris
Toyoty z silnikami 1.6/1.8 Valvematic nieźle współpracują z instalacjami LPG. Amatorzy ekstremalnych oszczędności z powodzeniem montują „gaz” także do hybryd (na zdjęciu) – w szczególności Priusów.

Można spotkać się z opiniami, że japońskie silniki nie przepadają za pracą na LPG, która daje się we znaki ich zaworom oraz gniazdom zaworowym. Głównym problemem jest jednak brak hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych, co zmusza do stawiania się w serwisach w celu ich kontroli. Problem nie występuje w silnikach Toyoty 1.6/1.8 Valvematic, które posiadają hydraulikę zaworową. Mają natomiast pośredni wtrysk i całkiem solidne głowice. Wspomniane jednostki są spotykane m.in. w Toyotach Auris i Avensis.

Ceny: 24-39 tys. zł

Audi A4 B7 1.6/1.8T/2.0 (2004-2008)

Najlepsze auta do LPG - Audi A4 B7
Wyposażone w instalację LPG Audi A4 B7 łączy niskie koszty eksploatacji z przyjemnością prowadzenia czy doskonale wykończonym, choć ciasnym wnętrzem.

Jedną z najciekawszych propozycji dla zwolenników wyposażania samochodów w instalacje gazowe jest Audi A4 B7, które otrzymywało aż trzy silniki doskonale pracujące na LPG – opisywaną w Octavii jednostkę 1.6 (102 KM), solidny, a zarazem zrywny silnik 1.8T (163 KM) oraz wolnossące 2.0 20V (130 KM). A4 w wersji 1.8T było oferowane za dopłatą z napędem quattro, natomiast silniki 1.8T (z napędem na przód) i 2.0 można było doposażyć w bezstopniową skrzynię Multitronic. Mankamentem A4 jest dosyć ciasne wnętrze. Trudno pogodzić się także z wyśrubowanymi cenami. Wersje benzynowe, które nie zostały jeszcze wyposażone w instalacje LPG, zwykle nie mają ekstremalnych przebiegów. Można liczyć na realne 200-300 tys. km. W przypadku diesli w grę mogą wchodzić dwukrotnie wyższe wartości.

Ceny: 12-35 tys. zł

Citroen C5 1.8 16V/2.0 16V (2008-2010)

Najlepsze auta do 25 tys. zł - Citroen C5
Citroen C5 to jeden z najnowocześniejszych i najbardziej przestronnych modeli klasy średniej, które można bez zbędnych komplikacji wyposażyć w instalację gazową.

Planując zakup Citroena C5 z myślą o wyposażeniu go w instalację gazową trzeba pamiętać, że jest to możliwe tylko w przypadku starszych silników. W 2009 r. zadebiutował motor 1.6 THP z bezpośrednim wtryskiem. Podobnie jak wprowadzony rok później 1.6 VTi ma on problem z łańcuchem rozrządu. Starsze silniki 1.8/2.0 mają wałki rozrządu napędzane paskiem. Są też bardzo trwałe. Najpoważniejszą z powtarzających się usterek jest nadmierne spalanie oleju. Warto pamiętać, że najtańsze egzemplarze nie posiadają hydropneumatycznego zawieszenia. Część potencjalnych nabywców uzna to jednak za zaletę. Jak na francuskie auto, Citroen C5 zaskakująco dobrze trzyma cenę, co jest wypadkową jego trwałości, solidności wykonania czy przestronności.

Ceny: 20-30 tys. zł

Peugeot 407 1.8 16V/2.0 16V (2004-2010)

Najlepsze auta do LPG za 25 tys. zł - Peugeot 407
Model 407 jest jednym z ostatnich przedstawicieli klasy średniej z silnikami bez turbosprężarki czy bezpośredniego wtrysku. Klasyczne jednostki oferowano do 2010 r., czyli wycofania auta z rynku.

Moda na downsizing ominęła Peugeota 407, który był oferowany z wolnossącymi benzynowymi silnikami starszej daty. To dobra informacja dla osób planujących wyposażyć samochód w instalację gazową. Jest też gorsza informacja – na rynku wtórnym łatwiej o diesla. Benzynowych 1.8 (116/125 KM) lub 2.0 (136/140 KM) warto jednak szukać. Zwykle mają ograniczone przebiegi i nie noszą śladów intensywnej eksploatacji. W przeciwieństwie do diesli, które często miały flotową przeszłość. 25 tys. zł wystarczy na najlepsze egzemplarze modelu 407 ze wspomnianymi silnikami – z małymi przebiegami i bogatym wyposażeniem.

Ceny: 10-22 tys. zł

Renault Laguna III 1.6 16V/2.0 Turbo (2007-2013)

Najlepsze auta do LPG za 25 tys. zł - Renault Laguna III
Trzecia generacja Laguny łączy rozsądny koszt zakupu z bogatym wyposażeniem i silnikami współpracującymi z LPG. Minus za ograniczoną ilość miejsca dla pasażerów drugiego rzędu.

Problemy jakościowe Laguny II odcisnęły piętno na wizerunku Renault. Jej ofiarą niesłusznie padła solidna już Laguna III. Na rynku wtórnym królują diesle, ale zainteresowani wersją benzynową, która będzie dobrze pracowała na LPG także znajdą coś dla siebie. Muszą jednak szukać auta wyposażonego w silnik Renault, czyli jednostki 1.6 (110 KM) lub 2.0 Turbo (170/204 KM). Wolnossące 2.0 (140 KM) to natomiast konstrukcja Nissana, która nie przepada za pracą na gazie z racji konieczności ręcznego kontrolowania i kasowania luzów zaworowych.

Ceny: 18-37 tys. zł

Volvo V70 II 2.4 (2000-2007)

Najlepsze auta do LPG - Volvo V70
Mając w kieszeni 25 tysięcy złotych można przebierać w ofertach sprzedaży Volvo V70. Wystarczy nawet na topowe wersje.

Pięciocylindrowe silniki Volvo należą do najtrwalszych na rynku. Nie szkodą im nawet lata eksploatacji na LPG. Dotyczy to zarówno wolnossących jednostek 2.4 (140-170 KM), jak również doładowanych motorów 2.4 i 2.5. Budżet 25 tys. zł wystarczy nawet na zakup Volvo V70 II w 260-konnej wersji T5 (2.4 turbo). Kto planuje zakup słabszych odmian, wyda kilkanaście tysięcy złotych. Paradoksalnie przy zakupie oszczędzać nie warto, gdyż droższe egzemplarze są zwykle bogato wyposażone i mogą mieć automatyczną skrzynię po remoncie. Jest ona najsłabszym elementem układu napędowego.

Ceny: 7-25 tys. zł

Citroen C4 Picasso 1.8 16V/2.0 16V (2006-2010)

Najlepsze auta do LPG za 25 tys. zł - Citroen C4 Picasso
Im starszy, tym lepszy – taka reguła obowiązuje w przypadku Citroenów C4 z silnikami benzynowymi. Wprowadzane od 2008 r. silniki 1.6 VTi/THP są problematyczne.

Nim Citroen C4 Picasso otrzymał problematyczne silniki 1.6 VTi/THP, montowano do niego wiekowe, ale bardzo solidne jednostki 1.8 (125 KM) i 2.0 (140 KM). Pierwszy z wymienionych był dostępny tylko przez dwa lata (do 2008 r.). Szkoda, bo jest optymalnym wyborem. Wariant 2.0 był dostępny ze zautomatyzowaną skrzynią EGS6 lub przestarzałym, czterobiegowym „automatem”. Obie przekładnie istotnie podnoszą koszty ewentualnych napraw zespołu napędowego oraz ograniczają dynamikę – mimo wyższej mocy nie jeżdżą dynamiczniej od odmiany 1.8 16V.

Ceny: 13-30 tys. zł

Renault Espace 2.0 Turbo (2002-2013)

Najlepsze auta do LPG za 25 tys. zł - Renault Espace
Silnik 2.0 Turbo był oferowany niemal przez cały okres produkcji Espace IV. Występował w wersjach rozwijających 163 KM/250 Nm i 170 KM/270 Nm.

W przypadku Espace IV trzonem oferty na rynku wtórnym są diesle. Kto liczy jednak na tanią eksploatację, powinien też wziąć pod uwagę silnik 2.0 Turbo. Dobrze współpracuje z instalacjami gazowymi i jest znany montującym je serwisom, które potrafią dopasować komponenty do sporego zapotrzebowania na gaz. Nie należy też skreślać z listy zakupowej wolnossącego 2.0 16V o mocy 136 KM. Dostępny do 2008 r. silnik to oznaczona symbolem F4R konstrukcja Renault, a nie silnik Nissana – jak w przypadku nowszych modeli aliansu Renault-Nissan. Bolączki Espace w postaci problemów z elektroniką są już doskonale znane mechanikom, który relatywnie małym kosztem są już w stanie usprawnić nawet karty hands-free. Rezygnowanie z zakupu imponująco przestronnego Espace w obawie o usterki przestało być uzasadnione – wszelkie niedociągnięcia model rekompensuje świetną relacją ceny do wieku, wyposażenia i funkcjonalności.

Ceny: 8-34 tys. zł

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

11 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji