UżywaneNajlepsze używane auta japońskie do 10 tys. zł

Najlepsze używane auta japońskie do 10 tys. zł

Posiadanie samochodu japońskiego jest dla wielu kierowców gwarancją spokojnej eksploatacji. Leciwe auta z dużymi przebiegami mogą jednak zacząć generować koszty większe niż u europejskich konkurentów.

Coraz większe restrykcje ekologiczne zmuszają producentów, także japońskich, do nieustannego modernizowania swoich aut, a co za tym idzie – do tworzenia bardziej skomplikowanych silników, w których jest „więcej do zepsucia”. Samochody stają się szybsze przy optymalnym zapotrzebowaniu na paliwo, ale po latach cierpi na tym ich bezawaryjność. Nie omija to również samochodów japońskich, kiedyś uznawanych za mechanicznie niezniszczalne. Około 10-letnie Toyoty, Mazdy czy Hondy mają już przebiegi rzędu 300 tys. km i mogą wymagać kosztownej interwencji, oznaczającej wymianę bardzo drogiego elementu (DPF-u, wtryskiwaczy, koła dwumasowego). Producenci z Japonii nie do końca uporali się ze swoją największą zmorą, czyli korozją. Ich auta zawsze atakowała rdza, która później miała charakter plagi. Nowsze modele lepiej się jej opierają, ale słabiej niż auta marek europejskich.

Polecane modele z różnej półki cenowej

Tygodnik „Motor” przygotował zestawienie najbardziej godnych polecenia samochodów japońskich w trzech przedziałach cenowych: 10, 20 i 30 tys. zł. W pierwszej części skupimy się na autach z najniższego pułapu cenowego. Będą to przeważnie ok. 15-letnie kompakty, choć znajdziemy również SUV-a, młodsze auto miejskie i limuzynę klasy średniej. Przestrzegamy, że w niektórych przypadkach nie można polecić „całego” modelu, tj. ze wszystkimi silnikami – najczęściej pewniejsze będą benzyniaki, a jeśli diesle, to względnie młode. Zobaczmy, co proponuje rynek.

1 Toyota Corolla IX (roczniki 2002-2003)

Polecany silnik: 1.6 VVT-i

Przełomowa generacja kompaktowej Toyoty. W końcu wygląda jak rasowy kompakt i ma atrakcyjnie stylizowane wnętrze z technologią Optitron, aktywującą podświetlenie zegarów po przekręceniu kluczykiem. Środek nieźle wykończono, ale nie w bazowych wersjach używanych we flotach – ich wnętrza wyglądają o wiele gorzej niż w Corollach z prywatnych rąk. Do wyboru cztery wersje nadwozia: hatchback 3d i 5d, sedan oraz kombi. Optymalnym wyborem są benzyniaki 1.4 i 1.6 VVT-i. Jeśli nie mają gazu, przejadą bez większych problemów ponad 400 tys. km. Właściciel musi w nim pamiętać o regularnej kontroli poziomu oleju. Alternatywą jest 1.4 D-4D, który nie ma „dwumasu”. Sporo aut ma niewielkie wykwity korozji.

Toyota Corolla IX – dane techniczne

Silnik 1.4 VVT-i  1.6 VVT-i  1.8 TS 1.4 D-4D 2.0 D-4D
Pojemność 1398 ccm 1598 ccm 1796 ccm 1364 ccm 1995 ccm
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 97 KM 110 KM 192 KM 90 KM 110 KM
Maks. moment 130 Nm 150 Nm 180 Nm 190 Nm 250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,0 s 10,2 s 8,4 s 13,3 s 10,9 s
Prędkość maks. 185 km/h 190 km/h 225 km/h 180 km/h 189 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,7 l/100 km 7,0 l/100 km 8,3 l/100 km 4,8 l/100 km 5,7 l/100 km

2 Honda Civic VII (roczniki 2002-2003)

Polecany silnik: 1.6 VTEC

Auto dopasowujące się do odbiorcy. Jeśli w grę wchodzi przestronność i duży bagażnik, do wyboru jest sedan i pięciodrzwiowy hatchback. Jego trzydrzwiowa odmiana ma krótszy rozstaw osi i ma znacznie bardziej sportowy charakter. Civic charakteryzuje się wysoką jakością wykonania i niezawodnymi, benzynowymi silnikami 1.4 i 1.6. 1,7-litrowy diesel to konstrukcja Isuzu, którą nie ma co zaprzątać sobie głowy. Delikatnym elementem Hondy jest manualna skrzynia biegów – zużywają się w niej łożyska. Warto szukać droższych aut, ale od pierwszego właściciela. To nie będzie łatwe zadanie.

Honda Civic VII – dane techniczne

Silnik 1.4 1.6 VTEC 2.0 Type-S 2.0 Type-R 1.7 CTDI
Pojemność 1396 ccm 1590 ccm 1998 ccm 1998 ccm 1687 ccm
Paliwo benz. benz. benz. benz. turbodiesel
Maks. moc 90 KM 110 KM 160 KM 200 KM 100 KM
Maks. moment 130 Nm 152 Nm 179 Nm 196 Nm 220 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s 10,2 s 8,7 s 6,8 s 11,5 s
Prędkość maks. 176 km/h 187 km/h 210 km/h 235 km/h 182 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,4 l/100 km 6,7 l/100 km 7,5 l/100 km 8,9 l/100 km 5,0 l/100 km

3 Mazda 3 (roczniki 2005-2006)

Polecany silnik: 1.6 MZR

Maździe trudno cokolwiek zarzucić w kwestii mechanicznej – ma niezawodne silniki benzynowe 1.6 i diesla 1.6, który w rzeczywistości jest konstrukcją PSA (1.6 HDi). Do obu jednostek łatwo i tanio znajdziemy części. Pod spodem „trójka” dzieli rozwiązania z Fordem Focusem II, dlatego bez problemu kupimy elementy zawieszenia. Wnętrze Mazdy nieźle wygląda i jeszcze lepiej znosi upływ czasu. Nie można tego powiedzieć o nadwoziu, które pochłania rdza. Znalezienie auta względnie nieskorodowanego graniczy z cudem.

Mazda 3 I – dane techniczne

Silnik 1.4 MZR 1.6 MZR 2.0 MZR 1.6 MZ-CD 2.0 MZ-CD
Pojemność 1349 ccm 1598 ccm 1999 ccm 1560 ccm 1998 ccm
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 84 KM 105 KM 150 KM 109 KM 143 KM
Maks. moment 122 Nm 145 Nm 187 Nm 240 Nm 360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,3 s 11,0 s 9,0 s 11,5 s 9,9 s
Prędkość maks. 169 km/h 182 km/h 200 km/h 182 km/h 203 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,1 l/100 km 7,2 l/100 km 8,2 l/100 km 5,0 l/100 km 6,0 l/100 km

4 Honda Accord VI (roczniki 2001-2002)

Polecany silnik: 1.8

Leciwy, ale wciąż godny zainteresowania model. Będzie naprawdę niezawodny, jeśli nie miał styczności z LPG. Zastosowano tutaj drogie w naprawach zawieszenie wielowahaczowe i to jemu należy najgłębiej się przyjrzeć przed zakupem. Najlepszy silnik – 136-konny 1.8. Po kupnie najlepiej od razu zmienić w nim rozrząd. W Accordzie czasami szwankuje centralny zamek i pompa wspomagania.

Honda Accord VI – dane techniczne

Silnik 1.6  1.8  2.0 2.2 Type-R 2.0 i-TD
Pojemność 1590 ccm 1850 ccm 1997 ccm 2157 ccm 1994 ccm
Paliwo benz. benz. benz. benz. turbodiesel
Maks. moc 115 KM 136 KM 147 KM 212 KM 105 KM
Maks. moment 140 Nm 175 Nm 184 Nm 215 Nm 210 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 10,4 s 9,9 s 7,2 s 11,6 s
Prędkość maks. 190 km/h 205 km/h 210 km/h 228 km/h 185 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,2 l/100 km 8,4 l/100 km 8,6 l/100 km 9,6 l/100 km 5,7 l/100 km

5 Honda HR-V (roczniki 1999-2002)

Polecany silnik: 1.6/124 KM

Choć ma już prawie 20 lat, ani trochę nie przypomina topornej terenówki. To jeden z pierwszych SUV-ów, dlatego nie wszystkie HR-V mają napęd na cztery koła. Nie jest on warunkiem koniecznym w tym aucie, bo jego skuteczność jest dyskusyjna. Do wyboru tylko dwa benzynowe silniki 1.6 o mocy 105 i 124 KM. W mocniejszym trzeba pamiętać o systematycznej regulacji luzu zaworowego. Trzydrzwiowa odmiana jest krótsza od 5d o 10 cm, ale obie rejestrowano na 4 osoby.

Honda HR-V – dane techniczne

Silnik 1.6 16V  1.6 16V 
Pojemność 1590 ccm 1590 ccm
Paliwo benz. benz.
Maks. moc 105 KM 124 KM
Maks. moment 135 Nm 144 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,1 s 10,8 s
Prędkość maks. 162 km/h 170 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,6 l/100 km 8,6 l/100 km

6 Mazda 6 I (roczniki 2003-2005)

Polecany silnik: 2.0

Podobnie jak w „trójce”, Mazda 6 również znacząco koroduje. Poza tym to wciąż nowoczesne i mechanicznie niezawodne auto, pod warunkiem, że odpuścimy diesle – przy dużych przebiegach coraz częściej będą wymagały kosztownych interwencji. Dochodzi w nich do awarii pompy oleju, filtra DPF lub wałka rozrządu. Z silników benzynowych najlepiej wybrać 2.0 MZR bez instalacji gazowej. On jak i pozostałe jednostki w gamie mogą co najwyżej lekko „brać” olej.

Mazda 6 I – dane techniczne

Silnik 1.8 MZR  2.0 MZR  2.0 MZR-CD 2.0 MZR-CD
Pojemność 1798 ccm 1999 ccm 1998 ccm 1998 ccm
Paliwo benz. benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 120 KM 141 KM 121 KM 143 KM
Maks. moment 165 Nm 181 Nm 310 Nm 360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s 9,9 s 11,0 s 9,5 s
Prędkość maks. 194 km/h 206 km/h 196 km/h 203 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,3 l/100 km 8,5 l/100 km 6,5 l/100 km 6,0 l/100 km

7 Toyota Yaris I (roczniki 2003-2004)

Polecany silnik: 1.3 VVT-i

Pierwszy Yaris to jedno z najbardziej dopracowanych aut w swojej klasie, a do tego wcale nie „nudne”. Stylistyka do tej pory może się podobać, a ciekawie zaprojektowane wnętrze po latach nie trzeszczy. Dość mały bagażnik można powiększyć, przesuwając tylną kanapę. W Yarisie nie montowano wielu silników, ale wszystkie są godne polecenia. Benzyniaki 1.0 i 1.3 VVT-i mają zmienne fazy rozrządu i długowieczny łańcuch. Oferta obejmowała także diesla 1.4 D-4D (którego opisaliśmy powyżej w Corolli) i usportowioną odmianę 1.5 TS. Jest bardzo rzadka, ale praktycznie bezawaryjna i dość szybka.

Toyota Yaris I – dane techniczne

Silnik 1.0 VVT-i  1.3 VVT-i  1.5 16V 1.4 D-4D
Pojemność 998 ccm 1299 ccm 1497 ccm 1364 ccm
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel
Maks. moc 68 KM 86 KM 106 KM 75 KM
Maks. moment 90 Nm 124 Nm 145 Nm 170 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,6 s 10,7 s 9,0 s 12,9 s
Prędkość maks. 155 km/h 175 km/h 190 km/h 170 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,7 l/100 km 6,0 l/100 km 6,9 l/100 km 4,2 l/100 km

8 Toyota Aygo (roczniki 2007-2008)

Polecany silnik: 1.0 

Autko raczej nie dla estetów. Stylistyka deski rozdzielczej jest mocno dyskusyjna, a jej wykonanie na bardzo niskim poziomie. Z drugiej strony trudno oczekiwać więcej od najtańszej Toyoty na rynku. To po prostu pewny, bezawaryjny samochód do miasta. Nawet z dieslem, który zresztą pali niewiele mniej od 3-cylindrowego benzyniaka 1.0. Aygo ma 3 lub 5 drzwi i jeśli dla kogoś jest za droga, może rozejrzeć się za francuskimi bliźniakami – Citroenem C1 lub Peugeotem 107.

Toyota Aygo – dane techniczne

Silnik  1.0  1.4 D-4D
Pojemność 998 ccm 1389 ccm
Paliwo benz. turbodiesel
Maks. moc 68 KM 55 KM
Maks. moment 93 Nm 130 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,2 s 16,8 s
Prędkość maks. 157 km/h 154 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 4,1 l/100 km
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji