NowościAktualnościNajlepsze silniki 2018 r. Wyniki konkursu International Engine of the Year

Najlepsze silniki 2018 r. Wyniki konkursu International Engine of the Year

Znamy już wyniki konkursu na Międzynarodowy Silnik Roku 2018. Mimo że przyszło nam żyć w epoce downsizingu, jurorzy – podobnie zresztą jak w poprzednich latach – za najlepsze uznali jednostki o dużych pojemnościach.

W 20. edycji konkursu International Engine of the Year główną nagrodę otrzymało 3,9-litrowe, podwójnie turbodoładowane V8 Ferrari, które jest montowane do modeli 488 GTB, 488 Spider oraz 488 Pista. Za najlepszy silnik jednostka F154 została uznana także w 2016 i 2017 r. Nagrodę za drugi najlepszy silnik roku 2018 r. otrzymało Porsche za trzylitrowego boksera z turbo, który jest montowany do modeli 911 Carrera (w tym S i GTS). Trzecim najlepszym motorem roku jest 6.5 V12 z Ferrari 812 Superfast.

Silnik Roku 2018 w klasie poniżej 1.0

Silnik 1.0 TSI EA211
Silnik 1.0 TSI należy do modularnej rodziny EA211. Oznacza to, że jest technicznie blisko spokrewniony chociażby z jednostką 1.4 TSI, która nie boryka się już z problemami starszych 1.4 TSI EA111 w postaci pękających tłoków czy rozciągającego się łańcucha rozrządu (EA211 ma rozrząd napędzany paskiem).

Uznanie jurorów zyskał nowy silnik 1.0 TSI (montowany m.in. do VW Golfa, up!, Polo, T-Roc; Seata Ibiza, Arona, Atera i Leon czy Skody Fabii, Rapid i Karoq). Drugie miejsce w klasyfikacji silników do litra pojemności zajął 1.0 EcoBoost (Ford Fiesta, Focus, C-Max, Mondeo, EcoSport). Trzeci był natomiast dwucylindrowy motor, który pełni rolę generatora prądu w BMW i3 z Range Extenderem.

Silnik Roku 2018 w klasie 1.0-1.4

Peugeot 1.2 PureTech
Trzy cylindry nie przeszkodziły inżynierom koncernu PSA w stworzeniu przyjemnie brzmiącej i kulturalnie pracującej jednostki napędowej.

Pierwsze miejsce utrzymał trzycylindrowy silnik 1.2 PureTech koncernu PSA. Obecnie można go spotkać w Peugeotach 208, 308, 2008, 3008, 5008; Citroenach C3, C4, C4 Cactus, C-Elysee, C4 Picasso, C4 Grand Picasso; DS3, DS4 oraz Oplach Crossland X i Grandland X. Drugie i trzecie miejsce zajęły silniki grupy Volkswagena – 1.4 TSI/TFSI, przy czym wyżej został oceniony wariant motoru z funkcją ACT, czyli wyłączania dwóch cylindrów podczas jazdy z niewielkim zapotrzebowaniem na moc i moment obrotowy.

Silnik Roku 2018 w klasie 1.4-1.8

Hybrydowy napęd BMW i8
Przednie koła napędza jednostka elektryczna. Benzynowy silnik BMW i8 znajduje się za drugim rzędem siedzeń. Z 1,5 litra pojemności rozwija 231 KM w zakresie 5800–6000 obr./min oraz 320 Nm przy 3700 obr./min

Od 2016 r. prym w tej klasie wiedzie trzycylindrowy, modularny silnik BMW B38 o pojemności 1,5 litra. Za najlepszą uznano jego wysiloną wersję, która jest montowana do BMW i8. Drugie miejsce zajął słabszy wariant, dostępny w mniejszych modelach BMW oraz całej palecie Mini. Trzeci miejsce zajął nowy silnik grupy Volkswagena 1.5 TSI / TFSI Evo.

Silnik Roku 2018 w klasie 1.8-2.0

Silnik 2.0 Porasche
Ubytek dwóch cylindrów z silnika Boxstera i Caymana zrekompensowało wprowadzenie turbodoładowania, które z 2.0 wykrzesało 300 KM przy 6500 obr./min oraz 380 Nm w zakresie 1950–4500 obr./min.

Jurorzy nie zmienili zdania i na szczycie pozostał dwulitrowy bokser z Porsche 718 Boxster/Cayman. Drugie miejsce zajęło 2.0 z Mercedesów-AMG A, CLA i GLA, a trzecie – dwulitrowa jednostka turbo z Hondy Civic Type R i nowego Accorda.

Silnik Roku 2018 w klasie 2.0-2.5

Pięciocylindrowy silnik 2.5 TFSI napędza najmocniejsze wersje kompaktowych Audi. W najnowszym wydaniu rozwija 400 KM i 480 Nm.

W tej kategorii od 2010 r. niepodzielnie panuje pięciocylindrowe 2.5 TFSI z Audi RS3, TT RS czy RS Q3. Drugie miejsce zajął 2,5-litrowy, turbodoładowany bokser z Porsche 718 Boxster/Cayman, a trzecie silnik Forda 2.3 EcoBoost, montowany do Focusa RS.

Silnik Roku 2018 w klasie 2.5-3.0

Zespół napędowy Porsche 911
Zapewniający świetne osiągi i potrafiący zaskoczyć niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo doładowany bokser jest szczelnie ukryty w tylnej części nadwozia Porsche 911.

Od 2016 r. za najlepszy silnik tej kategorii jest uważany podwójnie turbodoładowany bokser Porsche o pojemności trzech litrów, który napędza wiele wersji modelu 911 Carrera. Drugie miejsce zajęło 3.0 R6 z podwójnym turbo z BMW M3/M4, a trzecie 2.9 V6 (również podwójnie doładowane) z Alfy Romeo Giulia/Stelvio w wersjach QV.

Silnik Roku 2018 w klasie 3.0-4.0

Ferrari 488
Produkowane od drugiej połowy 2015 r. Ferrari 488 posiada 670-konny silnik 3.9 V8. W wersji 488 Pista jest on wzmocniony do 720 KM.

Także w tej kategorii od 2016 r. wygrywa ten sam silnik – 3.9 V8 Biturbo z Ferrari 488 GTB, 488 Spider i 488 Pista. Drugie miejsce, jednak z ogromną stratą punktową zajął podwójnie turbodoładowany 4.0 V8 z Mercedesów-AMG, Maybacha S oraz Aston Martinów Vantage i DB11. Na najniższym stopniu podium uplasował się czterolitrowy bokser z Porsche 911 GT3 i 911 R.

Silnik Roku 2018 w klasie powyżej 4.0

6.5 V12 z Ferrari 812 Superfast
Silnik Ferrari 812 Superfast uwielbia wysokie obroty – rozwija 800 KM przy 8500 obr./min oraz 718 Nm przy 7000 obr./min.

Zwyciężyło 6.5 V12 z Ferrari 812 Superfast. Drugie miejsce zajęło 5.2 V10 (Audi R8 i Lamborghini Huracan), a trzecie – podwójnie turbodoładowane 4.4 V8 z BMW M5.

Elektryczny Silnik Roku 2018

Zespół napędowy Tesli
Elektryczny napęd Tesli nie wygląda spektakularnie, jednak generuje ogromną moc i wysoki moment obrotowy, a umieszczony w podłodze pakiet akumulatorów obniża położenie środka ciężkości auta.

Cienia szans konkurentom nie dał napęd Tesli (Model S/X/3). Drugie miejsce zajęło elektryczne BMW i3/i3s. Na podium stanął też elektryczny napęd koncernu General Motors, który napędza Chevroleta Bolt i Opla Ampera-e.

Zielony Silnik Roku Roku 2018

Także w tej kategorii górą była Tesla. Drugie miejsce zajęło hybrydowe BMW i8, a trzecie z równą liczbą punktów elektryczna wersja BMW i3/i3s oraz elektryczny napęd GM.

Najlepszy Nowy Silnik Roku 2018

Zaprezentowane w 2017 r. Ferrari 812 Superfast przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 2,9 sekundy i może osiągnąć 340 km/h. Deklarowane przez producenta spalanie w cyklu mieszanym wynosi 14,9 l/100km.

Pierwsze miejsce zajęła jednostka 6.5 V12 z Ferrari Superfast. Za drugi najlepszy nowy silnik uznano podwójnie doładowane 4.4 V8 z BMW M5, a podium dopełniła jednostka 3.0 Twinturbo Mercedesa z systemem miękkiej hybrydy, który w określonych sytuacjach wspomaga silnik benzynowy.

Sportowy Silnik Roku 2018

Podwójnie doładowany silnik Ferrari
Dwie turbosprężarki w silniku Ferrari nie są nowym rozwiązaniem – użyto go chociażby w legendarnym Ferrari F40 z 1987 r.

Najwyżej oceniono 3.9 V8 Biturbo z Ferrari 488 GTB/Spider/Pista. Drugie miejsce zajął czterolitrowy bokser Porsche (911 GT3/911 R), a trzecie – 6.5 V12 z Ferrari 812 Superfast.

Nagrody w konkursie International Engine of the Year są przyznawane przez międzynarodowe grono dziennikarzy motoryzacyjnych, którzy przyznają punkty poszczególnym jednostkom za zużycie paliwa, osiągi, kulturę pracy, dźwięk oraz wrażenia z jazdy. Każdy z jurorów ma do dyspozycji 25 punktów na daną klasę, które może rozdysponować między pięć wybranych przez siebie silników.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji