UżywaneNajlepsze samochody do KJS

Najlepsze samochody do KJS

Początkującemu kierowcy rajdowemu nie potrzeba mocnego i drogiego w naprawach auta. Oto 7 tanich i solidnych propozycji w różnych klasach pojemności.

Młody kierowca, chcąc rozpocząć swoją przygodę w sporcie motorowym, nie musi od razu inwestować w tuning i odpowiednie wyposażenie i tak już mocnego pojazdu. Na początek wystarczy mu zwykłe auto, którym zdobędzie licencję RN, czyli zda egzamin z przejazdu w klubie zrzeszonym w PZM. Na prostym samochodzie będzie mógł też ćwiczyć techniki jazdy we własnym zakresie, co zaprocentuje po przesiadce na mocniejsze auto w wyższej klasie.

KJS – specyfika zawodów

Zawody KJS dzielą się na dwa rodzaje rajdów: zwykłe, w których można startować samochodami dopuszczonymi do ruchu po drogach publicznych (bez klatki, ale trzeba mieć kask) i Super KJS, gdzie już jest wymagana klatka. Podczas wyboru samochodu dla siebie warto celować w mocniejsze wersje o danej pojemności, czyli chcąc kupić auto o pojemności 2 litrów trzeba szukać odmian np. 150-konnych, a nie 115. Klasy w KJS najczęściej dzielą się na: do 1.4, 1.4-1.6, 1.6-1.8, 1.8-2.0, powyżej 2.0, ale w zależności od ilości startujących aut organizator może je zmienić.

KJS – jakie auto wybrać?

Doskonalenie techniki jazdy w prostych, wytrzymałych i tanich autach jest kluczowe dla początkującego kierowcy rajdowego, a podjęte wysiłki zaprocentują w przyszłości na profesjonalnych odcinkach. Przedstawiamy 7 polecanych samochodów do KJS o pojemnościach od 1.1 do 2.0. Wszystkie łączy wysoka trwałość konstrukcji i dobre zaopatrzenie w części.

Klasa do 1400 ccm

Fiat Seicento Sporting

  • Lata produkcji: 1998-2010
  • Ceny używanych: 4-6 tys. zł

Najtańsza, ale i najsłabsza propozycja, w sam raz do zrobienia licencji rajdowej. Seicento Sporting jest dość żwawy i ma wytrzymały silnik, ale nisko zamontowaną chłodnicę łatwo uszkodzić na zakręcie, a tym samym doprowadzić do przegrzania jednostki. Miejski Fiat ma też nadwozie o słabej sztywności, przez co może się odkształcić już po jednym odcinku specjalnym. Niewątpliwą zaletą jest szeroki dostęp co wielu części zamiennych. W dzisiejszych czasach trudno już o sukcesy za jego kierownicą, ale z powodzeniem można się na nim „ćwiczyć”.

Fiat Seicento Sporting – dane techniczne

Silnik 1.1
Pojemność 1108 ccm
Moc 55 KM
Maks. moment obrotowy 88 Nm
Prędkość maks. 150 km/h
Przysp. 0-100 km/h 13,5 s
Średnie zuż. paliwa 6,5 l/100 km

Nissan Micra K11

  • Lata produkcji: 1992-2003
  • Ceny używanych: 6-12 tys. zł

Nieco droższa (w zakupie i w częściach), ale znacznie wytrzymalsza od Seicento, nieźle się też prowadzi. Do startów w KJSach polecamy silnik 1.4 o lekko zadziornym charakterze. W Micrach można śmiało przebierać we wszystkich latach produkcji, także po pierwszym i drugim liftingu. Nie ma co zwracać uwagi na wyposażenie – ważne, by było wspomaganie kierownicy. Czasami można trafić na egzemplarze z rajdową przeszłością w okazyjnej cenie.

Nissan Micra K11 – dane techniczne

Silnik 1.4
Pojemność 1348 ccm
Moc 82 KM
Maks. moment obrotowy 108 Nm
Prędkość maks. 170 km/h
Przysp. 0-100 km/h 11,9 s
Średnie zuż. paliwa 6,1 l/100 km

Klasa do 1600 ccm

Citroen Saxo VTS

  • Lata produkcji: 1996-2003
  • Ceny używanych: 6-18 tys. zł

VTS to nie tylko dynamiczny 1.6/118 KM, ale i słabszy 1.4/75 KM, który osiągami raczej nie przystoi do rozgrywek KJS. Mały Citroen przekonuje do siebie zwrotnością i tym, że świetnie obraca się „na ręcznym”. Nie zachwyca natomiast wrażliwym na nierówności zawieszeniem i nieprecyzyjną skrzynią biegów, nie pozwalającą na sprawną redukcję biegów podczas hamowania. Po zakupie warto od razu zregenerować tylną belkę.

Citroen Saxo VTS – dane techniczne

Silnik 1.6
Pojemność 1587 ccm
Moc 118 KM
Maks. moment obrotowy 145 Nm
Prędkość maks. 205 km/h
Przysp. 0-100 km/h 8,7 s
Średnie zuż. paliwa 8,5 l/100 km

Peugeot 206 XS

  • Lata produkcji: 1998-2009
  • Ceny używanych: 8-15 tys. zł

Wiele osób stawało nimi do rozgrywek o Puchar Peugeota, dlatego w ogłoszeniach znajdziemy sporo „emerytowanych” rajdówek na bazie 206. XS osiągami daleko co prawda do 135-konnego S16, ale świetnie pasuje do klasy 1600 ccm. Standardowo osiąga „setkę” w niecałe 10 sekund, a podobno da się go nawet „podkręcić” do 140 KM.

Peugeot 206 XS – dane techniczne

Silnik 1.6
Pojemność 1587 ccm
Moc 110 KM
Maks. moment obrotowy 149 Nm
Prędkość maks. 200 km/h
Przysp. 0-100 km/h 9,9 s
Średnie zuż. paliwa 8,5 l/100 km

Klasa do 1800 ccm

Toyota Corolla TS

  • Lata produkcji: 2002-2007
  • Ceny używanych: 15-30 tys. zł

Jeśli coś wyszło spod ręki Toyoty, musi być solidne. Corolla IX z pewnością taka jest, a w usportowionej odmianie TS także bardzo szybka – 1.8-litrowy, 192-konny silnik rozpędza ją w niecałe 8,5 s do 100 km/h. Jak można się spodziewać, na elementy i podzespoły trzeba przyszykować trochę gotówki (droższe są zwłaszcza na tle samochodów włoskich lub francuskich). Trzeba się naszukać, żeby znaleźć solidnego TSa, bo większość auto jest mocno wyeksploatowana. Sporo jest pięciodrzwiowych – dobrych na co dzień.

Toyota Corolla TS – dane techniczne

Silnik 1.8
Pojemność 1796 ccm
Moc 192 KM
Maks. moment obrotowy 180 Nm
Prędkość maks. 225 km/h
Przysp. 0-100 km/h 8,4 s
Średnie zuż. paliwa 8,3 l/100 km

Klasa do 2000 ccm

Honda Civic Type R

  • Lata produkcji: 2000-2005
  • Ceny używanych: 15-35 tys. zł

Wysoka cena ma swoje uzasadnienie w ponadprzeciętnej trwałości, dynamicznym, wolnossącym, 2-litrowym silniku i doskonałej, precyzyjnej skrzyni biegów. 200 KM w tym aucie pozwala na osiągnięcie „setki” już w niecałe 7 sekund. Opisywana, siódma generacja Civika nie jest już młoda, ale nie powinno to nikomu przeszkadzać – to urodzona wyścigówka i auto budzące respekt w swojej klasie.

Honda Civic Type R – dane techniczne

Silnik 2.0
Pojemność 1998 ccm
Moc 200 KM
Maks. moment obrotowy 196 Nm
Prędkość maks. 235 km/h
Przysp. 0-100 km/h 6,8 s
Średnie zuż. paliwa 9,0 l/100 km

Renault Clio Sport

  • Lata produkcji: 2000-2005
  • Ceny używanych: 10-20 tys. zł

Samochód dwa razy tańszy od Civika, a oferujący podobne osiągi. Przed liftingiem miał 172, później 182 KM i potrzebuje lekko ponad 7 sekund do osiągnięcia 100 km/h. W porównaniu z Hondą, Clio będzie tańsze w utrzymaniu i naprawach, ale też częściej będzie ich wymagać. Ma też gorszą skrzynię biegów. Optymalne auto łączące świetne osiągi z przyzwoitymi kosztami.

Renault Clio Sport – dane techniczne

Silnik 2.0
Pojemność 1998 ccm
Moc 172-182 KM
Maks. moment obrotowy 200 Nm
Prędkość maks. 220 km/h
Przysp. 0-100 km/h 7,1-7,3 s
Średnie zuż. paliwa 8,1 l/100 km
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji