Tym razem do testu stanęło 12 opon letnich w cenie od 200 do 340 zł. Która z nich jest najlepszym ogumieniem letnim, a która zapewnia najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny? Jakie są najlepsze opony letnie w sezonie 2019?
Choć współczesne opony marek premium można uznać za prawie perfekcyjne, producenci ogumienia samochodowego wciąż dążą do tego, by ich produkty zapewniały jeszcze większy poziom bezpieczeństwa.
Opony, które wzięły udział w teście:
– Continental PremiumContact 6
– Michelin Primacy 4
– Bridgestone Turanza T005
– Goodyear Efficientgrip Performance
– Dębica Presto HP
– Nokian Line
– Fulda Eco Control HP
– Hankook Kinergy Eco² K435
– Maxxis Premiltra HP5
– Dayton Touring 2
– Laufenn S Fit EQ
– Kormoran Road Performance
Często eksperymentują z najważniejszym czynnikiem w oponie, czyli z mieszanką, z której wykonana jest guma. Próby udoskonalania swojego ogumienia podejmują również firmy produkujące opony budżetowe, pochodzące z krajów Dalekiego Wschodu, i mniejsi producenci.
Przeczytaj także testy innych opon w rozmiarze 205/55 R16:
By się przekonać, czy w ich działaniach widać jakiś postęp, najlepiej zestawić tanie opony z ogumieniem segmentu średniego i premium. I tak w teście opon letnich stanęło 12 produktów takich marek jak Bridgestone, Continental, Goodyear i Michelin (klasa premium), Fulda, Hankook, Nokian (klasa średnia) oraz Dayton, Dębica, Kormoran, Laufenn i Maxxis (klasa budżetowa). Rozmiar testowanego ogumienia (205/55 R16) pasuje do wielu popularnych modeli kompaktów i klasy średniej. Każdą oponę poddano standardowym pomiarom na suchym i mokrym asfalcie. Próby przeprowadzono w największym ośrodku badawczym na świecie, zlokalizowanym w Teksasie (USA).
Miejsce 1 – Continental PremiumContact 6
Model w przeszłości produkowany w większych rozmiarach – od 17 cali wzwyż. Od wiosny 2019 r. dostępny także w średnicy 16 cali. Opona o zrównoważonych parametrach. Rewelacyjnie wypada podczas prób na suchej nawierzchni. Wyróżnia się doskonałym prowadzeniem i jest przy tym bardzo komfortowa. Zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa.
Continental PremiumContact 6 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 330 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 49,6 m |
Jazda sportowa na czas po torze | 67,30 s |
Aquaplaning poprzeczny | 3,09 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 77,5 km/h |
Jazda po okręgu | 0,847 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 36,1 m |
Jazda po torze na czas | 89,11 s |
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h) | 66,8/73,3 dB |
Opory toczenia | 0,830 |
Miejsce 1 – Michelin Primacy 4
Nowość koncernu Michelin deklasuje całą stawkę na mokrej nawierzchni. Ma przy tym niskie opory toczenia. Na sucho opona jest bezpieczna i przewidywalna. Idealnie zbilansowany produkt o bardzo wysokim poziomie bezpieczeństwa. Według zapewnień producenta opona zachowuje wysokie parametry nawet przy skrajnym zużyciu bieżnika i może być eksploatowana do głębokości 1,6 mm.
Michelin Primacy 4 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 343 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 47,8 m |
Jazda sportowa na czas po torze | 69,00 s |
Aquaplaning poprzeczny | 3,75 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 80,2 km/h |
Jazda po okręgu | 0,809 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 36,0 m |
Jazda po torze na czas | 91,67 s |
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h) | 64,7/71,4 dB |
Opory toczenia | 0,754 |
Miejsce 3 – Bridgestone Turanza T005
Najnowszy model firmy zaskoczył wysoką lokatą w teście – dotychczas opony Bridgestone zajmowały zwykle dalsze miejsca. Turanza T005 to godna polecenia, dobrze zbilansowana opona dla wymagających kierowców. Niskie opory toczenia nie przeszkadzają jej w osiąganiu bardzo dobrych wyników na mokrej nawierzchni. Zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i jest godna polecenia.
Bridgestone Turanza T005 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 302 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 51,5 m |
Jazda sportowa na czas po torze | 67,76 s |
Aquaplaning poprzeczny | 3,38 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 79,0 km/h |
Jazda po okręgu | 0,844 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,1 m |
Jazda po torze na czas | 91,48 s |
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h) | 66,6/74,1 dB |
Opory toczenia | 0,745 |
Miejsce 4 – Goodyear Efficientgrip Performance
Sprawdzona konstrukcja dostępna na rynku od kilku lat. Bardzo odporna na wzdłużny aquaplaning, komfortowa i oszczędna. Warto zauważyć, że opona jest sporo tańsza od pozostałych klasy premium biorących udział w teście, a jej parametry nie odbiegają o nich znacznie. Jest cicha, stabilna i przewidywalna podczas jazdy i zapewnia wysokie poczucie bezpieczeństwa.
Goodyear Efficientgrip Performance | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 274 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 58,3 m |
Jazda sportowa na czas po torze | 68,40 s |
Aquaplaning poprzeczny | 3,51 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 80,4 km/h |
Jazda po okręgu | 0,809 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,1 m |
Jazda po torze na czas | 91,30 s |
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h) | 65,5/72,4 dB |
Opory toczenia | 0,751 |
Miejsce 5 – Dębica Presto HP
Opona o najlepszym stosunku jakości do ceny. W poszczególnych próbach wygrywa z ogumieniem klasy średniej, a jest przy tym jedną z najtańszych w teście. Dostała dobre oceny za jazdę po torze, jest stabilna i zapewnia zadowalający poziom bezpieczeństwa. Wysokie miejsce zaraz za oponami premium to ogromne zaskoczenie. Doskonała propozycja dla kierowców szukających dobrej opony w niskiej cenie.
Dębica Presto HP | |
---|---|
Segment rynku | budżetowy |
Cena 1 sztuki | 199 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 53,0 m |
Jazda sportowa na czas po torze | 69,00 s |
Aquaplaning poprzeczny | 3,25 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 79,2 km/h |
Jazda po okręgu | 0,795 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,4 m |
Jazda po torze na czas | 92,18 s |
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h) | 65,8/72,3 dB |
Opory toczenia | 0,818 |
Miejsce 6 – Nokian Line
Zrównoważona opona, która w większości prób testowych zajmuje środkowe pozycje. Na tle konkurencji dobrze wypada w prowadzeniu na mokro. Zachowuje bardzo dobrą przyczepność na zakrętach pokrytych cienką warstwą wody. Zapewnia stabilne prowadzenie w takich warunkach. W 2019 r. model Line zostanie zastąpiony nowym produktem fińskiego producenta – Wetproof.
Nokian Line | |
---|---|
Segment rynku | średni |
Cena 1 sztuki | 266 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 55,1 m |
Jazda sportowa na czas po torze | 68,22 s |
Aquaplaning poprzeczny | 3,27 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 77,3 km/h |
Jazda po okręgu | 0,817 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 38,4 m |
Jazda po torze na czas | 91,47 s |
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h) | 65,5/72,7 dB |
Opory toczenia | 0,819 |
Miejsce 7 – Fulda Eco Control HP
Gorsza o 2 pozycje lokata od należącej do tego samego koncernu (Goodyear) Dębicy to duże zaskoczenie, zwłaszcza że Fulda klasyfikowana jest jako opona segmentu średniego. Pomimo to okazała się nieco gorsza w hamowaniu na sucho i mokro. Podobnie jak Nokian jest typowym przykładem dobrze zbilansowanej opony, w poszczególnych próbach zajmującej miejsca w środku stawki. Przewidywalna i bezpieczna.
Fulda Eco Control HP | |
---|---|
Segment rynku | średni |
Cena 1 sztuki | 245 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 53,4 m |
Jazda sportowa na czas po torze | 69,91 s |
Aquaplaning poprzeczny | 3,63 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 80,3 km/h |
Jazda po okręgu | 0,808 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 38,0 m |
Jazda po torze na czas | 90,82 s |
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h) | 65,2/71,9 dB |
Opory toczenia | 0,850 |
Miejsce 8 – Hankook Kinergy Eco² K435
Testowany model potwierdza fakt, że koreański producent opon na przestrzeni ostatnich kilku lat dokonał ogromnego postępu technologicznego. W przeszłości opony Hankook zamykały zestawienia testowe i niejednokrotnie oceniane były jako niebezpieczne. Dziś trudno im coś zarzucić. Hankook najwięcej punktów stracił w próbach na mokro, co nie znaczy, że nie radzi sobie w takich warunkach. Na suchym torze wypadł bardzo dobrze – porównywalnie z oponami segmentu premium.
Hankook Kinergy Eco² K435 | |
---|---|
Segment rynku | średni |
Cena 1 sztuki | 237 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 57,5 m |
Jazda sportowa na czas po torze | 70,35 s |
Aquaplaning poprzeczny | 2,99 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 78,2 km/h |
Jazda po okręgu | 0,782 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 38,2 m |
Jazda po torze na czas | 90,47 s |
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h) | 65,4/72,1 dB |
Opory toczenia | 0,777 |
Miejsce 9 – Maxxis Premiltra HP5
Pomimo, że Maxxis w naszym teście wypadł przeciętnie, należy zauważyć, że rywalizował z bardzo silną konkurencją. To kolejny dowód na to, że dalekowschodni producenci robią duże kroki w rozwoju opon. Jeszcze kilka lat temu takie opony nie osiągały wymaganego poziomu bezpieczeństwa, dziś są po prostu trochę gorsze, ale bezpieczne. Maxxis jest odporny na aquaplaning i dość szybki na suchym torze.
Maxxis Premiltra HP5 | |
---|---|
Segment rynku | budżetowy |
Cena 1 sztuki | 229 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 63,0 m |
Jazda sportowa na czas po torze | 69,76 s |
Aquaplaning poprzeczny | 3,63 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 80,0 km/h |
Jazda po okręgu | 0,801 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 38,0 m |
Jazda po torze na czas | 91,25 s |
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h) | 65,2/71,7 dB |
Opory toczenia | 0,848 |
Miejsce 10 – Dayton Touring 2
Opona o przeciętnych parametrach. Jest odporna na aquaplaning i nie najgorzej hamuje na mokrej nawierzchni. W pozostałych próbach zajmuje końcowe miejsca, pomimo to nie jest niebezpieczna. W porównaniu do konkurentów z segmentu budżetowego nie jest tania, dlatego nie cieszy się dużą popularnością. Polscy kierowcy chętniej wybierają zimowe modele tego producenta.
Dayton Touring 2 | |
---|---|
Segment rynku | budżetowy |
Cena 1 sztuki | 233 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 57,7 m |
Jazda sportowa na czas po torze | 74,55 s |
Aquaplaning poprzeczny | 3,42 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 80,1 km/h |
Jazda po okręgu | 0,739 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 39,5 m |
Jazda po torze na czas | 91,82 s |
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h) | 67,1/73,3 dB |
Opory toczenia | 0,845 |
Miejsce 11 – Laufenn S Fit EQ
Produkowane przez koreański koncern Hankook w Indonezji opony nie zachwycają osiągami, jednak ich poziom bezpieczeństwa jest do zaakceptowania. Laufenn to najtańsza opona w teście, ma przy tym najniższe opory toczenia. Jest adresowana do niewymagających kierowców liczących głównie na oszczędności. Pomimo to nie jest w stanie konkurować z niewiele droższą Dębicą.
Laufenn S Fit EQ | |
---|---|
Segment rynku | budżetowy |
Cena 1 sztuki | 194 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 59,9 m |
Jazda sportowa na czas po torze | 74,10 s |
Aquaplaning poprzeczny | 2,76 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 76,2 km/h |
Jazda po okręgu | 0,755 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 39,7 m |
Jazda po torze na czas | 91,05 s |
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h) | 64,3/71,8 dB |
Opory toczenia | 0,726 |
Miejsce 12 – Kormoran Road Performance
Tania polska marka koncernu Michelin zamyka tabelę naszego testu. Kosztuje tyle co Dębica, jednak sporo z nią przegrywa prawie we wszystkich konkurencjach testowych. Słabo wypada zarówno na suchej jak i mokrej nawierzchni. Choć nie została oceniona jako niebezpieczna przegrała nawet z produktami chińskimi. Osiągi nie zachwycają. Klientów może przyciągać atrakcyjna cena.
Kormoran Road Performance | |
---|---|
Segment rynku | budżetowy |
Cena 1 sztuki | 203 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 63,1 m |
Jazda sportowa na czas po torze | 75,75 s |
Aquaplaning poprzeczny | 3,34 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 77,3 km/h |
Jazda po okręgu | 0,714 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 40,2 m |
Jazda po torze na czas | 92,43 s |
Hałas zewnętrzny jadącego samochodu (50/80 km/h) | 66,0/73,0 dB |
Opory toczenia | 0,783 |