Jak co roku niemiecki ADAC przeprowadził swój test fotelików samochodowych dla dziecka. Które foteliki do auta łączą wysoki poziom bezpieczeństwa z prostą obsługą? Oto wyniki testu fotelików ADAC.
Poza kilkoma wyjątkami, wszystkie dzieci o wzroście do 150 cm (bez względu na wiek), powinny podróżować w samochodzie w specjalnym foteliku bądź też podstawce/siedzisku. Nic zatem dziwnego, że wielu rodziców zachodzi w głowę, jaki fotelik samochodowy wybrać i ile przeznaczyć na produkt dobrej jakości. Z pomocą już od lat przychodzi im niemiecki automobilklub ADAC, który co roku przeprowadza własne, profesjonalne testy fotelików dziecięcych montowanych w aucie. Najwyższy czas poznać wyniki edycji na rok 2020.
Jak ADAC testuje foteliki samochodowe?
Zanim poznamy najlepsze foteliki dla dzieci wg ADAC, warto zorientować się, w jaki sposób organizacja testuje foteliki. Wszystkie z nich przechodzą przez identyczny cykl testowy, skupiający w sobie przede wszystkim zagadnienia związane z bezpieczeństwem. By zweryfikować gwarantowany przez fotelik poziom ochrony małego pasażera, specjaliści z ADAC wykonują crash-test przy użyciu struktury nadwozia samochodu osadzonego na tzw. sankach. Konstrukcja poddawana jest zderzeniom czołowym (z prędkością 64 km/h) i bocznym (50 km/h). Podczas kolizji sprawdza się obciążenia przenoszone na umieszczone w fotelikach manekiny. Bada się również solidność zamocowania go na tylnym siedzeniu. Jednocześnie na ocenę końcową składają się kwestie związane z wygodą w codziennym użytkowaniu. Foteliki otrzymują punkty za łatwość zainstalowania go w samochodzie, za odpowiednie rozmiary i wagę, a nawet za skład chemiczny ich poszycia i możliwość zdjęcia go w celu wyczyszczenia. Eksperci z ADAC nie pomijają także ogólnej jakości wykonania fotelika dziecięcego.
W edycji na rok 2020 gruntownie przebadano 26 fotelików samochodowych. Pośród nich znalazły się dwie nowości, mianowicie foteliki składane – Chicco Fold&Go i-Size oraz Mifold Hifold Fit and Fold Booster. Na pierwszy rzut oka to doskonałe rozwiązanie: gdy nie są używane, można je złożyć na pół, dzięki czemu w środku nie zajmują dużo miejsca. Test ADAC ujawnił jednak ich bolączki, mianowicie utrudnioną obsługę (poprzez skomplikowaną konstrukcję poszczególnych mechanizmów) i gorszy niż u konkurentów poziom gwarantowanego bezpieczeństwa.
Czy warto zawsze szukać fotelików z uchwytami Isofix?
Spośród 26 testowanych fotelików aż 20 z nich posiadało uchwyty do zamocowania w najbardziej rozpowszechnionym systemie instalacji fotelików samochodowych – Isofix. Umożliwia on nie tylko sprawne, ale i stabilne umiejscowienie fotelika na kanapie. W produktach bez mocowań Isofix montażowi trzeba poświęcić więcej uwagi, a i tak nie wiadomo, gdy wykonamy go bez żadnych błędów. Z testów ADAC można wywnioskować, że foteliki z Isofix przeważnie uzyskują wysokie notowania, choć nie jest to regułą – 5. i 7. miejsce w tegorocznym teście zajęły produkty bez tego rozwiązania.
Czy foteliki do auta będą kiedyś ostrzegać o pozostawieniu dziecka w samochodzie?
Zobaczmy zatem, jak prezentuje się ostateczna specyfikacja i punktacja fotelików testowanych przez ADAC. Wzięły w nim udział foteliki przeznaczone dla dzieci od 35 do 150 cm wzrostu. Produkty ważyły od 3 do 16 kg. Najtańsze w przeliczeniu na złotówki kosztują niewiele ponad 300 zł, najdroższe – ponad 2 tys. zł. Czy cena zawsze ma wpływ na ocenę końcową? Niekoniecznie – jeden z tańszych fotelików, Joie i-Snug, uplasował się na solidnym, 7. miejscu. Za to produkt kosztujący najwięcej, model Inglesina Darwin Toddler+Base Darwin i-Size, znalazł się dopiero na 20. pozycji. Generalnie – aż 19 na 26 fotelików uzyskało ocenę dobrą lub bardzo dobrą, 6 produktów – ocenę przeciętną, a tylko jeden – mierną. Daje to bardzo pozytywny obraz dostępnych na rynku fotelików dziecięcych.
Po szczegółowe informacje na temat fotelików, włącznie z podziałem na wiek dziecka, rodzaj mocowania czy cenę, odsyłamy na stronę ADAC (witryna w języku niemieckim).
Test fotelików samochodowych dla dzieci ADAC – edycja 2020
Model | Cena | Wzrost dziecka | Waga fotelika | Isofix | Ocena łączna | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Silver Cross Dream+Dream i-Size Base | 1870 zł | 40-85 cm | 5,3 kg | tak | 5,1 |
2 | Maxi-Cosi Coral+FamilyFix3 | 1840 zł | 40-75 cm | 5,3 kg | tak | 5,0 |
2 | Nuna Pipa Next+Pipa Next Base | 1500 zł | 40-83 cm | 3,2 kg | tak | 5,0 |
4 | Joie i-Snug+i-Base Advance | 930 zł | 40-75 cm | 3,2 kg | tak | 4,9 |
5 | Cybex Solution Z i-Fix | 900 zł | 100-150 cm | 7,1 kg | tak | 4,7 |
5 | Maxi-Cosi Coral | 1040 zł | 40-75 cm | 5,3 kg | nie | 4,7 |
7 | Joie i-Snug | 370 zł | 40-75 cm | 3,2 kg | nie | 4,6 |
7 | Nuna Pipa Next | 900 zł | 40-83 cm | 3,2 kg | nie | 4,6 |
7 | Silver Cross Dream | 1120 zł | 40-85 cm | 5,3 kg | nie | 4,6 |
10 | CBX Yari | 400 zł | 95-150 cm | 3,8 kg | tak | 4,5 |
10 | Cybex Solution B-Fix | 500 zł | 95-150 cm | 3,8 kg | tak | 4,5 |
10 | Maxi-Cosi Kore | 630 zł | 100-150 cm | 6,0 kg | tak | 4,5 |
10 | Maxi-Cosi Kore Pro | 830 zł | 100-150 cm | 6,0 kg | tak | 4,5 |
14 | Besafe iZi Twist | 1800 zł | 61-105 cm | 14,6 kg | tak | 4,3 |
15 | Besafe iZi Twist B | 1800 zł | 40-105 cm | 16,0 kg | tak | 4,2 |
15 | Britax Romer Dualfix 2 R | 1450 zł | 35-100 cm | 14,3 kg | tak | 4,2 |
15 | CBX Xelo | 600 zł | 75-150 cm | 4,9 kg | tak | 4,2 |
15 | Cybex Pallas B-Fix | 650 zł | 75-150 cm | 4,9 kg | tak | 4,2 |
15 | Joie i-Venture+i-Base Advance | 1290 zł | 40-105 cm | 6,7 kg | tak | 4,2 |
20 | Chicco Fold&Go i-Size | 650 zł | 100-150 cm | 6,2 kg | tak | 3,9 |
20 | Inglesina Darwin Toddler+Base Darwin i-Size | 2200 zł | 61-105 cm | 7,1 kg | tak | 3,9 |
22 | Kinderkraft Oneto 3 | 500 zł | 75-150 cm | 12,0 kg | tak | 3,8 |
22 | Osann Flux Isofix | 535 zł | 75-150 cm | 7,9 kg | tak | 3,8 |
24 | Mifold Hifold Fit and Folf Booster | 760 zł | 95-150 cm | 4,4 kg | nie | 3,6 |
25 | Maxi-Cosi Beryl | 1200 zł | 35-125 cm | 8,2 kg | tak | 3,2 |
26 | Osann Flux Plus | 335 zł | 75-150 cm | 5,5 kg | nie | 2,9 |
Odsyłamy również do testów fotelików dziecięcych ADAC z poprzednich lat: