UżywaneNajlepsze diesle i benzynowe silniki Dacii. Słabe, trwałe i proste w serwisie

Najlepsze diesle i benzynowe silniki Dacii. Słabe, trwałe i proste w serwisie

Dacia z powodzeniem stosuje starsze, sprawdzone motory Renault. Prezentujemy najlepsze oferowane przez rumuńską markę silniki benzynowe i diesle.

Rumuńska Dacia, jako budżetowa marka koncernu Renault, wypłynęła na szerokie wody w 2004 r. za sprawą Logana. Choć strategia zakładała dostawy samochodów przede wszystkim do rozwijających się krajów środkowej i wschodniej części Europy, okazało się, że kosztujący niecałe 30 tys. zł sedan jest w stanie znaleźć sporą grupę odbiorców choćby w Niemczech czy we Francji. Dacia poszła za ciosem i rozszerzyła paletę o kolejne modele – w tym Sandero (czyli Logana z nadwoziem hatchback) oraz Dustera. Sprzedaż skoczyła. Firma nie zrezygnowała jednak z korzystnego kalkulowania cen oraz stosowania sprawdzonych rozwiązań – oczywiście czerpanych z półek koncernu Renault.

To dobra wiadomość dla osoby zainteresowanej zakupem używanej Dacii, bo o ile Renault miało przed laty poważne problemy z elektroniką i kilkoma dieslami (1.9, 2.2, 3.0 oraz 1.5 z początku produkcji), tak benzynowe silniki czy z czasem dopracowane 1.5 dCi to jednostki, które są w stanie bezawaryjnie przejeździć setki tysięcy kilometrów, a w razie potrzeby okazują się proste i tanie w naprawach. Procentuje szeroka dostępność niedrogich części oryginalnych, zamienników czy używanych elementów).

Co równie ważne dla osób szukających oszczędności, wiele ze stosowanych przez Dacię silników benzynowych doskonale współpracuje z instalacjami LPG. Nieprzypadkowo Dacia oferowała we wszystkich modelach fabryczny „gaz”, który był chętnie wybierany przez klientów.

Poniżej prezentujemy najlepsze silniki Dacii – trwałe, łatwo dostępne na rynku wtórnym i możliwe proste w naprawach, a przez to zasługujące na zainteresowanie w używanych egzemplarzach. Skupiliśmy się na jednostkach powszechnie dostępnych w samochodach występujących na rynku wtórnym – doładowane TCe, a więc wprowadzony w 2018 r. silnik 1.2 TCe oraz debiutujące w kolejnych latach 1.0 TCe i 1.3 TCe wciąż są dosyć rzadkie na rynku wtórnym.

Benzynowy silnik Dacia 0.9 TCe

Silnik Dacia 0.9 TCe - opinie

Przepisy i oczekiwania klientów wymuszają nieustanne zmiany w motoryzacji. Dotyczy to chociażby jednostek napędowych. Proste i stare konstrukcyjne jednostki nie są złe, ale osiągami, elastycznością czy zużyciem paliwa nie są w stanie dotrzymać kroku nowoczesnym jednostko. Dość wcześnie, bo już w 2012 r. Dacia zaczęła oferować oznaczoną kodem H4Bt jednostkę 0.9 TCe, która została opracowana przez Renault i Nissana. Wykonany z aluminium motor waży niecałe 100 kg. Jak przystało na silnik po downsizingu, 0.9 TCe ma trzy cylindry (efektem są wibracje) i turbodoładowanie, które niestety charakteryzuje się wyczuwalną turbodziurę. Za pewne zaskoczenie można uznać pośredni wtrysk paliwa, co zachęciło niektórych do montażu instalacji gazowej (czy to dobra decyzja – zdania są podzielone, bo luz zaworowy jest regulowany szklankami). Rozrząd  napędza wytrzymały łańcuch. Mimo małej pojemności, sporego wysilenia oraz trudów zwykle miejskiej eksploatacji silniki 0.9 TCe okazują się trwałe. Zdarza się, że przy wysokich przebiegach palą olej. Słabym punktem zespołów napędowych okazują się skrzynie biegów – mało precyzyjne i mające podatne na zużywanie się łożyska. Kto mimo wszystko chce twierdzić, że silnik ten jest „jednorazówką”, która nie pokona nawet 100 tys. km, powinien poszukać na Youtube filmu z Dacią Logan 0.9 TCe – mimo 200 tys. km na liczniku auto w całkiem równomiernym tempie rozpędziło się do 180 km/h. Niestety takie traktowanie kończy się wysokim zużyciem paliwa. Jeżeli kierowca mało delikatnie traktuje pedał gazu, 0.9 TCe potrafi pobrać 7-8 l/100 km w cyklu miejskim. Wraz z obrotami rośnie hałas, aczkolwiek niektórzy twierdzą, że jednostka 0.9 TCe jest jednak cichsza od starszych silników 1.6.

Benzynowy silnik Dacia 1.2 16V

Dacia - silnik 1.2 16V - opinie

Inżynierowie Renault umiejętnie rozwinęli wiele silników. Doskonałym przykładem są jednostki D7, które od 2000 r. zaczęły być zastępowane nowocześniejszymi D4F, czyli motorami 1.2 16V, które Dacia oferowała w latach 2009-2016. 75-konną jednostkę 1.2 16V polecamy warunkowo – potencjalny nabywca Logana czy Sandero z takim źródłem mocy powinien mieć świadomość, że wolnossący silnik o małej pojemności zapewnia przeciętne osiągi, a dość niski i dostępny przy znacznych obrotach maksymalny moment obrotowy (107 Nm przy 4250 obr./min) podczas wyprzedzania na trasie czy nawet dynamicznego włączania się do ruchu wymaga korzystania z wysokich obrotów. Jeżeli ktoś próbuje „poganiać” Dacię z motorem 1.2 16V, zostanie zaskoczony przez spore zużycie paliwa. Niepodważalną zaletą silnika 1.2 16V, która w ocenie wielu użytkowników kompensuje niedostatki dynamiki, jest świetna współpraca z instalacjami gazowymi. Regulacja luzów zaworowych jest śrubowa, a co za tym idzie – prosta i tania. Silnik 1.2 z rodziny D4F jest trwały. Zdarza się, że spala olej. Inne usterki ograniczają się do defektów cewek i świec zapłonowych, sond lambda czy przepustnic.

Silnik Dacia 1.4 MPI (1.4 8V)

Silnik Dacia 1,4 - opinie

Prawdziwa klasyka gatunku. Dostępne od 1995 r. wolnossące benzynowe silniki 1.4 należą do udanej serii K. Dacia montowała silnik oznaczany kodem K7J w Loganie i Sandero do 2009 r. Spełniał tylko wymogi normy emisji Euro 4, co wymusiło zastąpienie go jednostką 1.2 16V. Na tle nowocześniejszego silnika starszy, także 75-konny 1.4 8V broni są wyższym i wcześniej dostępnym momentem obrotowym (112 Nm przy 3000 obr./min), co przekłada się na nieco lepszą elastyczność i dynamikę. Po stronie minusów wpisujemy jednak wyższe spalanie. W efekcie motor 1.4 MPI ma sens, ale głównie w kombinacji z instalacją gazową. Silnik nie ma hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych, ale to nie problem, bo regulacja śrubowa jest prosta i tania, więc jednostka nadaje się do współpracy z instalacjami LPG – Dacia oferowała je zresztą jako fabryczną opcję. Jeżeli nie mamy w planie samodzielnego dokładania „gazu” lub szukania  Dacii z silnikiem 1.4 i fabrycznym LPG, może lepiej rozejrzeć się za zrywniejszym i palącym praktycznie tyle samo, a często lepiej wyposażonym autem z 1.6 16V pod maską?

Silnik Dacia 1.6 (1.6 8V MPI/1.6 16V)

Silnik Dacia 1,6 MPI - opinie

Największy stosowany przez Dacię silnik benzynowy również należy do rodziny K. Dostępne były odmiany z 8- lub 16-zaworowa głowica, która wpływała na moc. To nie koniec różnic. Silnik 1.6 8V ma luz zaworowy regulowany śrubami, natomiast 1.6 16V – hydrauliczne popychacze. Kupując Dacię z silnikiem 1.6 należy pamiętać o wymianie paska rozrządu (najlepiej co 80-90 tys. km). Lista typowych usterek jest krótka. W samochodach z wysokimi przebiegami obserwowane jest zwiększone zużycie oleju. Do częstych należą także wycieki oleju, awarie cewek zapłonowych.

Dacia - silnik 1.6 16V - opinie

W silnikach 1.6 16V nie trzeba obawiać się znanych z Renault awarii nastawników faz zaworowych – Dacia nie stosowała koła zębatego z tzw. wariatorem. Po zakupie używanego auta warto sprawdzić szczelność dolotu – relatywnie łatwo poddają się uszczelnienia.

Uwaga! Silników 1.6 8V MPI – oznaczanych kodem K7M oraz 1.6 16V (K4M) z paskowym napędem rozrządu i hydrauliką zaworową nie należy mylić z silnikiem 1.6 16V SCe (H4M) od Nissana, który ma łańcuch rozrządu oraz szklankowe popychacze zaworów, co w przypadku jazdy na LPG oznacza zwiększone wydatki na regulację luzów zaworowych.

Diesel Dacia 1.5 dCi

Diesel Dacia 1.5 dCi - opinie

Zdania są podzielone – jedni uważają małego diesla od Renault za zło wcielone, inni cenią ten silnik za niezłą kulturę pracy i symboliczne spalanie. Zainteresowani Dacią z dieslem po prostu… nie mają wyboru, bo tylko ten silnik wysokoprężny był dostępny. Na szczęście nie zabrakło odmian różniących się mocą (68-115 KM) oraz osprzętem (w tym z DPF i bez, z intercoolerem i bez chłodnicy powietrza doładowującego, z dwumasowym kołem zamachowym i bez dwumasy, z turbo ze stałą lub zmienną geometrią), dzięki czemu każdy zainteresowany będzie w stanie dopasować silnik do własnych potrzeb. W uproszczeniu można powiedzieć, że stopień skomplikowania, a więc wydatki serwisowe, rosną w odmianach diesla 1.5 dCi, które rozwijają ponad 90 KM. W przypadku Dacii liczba skarg na diesla 1.5 (zwłaszcza jego układ wtryskowy i trwałość panewek) jest mniejsza niż w przypadku Renault. Przy zakupie auta priorytetem powinna być udokumentowania historia serwisowa z możliwie częstymi wymianami oleju. W ocenie wielu użytkowników i mechaników nie powinny następować rzadziej niż raz na 15 000 km.  Po zakupie warto rozważyć profilaktyczną wymianę panewek (a przynajmniej kontrolę ich stanu) – obrócenie się zużytej panewki niszczy silnik.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

5 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji