Przez kilkanaście lat udany silnik 1.6 TDI trafił pod maski wielu aut koncernu VAG – nie tylko miejskich i kompaktowych. Oto najlepsze używane samochody z silnikiem 1.6 TDI.
Jednostka wysokoprężna 1.6 TDI powstała wskutek zapotrzebowania na niewielkiego diesla po wycofaniu z oferty legendarnego 1.9 TDI. Nowy silnik przy okazji zastąpił również leciwego 1.4 TDI. Koncern Volkswagena wyciągnął wnioski z wcześniejszych błędów przy konstruowaniu innych turbodiesli. Choć 1.6 TDI technologicznie wywodzi się od większego 2.0 TDI, producent od razu zainstalował w nim wtrysk common rail, by uniknąć problemów z dotychczas stosowanymi, m.in. w 1.9/2.0 TDI, pompowtryskiwaczami. Zdecydowano się zamontować pasek rozrządu mający, przynajmniej w teorii, wytrzymać duży przebieg (180 tys. km). Na pokładzie znalazł się nowoczesny osprzęt, tj. turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek, sprzęgło z kołem dwumasowym oraz piezoelektryczne wtryskiwacze.
Diesel 1.6 TDI – awarie, typowe usterki
Awaryjność diesli 1.6 TDI bierze się głównie ze zbyt „optymistycznych” terminów wymian elementów eksploatacyjnych. Wspomniany pasek rozrządu lepiej zmienić, albo przynajmniej skontrolować wcześniej niż przy przebiegu 180 tys. km. Volkswagen nie wymagał też częstych wymian oleju silnikowego (co 30 tys. km), stąd prędzej czy później kłopoty zaczynały sprawiać turbosprężarki (głównie jej łożyska). Silnik, a konkretnie skomplikowane wtryskiwacze, okazały się wrażliwe na zasilanie niskiej jakości paliwem. Z uwagi na ich budowę regeneracja nie wchodzi w grę, a nowe wtryski potrafią być drogie (od kilkuset do nawet 2 tys. zł za sztukę). Dlatego kupując auto z silnikiem 1.6 TDI lepiej postawić na markowe stacje paliw i częstsze wymiany oleju (co 10-15 tys. km).
Silnik 1.6 TDI – warianty mocy
Niemiecki turbodiesel doczekał się wielu odmian mocy. Początkowo oferowano warianty 75 KM, 90 KM i 105 KM (EA189), później wprowadzono rodzinę EA288 rozwijającą 90 KM, 105 KM, 110 KM i 120 KM. W ostatniej fazie produkcji (EA288evo) silnik generował 80 KM, 95 KM lub 115 KM. Użytkownicy mieli do dyspozycji moment obrotowy oscylujący w granicach 200-250 Nm. Silnik zbiera dobre opinie odnośnie kultury pracy (jest znacznie cichszy od 1.9 TDI) i zużycia paliwa, które zwykle wynosi ok. 5 l/100 km. Jeśli dorzucimy do tego znikomą awaryjność (przy pilnowaniu czynności serwisowych), mamy obraz udanego, współczesnego turbodiesla.
Przeczytaj więcej na temat diesla 1.6 TDI
W jakich autach montowano diesla 1.6 TDI?
Jak to bywa w koncernie VAG, silnik 1.6 TDI znalazł zastosowanie w bardzo wielu samochodach marek Audi, Seat, Skoda i Volkswagen. Głównie w modelach miejskich i kompaktowych, ale nie tylko – trafiał się też w minivanach, kombivanach, autach klasy średniej czy SUV-ach. Wprowadzanie go na szeroką skalę rozpoczęło się w ok. 2009-2010 roku, obecnie trwa proces systematycznego wycofywania go z oferty. Oto popularne auta, w których spotkamy diesla 1.6 TDI:
- Audi A1 I;
- Audi A3 II (8P);
- Audi A3 III (8V);
- Audi Q2;
- Skoda Fabia II;
- Skoda Rapid;
- Skoda Roomster;
- Skoda Octavia II;
- Skoda Octavia III;
- Skoda Superb II;
- Skoda Superb III;
- Skoda Yeti;
- Skoda Karoq;
- Seat Ibiza IV;
- Seat Ibiza V;
- Seat Leon II;
- Seat Leon III;
- Seat Toledo IV;
- Seat Altea;
- Seat Arona;
- Seat Ateca;
- Volkswagen Polo V;
- Volkswagen Polo VI;
- Volkswagen Golf VI;
- Volkswagen Jetta V;
- Volkswagen Jetta VI;
- Volkswagen Golf VII;
- Volkswagen Golf Plus;
- Volkswagen Golf Sportsvan;
- Volkswagen Passat B7;
- Volkswagen Passat B8;
- Volkswagen Caddy III;
- Volkswagen Touran I;
- Volkswagen Touran II;
- Volkswagen T-Roc.
Postanowiliśmy wybrać 10 najbardziej godnych zainteresowania samochodów z jednostką 1.6 TDI. Oto polecane modele (niekoniecznie kompakty) z tym oszczędnym dieslem!
Używane Audi A3 (8P)
Lata produkcji: 2003-2012 (z silnikiem 1.6 TDI: 2009-2012)
Cena za auto z silnikiem 1.6 TDI: 24-40 tys. zł
Dość leciwy samochód jak na tak nowoczesnego diesla, ale przypominamy, że 1.6 TDI trafił do drugiej generacji A3 dopiero pod koniec produkcji, stąd te samochody wciąż są stosunkowo drogie. Za kompaktowym Audi przemawia lepsza niż u innym kompaktów jakość wykonania, która jednak nie musi iść w parze z bogatszym wyposażeniem. Polecamy 5-drzwiowego hatchbacka (Sportback) z uwagi na naprawdę obszerną kabinę i użyteczny, 350-litrowy bagażnik. W ofercie była też wersja 3-drzwiowa i kabriolet. Nawet w poliftowych egzemplarzach nie można całkowicie wykluczyć obecności korozji. Różnie też bywa z kondycją zawieszenia, które z tyłu stanowi konstrukcję wielowahaczową.
Używane Audi A3 8P (2003-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 421-429/177/142-143 cm | |
Rozstaw osi | 258 cm | |
Pojemność bagażnika | htb 350-1100 l, cab 260-675 l | |
Silnik | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,9 s | 11,4 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 194 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,3 l/100 km |
Używany Seat Altea
Lata produkcji: 2004-2015 (z silnikiem 1.6 TDI: 2009-2015)
Cena za auto z silnikiem 1.6 TDI: 20-43 tys. zł
Silniki 1.6 TDI montowano oczywiście w 2. i 3. generacji Leona, niemniej ciekawą alternatywę dla niego stanowi usportowiony minivan Altea – auto podobne wymiarowo, ale znacznie przestronniejsze w środku, szczególnie biorąc pod uwagę ilość miejsca na głowy. Nie imponuje z kolei bagażnikiem (409 l), lecz w zanadrzu jest jeszcze przedłużona Altea XL, która przewiezie 532 l pakunków (ale nie oferowano w niej 3. rzędu siedzeń). Z silnikiem 1.6 TDI trudno liczyć na dobre osiągi w tym modelu, natomiast niewielki minivan potrafi pozytywnie zaskoczyć spalaniem. Podczas zakupu warto zwrócić uwagę na układ elektryczny: szwankuje zwłaszcza system otwierania tylnej klapy poprzez wciśnięcie loga.
Używany Seat Altea (2004-2015) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 428-447/177/157 cm | |
Rozstaw osi | 257 cm | |
Pojemność bagażnika | 409-1320 l, XL 532-1604 l | |
Silnik | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,8 s | 12,2 s |
Prędkość maks. | 172 km/h | 183 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,8 l/100 km | 5,2 l/100 km |
Używany Seat Ibiza IV
Lata produkcji: 2008-2017 (z silnikiem 1.6 TDI: 2009-2015)
Cena za auto z silnikiem 1.6 TDI: 15-35 tys. zł
Spośród trójki Seat Ibiza/Skoda Fabia/Volkswagen Polo naszym zdaniem na najwięcej uwagi zasługuje propozycja hiszpańskiej marki. Wykończeniem plasuje się pomiędzy Fabią i Polo, ale na ich tle znacznie bardziej przyciąga uwagę ładną karoserią i żywymi kolorami. W zanadrzu jest nawet odmiana kombi z pakownym, 430-litrowym bagażnikiem. Ibiza 1.6 TDI w wersji 105-konnej nie tylko imponuje oszczędnym charakterem, ale jest po prostu dynamicznym autem nie bojącym się manewrów przyspieszania na drogach szybkiego ruchu. Użytkownicy zazwyczaj zgłaszają możliwe awarie układu klimatyzacji oraz łożysk tylnych kół.
Używany Seat Ibiza IV (2008-2017) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 405-423/169/145 cm | |
Rozstaw osi | 247 cm | |
Pojemność bagażnika | htb 290-1120 l, kmb 430-1165 l | |
Silnik | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | 10,7 s |
Prędkość maks. | 178 km/h | 188 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,2 l/100 km | 4,2 l/100 km |
Używana Skoda Octavia II
Lata produkcji: 2004-2013 (z silnikiem 1.6 TDI: 2009-2013)
Cena za auto z silnikiem 1.6 TDI: 17-36 tys. zł
Kusząca propozycja dla oczekujących jak największego bagażnika. Octavia od zawsze imponowała w tej kwestii, mieszcząc 585 l (liftback) lub aż 605 l w odmianie kombi. Ilością miejsca nieco przewyższa Golfa czy Leona, ale nie ma co oczekiwać cudów – rozstaw osi pozostał taki sam. Do Octavii II montowano jedynie 105-konnego 1.6 TDI, który zaspokoi potrzeby kierowców o spokojnym stylu jazdy. Decydując się na ten model trzeba zaakceptować defekty wynikające z przeciętnej jakości montażu materiałów wykończeniowych (skrzypią, łamią się) oraz coraz baczniej zwracać uwagę na korozję.
Używana Skoda Octavia II (2004-2013) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 457-458/177-179/145/153 cm |
Rozstaw osi | 258 cm |
Pojemność bagażnika | ltb 585-1420 l, kmb 605-1620 l |
Silnik | 1.6 TDI |
---|---|
Pojemność | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel |
Maks. moc | 105 KM |
Maks. moment | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s |
Prędkość maks. | 191 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,7 l/100 km |
Używana Skoda Rapid
Lata produkcji: 2012-2019 (z silnikiem 1.6 TDI: 2012-2018)
Cena za auto z silnikiem 1.6 TDI: 20-54 tys. zł
Jeśli dla kogoś Octavia jest za duża, powinien rozważyć zakup Rapida, który występował jako funkcjonalny liftback oraz typowy hatchback 5d (Rapid Spaceback). Należy pamiętać, że to budżetowy model opracowany na bazie auta miejskiego, stąd, poza sporymi bagażnikami, nie należy nastawiać się na ogrom miejsca w środku (szczególnie na szerokość). W Rapidach trwałością nie grzeszy zawieszenie. Na szczęście łączniki stabilizatora czy końcówki drążków kierowniczych można niedrogo kupić. Równolegle z tym modelem oferowano bliźniaczego Seata Toledo IV, w którym również znajdziemy diesle 1.6 TDI.
Używana Skoda Rapid (2012-2019) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 430-449/171/146-147 cm | ||
Rozstaw osi | 260 cm | ||
Pojemność bagażnika | htb 415-1380 l, ltb 550-1490 l | ||
Silnik | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM | 115 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | 10,4 s | 10,0 s |
Prędkość maks. | 184 km/h | 190 km/h | 201 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,4 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,2 l/100 km |
Używana Skoda Roomster
Lata produkcji: 2006-2015 (z silnikiem 1.6 TDI: 2010-2015)
Cena za auto z silnikiem 1.6 TDI: 18-30 tys. zł
Jeden z nielicznych kombivanów oferowanych z dieslem 1.6 TDI. Zasilił on gamę Roomstera dopiero przy okazji liftingu, stąd trzeba się nastawić na wyższe ceny. Ten turbodiesel powinien spełnić wymagana stawiane przez osoby planujące wozić Roomsterem całą rodzinę. A do tego ten samochód nadaje się idealnie: ma bardzo dużo miejsca z tyłu i wystarczający bagażnik (480 l), ale przede wszystkim kusi rewelacyjnym systemem VarioFlex, umożliwiającym przesuwanie, składanie i wyjmowanie trzech osobnych miejsc w drugim rzędzie. Usterki? Raczej powierzchowna korozja i głośna praca układu wentylacji.
Używana Skoda Roomster (2006-2015) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 425/168/160 cm | |
Rozstaw osi | 262 cm | |
Pojemność bagażnika | 480-1810 l | |
Silnik | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,3 s | 11,5 s |
Prędkość maks. | 171 km/h | 181 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,7 l/100 km | 4,7 l/100 km |
Używana Skoda Yeti
Lata produkcji: 2009-2017 (z silnikiem 1.6 TDI: 2010-2015)
Cena za auto z silnikiem 1.6 TDI: 35-40 tys. zł
Pierwsza próba Skody w segmencie SUV-ów i od razu sukces. Model Yeti, mimo kompaktowych rozmiarów, cechuje bardzo funkcjonalny charakter, głównie dzięki przejętemu z Roomstera systemowi VarioFlex: pozwala on zwiększyć bagażnik z 405 do aż 1760 l. Szkoda, że do silników 1.6 TDI (tylko 105 KM) nie przewidziano konfiguracji z napędem 4×4. Z drugiej strony, zawsze to mniej „do zepsucia” i nie trzeba pilnować m.in. wymian oleju w układzie Haldex. Yeti z omawianym silnikiem nie będzie demonem prędkości, dlatego polecamy go osobom użytkującym samochód głównie w mieście.
Używana Skoda Yeti (2009-2017) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 422-427/179/168-169 cm |
Rozstaw osi | 258-264 cm |
Pojemność bagażnika | 405-1760 l |
Silnik | 1.6 TDI |
---|---|
Pojemność | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel |
Maks. moc | 105 KM |
Maks. moment | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,1 s |
Prędkość maks. | 176 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,6 l/100 km |
Używany Volkswagen Golf Plus
Lata produkcji: 2005-2014 (z silnikiem 1.6 TDI: 2009-2014)
Cena za auto z silnikiem 1.6 TDI: 19-37 tys. zł
Turbodiesel 1.6 TDI występował w 6. i 7. generacji Golfa, jak i w jego bardziej rodzinnych odmianach Plus (2005-2014) i Sportsvan (2014-2020). Za tym nietypowym autem przemawia wygodniejsze wsiadanie i wysiadanie oraz większa swoboda w obrębie głów dla wysokich osób (nadwozie jest wyższe o 10 cm względem standardowego Golfa). Bonusem są dodatkowe litry w bagażniku. Jego pojemność można regulować, składając kanapę lub przesuwając ją (z 395 do 505 l). Właściciele Golfów Plus trochę narzekają na niestabilną elektronikę pokładową oraz awaryjne oświetlenie zewnętrzne (zwłaszcza tylne lampy LED).
Używany Volkswagen Golf Plus (2005-2014) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 421/176/158 cm | |
Rozstaw osi | 258 cm | |
Pojemność bagażnika | 395-1450 l | |
Silnik | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s | 12,1 s |
Prędkość maks. | 184 km/h | 184 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,7 l/100 km | 4,3 l/100 km |
Używany Volkswagen Passat B7
Lata produkcji: 2010-2014 (z silnikiem 1.6 TDI: 2010-2014)
Cena za auto z silnikiem 1.6 TDI: 27-45 tys. zł
Polityka montowania przez Volkswagena tych samych silników do wielu modeli skutkowała powstawaniem tak niecodziennych konfiguracji jak Skoda Superb czy Volkswagen Passat z jednostkami 1.6 TDI. Nie trzeba tym samym przepłacać za mocną wersję, by cieszyć się z komfortu jazdy i wyposażenia godnego auta klasy średniej. Passat B7 niezawodnością bije na głowę felernego poprzednika (B6), m.in. właśnie ze względu na obecność diesli 1.6 TDI i poprawionych 2.0 TDI. Ma przy tym o wiele przyjemniej wykończone wnętrze i naprawdę przestronną kabinę, choć nie aż tak jak Skoda Superb.
Używany Volkswagen Passat B7 (2010-2014) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 477/182/147 cm |
Rozstaw osi | 271 cm |
Pojemność bagażnika | sed 565 l, kmb 605-1730 l |
Silnik | 1.6 TDI |
---|---|
Pojemność | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel |
Maks. moc | 105 KM |
Maks. moment | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s |
Prędkość maks. | 198 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,4 l/100 km |
Używany Volkswagen Touran I
Lata produkcji: 2003-2015 (z silnikiem 1.6 TDI: 2010-2015)
Cena za auto z silnikiem 1.6 TDI: 28-46 tys. zł
Diesel 1.6 TDI pojawił się w Touranie stosunkowo późno, bo dopiero przy okazji drugiego liftingu z 2010 roku. Faktem jest, że przy komplecie pasażerów (niektóre auta zabiorą nawet 7) dynamika tej jednostki nie zachwyca, niemniej można ją zaakceptować, gdy załadowanym autem wyjeżdżamy w dalsze trasy najwyżej kilka razy w roku. Kompaktowy minivan Volkswagena przez wiele lat zaskakiwał pokaźnymi walorami transportowymi przy zaledwie 4,4-metrowym nadwoziu: mało aut tej klasy zabierze do bagażnika prawie 700 l przy rozłożonych 5 miejscach. O ile w Touranach z początkowych lat produkcji zdarzało się sporo drobnych usterek, tak w autach poliftowych ich natężenie spadło niemal do zera.
Używany Volkswagen Touran I (2003-2015) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 441/179/163 cm | |
Rozstaw osi | 268 cm | |
Pojemność bagażnika | 120-695-1989 l | |
Silnik | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,7 s | 12,8 s |
Prędkość maks. | 174 km/h | 186 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 4,6 l/100 km |