Redaktorzy brytyjskiego tygodnika Autocar wytypowali 10 najlepszych aut elektrycznych mijającego roku. Sprawdź, które modele znalazły się na podium.
Na rynku przybywa samochodów z napędem elektrycznym. Niektóre modele są dostępne wyłącznie w wersji zasilanej prądem (np. BMW i3, Nissan Leaf, Volkswagen ID.3), a inne można kupić także w odmianach spalinowych (np. Hyundai Kona, Opel Corsa, Peugeot 208). Co istotne, współczesne „elektryki” są już wolne od głównej wady poprzedników, jaką był skromny zasięg, wynoszący realnie 100-150 km. Dziś większość aut elektrycznych bez trudu przejedzie co najmniej 250-300 km, co przy codziennej, miejskiej eksploatacji okazuje się w pełni wystarczające.
W wyborze najlepszego „elektryka” może pomóc zestawienie przygotowane przez redakcję tygodnika Autocar. Tworząc poniższą listę, brytyjscy dziennikarze brali pod uwagę takie czynniki, jak cena, zasięg i funkcjonalność. Zapraszamy do lektury.
1. Kia e-Niro
Kia Niro została zaprezentowana w 2016 r., ale jej elektryczna wersja zadebiutowała na polskim rynku dopiero w marcu bieżącego roku. Ten zasilany prądem crossover jest oferowany w dwóch wersjach: 136-konnej z akumulatorem 39,2 kWh oraz 204-konnej z akumulatorem 64 kWh. Auto z większą baterią może przejechać nawet do 455 km na jednym ładowaniu. Ceny słabszej odmiany startują od 146 990 zł, a mocniejszej – od 167 990 zł.
Redaktorzy Autocara docenili praktyczność i przyjemne prowadzenie e-Niro – pod tymi dwoma względami wyróżnia się na tle klasowej średniej. Elektryczna Kia jest wszechstronnym i naprawdę użytecznym autem, który dodatkowo zapewnia wystarczający zasięg za stosunkowo przystępną cenę.
2. Volkswagen ID.3
Elektryczny Volkswagen ID.3 miał swoją premierę podczas ubiegłorocznych targów we Frankfurcie, a obecnie pierwsze egzemplarze tego modelu można spotkać już na polskich drogach. Niemiecki „elektryk” jest dostępny tylko z jednym silnikiem o mocy 204 KM, ale za to klienci mają do wyboru trzy warianty pojemności akumulatora: 45, 58 i 77 kWh. Wersja z największą baterią oferuje do 550 km zasięgu. Ceny ID.3 zaczynają się obecnie od 155 890 zł, w późniejszym terminie dołączą tańsze odmiany.
Brytyjskim dziennikarzom spodobały się przestronność kabiny oraz doskonała zwrotność. Do tego dochodzą wysoka jakość wykonania i solidny montaż, typowe dla aut niemieckiej marki.
3. Peugeot e-208
Druga odsłona Peugeota 208 (debiut w 2019 r.) występuje z trzema rodzajami napędu: benzynowym, wysokoprężnym i elektrycznym. Wersja zasilana prądem korzysta ze 136-konnego silnika i akumulatora o pojemności 50 kWh, a do tego pozwala pokonać do 340 km na jednym ładowaniu. Bazowa odmiana tego modelu kosztuje 124 900 zł, dzięki czemu „łapie się” na dopłaty z rządowego programu Zielony Samochód.
Brytyjczycy zauważyli, że te same podzespoły znajdziemy też w innych elektrycznych autach grupy PSA, jednak ich zdaniem 208 ma najkorzystniejszą cenę i wygląda najbardziej atrakcyjnie. Wśród zalet miejskiego Peugeota wskazano również wysokiej jakości materiały we wnętrzu, funkcjonalność i bezpośredni układ kierowniczy
4. Hyundai Kona Electric 64 kWh
5. Mini Cooper SE
6. Kia e-Soul
7. Nissan Leaf
8. Opel Corsa-e
9. Honda e
10. Renault Zoe
Źródło: Autocar