NowościRozrywkaNajgorsze samochody 38 producentów

Najgorsze samochody 38 producentów

Niemal każdej firmie motoryzacyjnej zdarzyło się wypuścić na rynek model, który stał się rynkową porażką. Oto ranking 38 najgorszych samochodów uznanych producentów.

Prezentowanie samochodu w jak najlepszym świetle to naturalny zabieg marketingowy podczas jego rynkowej premiery. Niemal każde nowo wprowadzone auto jest sygnowane jako piękne, z najaktualniejszymi nowinkami i z potencjałem na rynkowy hit. Odbiorcy jednak bardzo szybko dają odpowiedź na te zapewnienia w postaci wyników sprzedaży. Nawet najpopularniejsze marki samochodowe na świecie mają w swojej gamie „czarną owcę”, czyli model, o którym wolałyby zapomnieć. Do najczęstszych powodów słabej sprzedaży trzeba zaliczyć mało praktyczne nadwozie, niską jakość ogólną lub odstraszający wygląd. Któryś z nich (albo kilka naraz) przełożyło się na niepowodzenie wymienionych poniżej samochodów. Oto ranking najgorszych aut 38 marek.

Przeczytaj również: 16 najciekawszych hot hatchy

Alfa Romeo Arna (1983-87)

Alfa Romeo wyglądająca jak Nissan z lat 80? To nie mogło się udać. Arna zastąpiła Alfasuda, ale już po 4 latach ustąpiła miejsca modelowi 33.

Alfa Romeo Arna
Alfa Romeo Arna

Aston Martin Cygnet (2011-13)

Właściwie to Toyota iQ z grillem nawiązującym do stylizacji Astona Martina. Cygnet miał być kolejnym autem w rodzinie klienta tej prestiżowej marki. Wysoka cena przełożyła się na niski popyt. Tylko niecałe trzy lata produkcji.

Aston Martin Cygnet
Aston Martin Cygnet

Audi V8 (1988-93)

Poprzednika A8, zgodnie z nazwą, napędzały wyłącznie silniki V8. Łączono je z napędem quattro. Auto sprzedawało się jednak 10. razy gorzej od ówczesnego BMW 7 E32.

Audi V8
Audi V8

BMW serii 3 E36 Compact (1990-98)

Skrócone E36 przejęło wiele elementów z poprzedniego modelu – E30. Należało do nich m.in. zawieszenie oraz deska rozdzielcza.

BMW E36 Compact
BMW E36 Compact

Bugatti 101 (1951-56)

Powojenny model bazujący na produkowanym w latach 30. Bugatti 57. Powstało najprawdopodobniej zaledwie 7 sztuk tego niezbyt nowoczesnego samochodu.

Bugatti 101
Bugatti 101

Citroen C3 Pluriel (2003-2010)

Niebrzydkie i technicznie udane auto. Nie przewidziano jednak w nim miejsca na pałąki dachu, które trzeba było zdjąć, aby samochód stał się kabrioletem.

Citroen C3 Pluriel
Citroen C3 Pluriel

Przeczytaj również: 20 najbrzydszych aut w historii motoryzacji

Dacia Nova (1995-2000)

Zbudowany na płycie podłogowej z Peugeota 309 model pochodził z najgorszych czasów Dacii. Ogólna jakość wykonania – tragiczna.

Dacia Nova
Dacia Nova

Daihatsu Sirion I (1998-2005)

Stylizacja nawiązująca do lat 60. (z dużą ilością chromów) mocno odpychała klientów z Europy. Tak to całkiem bezpieczne i oszczędne auto.

Daihatsu Sirion I
Daihatsu Sirion I

Citroen DS5/DS 5 (2011-2018)

Jeden z reprezentantów prestiżowej linii Citroena, a później osobnej marki DS. Nietypowej koncepcji nadwozia (ponad 4,5-metrowy hatchback) nie uratował nawet znakomity design.

Citroen DS5
Citroen DS5

Edsel (1957-59)

Submarka koncernu Forda miała konkurować z luksusowymi propozycjami od General Motors. Samochody Edsela okazały się jednak zbyt przekombinowane stylistycznie i wyjątkowo awaryjne. W dodatku przeszkodziła im trwająca w tym czasie recesja w USA.

Edsel Pacer
Edsel Pacer

Ferrari 208 GTB (1980-85)

Bazowe wówczas Ferrari napędzał jeden z najmniejszych silników V8 wszech czasów – miał zaledwie 2 litry i moc 155-170 KM. W 1982 r. dodano turbosprężarkę, dzięki której moc wzrosła do 220 KM. To i tak zbyt mało jak na Ferrari.

Ferrari 208 GTB
Ferrari 208 GTB

Honda City IV (2003-2008)

Całkiem pojemny, niewielki rodzinny sedan. I wyjątkowo nudny i niespójny stylistycznie, zwłaszcza z tyłu. Nie przyjął się w Europie.

Honda City IV
Honda City IV

Infiniti G20 (1990-2002)

Infiniti to luksusowa marka należąca do Nissana. Dopiero trzecia generacja G20 stała się osobnym modelem – wcześniej był to lekko zmodernizowany Nissan Primera.

Infiniti G20
Infiniti G20

Jaguar X-Type (2001-2009)

Samochód w stylu retro z licznymi powiązaniami z Fordem Mondeo III. Przejął z niego m.in. wyjątkowo nieudane silniki Diesla.

Jaguar X-Type
Jaguar X-Type

Jeep Compass I (2007-2017)

Pierwsze kroki Jeepa w walce o klientów preferujących kompaktowe crossovery. Oprócz Compassa zaproponowano również bardziej kanciastego Patriota. Zabrakło dbałości o poziom wykończenia wnętrza, zresztą niezbyt przestronnego.

Jeep Compass I
Jeep Compass I

Kia Joice (1999-2002)

Rodzynek nie tylko na polskich, ale i europejskich drogach. Samochód bazował na popularniejszym Mitsubishi Space Wagonie. Zastąpił go minivan Carens drugiej generacji.

Kia Joice
Kia Joice

Lamborghini Urraco (1972-79)

Tańszy odpowiednik Lamborghini Miury. Klienci woleli jednak konkurentów, czyli Porsche 911 i Ferrari Dino 246. Napędzany silnikami V8 (od 2 do 3 l pojemności). Powstało tylko 776 sztuk.

Lamborghini Urraco
Lamborghini Urraco

Lancia Flavia (2011-2014)

Zrebrandowany Chrysler 200 ze słynną nazwą modelu Lancii z lat 60. Podobny zabieg zastosowano w vanie Chrysler Voyager, z tym że tam nie zdecydowano się nawet na zmianę nazwy – auto sprzedawano w Europie jako Lancia Voyager.

Lancia Flavia
Lancia Flavia

Lexus CT (od 2010 r.)

Pierwszy kompaktowy Lexus. Napęd – wyłącznie hybrydowy (z Toyoty Prius III). Choć CT pozyskuje dla Lexusa nowych klientów, jego wyniki sprzedaży są dalekie od wysokich.

Lexus CT
Lexus CT

Lotus Elan M100 (1989-1995)

Powstał po przejęciu Lotusa przez General Motors. Pod zgrabną karoserią ukryto silnik Isuzu (1.6/163 KM), który napędzał koła przednie (po raz pierwszy w historii marki). W latach 1996-99 sprzedawano go także pod marką Kia.

Lotus Elan M100
Lotus Elan M100

Polecamy również: 31 kontrowersyjnych nazw samochodów

Maserati Kyalami (1997-83)

Samochód wprowadzono do produkcji po przejęciu Maserati przez Alessandro de Tomasso. W praktyce to zmodyfikowany De Tomasso Longchamp, ale z silnikami Maserati (pierwowzór napędzały jednostki Forda). Wyprodukowano zaledwie 150-200 aut.

Maserati Kyalami
Maserati Kyalami

Mazda 121 (1996-2003)

Klon Forda Fiesty IV, która już w momencie debiutu nie zaskakiwała nadzwyczajnymi rozwiązaniami technicznymi. Krok wstecz w stosunku do poprzedniczki, która przynajmniej zwracała na siebie uwagę.

Mazda 121
Mazda 121

Mercedes Vaneo (2001-2005)

Funkcjonalny, ale ani ładny, ani mocny, w dodatku szybko rdzewiał. Produkcji zaprzestano już po 4 latach.

Mercedes Vaneo
Mercedes Vaneo

Mini Coupe (2011-2015)

Dowód na to, że nie ma co przesadzać z rozwijaniem gamy nadwoziowej. Dwuosobowe, niższe o 3 cm Mini Coupe sprzedawało się tak słabo, że po 4 latach wycofano je z produkcji. Podobnie z SUV-em Mini w stylu coupe – Pacemanem. Producent nie przewiduje jego następcy.

Mini Coupe
Mini Coupe

Nissan Tiida (2004-2012)

Nie zdobył takiej popularności jak poprzedniczka, czyli znana u nas Almera. To przestronny, choć stylistycznie udziwniony kompakt. Konkurenci byli lepsi.

Nissan Tiida
Nissan Tiida

Opel Signum (2003-2008)

To Vectra C hatchback z rozstawem osi takim samym jak w kombi (283 cm). Bogatsza grupa klientów, do której Opel kierował Signuma, nie polubiła tego typu nadwozia. Podobny model – Renault Vel Satis.

Opel Signum
Opel Signum

Peugeot 206+ (2009-2012)

Po wprowadzeniu na rynek następcy (207), 206 otrzymał plus w nazwie i całkowicie nowy przód, dostosowany do stylizacji nowszych Peugeotów. Całość nie współgra ze sobą ani trochę.

Peugeot 206+
Peugeot 206+

Volkswagen-Porsche 914 (1969-1976)

Nazywany „Volks-Porsche”, bo powstał we współpracy z producentem z Wolfsburga. Napędzany 4-cylindrowymi bokserami o mocy 80-101 KM. Tylko 3% aut posiadało silnik Porsche – był to 2.0 B6/112 KM. Taki model nazywał się Porsche 916.

VW-Porsche 914
VW-Porsche 914

Renault Latitude (2010-2015)

Zastąpił hatchbacka klasy wyższej – Vel Satisa, ale powrót do klasycznej wersji nadwozia i tak nie pozwolił mu zawładnąć rynkiem.

Renault Latitude
Renault Latitude

Rolls-Royce Silver Seraph (1998-2002)

Bliźniak konstrukcyjny Bentleya Arnage wykorzystywał kupowany od BMW silnik 5.4 V12. Jak na prawie 5,5-metrową limuzynę, w tylnej części pasażerskiej wcale nie panowały królewskie warunki. Przetrwał na rynku tylko 4 lata.

Rolls-Royce Silver Seraph
Rolls-Royce Silver Seraph

Skoda Fabia I sedan (2000-2006)

Tylko pierwszą generację Fabii produkowano jako sedana. Ta wersja stanowiła tylko 7,5% ogólnej sprzedaży modelu i w kolejnych generacjach już się na nią nie zdecydowano.

Skoda Fabia I sedan
Skoda Fabia I sedan

Smart Roadster (2003-2005)

Bardzo niski (ok. 120 cm) roadster z napędem na tył. Wykorzystywał jednak zbyt słabe silniki ze Smarta Fortwo (61-101 KM), w związku z czym do 100 km/h rozpędzał się w minimum 10 sekund. Był też zdecydowanie za drogi.

Smart Roadster
Smart Roadster

Ssangyong Actyon (2006-2018)

Agresywna stylizacja w kierunku SUV-a coupe nie idzie w parze z osiągami (11 s do 100 km/h). W prowadzeniu Actyonowi też daleko do prawdziwych sportowych SUV-ów typu BMW X6.

Ssangyong Actyon
Ssangyong Actyon

Subaru Tribeca (2005-2014)

Mocny SUV (3.0/3.6 B6) z napędem na 4 koła. Klientów w Europie nie przekonała kontrowersyjna stylizacja i brak diesla. Na jego bazie powstał prototyp crossovera od Saaba – 9-6.

Subaru B9 Tribeca
Subaru B9 Tribeca

Suzuki Liana (2001-2007)

Choć było tanie i nieźle wyposażone, przegrywało z europejskimi kompaktami pod kątem właściwości jezdnych. Miało też zdecydowanie za słabe silniki.

Suzuki Liana
Suzuki Liana

Toyota Urban Cruiser (2008-2014)

Zadebiutowała jeszcze przed boomem na miejskie crossovery. Klientów wówczas odstraszała stylizacja, trzy gwiazdki w Euro NCAP i wysoko skalkulowana cena.

Toyota Urban Cruiser
Toyota Urban Cruiser

Volkswagen Fox (2005-2011)

Foxa opracowano na potrzeby odbiorców z Ameryki Południowej. Budżetowe auto niczym nie błyszczało w Europie: było słabe, nudne i niepraktyczne (tylko wersja 3-drzwiowa).

Volkswagen Fox
Volkswagen Fox

Volvo P1900 Sport (1956-57)

Niewielki, lekki kabriolet Volvo powstał w zaledwie 67 egzemplarzach. Wykorzystywał silnik z modelu PV444 (1.4/70 KM). Karoserię wykonano z tworzyw sztucznych.

Volvo P1900 Sport
Volvo P1900 Sport
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji