Listę najdłuższych tuneli w Polsce otwierają Gdańsk i Warszawa. Jednak już niedługo gotowe będą trzy nowe obiekty, które namieszają w stawce. Sprawdź szczegóły.

Przewaga terenów nizinnych w Polsce sprawia, że nie ma u nas zbyt wielu imponujących tuneli. Obecnie rekordowa pod względem długości jest droga wytyczona pod dnem Martwej Wisły w Gdańsku. Tunel ten mierzy 1377,5 m i został oddany do użytku w kwietniu 2016 roku. Drugi w kolejności jest odcinek warszawskiej Wisłostrady, gdzie kierowcy, kierujący się na południe, muszą przejechać pod ziemią 930 m. W kierunku północnym tunel jest nieco krótszy – ma 899 m. Podziemną, trzypasmową trasę budowano w latach 2001-2002, a otwarto w 2003 roku.

Wkrótce jednak czekają nas gruntowne zmiany w czołówce tej klasyfikacji. W ciągu najbliższych kilku tygodni nowym rekordzistą zostanie tunel poprowadzony na Ursynowie w ramach Południowej Obwodnicy Warszawy, którego długość wyniesie 2355 m. Tym samym, podziemny fragment drogi S2 będzie dłuższy od dotychczasowego numeru 1 o niemal kilometr. Prace nad budową zostały już zakończone, jednak oddanie tunelu do użytkowania wciąż się opóźnia – aktualnie inwestycja czeka na pozytywną opinię straży pożarnej, która sprawdza m.in. działanie systemów wentylacji.

Niewiele krótszy będzie fragment drogi ekspresowej S3 zlokalizowany niedaleko miejscowości Stare Bogaczowice na Dolnym Śląsku. Planowany w Sudetach tunel osiągnie ok. 2300 m długości, a kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy w każdą stronę. W pobliżu powstanie również druga tego typu konstrukcja, jednak o znacznie mniejszej długości wynoszącej 320 m. Inwestycja ma kosztować 1,5 mld złotych, a do użytku zostanie oddana w drugiej połowie 2023 roku.

Wcześniej niż w przypadku wspomnianego odcinka drogi S3 należy spodziewać się otwarcia tunelu na Zakopiance, pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała. Wydrążona w jednej z gór przeprawa będzie liczyć 2058 m długości, co oznacza, że do momentu oddania do użytku trasy na Dolnym Śląsku będzie ona drugim najdłuższym tunelem w Polsce. Koszt budowy ma osiągnąć aż 2,1 mld złotych. Inwestycja, podobnie jak ta w ramach POW, zmaga się z opóźnieniami – obecne prognozy przewidują, że pierwsze pojazdy przejadą tunelem w maju 2022 roku.

Zdjęcie główne: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here