NowościAktualnościNajdłuższe tunele w Polsce. Gdzie się znajdują i ile mają długości?

Najdłuższe tunele w Polsce. Gdzie się znajdują i ile mają długości?

W ostatnim czasie w Polsce przybyło sporo nowych tuneli. Sprawdź, gdzie są i ile mają metrów najdłuższe podziemne odcinki dróg w naszym kraju.

Przewaga terenów nizinnych w Polsce sprawia, że do niedawna nie było u nas zbyt wielu imponujących tuneli. Przez dłuższy czas rekordowa pod względem długości była droga wytyczona pod dnem Martwej Wisły w Gdańsku. Obiekt ten, oficjalnie nazwany tunelem im. ks. abp. Tadeusza Gocłowskiego, mierzy 1377,5 m i jest użytkowany od kwietnia 2016 roku. Drugie miejsce należało do warszawskiej Wisłostrady, gdzie kierowcy zmierzający na południe muszą przejechać pod ziemią 930 m. W kierunku północnym tunel jest nieco krótszy – ma 889 m. Tę podziemną, trzypasmową trasę budowano w latach 2001-2002, a otwarto w 2003 roku.

Najdłuższe tunele w Polsce

Obecnie na szczycie zestawienia znajduje się oddany do użytku w grudniu 2021 roku tunel poprowadzony na Ursynowie w ramach Południowej Obwodnicy Warszawy, którego długość wynosi 2355 m. Tym samym podziemny fragment drogi S2 jest o niemal kilometr dłuższy od gdańskiej trasy pod Martwą Wisłą. Warto przy okazji dodać, że kierowcy powinni mieć się na baczności, jadąc tym tunelem – na całej jego długości obowiązuje ograniczenie do 80 km/h, nad którego przestrzeganiem czuwa system kamer odcinkowego pomiaru prędkości.

Zaszczytne drugie miejsce należy do tunelu na Zakopiance, pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała. Wydrążona w jednej z gór przeprawa liczy 2058 m długości, a pierwsze samochody przejechały tą trasą w listopadzie 2022 roku. Łączny koszt budowy drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój przekroczył 2,5 miliarda zł.

Na najniższym stopniu podium naszego rankingu uplasował się otwarty pod koniec czerwca 2023 roku tunel pod Świną w Świnoujściu, którego łączna długość wynosi ok. 1780 m. Cała inwestycja pochłonęła ponad 912 milionów zł, z czego 85% (prawie 775,7 milionów zł) stanowiło dofinansowanie z Unii Europejskiej, a brakujące 15% (prawie 136,9 milionów zł) zostało pokryte z budżetu samorządu.

W połowie 2024 roku kolejność w czołówce zestawienia ponownie się zmieni. Wówczas planowane jest oddanie do użytku fragmentu drogi ekspresowej S3 zlokalizowanego niedaleko miejscowości Stare Bogaczowice na Dolnym Śląsku. Planowany w Sudetach tunel osiągnie ok. 2300 m długości, a kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy w każdą stronę. W pobliżu powstanie również drugi tego typu podziemny obiekt, jednak o znacznie mniejszej długości – 320 m. Budowa ma kosztować w sumie ponad 1,5 mld złotych.

Warto przeczytać:

Jazda w tunelu – o czym pamiętać? Za co grozi mandat?

Zdjęcie otwierające: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji