Od przedwojennego Nervasport do wyczynowego Megane R.S. Trophy-R. Prezentujemy 10 najciekawszych sportowych modeli w historii Renault.
Renault należy do grona producentów, którzy mogą poszczycić się sporymi osiągnięciami w sportach motorowych. Wystarczy przypomnieć, że w latach 1992-2013 bolidy korzystające z silników tego francuskiego koncernu aż 12 razy zdobywały tytuły mistrzowskie w Formule 1.
Doświadczenie zdobyte na torach wyścigowych i rajdowych trasach znalazło swoje odzwierciedlenie w gamie modeli Renault Sport, które przez kilka dekad rozpalały wyobraźnię fanów motoryzacji. Historia sportowych Renault to jednak nie tylko ostre hot hatche, o czym przekonacie się podczas lektury poniższego zestawienia.
1. Renault Nervasport
Ten model zadebiutował w 1932 roku i był przedstawicielem segmentu aut luksusowych. Dwudrzwiowe nadwozie charakteryzowało się wyjątkowo dużym rozstawem osi, wynoszącym aż 318 cm, a pod maską znalazł się rzędowy, 8-cylindrowy silnik o mocy 110 KM. Warto dodać, że w 1935 roku Renault Nervasport zwyciężyło w Rajdzie Monte Carlo.
2. Renault Viva Grand Sport
Choć plasował się o klasę niżej od Nervasport, to wyróżniał się nowocześniejszą stylistyką – premiera auta miała miejsce w 1934 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu. „Sercem” tego modelu był 4,1-litrowy motor R6 rozwijający 95 KM. Taka moc wystarczała, aby rozpędzić Renault Viva Grand Sport do ok. 130 km/h. Ciekawostka: na przedniej kanapie obok kierowcy mogło usiąść jeszcze dwóch pasażerów.
3. Renault 8 Gordini
Cywilna wersja utytułowanej rajdówki otrzymała charakterystyczne niebieskie malowanie z dwoma białymi pasami biegnącymi przez cały samochód. Umieszczony z tyłu silnik początkowo miał pojemność 1,1 l i osiągał 90 KM, a w 1967 roku został zamieniony na większą jednostkę 1,3 l o mocy 100 KM. Wyprodukowano 12 203 sztuk tego modelu.
4. Renault 17
Narysowane „od linijki” coupe zostało zaprezentowane na paryskim salonie w 1971 roku. Opisywane auto bazowało na Renault 12, czyli pierwowzorze dobrze u nas znanej Dacii 1300. Podstawowy wariant TL miał 90 KM, a TS/Gordini – 108 KM. Łącznie powstały ponad 92 tysiące egzemplarzy.
5. Renault 5 Turbo
Ekstremalna odmiana miejskiej „Piątki” z nadwoziem poszerzonym o niemal 30 cm. W drogowej wersji umieszczony centralnie turbodoładowany silnik 1.4 wytwarzał 160 KM i 221 Nm. Rajdówki były jeszcze mocniejsze – rozwijały 180 KM, 210 KM, a nawet 350 KM (Maxi 5 Turbo). W sumie zbudowano 4987 sztuk Renault 5 Turbo (w dwóch seriach).
6. Renault Clio Williams
Nazwa modelu nawiązuje do sukcesów Renault z zespołem Williams w F1. Z zewnątrz tę odmianę rozpoznamy po granatowym lakierze i złotych felgach. Pod maskę trafiła wolnossąca jednostka o pojemności 2,0 l, rozwijająca 147 KM i 175 Nm. Przekłada się to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,3 s.
7. Renault Sport Spider
Wygląda jak prototyp, ale doczekał się produkcji seryjnej. Auto było pozbawione dachu oraz ogrzewania, a wczesne egzemplarze nie miały nawet przedniej szyby. Niska masa własna (930 kg) w połączeniu z centralnie umieszczonym, 147-konnym silnikiem zapewniała niezłe osiągi – od 0 do 100 km/h w 6,5 s. W latach 1995-1999 powstało 1726 sztuk Renault Sport Spider.
8. Renault Clio V6
Duchowy spadkobierca modelu 5 Turbo. Miejskie Clio otrzymało poszerzone nadwozie, a silnik został przeniesiony w miejsce tylnej kanapy. Tym razem jednak Renault postawiło na pojemność, a nie turbodoładowanie. Za plecami kierowcy znalazła się wolnossąca jednostka 2.9 V6, która przed modernizacją oferowała 226 KM, przyspieszenie do „setki” w 6,4 s i prędkość maksymalną wynoszącą 235 km/h. Przy okazji liftingu osiągi zostały poprawione, odpowiednio: 255 KM, 5,8 s i 250 km/h.
9. Renault Sandero R.S. 2.0
Dostępna tylko w krajach Ameryki Łacińskiej, sportowa wersja auta znanego u nas jako Dacia Sandero. 2-litrowy silnik benzynowy dostarczał 145 KM oraz 198 Nm i współpracował z 6-biegową ręczną skrzynią. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało 8,0 s, a prędkość maksymalna to 200 km/h.
10. Renault Megane R.S. Trophy-R
W momencie debiutu był najszybszym hot hatchem na niemieckim torze Nurburgring. Silnik był taki sam jak w „zwykłym” Megane R.S. Trophy (1.8 TCe/300 KM), ale dzięki obniżonej o 130 kg masie własnej Trophy-R osiągało 100 km/h w 5,4 s od startu, czyli o 0,3 s szybciej. Produkcję tej wersji ograniczono do 500 sztuk.
Redakcja poleca także:
120 lat Renault – najciekawsze modele w historii marki
Zdjęcia: WheelsAge, producent