NowościRozrywkaNajciekawsze luksusowe samochody coupe BMW

Najciekawsze luksusowe samochody coupe BMW

Oficjalna premiera nowego BMW serii 8 jest doskonałą okazją do przypomnienia jej bezpośrednich poprzedników. Oto 7 najelegantszych i najsłynniejszych luksusowych coupe producenta z Bawarii.

Nowe BMW serii 8 zapowiada się obiecująco: pod jego maskę trafi m.in. 530-konne 4.4 V8 z dwiema turbosprężarkami typu twin-scroll i z wydajniejszym układem wtryskowym, którego ciśnienie podniesiono z 200 do 350 barów. Mowa tu o wersji M850ixDrive, ale to nie ona będzie stała na szczycie gamy silnikowej nowego coupe BMW. Jej ukoronowaniem będzie topowe, 600-konne M8, które już przyłapano na torze w Nurburgringu. Co ciekawe, seria 8 zastąpi dotychczasową, produkowaną od dwóch generacji serię 6 i będzie dopiero drugim modelem BMW z tą nazwą (prekursorem jest produkowane w latach 1989-1999 BMW E31). Od poprzednika będzie co prawda krótsze, ale za to minimalnie szersze, niższe i… o prawie sekundę szybsze w sprincie do 100 km/h, jeśli porównamy dotychczasowe 650i z przyszłym 850i.

Przeczytaj więcej o nowym BMW serii 8

Korzenie najbardziej luksusowego coupe BMW sięgają lat 60. XX w., lecz wtedy ten model nie nazywał się jeszcze serią 6/8: pierwszy raz „ochrzczono” tak BMW E24 z 1976 r. Co ciekawe, jego następcą została już seria 8 (E31), by po czterech latach przerwy od wygaszenia jej produkcji (1999-2003) znowu powrócić do „szóstki”. Teraz historia ponownie zatoczy koło. Prześledźmy po kolei wszystkie auta będące bezpośrednimi poprzednikami nowej serii 8.

BMW 503

Lata produkcji: 1956-1959

Dwudrzwiowe coupe lub kabriolet wykorzystujące napęd z ówczesnej limuzyny (BMW 502), czyli 3,2-litrową jednostkę V8 z mocą podniesioną ze 120 do 140 KM. Gwarantowało to niezłe wówczas osiągi (185 km/h prędkości maksymalnej, 13 sekund do 100 km/h). Łącznie wytworzono ok. 550 egzemplarzy BMW 503, z czego kabriolety stanowiły ok. 1/4 produkcji.

BMW 503
BMW 503

BMW 3200 CS

Lata produkcji: 1961-1963

Najmocniejszy i najpóźniejszy model z luksusowej serii zapoczątkowanej przez BMW 501 już na początku lat 50. Karoserię zaprojektowało studio Bertone, a do napędu użyto 3,2-litrowego silnika V8 o mocy 160 KM. Auto rozpędzało się do 200 km/h i miało m.in. system drążków skrętnych przy wszystkich kołach. Wyprodukowano ok. 500-600 sztuk.

BMW 3200 CS
BMW 3200 CS

BMW 2000 C/2000 CS

Lata produkcji: 1965-1970

Dwudrzwiowe coupe bazujące na popularnym BMW Neue Classe, czyli bezpośrednim poprzedniku pierwszej serii 3 (E21). Odmiany 2000 C i CS otrzymały nową karoserię Karmanna i dwulitrowe, 4-cylindrowe silniki o mocy 100 KM (C) i 120 KM (CS). Ten drugi rozpędzał się do 100 km/h w 12 sekund.

BMW 2000 CS
BMW 2000 CS

BMW CS (E9)

Lata produkcji: 1968-1975

Zastąpił w 1968 roku BMW 2000 C/CS i przez 2 lata był z nim równolegle produkowany. Napędzały go 6-cylindrowe jednostki rzędowe o pojemności 2.5/2.8 (CS), 3.0 (CS, CSi, CSL) i 3.2 CSL o mocy 206 KM. Powstały liczne odmiany wyścigowe i kilka sztuk kabrioletów.

BMW E9
BMW CS (E9)

BMW serii 6 (E24)

Lata produkcji: 1976-1989

Pierwsze BMW oficjalnie nazwane serią 6 technicznie bazowało na ówczesnej serii 5 (E12). Sprzedawano je tylko z benzynowymi silnikami R6. Ich pojemności dokładnie określały konkretny model, np. 2.8 l = BMW 628, 3.0 = 630, 3.2 = 633, 3.5 = 635. Topowe M635 CSi rozwijało 286 KM i miało imponujące osiągi (6,9 s do 100 km/h, v-max 245 km/h).

BMW serii 6 E24
BMW serii 6 E24

BMW serii 8 (E31)

Lata produkcji: 1989-1999

Następca E24 miał już wyłącznie silniki V8 (840i) i jednostki V12 rozwijające od 300 KM (850i) do 380 KM w 850 CSi (250 km/h, 6 sekund do 100 km/h). Powstał też prototyp 600-konnego M8 i wersji kabriolet. Do momentu zakończenia produkcji w 1999 roku seria 8 utrzymywała miano najdroższego modelu w gamie BMW. Wyprodukowano niewiele ponad 30 tys. sztuk.

Przeczytaj więcej o BMW serii 8 E31

BMW serii 8 E31
BMW serii 8 E31

BMW serii 6 (E63)

Lata produkcji: 2003-2010

Pojawił się w ofercie 4 lata po wygaszeniu produkcji BMW E31. Dwie wersje nadwoziowe (coupe, kabriolet), silniki 6- i 8-cylindrowe, a także 3-litrowy diesel (635d). Wersja M6 w skrócie: 5.0 V10, 507 KM, 4,6 sekund do 100 km/h, v-max 312 km/h po zdjęciu blokady do 250 km/h. Tuningowa firma Alpina „podkręcała” wybrane silniki (4.4 V8) nawet do 530 KM.

BMW serii 6 E63

BMW serii 6 (F12, F13, F06)

Lata produkcji: 2011-2018

Pierwsza seria 6 dostępna, oprócz coupe i kabrioletu, również jako 4-drzwiowy sedan (Gran Coupe). Tylko 3 silniki, ale w kilku wersjach mocy: 3.0 R6 (benzynowy i diesel) oraz 4.4 V8 rozwijający od 408 KM w 650i do 560 KM w M6 i 600 KM w M6 Competition (3,9 s do 100 km/h, v max 305 km/h). Niebawem znowu ustąpi miejsca serii 8, tym razem G15.

BMW serii 6 F12
BMW serii 6 F13

Zobacz także: 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji