NowościRozrywkaNajciekawsze auta terenowe i SUV-y Mercedesa

Najciekawsze auta terenowe i SUV-y Mercedesa

Mercedes jest niedoścignionym liderem sprzedaży samochodów typu SUV. Poznajmy modele, które przełożyły się na sukces niemieckiego producenta w tym modnym dziś segmencie.

Co trzeci kupowany na świecie Mercedes jest SUV-em, a firma dotychczas rozbudowała swoją gamę uterenowionych aut do aż 8 modeli. Trend na SUV-y z gwiazdą na masce udzielił się również Polakom, którzy szczególnie upodobali sobie model GLC. Firmie ze Stuttgartu to jednak nie wystarcza: niebawem zaprezentuje dwa zupełnie nowe modele (GLB i Maybacha GLS), trzy nowe generacje już znanych (GLA, GLE Coupe i GLS) i dwa zmodernizowane (GLC, GLC Coupe). Nie zapomniano o samochodach z alternatywnym napędem. Mercedes już zaprezentował pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a o nazwie EQC, a najbliższe lata przyniosą jeszcze dwa modele „pod prąd”.

Mercedes też jako pierwszy z odwiecznie rywalizującej ze sobą „trójki” (Mercedes-BMW-Audi) zaistniał w świecie SUV-ów – stało się to w 1997 roku wraz z premierą ML-a. Kolejne lata przyniosły tak wiele nowych uterenowionych modeli, że w 2015 roku producent uporządkował ich nazewnictwo: trzyliterowa nazwa składa się od teraz z przedrostka „GL” i litery określającej klasę samochodu (A, C, E, S, niedługo również B). W naszym zestawieniu wybraliśmy 15 najciekawszych podwyższonych Mercedesów na przestrzeni lat. Zaznaczamy jednak, że nie wszystkie z nich to SUV-y – byłoby obrazą nazywać w ten sposób Klasę G, która po blisko 40 latach doczekała się następcy. Na szczęście bardzo podobnego do pierwowzoru.

Dernburg-Wagen (1907 r.)

Pierwszy terenowy pojazd koncernu Daimler, właściciela marki Mercedes. Rozstaw osi – aż 4 metry (długość 490 cm), prześwit wynosił 32 cm. Oprócz napędu na cztery koła zastosowano system czterech kół skrętnych. 6,8-litrowy silnik generował 35 KM i rozpędzał ważący 3,6 tony automobil do ok. 40 km/h.

Dernburg Wagen

Mercedes 280 E W123 (1977 r.)

W popularnej „Beczce” nie oferowano napędu na wszystkie koła, ale mimo tego ten uchodzący za niezniszczalny model wygrał rajd z Londynu do Sydney, liczący przeszło 30 tys. km. Przystosowanie auta do rajdu ograniczyło się do zamontowania kratek na reflektorach i klatki, podwyższenia nadwozia oraz zastosowania terenowych opon. Napęd pozostał seryjny.

Mercedes 280 E Rally

Mercedes Klasy G W460/463 (1979 r.)

Pierwsza wersja najdłużej produkowanego osobowego Mercedesa (1979-2018) była surowym samochodem terenowym, do 1987 r. nie mającego nawet elektrycznych szyb. Znalazł zastosowanie m.in. w wojsku i jako papamobile. Oferowany w wersji 3d (do 2011), 5d, kabriolet, van, pick-up.

Mercedes Klasy G

Mercedes W124 4Matic (1987 r.)

Poprzednik Klasy E był drugim (po Klasie G) modelem Mercedesa z napędem 4Matic. Trafił on do tego modelu w 1987 roku jako wyposażenie opcjonalne. Układ łączono z silnikami sześciocylindrowymi (benzynowymi i dieslami) o mocy 109-188 KM.

Mercedes W124 4Matic

Mercedes AAVision (1996 r.)

To studium zapowiedziało linie wprowadzonego rok później seryjnego Mercedesa Klasy M. Zaprojektowany z myślą o rynku amerykańskim. Skrót AAV oznacza „All Activity Vehicle”. Specjalnie dla tego modelu producent zdecydował się otworzyć pierwszą dużą zagraniczną fabrykę w Stanach Zjednoczonych.

Mercedes AAVision

Mercedes Klasy M W163 (1997 r.) i ML 55 AMG (1999 r.)

Pierwszy seryjnie produkowany SUV Mercedesa. Producent rozsławił go w debiutującym wtedy filmie „Jurassic World”. ML okazał się wielkim hitem sprzedaży – pierwsze 100 tys. sztuk powstało w ciągu niecałych dwóch lat. Oferowany z 4-, 5-, 6- i 8-cylindrowymi silnikami, w tym dwoma dieslami (R5 i V8) oraz topowym wariancie AMG. Napędzał go 347-konny 5.4 V8. Osiągi: 6,8 s do 100 km/h, v max 235 km/h.

Mercedes GL X164 (2006 r.)

Flagowy SUV, od 2015 r. noszący nazwę GLS. Mierzył ponad 5 metrów długości, prawie 2 szerokości i 184 cm wysokości. Brak wersji AMG, topowa odmiana to GL500 (388 KM). Technicznie GL bazował na Klasie M, ale dopiero w nim oferowano trzeci rząd siedzeń.

Mercedes GL

Mercedes GLK X204 (2008 r.)

Modelem GLK Mercedes zaatakował segment SUV-ów klasy średniej (długość 454 cm). Oparty na Klasie C (W204), wyróżniał się charakterystycznymi, kanciastym designem nadwozia. Najmocniejsza wersja: GLK 350 po liftingu (3.5 V6/306 KM). W 2015 roku zaprezentowano następcę – GLC.

Mercedes GLK

Mercedes G 65 AMG W463 (2012 r.)

6.0 biturbo, 1000 Nm momentu obrotowego przy 2300 obr./min., 612 KM – tak skonfigurowana Klasa G przyspieszała do 100 km/h w 5,3 s. Słabsze G 55 i G 63 AMG napędzało 5,5-litrowe V8 o mocy odpowiednio 507 i 544 KM.

Mercedes G 65 AMG

Mercedes Vision Ener-G-Force (2012 r.)

Sześć lat temu właśnie tak miała wyglądać nowa Klasa G i choć w tym prototypie zastosowano wiele nawiązań do pierwowzoru (np. tylne lampy, wybrzuszenie w tylnej klapie, LED-y układające się w literę G), ostatecznie postawiono na mniej radykalne zmiany w stylistyce nowego wcielenia „Gelendy”.

Mercedes Vision Ener-g-force

Mercedes Concept Coupe SUV (2014 r.)

Ten prototyp zapowiedział, jak będą wyglądały SUV-y Mercedesa z obniżoną tylną częścią nadwozia. Kilka miesięcy po prezentacji konceptu zadebiutowało GLE Coupe, a w 2016 r. – GLC Coupe.

Mercedes Concept Coupe SUV

Mercedes Vision G-Code (2014 r.)

Propozycja Mercedesa dla Chińczyków mieszkających w metropoliach – niewielki (410 cm długości), nowoczesny crossover z układem siedzeń 2+2 i napędem hybrydowym z dużym zasięgiem w trybie elektrycznym. Ostatecznie nie trafił do produkcji seryjnej.

Mercedes Vision G-Code

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet (2017 r.)

Ostatnia wersja specjalna schodzącej Klasy G – 5,3-metrowy kabriolet z 630-konnym V12 i prawie półmetrowym prześwitem (wysokość 224 cm). Landaulet powstał we współpracy z ekskluzywną firmą Maybach. Ma składaną tylko część dachu, nad drugim rzędem siedzeń (a raczej osobnych fotelach ze wszystkimi możliwymi udogodnieniami). Wykonano 99 sztuk.

Mercedes-Maybach G 650 Landauet

Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury (2018 r.)

Najnowsza „wariacja” Mercedesa na temat SUV-a – uterenowiony, superluksusowy sedan. Napędzają go cztery silniki elektryczne o łącznej mocy 750 KM. Z niecodziennych ciekawostek w wyposażeniu: zestaw do parzenia herbaty.

Mercedes-Maybach Ultimate Luxury

Zdjęcia samochodów pochodzą ze strony www.autowp.ru.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji