NowościNajbardziej zawodne 5-letnie niemieckie auta wg ADAC (2022)

Najbardziej zawodne 5-letnie niemieckie auta wg ADAC (2022)

Niemieckie auto jest marzeniem wielu kierowców. Okazuje się, że nie wszystkie są wzorem trwałości. Z raportu ADAC wyłowiliśmy 5-letnie modele, które są najbardziej awaryjne i zostały najniżej ocenione.

Punktem wyjścia do stworzenia corocznych raportów ADAC są wezwania niemieckiej pomocy drogowej. Oceną jest wynik, będący przeliczeniem liczby wezwań pomocy drogowej na 1000 egzemplarzy danego modelu zarejestrowanych w Niemczech w danym roczniku. To istotna różnica względem raportów TUV czy Dekra, które bazują na wynikach obowiązkowych badań technicznych – jeżeli właściciele pojazdów czy serwisy nie usuwają w rzetelny sposób usterek, może mieć to wpływ na ocenę.

Redakcja poleca: Najbardziej awaryjne 10-letnie crossovery i SUV-y według ADAC (2022)

Poniżej prezentujemy 5-letnie auta niemieckich marek, a więc z rocznika 2017, których awaryjność oceniono jako średnią, wysoką lub bardzo wysoką. Kto chciałby zapoznać się z pełnym raportem ADAC, może zrobić to tutaj. Poza listą modeli o przeciętnej i zwiększonej liczbie awarii, prezentujemy także wymienione przez ADAC typowe usterki dla danego modelu. Nie zawsze dotyczą rocznika 2017, jednak wymieniamy je wszystkie, bo zwykle generacja dostępna w 2017 była oferowana także wcześniej lub po tej dacie.

Opel Astra

Awaryjność dla rocznika 2017: 10,2 (przeciętna)

Opel Astra KForma kompaktowego Opla rośnie. Awaryjność rocznika 2012 oceniono jako wysoką. W kolejnych latach było już lepiej, ale nie idealnie – ocena awaryjności wzrosła do „przeciętna”. Czy jest się czego obawiać? Astra jest niezwykle popularna na polskim rynku wtórnym i cieszy się dobrymi opiniami wśród mechaników. Zaopatrzenie w części zamienne nie budzi wątpliwości.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali elementy układy recyrkulacji spalin (2010-2012), węże układu chłodzenia (2004-2006) oraz stacyjki (2001-2002).

Ford Kuga

Awaryjność dla rocznika 2017: 10,4 (przeciętna)

Ford kuga - przód

Sytuacja analogiczna jak w przypadku Astry – im starsze auto, tym bardziej problematyczne. W ocenie ADAC awaryjność Kugi do rocznika 2014 jest wysoka. Awaryjność aut z lat 2015-2019 uznano za przeciętną. Używane Fordy są cenione za korzystną relację ceny do wieku, wyposażenia, właściwości jezdnych czy wykończenia wnętrza. Nawet jeżeli z trwałością bywa różnie, to nie jest to palącym problemem – ogromna baza zamienników i używanych części pozwala na opanowanie nawet poważniejszych problemów relatywnie niskim nakładem środków.

Za typowe źródła problemów Forda Kugi eksperci ADAC uznali filtry DPF (głównie w autach z rocznika 2009-2012), akumulatory (2012-2017, 2019-2020) oraz alternatory (2010-2011).

Volkswagen Sharan

Awaryjność dla rocznika 2017: 10,6 (przeciętna)

Volkswagen Sharan

Chyba największe zaskoczenie całego zestawienia, a zarazem jeden z największych jakościowych skoków w całym raporcie. Awaryjność egzemplarzy z roczników 2012-2015 oceniono jako bardzo wysoką. Pewną poprawę ADAC odnotował w roczniku 2016 i nowszych autach, ale także te wyniki pozostają dalekie od oczekiwań potencjalnych nabywców. Sharan wciąż wygląda atrakcyjnie i przekonuje starannie wykończonym wnętrzem oraz bogatym wyposażeniem i należycie zestrojonym zawieszeniem. Pod względem przestronności wnętrza model ma niewielu rywali. Ceny ofertowe również należą do najwyższych w segmencie.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Sharana eksperci ADAC uznali układy recyrkulacji spalin (zwłaszcza w autach z roczników 2006-2013), akumulatory (2005-2007, 2009-2016), układy SCR (2011), rozruszniki (2005-2008), alternatory (2004), silniki (2006) oraz skrzynki bezpieczników i przekaźników (2001-2002, 2004-2005).

Volkswagen Touran

Awaryjność dla rocznika 2017: 11,2 (przeciętna)

VW Touran

Pierwsza generacja Tourana była produkowana w latach 2003-2015. Przekłada się to na dużą dostępność używanych egzemplarzy, masę części zamiennych oraz dobre rozpoznanie problemów modelu przez mechaników. Awaryjność Tourana, także jego drugiej odsłony, została określona jako średnia. Jedyną zwyżkę formy ADAC odnotował w latach 2014 i 2016, kiedy awaryjność spadła do niskiego poziomu. O ile stylistyka Tourana nie każdemu musi odpowiadać, tak przestronności wnętrza czy pojemności bagażnika nic nie sposób zarzucić.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Tourana eksperci ADAC uznali układy recyrkulacji spalin (zwłaszcza w autach z roczników 2011-2013), akumulatory (2018), rozruszniki (2004-2005), wtryskiwacze (2010-2011), łańcuchy rozrządu (2009), turbosprężarki (2003) oraz stacyjki (2003-2009).

Opel Zafira

Awaryjność dla rocznika 2017: 11,3 (przeciętna)

Opel Zafira

Ostatnia generacja Opla Zafiry zyskała na urodzie nadwozia i wnętrza. Niestety nie zachwyca awaryjnością, która na przestrzeni roczników 2012-2019 jest opisywana jako średnia, wysoka oraz bardzo wysoka. Zafira dzieli mechanikę z innymi Oplami, więc jest znana mechanikom oraz dobrze zaopatrzona w części zamienne, co trzyma koszty napraw w ryzach. Pula używanych egzemplarzy stale rośnie, a ich stan czy wyposażenie nie pozostawiają wiele do życzenia.

Za typowe źródła problemów Opla Zafiry eksperci ADAC uznali układy recyrkulacji spalin (zwłaszcza w autach z roczników 2001, 2007-2011, 2013), alternatory (2003, 2006-2008, 2015), układ wydechowy (2007-2011), immobilizery (2002-2003), stacyjki (2001-2004) oraz cewki zapłonowe (2011).

Opel Corsa

Awaryjność dla rocznika 2017: 11,5 (przeciętna)

Opel Corsa E 34

Samochód o wciąż atrakcyjnej linii nadwozia oraz z przestronnym wnętrzem i pakownym bagażnikiem jest poszukiwany na rynku wtórnym. Długi okres produkcji oraz popularność Corsy na rynku pierwotnym przełożyła się na dostępność masy używanych egzemplarzy. Części używanych i markowych zamienników, a model jest dobrze znany mechanikom, którzy sprawnie przywracają go do dobrego stanu. To istotne, bo bez względu na rocznik awaryjność Corsy okazuje się jedynie przeciętna.

Za typowe źródła problemów Opla Corsy eksperci ADAC uznali zamki w drzwiach kierowcy (głównie auta z roczników 2009 i 2012), stacyjki (2002, 2005, 2012-2016), zautomatyzowane skrzynie (2001-2005), pompy paliwa (2001-2006) oraz świece zapłonowe (2002, 2005).

Opel Mokka

Awaryjność dla rocznika 2017: 12,0 (przeciętna)

Opel Mokka

Mokka to jeden z fenomenów rynku wtórnego. Mimo że auto nie zachwyca przestronnością wnętrza i jego wykończeniem, ceny ofertowe są niezwykle wysokie. Z raportu ADAC wynika, że z trwałością uterenowionego Opla nie jest najlepiej. O ile awaryjność egzemplarzy z roczników 2013-2014 uznano za niską, tak w gronie młodszych rozpoczął się trend spadkowy, którego niechlubnym zwieńczeniem jest awaryjność rocznika 2019, którą ADAC uznał za wysoką. Na szczęście auto jest dobrze zaopatrzone w używane części oraz niedrogie, ale dobrze wykonane zamienniki. Serwisy dobrze znają budowę auta i jego bolączki, więc są w stanie sprawnie je usuwać.

Za typowe źródła problemów Opla Mokka eksperci ADAC uznali akumulatory – dotyczy to zwłaszcza samochodów z roczników 2016-2019.

Ford EcoSport

Awaryjność dla rocznika 2017: 12,4 (przeciętna)

Ford EcoSportWiele osób nie wie nawet o istnieniu tego modelu Forda lub nigdy go nie widziała na własne oczy – chociażby dlatego, że ten nieco budżetowy samochód był oferowany na wybranych rynkach, a do tego nie sprzedawał się wybitnie. Sporo zmian na lepsze w zakresie wyglądu, silników czy wykończenia przyniosła modernizacja z 2017 r. Z raportu ADAC wynika, że wpłynęła dobrze na wszystko… poza trwałością. Wskaźniki dla samochód z lat 2016-2019 to odpowiednio 9,1 (niska awaryjność); 12,4 (przeciętna), 3,9 (niska) i 4,4 (przeciętna). Wyraźnie więc widać, że auto zaliczyło w 2017 r. potknięcie.

Za typowe źródła problemów Forda EcoSport eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w autach z rocznikach 2017-2020).

Ford Fiesta

Awaryjność dla rocznika 2017: 12,8 (przeciętna)

Ford Fiesta VIIMiejski Ford jest ceniony za atrakcyjną stylizację nadwozia i wnętrza, świetne właściwości jezdne oraz rozsądne koszty zakupu i utrzymania. Fiesta wraz z dostawczym modelem Courier nie okazały się jednak wzorem trwałości. Pocieszeniem jest ogromna baza zamienników i używanych części, dzięki którym usuwanie awarii nie jest wyzwaniem.

Za typowe źródła problemów Forda Fiesta eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w samochodach z roczników 2013-2014 oraz 2017), pompy paliwa (2001), przewody układu chłodzenia (2001), mechanizm wybierania biegów (2002) oraz przewody zapłonowe.

Opel Vivaro

Awaryjność dla rocznika 2017: 13,1 (przeciętna)

Opel VivaroChoć sprzedawany pod logo Opla, oferowane do 2019 r. Vivaro to tak naprawdę Renault Trafic trzeciej generacji. Oba samochody powstawały zresztą we francuskiej fabryce w miejscowości Sandouville. Mimo technicznych analogii Renault wypadło w raporcie ADAC zauważalnie lepiej od Vivaro. Może to wynikać z różnic w sposobie eksploatacji lub serwisowania, bądź kombinacji obu tych czynników.

Za typowe źródła problemów Opla Vivaro eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w samochodach z roczników 2016-2017), rozruszniki (2009, 2011-2014), alternatory (2012) oraz mechanizm wybierania biegów (2007, 2009, 2011).

Volkswagen Crafter

Awaryjność dla rocznika 2017: 13,4 (przeciętna)

VW e-Crafter

Przy produkcji samochodów użytkowych koncerny motoryzacyjne często łączą siły. Stało się tak m.in. w przypadku pierwszej odsłony Craftera. Następca modelu LT to produkowany przez Mercedesa bliźniak Sprintera, jednak wyposażony w silniki Volkswagena oraz mający inaczej stylizowany pas przedni. W 2016 r. Volkswagen „poszedł na swoje” i uruchomił we Wrześni produkcję Craftera II, będącą autorską konstrukcją koncernu. Co ciekawe, wraz z malejącym rocznikiem pogarszają się notowania Craftera w raporcie ADAC. Awaryjność aut z lat 2012-2015 uznano za bardzo niską, z 2016 za niską, a później już tylko średnią.

Eksperci ADAC nie wskazali typowych usterek Volkswagena Craftera.

Opel Meriva

Awaryjność dla rocznika 2017: 18,3 (wysoka)

Opel Meriva B - dynamiczne

Dobry czas dla tego modelu Opla na rynku wtórnym dopiero się rozpoczyna. Nowe auta były zbyt drogie, co przełożyło się na ograniczoną sprzedaż. Obecnie utratę wartości wzmaga rosnąca moda na crossovery i SUV-y, które przyciągają do siebie kierowców niegdyś szukających minivanów. Meriva może być niezłym wyborem, o ile potencjalny nabywca zaakceptuje możliwość wystąpienia problemów. Ich liczba nasiliła się w autach z roczników 2015-2017.

Za typowe źródła problemów Opla Meriva ADAC uznali pompy cieczy chłodzącej (zwłaszcza w autach z roczników 2015-2017), akumulatory (2014-2017), immobilizery (2016), układy recyrkulacji spalin (2003), zautomatyzowane skrzynie (2003-2008), węże układu chłodzenia (2010) oraz stacyjki (2003-2009).

Smart ForTwo

Awaryjność dla rocznika 2017: 21,8 (wysoka)

Smart EQ Fortwo

Produkowany do 2014 r. we Francji mikrosamochód koncernu Daimler nigdy nie był wzorem trwałości. Z raportu ADAC wynika jednak, że kto szuka możliwie małej liczby problemów, powinien wybrać Smarta produkowanego przed rozpoczęciem kooperacji z Renault, której owocem jest trzecia odsłona modelu ForTwo (od 2014 r., na fot.) oraz druga ForFour – w przypadku tych aut liczba problemów zauważalnie wzrosła.

Za typowe źródła problemów Smarta ForTwo eksperci ADAC uznali paski osprzętu (zwłaszcza w autach z roczników 2009-2010, 2013-2014), akumulatory (2007, 2015-2019), świece zapłonowe (2012-2014), stacyjki (2016-2017), rozruszniki (2003-2009), zautomatyzowane skrzynie (2001-2003, 2005-2011), alternatory (2002), sprzęgła (2007-2009), czujniki położenia wału korbowego (2005), silniki (2002-2003), kluczyki (2003) oraz immobilizery (2003).

Ford S-Max

Awaryjność dla rocznika 2017: 24,4 (bardzo wysoka)

Ford S-Max

Jeżeli dać wiarę raportowi ADAC, to im młodszy Ford S-Max, tym… gorszy! Awaryjność dla egzemplarzy z lat 2016-2018 okazała się wyższa od tych z roczników 2012-2014. Zaryzykować jednak warto, bo S-Max doskonale się prowadzi, części do jego napraw nie brakuje, a model jest znany mechanikom.

Za typowe źródła problemów Forda S-Maxa eksperci ADAC uznali alternatory (zwłaszcza w autach z roczników 2015-2016), akumulatory (2006-2010, 2015-2018), układy recyrkulacji spalin (2006-2007, 2009), rozruszniki (2006-2009), paski osprzętu (2007), pedały hamulca (2006-2009), wtryskiwacze (2007-2008), elektrykę (2007-2009), hamulec ręczny (2007-2009), filtry paliwa (2008), układ paliwowy (2006-2009), pompy paliwa (2006-2011), filtry sadzy (2006-2010), turbosprężarki (2006-2008), kontrolki świec żarowych (2009) oraz immobilizery (2008-2010).

Opel Insignia

Awaryjność dla rocznika 2017: 24,6 (bardzo wysoka)

Opel Insignia B

Flagowy model Opla jest ceniony za ponadczasową stylizację nadwozia, przestronne wnętrze, niezłe wyposażenie oraz szeroką bazę zamienników. Do wyboru są trzy wersje nadwoziowe i kilkanaście silnikowych, co w kombinacji z dużą podażą umiarkowanie drogich aut z flot sprawia, że zainteresowany zakupem używanej Insignii ma w czym wybierać. Powinien być jednak przygotowany na usterki auta. Niestety sytuacja nie poprawia się wraz z rocznikiem. Wręcz przeciwnie – usterkowość Insignii z roczników 2015-2017 i 2019 ADAC ocenił jako bardzo wysoką.

Za typowe źródła problemów Opla Insignii eksperci ADAC uznali akumulatory (głównie w autach z lat 2010, 2013 i 2015-2020), układ dolotowy i intercoolery (2015-2018), układ recyrkulacji spalin (2009-2010), paski osprzętu (2010-2011) oraz silniki (2009-2011).

Smart ForFour

Awaryjność dla rocznika 2017: 24,8 (bardzo wysoka)

SMART ForfourChyba największe, a do tego negatywne zaskoczenie całego zestawienia, w którym Smart ForFour okazał się jednym z najniżej ocenionych modeli w raporcie ADAC. Co równie zaskakujące, auto wypadło wyraźnie gorzej od bliźniaczych modeli, czyli Renault Twingo oraz Smarta ForTwo. Może to wynikać ze sposobu eksploatacji lub zaniedbań serwisowych.

Za typowe źródła problemów Forda Fiesta eksperci ADAC uznali rozruszniki (zwłaszcza w samochodach z roczników 2015), alternatory (2015-2016), akumulatory (2015-2019), stacyjki (2016-2017) oraz pompy paliwa (2005).

Zdjęcie otwierające: ADAC

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji