Najbardziej awaryjne 10-letnie kompakty według ADAC (2022)

Najbardziej awaryjne 10-letnie kompakty według ADAC (2022)

Auta różnią się nie tylko wyglądem, wyposażeniem czy osiągami. Występują także różnice w ich awaryjności. Prezentujemy najbardziej problematyczne 10-letnie kompakty z najnowszego raportu ADAC.

Punktem wyjścia do stworzenia corocznych raportów ADAC są wezwania niemieckiej pomocy drogowej. Oceną jest wynik, będący przeliczeniem liczby wezwań pomocy drogowej na 1000 egzemplarzy danego modelu zarejestrowanych w Niemczech w danym roczniku. To istotna różnica względem raportów TUV czy Dekra, które bazują na wynikach obowiązkowych badań technicznych – jeżeli właściciele pojazdów czy serwisy nie usuwają w rzetelny sposób usterek, może mieć to wpływ na ocenę.

Redakcja poleca: Najlepsze samochody roku 2022 według tygodnika Autocar

Poniżej prezentujemy 10-letnie kompakty, a więc z rocznika 2012, których awaryjność oceniono jako przeciętną, wysoką lub bardzo wysoką. Uwzględniliśmy przy tym typową klasyfikację – ADAC do grona kompaktów zalicza także auta wywodzące się z nich, a więc minivany czy SUV-y. Z kolei Skodę Octavię na wyrost zaliczono do klasy średniej. Kto chciałby zapoznać się z pełnym raportem ADAC, może zrobić to tutaj. Poza listą modeli o przeciętnej i zwiększonej liczbie awarii, prezentujemy także wymienione przez ADAC typowe usterki. Nie zawsze dotyczą rocznika 2012, jednak wymieniamy je wszystkie, bo zwykle generacja dostępna w 2012 była oferowana także wcześniej lub po tej dacie.

Volkswagen Golf

Awaryjność dla rocznika 2012: 20,3 (przeciętna)

Volkswagen Golf VI

Samochód uznawany za wzorzec klasy kompaktowej nieco rozczarował – wypadł gorzej od technicznie bliźniaczych modeli, czy Audi A3, Seata Leona i Volkswagena Beetle. W przypadku Golfa rocznik 2012 jest przełomowy – jesienią tego roku zadebiutowała „siódemka”, której awaryjność ADAC oceniła jako niską.

Za typowe źródła problemów Volkswagena Golfa eksperci ADAC uznali stacyjki (rocznik 2008) oraz cewki zapłonowe (rocznik 2005).

Mercedes klasy A

Awaryjność dla rocznika 2012: 20,9 (przeciętna)

Mercedes klasy A W169 09Także dla Mercedesa klasy A rok 2012 był rokiem przełomu. W kwietniu tego roku wygaszono produkcję modelu W169 będącym minivanem, a we wrześniu wprowadzono W176, czyli klasyczne auto kompaktowe. Uznanie awaryjności rocznika 2012 za przeciętną jest zasługą starszej generacji klasy A. Awaryjność dostępnej w kolejnych latach „trójki” była oceniana jako bardzo niska lub niska.

Za typowe źródła problemów Mercedesa klasy A eksperci ADAC uznali rozruszniki (roczniki 2001-2003, 2011), paski osprzętu (2001) oraz akumulatory (2011).

Renault Megane

Awaryjność dla rocznika 2012: 21,1 (przeciętna)

Renault Megane IIIOd lat mówi się o zmniejszonej awaryjności współczesnych modeli Renault. Wyniki raportu ADAC potwierdzają ten trend. Co prawda nie jest idealnie, ale niewielka przegrana z Golfem czy Mercedesem klasy A ujmy nie przynosi. Zauważalne potknięcie modelu nastąpiło w latach 2015-2016, co ma związek z wprowadzeniem Megane IV i tzw. chorobami wieku dziecięcego.

Za typowe źródła problemów Renault Megane eksperci ADAC uznali przewody układu chłodzenia (rocznik 2017), akumulatory (2003-2003, 2015-2017), rozruszniki (2003), wtryskiwacze (2010), czujniki położenia wału korbowego (2003, 2005) oraz paski rozrządu (2001-2003).

Skoda Octavia

Awaryjność dla rocznika 2012: 22,9 (przeciętna)

Uzywana Skoda Octavia II

Jeden z najbardziej cenionych przez polski rynek wtórny modeli nie jest wzorem trwałości. Z drugiej strony budowa Octavii jest doskonale znana mechanikom, niedrogich zamienników nie brakuje, a części używane uda się kupić na każdym szrocie. Największym problemem dostępnych aut może okazać się ogólne zużycie eksploatacyjne – Octavie są nierzadko sprzedawane, gdy dotychczasowi właściciele nie chcą ponosić kosztów ewentualnych napraw.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali wtryskiwacze (rocznik 2010) oraz stacyjki (rocznik 2007).

Toyota Auris

Awaryjność dla rocznika 2012: 24,3 (przeciętna)

Toyota Auris IPrawie 50% stwierdzanych przez ADAC przypadków unieruchomienia pojazdu dotyczy akumulatora. Z jednej strony można powiedzieć, że nie jest to duży problem – w końcu można zaopatrzyć się w booster i w razie problemów samodzielnie odpalić pojazd. Problem pojawia się, gdy boostera akurat nie mamy lub jest on rozładowany albo nie jest już w stanie uruchomić pojazdu. Wtedy pozostaje wezwanie pomocy drogowej. I to właśnie przez problemy z akumulatorami Auris wypadł przeciętnie w raporcie ADAC. Dotyczy to jednak tylko kilku roczników – awaryjność w latach 2012-2018 oceniano jako przeciętną i niską.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w rocznikach 2011, 2012, 2013, 2015, 2018, 2019) oraz świece zapłonowe (2012).

Opel Astra

Awaryjność dla rocznika 2012: 25,0 (wysoka)

Uzywany Opel AstraKompaktowy Opel to pierwsze auto z rocznika 2012, którego awaryjność oceniono jako wysoką. W kolejnych latach było już lepiej, ale nie idealnie – ocena awaryjności wzrosła do „przeciętna”. Czy jest się czego obawiać? Astra jest niezwykle popularna na polskim rynku wtórnym i cieszy się dobrymi opiniami wśród mechaników. Zaopatrzenie w części zamienne nie budzi wątpliwości.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali elementy układy recyrkulacji spalin (2010-2012), węże układu chłodzenia (2004-2006) oraz stacyjki (2001-2002).

Ford Focus

Awaryjność dla rocznika 2012: 28,4 (wysoka)

Uzywany Ford FocusW przypadku kompaktowego Forda sytuacja jest analogiczna z opisywaną w przypadku Astry. Auto jest lubiane, podaż używanych egzemplarzy jest znaczna, części nie brakuje, a mechanicy znają konstrukcję Forda, więc nie próbują naprawiać ją metodą prób i błędów.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali rozruszniki (rocznik 2013) akumulatory (2009-2014), alternatory (2006-2010), pompy paliwa (2001-2003).

Hyundai i30

Awaryjność dla rocznika 2012: 29,3 (wysoka)

HYUNDAI i30 II 1.4MPI 100KM 6MT WE017CT 03-2012Eksperci ADAC niezbyt pochlebnie ocenili lubiane przez polskich kierowców auto. Sytuacja wygląda podobnie jak w przypadku Aurisa – poważne problemy nie są raczej stwierdzane. Dość częste awarie akumulatora wpłynęły na wynik.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali akumulatory (zwłaszcza w rocznikach 2008, 2012-2015, 2020), pompy paliwa (2009-2011), łańcuchy rozrządu (2008-2009) i świece zapłonowe (2010).

Kia Cee’d

Awaryjność dla rocznika 2012: 31,0 (bardzo wysoka)

Kia Cee'd IIPierwszy kompakt z rocznika 2012, którego awaryjność uznano za bardzo wysoką. Ocena dla kolejnych roczników ulegała systematycznej poprawie, by dla lat 2017-2019. Kia Cee’d jest bliźniakiem Hyundaia i30, więc zakres problemów jest podobny.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali akumulatory (2012-2016), świece (2010, 2012), cewki zapłonowe (2011), pompy paliwa (2009-2011) i łańcuchy rozrządu (2009).

Peugeot 308

Awaryjność dla rocznika 2012: 33,1 (bardzo wysoka)

Peugeot 308 03Niska ocena Peugeota 308 potwierdza smutną prawdę o trwałości francuskich aut sprzed lat. Od 2014 r. ocena modelu jednak stale rośnie, a w latach 2018-2019 awaryjność została uznana za niską. Ma to oczywiście związek z wprowadzeniem Peugeota 308 II, który mechanicznie jest zupełnie inną konstrukcją od poprzednika.

Za typowe źródła problemów eksperci ADAC uznali paski osprzętu (głównie rocznik 2012), wtryskiwacze (2011-2012), akumulatory (2008-2009, 2012-2014), cewki zapłonowe (2008-2014) alternatory (2008-2010).

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

4 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji