mycie silnika

Jednostka napędowa właściwie eksploatowanego i serwisowanego auta właściwie nie wymaga czyszczenia przez cały okres eksploatacji pojazdu. Mycie silnika można jednak przeprowadzić, pamiętając jednak o kilku kwestiach.

Silnik jest dobrze zabezpieczony przez zanieczyszczeniami drogowymi. W większości współczesnych samochodów jest odsłonięty od spodu plastikową płytą, która nie tylko zatrzymuje kurz i błoto, ale również ogranicza hałas i poprawia aerodynamikę podwozia. Ale nawet w autach bez takiej osłony silnik brudzi się w ograniczonym zakresie – większość zanieczyszczeń drogowych skutecznie zatrzymują nadkola i błotniki.

Kiedy mycie silnika jest potrzebne? Jednym z przypadków jest awaria, która zakończyła się wyciekiem oleju, cieczy chłodzącej lub płynu hamulcowego. Przesłanką do mycia silnika jest też zanieczyszczenie komory przez okresowo przebywające w niej zwierzęta. W większości przypadków silnik można myć punktowo, zwilżając wybrany obszar płynem do czyszczenia silników czy nawet benzyną ekstrakcyjną lub preparatem do czyszczenia hamulców, a następnie zetrzeć zanieczyszczenia szmatą.

Mycie silnika benzynowego nie różni się od mycia silnika Diesla. Przed podjęciem jakichkolwiek działań trzeba poczekać, aż silnik wystygnie do temperatury pozwalającej na dotknięcie jego wszystkich elementów ręką. Potraktowanie rozgrzanych części strumieniem zimnej wody z Karchera może doprowadzić do ich wykrzywienia, a nawet pęknięcia.

preparat odstraszajacy zwierzeta
Po zakończeniu mycia silnika górną osłonę można zakonserwować preparatem do tworzyw sztucznych. Jeżeli auto jest parkowane w rejonie wzmożonej aktywności gryzoni i innych zwierząt, można pomyśleć o użyciu środka odstraszającego o intensywnym zapachu.

Warto zwrócić uwagę na regulacje obowiązujące w danym miejscu. Mycie silnika jest zakazane bowiem na większości myjni samoobsługowych. Część myjni ręcznych proponuje swoim klientom mycie silnika. Za podstawowe mycie jednostki napędowej od góry trzeba zwykle zapłacić 50-100 zł. Mycie silnika od spodu to już koszt od 100 zł w górę (+ ewentualna dopłata 20-50 zł za demontaż osłony). Za bardziej kompleksowe usługi, obejmujące także czyszczenie zakamarków komory silnika z zalegających liści czy zaschniętego błota, jak również czyszczenie i konserwację ozdobnej pokrywy jednostki napędowej, trzeba zapłacić 250-300 zł. Realizacja usługi zwykle trwa trzy godziny.

W przypadku mycia silnika niezwykle ważne jest zabezpieczenie wszystkich elementów elektrycznych i elektronicznych przed kontaktem z wodą, czyli połączeń, modułów, klem akumulatora, skrzynki bezpieczników, gniazd świec, aparatów zapłonowych i cewek itd. Nawet wtedy niewskazane jest używanie strumienia pod wysokim ciśnieniem, który jest w stanie przecisnąć się pod fabrycznymi uszczelkami czy dodatkowymi uszczelnieniami, wykonanymi na czas mycia workami foliowymi czy taśmą. Za najbezpieczniejszy sposób mycia silnika uchodzi mycie parowe – wysoka temperatura pary wodnej skutecznie rozmiękcza wszystkie zanieczyszczenia, a jednocześnie ilość wody używanej w procesie jest na tyle mała, że minimalizuje ryzyko zalania elementów silnika. Ale nawet wtedy istnieje ryzyko powikłań. Nie bez przyczyny większość myjni podkreśla, że mycie silnika przeprowadza na odpowiedzialność właściciela pojazdu.

Oceny czytelników
[Głosów: 7 Średnia: 3.6]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here