Mustang Shelby GT500

Najnowsza wersja Shelby GT500 to najmocniejszy seryjny Mustang w historii. Jego doładowany kompresorem silnik 5.2 V8 rozwija ponad 700 KM.

Pierwszą wersją Mustanga opracowaną przez Forda i Carrolla Shelby’ego (i jego firmę Shelby America) był model GT350 z 1965 r. (silnik 4.7 V8). Ogromny sukces, jaki był udziałem tego auta zachęcił obie marki do stworzenia kolejnych, jeszcze mocniejszych odmian Mustanga. I tak w 1967 r. zaprezentowano GT500, napędzane siedmiolitrowym V8. Nazwa GT500 powróciła dopiero w 2005 r. gdy Ford pokazał nowego Mustanga z silnikiem 5.4 V8 o mocy 500 KM (w 2013 r. miał on już pojemność 5,8 l i rozwijał 662 KM). Najnowsze wcielenie GT500 podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej.

Mustang Shelby GT500
W zasadzie cały przód Mustanga Shelby GT500 jest inny niż w zwykłych wersjach.

Pod maską pracuje 5,2-litrowe, aluminiowe, doładowane kompresorem V8, którego moc ma przekraczać 700 KM (precyzyjne dane zostaną podane później). Silnik połączono z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią Tremec (przewidziano kilka trybów jej pracy, w tym pozwalający na realizację procedury startowej czy „palenia gumy” na stojąco, tzw. line lock). Moc przekazywana jest na tylne koła wałem napędowym wykonanym z włókien węglowych. Nie ujawniono jeszcze dokładnych informacji o osiągach – podano tylko, że czas przyspieszenia od 0 do 96 km/h (60 mil/h) ma wynosić ok. 3,5 s, a ćwierć mili auto ma pokonać w mniej niż 11 s.

Mustang Shelby GT500
Silnik V8 Mustanga Shelby GT500 ma pojemność 5,2 litra i jest doładowany kompresorem.

W układzie jezdnym zastosowano nowy układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem, lżejsze sprężyny zawieszenia i amortyzatory o zmiennej charakterystyce pracy (MagneRide z trybami: normal, sport, track i drag). Hamulce dostarczyła firma Brembo (z przodu mają średnicę 420, a z tyłu 370 mm), a opony – Michelin (Pilot Sport 4S lub Pilot Sport Cup 2). Dostępne będą dwa pakiety: Handling i Carbon Fiber Track Pack. W tym pierwszym stosowane są regulowane górne mocowania amortyzatorów (co umożliwia zmianę geometrii zawieszenia) oraz spojler z tzw. listwą Gurneya. Drugi obejmuje m.in. 20-calowe felgi z włókien węglowych (tylne są szersze od tych w bazowym aucie o pół cala – mierzą 11,5’’), ogumienie o większych rozmiarach 305-315/30 ZR20 (standardowo: 295-305/30 ZR20) i regulowany spojler z wyścigowego Mustanga GT4. Ponadto, dla obniżenia masy usunięto tylne fotele.

Z pakietem Carbon Fiber Track Pack Mustang wygląda szczególnie imponująco.

Shelby GT500 wyróżnia się także wyjątkową stylizacją – ma poszerzone nadwozie (w błotnikach muszą się zmieścić felgi o rozmiarach 11 oraz 11,5 x 20 cali), podwójny grill o znacznie większej powierzchni (o 50% lepsze chłodzenie niż w Shelby GT350) oraz rozbudowany, sprawdzony w tunelu aerodynamicznym pakiet ospojlerowania.

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here