Nowe BMW X3 M oraz BMW M4 M

Zapraszamy na cotygodniowy przegląd wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: nowe BMW X3 M oraz X4 M, retroradio do Jaguarów, Ford Mondeo „przeżyje”, rozbite Porsche za blisko pół miliona dolarów, ciekawa reklama Audi A8.

BMW prezentuje prototypy nowych X3 M oraz X4 M…

…z nowym silnikiem R6 turbo, „wyróżniającym się wysokoobrotową charakterystyką” – jak podaje producent. Szczegółów nie ujawniono, ale można spodziewać się mocy na poziomie 460 KM. To odpowiedź na Mercedesa GLC sygnowanego przez AMG (476 lub 510 KM). Poprzednie generacje X3 i X4 nie były dostępne w wersjach „M”. Obecne wcielenie obu modeli można póki co kupić „tylko” w wersji M Performance, z benzynową jednostka 3.0 R6 turbo (360 KM; M40i) lub turbodieslem 3.0 R6 (326 KM; M40d).

Poza specjalnym pakietem ospojlerowania nowe „emki” mają wyróżniać się wzmocnionymi hamulcami, zmodyfikowanym napędem na obie osie z aktywnym tylnym dyferencjałem oraz usztywnionym zawieszeniem.

Nowe BMW X3 M oraz X4 M (2019)
Nowe BMW X3 M (G01) oraz X4 M (G02) zadebiutują na rynku w 2019 r.

Sierpień: liczba rejestracji nowych aut w Polsce wzrosła o 60%

Tak, to nie pomyłka. W sierpniu zarejestrowano w naszym kraju blisko 57 tys. osobowych samochodów, o ponad 64% więcej niż w analogicznym miesiącu przed rokiem. To przede wszystkim efekt wprowadzenia od 1 września nowej normy pomiaru zużycia paliwa i emisji spalin – WLTP. Jak wiadomo, wielu producentów nie zdążyło przebadać wszystkich swoich modeli i wersji zgodnie z nowymi zasadami. Żeby więc zdążyć przed terminem (aut bez pomiaru WLTP nie można by było po 1.09  zarejestrować), dealerzy rejestrowali auta na siebie. Największą liczbą rejestracji od początku roku mogą pochwalić się Skoda, Toyota i VW, a w segmencie premium – Mercedes, Audi i BMW (więcej: IBRM Samar).

Opla zabraknie na paryskich targach

I nie tylko Opla – salon obejdzie się też bez stoisk Volkswagena, Forda, Nissana, marek koncernu FCA (m.in. Alfa Romeo, Fiat, Jeep), a także Volvo, Mitsubishi, Mazdy, Bentleya, Astona Martina, Rolls-Royce’a i McLarena.

Mimo to nowości nie zabraknie – w Paryżu zadebiutują m.in. nowe BMW serii 3, Kia ProCeed, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq RS oraz nowe Audi A1 i Q3.

Nowe zasady opodatkowania uderzą w firmy

Związek Dealerów Samochodów oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego protestują przeciwko propozycjom nowych zasad opodatkowania samochodów służbowych:

  • ograniczeniu do 50 % możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z korzystaniem z auta służbowego wykorzystywanego przez podatnika także do celów prywatnych;
  • wprowadzenie limitu (w wysokości 150 tys. zł) zaliczania do kosztów uzyskania przychodów opłat z tytułu używania samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu, najmu czy dzierżawy.

Według ZDS i PZPM, przyjmując, że w wyniku zmian przepisów rynek samochodów z segmentu premium spadnie około 5 proc., będzie to oznaczało spadek dochodów budżetu państwa o ok. 150 mln zł (z tytułu akcyzy i podatku VAT). Kolejne 120 mln zł budżet może stracić na 3-proc. zmniejszeniu się rynku z tytułu rezygnacji przedsiębiorców z zakupów. Jeśli łączne spadki przekroczą 10 proc, dochody budżetowe mogą zostać uszczuplone od ponad 400 mln do nawet 500 mln zł.

Retroradio do Jaguarów i Land Roverów

Jaguar Land Rover (JLR) wprowadza do swojej oferty nowoczesny radioodbiornik stylizowany na stare odtwarzacze, dopasowany wyglądem do desek rozdzielczych co bardziej klasycznych modeli obu marek. Łącznie do wyboru jest pięć wersji wzornictwa i cztery modele. Każdy ma moc 4×45 watów, Bluetooth, mikrofon, obsługę radia cyfrowego (DAB) oraz dotykowy ekran 3,5″ i nawigację. Cena radia w Wielkiej Brytanii to 1200 funtów (około 6000 zł). Przypomnijmy, że podobny odtwarzacz – firmy Becker – kilka lat temu wprowadziło Porsche (ostatnie zdjęcie w galerii).

Hej Mercedes, hej BMW

BMW to kolejny producent, który zapowiada wprowadzenie „inteligentnej” obsługi głosowej, rozpoznającej naturalne komendy. Podobnie jak w Mercedesie i Audi, system ma uczyć się zwyczajów kierowcy i pozwolić sterować różnymi funkcjami auta (np. wentylacją czy podgrzewaniem foteli). Poza tym udzieli informacji na bardziej złożone pytania, np. „Hej BMW, jak działa asystent świateł drogowych?”, i dopasuje atmosferę w kabinie do nastroju kierowcy (np. komenda „Hej BMW, jestem zmęczony” ma wywołać pobudzające oświetlenie i ustawienia wentylacji). Premiera: w marcu 2019 r., w pierwszej kolejności w nowych modelach – serii 3, X5, serii 8 oraz Z4.

Inteligentny osobisty asystent głosowy BMW zadebiutuje w marcu 2019 r.
Inteligentny osobisty asystent głosowy BMW zadebiutuje w marcu 2019 r.

Ciekawostka: bazowe Audi A1

Niemiecki oddział Audi uruchomił konfigurator nowego A1 (jeszcze niedostępny w Polsce). Bazowa wersja wygląda bardzo… niepozornie. W wyposażeniu ma jednak najważniejsze elementy, m.in. klimatyzację i centralny zamek oraz radio z wyświetlaczem 10,25″ (to ten prostokąt na szczycie konsoli środkowej, który na zdjęciu wygląda jak schowek).

Lancia Delta Futurista: dwudrzwiowa Delta za 300 tys. euro

Mała włoska firma Automobili Amos zaprezentowała projekt „nowej” Lancii Delty – o nazwie Futurista. Wóz wyróżnia się szerszym, aluminiowo-karbonowym nadwoziem, zmodyfikowaną mechaniką i wnętrze inspirowanym B-grupową Deltą S4 Stradale. Oczywiście ma też napęd na obie osie. Do jego budowy służy „zwykła” Delta Integrale 16v. Waga: zaledwie 1250 kg. Moc: około 330 KM. Cena: 300 tys. euro. Firmę Automobil Amos założył włoski kierowca wyścigowy Eugenio Amos. Jak sam mówi, Delta Futurista to dla niego „wersja romantyczna w świecie, który pędzi zbyt szybko, jest zbyt jałowy, powierzchowny i nienamacalny. Ten samochód oznacza, że miałem dość samochodowego świata, jak klient wcześniej i jako producent dzisiaj”.

Rozbite Porsche za niemal pół miliona dolarów

Ale jakie Porsche! Podczas samochodowego tygodnia w Monterey w Kalifornii pod młotek trafiło uszkodzone Porsche 959 w wersji Komfort, z przebiegiem zaledwie 3657 mil (5888 km). Auto zostało rozbite, gdy przyczepa, na której było przewożone, odczepiła się od holującego pojazdu i uderzyła w drzewo. Efekt: zdemolowany przedni pas i zawieszenie. Samochód nadal jednak jeździ o własnych siłach. Podczas aukcji znalazł się chętny, który wyłożył za niego 425 tys. dolarów. Czyli połowę tego, ile warte jest nieuszkodzone 959 – ceny modelu oscylują wokół 1 mln dolarów.

Przypomnijmy, że Porsche 959 – jeden z najbardziej pożądanych samochodów lat 80., z silnikiem biturbo o mocy 450 KM, napędem na obie osie i mnóstwem technicznych nowinek – zostało zbudowane w liczbie zaledwie 294 szt.

Ciekawa reklama Audi A8

Trochę z filmu akcji, trochę z historii o przygodach Jamesa Bonda – Audi w interesujący sposób reklamuje nowe A8. Zobaczcie sami:

Przy okazji warto przypomnieć, że poprzednia generacja modelu też wystąpiła w godnym zapamiętania obrazie – jako przeciwwaga dla „podstarzałego” Mercedesa:

Ford: Mondeo zostaje

Najpierw nowa strategia Forda w USA, zgodnie z którą z oferty ma zniknąć większość „konwencjonalnych” modeli (zostaną głównie SUV-y), później informacje o stratach europejskiego oddziału koncernu w II kw. br. Efekt: plotki o zwolnieniach i redukcji gamy modeli na Starym Kontynencie. Ford wydał więc oświadczenie, że o losy Mondeo (póki co) nie trzeba się martwić, podobnie jak S-Maxa i Galaxy. A pod koniec roku zadebiutuje Mondeo po liftingu, w tym wersja hybrydowa o wydłużonym zasięgu.

Ford Mondeo (2014)
Obecne Mondeo zadebiutowało w Europie w 2014 r.

Lamborghini: elektryfikacja zamiast turbo

„Następca Aventadora będzie miał wolnossący silnik V12. Aby spełnić wymogi dotyczące zużycia paliwa i emisji, możemy dodać moduł hybrydowy lub plug-in. Hybrydowe doładowanie, zapewniające wydajność na poziomie jednostek turbo” – powiedział Maurizio Reggiani, szef rozwoju Lamborghini, dziennikarzom magazynu „Motor Trend” pod koniec sierpnia, w trakcie samochodowego tygodnia w Monterey w Kalifornii.

Lamborghini Aventador SVJ
Wolnossące silniki V12 to tradycja „Lambo” od dekad. Na zdjęciu: Lamborghini Aventador SVJ.

Samochodowa miss świata

Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta rocznik 1937 wygrała tegoroczny Konkurs Elegancji podczas sierpniowego samochodowego tygodnia w kalifornijskim Monterey. Jak stwierdziła przewodnicząca jury Sandra Button, ten samochód jest po prostu… „seksowny”. To trzeci triumf Alfy w słynnym konkursie. Zwycięski wóz należy do Davida Sydoricka z Beverly Hills.

Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta
Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta (1937).