Chevrolet Silverado 1500 LT Trail Boss (2019) z klocków Lego

Zapraszamy na cotygodniowy przegląd wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: pick-up Chevroleta z klocków Lego w skali… 1:1, ceny Skody Kodiaq RS w Polsce, Superb po liftingu, rośnie sprzedaż coupe w Polsce, Europa wysiada z diesla, kto sprzedał najwięcej aut w 2018 roku?

Chevrolet Silverado z klocków Lego – jak żywy!

Na stoisku Chevroleta na targach motoryzacyjnych w Detroit wystąpił specjalny „model” – popularny pick-up Silverado zbudowany z klocków Lego. I to w skali 1:1 – ma 6 m długości, 2,43 m szerokości, 1,8 m długości i waży około 1500 kg. Jego składanie pochłonęło ponad 2 tys. roboczogodzin (250 dni po 8 godzin) i wymagało 334,5 tys. elementów. Za bazę posłużył najnowszy rocznik Silverado w wersji 1500 LT Trail Boss, a budową zajęli się studenci z Uniwersytetu Missisipi oraz Detroit. Silverado pojawi się w drugiej części filmu inspirowanego klockami Lego.

Skoda Kodiaq RS z cenami w Polsce – od 193 550 zł

Skoda ujawniła ceny usportowionej, najmocniejszej wersji Kodiaqa – RS. Auto zasila 240-konny biturbodiesel o pojemności 2 litrów. O Kodiaqu RS już parokrotnie pisaliśmy na Wyborze Kierowców, m.in.: Technika w zbliżeniu – aktywny wydech w Skodzie Kodiaq RS.

Standardowa specyfikacja obejmuje m.in.: napęd na wszystkie koła, zawieszenie adaptacyjne oraz progresywny układ kierowniczy. Ceny Skody Kodiaq RS w Polsce startują od 193 550 zł. Dopłata do wersji 7-miejscowej wynosi 4000 zł.

I Skoda raz jeszcze: tym razem Superb po liftingu

Tutaj i tutaj można zobaczyć zdjęcia odnowionej Skody Superb – niemal bez kamuflażu. Model zyska m.in. szerszy, śmielej wyprofilowany grill oraz poszerzający optycznie wlot powietrza w zderzaku, a także chromowany pas i ozdobnie stylizowane tylne lampy. Od strony technicznej najważniejszą nowością będzie wprowadzenie hybrydowej wersji plug-in o zasięgu około 50 km, z benzynowym silnikiem 1.4 TSI i jednostką elektryczną.

„Europa wysiada z diesla”

Serwis moto.wp.pl cytuje statystyki sprzedaży nowych aut w Europie. Nabywców znalazło prawie 15,2 mln samochodów osobowych – to wzrost jedynie o 0,1%, ale na wyniku tym w dużej mierze zaważyło wprowadzenie nowych norm emisji spalin.

Równocześnie dziennikarze podają pierwsze szacunki sprzedaży diesli – ich wolumen miał wynosić około 5,3 mln aut, o 0,5 mln mniej niż w 2017 r. (co przekłada się na spadek udziału z 43,1 do 34%) i o 2,5 mln mniej niż w rekordowym roku 2011. Z kolei udział pojazdów z jednostkami benzynowymi wzrósł o około 15 punktów proc., do około 57%.

W trzech pierwszych kwartałach ub.r. w krajach UE sprzedano 98 tys. samochodów z napędem elektrycznym (+28 tys. w porównaniu z tym samym okresem 2017 r.), 117 tys. plug-inów (+34 tys.) i 440 tys. klasycznych hybryd (+120 tys.). W ciągu dekady popyt na te ostatnie wzrósł aż pięciokrotnie, a ich całkowity udział w europejskim rynku zwiększył się z niespełna 1 do 4,2%.

Wyniki te mają odzwierciedlenie w sprzedaży poszczególnych marek: w 2017 r. Audi straciło 12,2% klientów, BMW – 1,4%, a Mercedes zanotował spadek o 2,2%. Sprzedaż Lexusa, dla odmiany, wzrosła o 4,8%. Nie można jednak zapominać, że silniki wysokoprężne stanowią główne (a w zasadzie jedyne) źródło napędu aut użytkowych i to w najbliższej przyszłości się nie zmieni.

Porsche zwiększy produkcję elektrycznego Taycana z 20 do 40 tys. sztuk

Produkcję, która jeszcze nie wystartowała. Automobilwoche, a później CNBC ujawniły, że Porsche – w odpowiedzi na oczekiwany duży popyt – będzie budować nie 20 tysięcy, jak pierwotnie planowano, ale 40 tys. Taycanów rocznie. „Jesteśmy do tego przygotowani” – powiedział dyrektor ds. komunikacji w Porsche, Andrew Lennon. „Mamy możliwość zwiększania produkcji już od samego początku, a szefostwo ostatnio podjęło taką decyzję”. Taycan będzie pierwszym w pełni elektrycznym modelem Porsche. Rynkowy debiut: jeszcze w tym roku. Moc: ponad 600 KM.

Przy okazji Porsche opublikowało film, na którym swoimi wrażeniami z jazdy dzieli się Walter Rohrl – jeden z najwspanialszych kierowców rajdowych w historii, a dziś ambasador niemieckiej marki. Na początku filmu przyznaje, że nie czuje „mięty” do aut elektrycznych, ale później wydaje się więcej niż zadowolony:

Toyota Supra z obiecującym początkiem

W ciągu 3 dni Toyota zebrała w Polsce 43 zamówienia na nową Suprę (więcej informacji). W międzyczasie na aukcji charytatywnej w USA egzemplarz modelu z numerem VIN o końcówce 20201 „poszedł” za zawrotną cenę 2,1 mln dolarów (równowartość niemal 8 mln zł). Należał on do specjalnej, premierowej edycji i wyróżniał się m.in szarym, matowym lakierem Phantom Matte. Jego cena jest imponująca, jeśli uwzględnić, że limitowany do 500 egz. McLaren Senna na tej samej licytacji został sprzedany „jedynie” za 1,5 mln dol.

Sprzedaż nowych aut coupe w Polsce wzrasta

IBRM Samar ujawnił ciekawy raport – w ub.r. sprzedaż nowych samochodów z nadwoziem coupe w Polsce wzrosła o 22,8%, do 3200 sztuk.

  • Średnia cena sprzedanego auta (ale bez opcji i rabatów) to 341 493 zł (+12%).
  • Najpopularniejszą marką wśród tej grupy samochodów jest Mercedes (1438 szt., +35,7%), a modelem – klasa E Coupe (631 szt., +55,0%). Bardzo dobrze poradziły sobie również klasa C Coupe (501 szt., +17,1%) oraz klasa S Coupe (264 szt., +30%).
  • Mocną pozycję wypracował także Ford Mustang (500 egz., +10,6%). Poza tym sprzedano m.in. 211 coupe Porsche (w tym 151 egz. 911) oraz 175 coupe Lexusa (głównie RC).
  • Wśród producentów tracących udziały w segmencie coupe są Audi (159 szt., -28,4%), Nissan (41 szt., -10,9%) oraz Toyota (22 szt., -26,7%).
  • Najpopularniejszą nowością okazało się BMW serii 8 (66 szt.). Poza tym sprzedano 19 aut Alpine i 7 McLarenów.
BMW M850i
BMW M850i: 530 KM (4.4 V8 biturbo)

Tesla będzie sprzedawać Model 3 w Europie

W ubiegłotygodniowym Motoprzeglądzie pisaliśmy, że Tesla założyła w Polsce swoje oficjalne przedstawicielstwo. Kilka dni temu producent otrzymał zgodę na sprzedaż Modelu 3 w Europie (wydaną przez holenderski urząd ruchu drogowego – RDW). Dostawy wersji o wydłużonym zasięgu (około 500 km) mają ruszyć w lutym br. (źródło: Bloomberg). Dla firmy szefowanej przez Elona Muska to duża szansa: segment sedanów klasy średniej premium w Europie jest dwa razy większy niż w USA; w 2018 r. Model 3 był tam najpopularniejszym autem w swoim segmencie.

Tesla Model 3
Tesla Model 3. Obecnie najbliższy dealer Tesli ma siedzibę w Berlinie.

Volvo z rekordem w Polsce, dominują diesle

Kolejni importerzy chwalą się znakomitymi wynikami uzyskanymi w 2018 roku w Polsce. Dla Volvo był to najlepszy rok w historii – firma dostarczyła prawie 10,5 tys. samochodów, o 15% więcej niż przed rokiem (podczas gdy w 2013 roku było to „tylko” 4,9 tys.). Najpopularniejszym modelem (prawie 4,4 tys. sztuk) było XC60. Po około 1,2 tys. nabywców znalazły XC40 oraz XC90. Co ciekawe (w obliczu zapowiedzi o rezygnacji z napędu dieslowskiego), około 60% obecnej sprzedaży Volvo w Polsce to wersje wysokoprężne. Benzynowe – 38%, a hybrydy – około 2% (źródło: IBRM Samar).

Volvo XC60
Bestseller Volvo – XC60

Rekordowy rok Seata

Powody do zadowolenia ma też Seat – i to zarówno w skali globalnej, jak i naszego kraju. Firma pobiła historyczny rekord, osiągając sprzedaż na poziomie 517 600 pojazdów (+10,5%). Rekordową liczbę Seatów zarejestrowano także w Polsce: 12 573 aut.

Motorami wzrostu są SUV-y Ateca i Arona. Teraz do oferty dołącza trzeci taki model – Tarraco (czytaj pierwszą jazdę).

Seat Tarraco (2019)
Seat Tarraco (2019)

Kto sprzedał najwięcej samochodów w 2018 roku?

Serwis focus2move.com ujawnił ranking sprzedaży koncernów samochodowych za 2018 rok:
1. Volkswagen Group – 10 830 625 szt. (+2,2%)
2. Toyota Group – 10 520 625 szt. (+2,2%)
3. Renault-Nissan Alliance – 10 360 992 szt. (+1,3%)
4. General Motors – 8 786 987 szt. (-2,0%)
5. Hyundai Kia – 7 507 945 szt. (+3,2%)
6. Ford Group – 5 734 306 szt. (-8,9%)
7. Honda Motor – 5 265 125 szt.(-0,6%)
8. FCA – 4 840 664 szt. (+0,0%)
9. PSA – 4 125 683 szt. (-2,9%)
10. Suzuki – 3 213 224 szt. (+1,2%)

Mercedes zapowiada nową inwestycję w Polsce

W Jaworze na Dolnym Śląsku firma Mercedes-Benz Cars ulokuje zakład produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych. Nowa fabryka chce zatrudnić ponad 300 osób. Jak zapowiada inwestor, seryjna produkcja baterii z przeznaczeniem dla modeli z rodziny Mercedes EQ ruszy na początku kolejnej dekady. To druga inwestycja Mercedesa na Dolnym Śląsku – firma będzie wytwarzać tam również silniki spalinowe.

Co dalej z gliwicką fabryką Opla?

W przyszłym roku Grupa PSA, do której należy m.in. gliwicka fabryka Opla, powinna podjąć decyzję w sprawie nowego modelu wytwarzanego w tym zakładzie – wynika z wypowiedzi prezesa PSA Carlosa Tavaresa. Obecnie zakład produkuje Opla Astrę. „Czas podejmowania decyzji dotyczących nowego modelu jest łatwy do wyliczenia – do daty rozpoczęcia sprzedaży obecnego modelu dodajemy siedem lat, i odejmujemy dwa lata (na przygotowania do nowego modelu – PAP). W ten sposób otrzymujemy datę, kiedy powinniśmy decydować” – powiedział 17 stycznia Tavares dziennikarzom w Tychach.

Produkcja Astry V ruszyła w Gliwicach we wrześniu 2015 roku – tym samym, zgodnie z wypowiedzią prezesa, decyzje dotyczące ulokowania w Gliwicach produkcji nowego modelu samochodu powinny zapadać II drugiej połowie roku 2020. Pytanie, jakiego modelu może spodziewać się gliwicka fabryka, Tavares uznał za przedwczesne. Ocenił jednak, że podanie przybliżonej daty podjęcia decyzji w tej sprawie jest dobrą informacją.

Jak informowano jesienią ub. roku, gliwicka fabryka planowała wyprodukować w całym 2018 r. ok. 110 tys. samochodów, wobec 165,2 tys. w roku 2017 oraz 201,2 tys. w 2016 (za: PAP).

Co jeszcze warto przeczytać?

  • Serwis Moto.pl pisze o nowej metodzie złodziei samochodów, zwanej „na raty” albo „na zbitą szybę”. Na czym to polega? Jednego dnia złodzieje wybijają szybę, żeby odłączyć układ lokalizacji pojazdu w razie kradzieży, a po samochód wracają dopiero kilka dni później. Po czym poznać próbę takiej kradzieży i ochronić swój wóz? Jeśli złodziej wybije szybę, warto obejrzeć mocowania plastikowych osłon w kabinie, m.in. słupków. Można też zamontować dodatkowy lokalizator bądź skorzystać z mechanicznej blokady kierownicy.
  • E-sportowiec pokonał w prawdziwym wyścigu byłego kierowcę F1: Chip.pl donosi, że Enzo Bonito, reprezentant e-sportowego zespołu Team Readline, brał udział w Wyścigu Mistrzów na torze w Meksyku. W bezpośrednim starciu z Lucasem di Grassim, który w 2010 roku ścigał się w barwach Virgin Racing, Bonito okazał się szybszy o blisko 0,7 sekundy (czas pokonania toru to około 1 min).

Lexus LFA w recenzji Douga DeMuro

Na koniec polecamy obejrzenie wideorecenzji amerykańskiego YouTubera Douga DeMuro z Lexusem LFA w roli głównej. Pierwszy, limitowany do 500 egz. supersamochodów japońskiego producenta kryje wiele ciekawostek, np.:

  • wymaga uważnego mycia, o czym mówi jego instrukcja obsługi;
  • ma „zwyczajny” kluczyk, który trzeba przekręcić w stacyjce, a dopiero później można użyć przycisku startera na kierownicy;
  • ma prawdopodobnie najmniejsze boczne okienko spośród wszystkich aut świata;
  • dźwignię zmiany biegów zastępują tu manetki przy kierownicy;
  • wlew płynu do spryskiwaczy znajduje się przy… wlewie paliwa.

Ale to wszystko detale: najciekawsze w LFA jest jego genialne brzmienie – a właściwie ryk przywodzący na myśl bolidy Formuły 1. Dlatego film nie tyle warto zobaczyć, co posłuchać! (uwaga: film w języku angielskim)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here