BMW X5 na pustyni w Maroko

Zapraszamy na cotygodniowy przegląd wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: BMW stworzyło tor Monza na pustyni, kłopoty Bentleya, nowy model Lambo, Carlos Ghosn aresztowany, VW Passat z Czech, nowa Kia Soul.

BMW „odtworzyło” na pustyni tor Monza

W ramach promocji nowego X5 włoski oddział BMW „odtworzył” tor Monza na pustyni w Maroko. Wytyczono go w skali 1:1, na obszarze rozciągającym się na długość 5,8 km, wśród piasków i skał. Całość trwała 2 tygodnie i wymagała zaangażowania 50 osób. Cztery buldożery i cztery ciężarówki wywiozły łącznie 3500 m sześc. ziemi. Występom X5 towarzyszył motocykl enduro BMW R 1250 GS. Przypomnijmy, że nowe X5 opcjonalnie jest oferowane z pneumatycznym zawieszeniem z możliwością zwiększenia prześwitu nawet o 80 mm.

Bentley „bliski katastrofy” z powodu WLTP

Wprowadzenie nowych unijnych norm pomiaru zużycia paliwa – WLTP – spowodowało niemałe zamieszanie. Wielu producentów nie zdążyło z pomiarami swoich aut, m.in. z powodu zbyt małej liczby dostępnych stanowisk, i musiało przynajmniej tymczasowo zawiesić ich sprzedaż. Bentley – ustami dyrektora generalnego firmy – określa swoją sytuację jako „bliską katastrofy”. Określa on straty producenta na 300-400 niesprzedanych egzemplarzy Bentaygi. Bentley musiał przełożyć premierę Bentaygi plug-in oraz nowego Continentala GT. W ciągu pierwszy 9 m-cy br. sprzedaż firmy spadła o 11%, do 6643 szt., a działalność przyniosła straty w wysokości 137 mln euro.

Bentley Bentayga
Bentley Bentayga

Carlos Ghosn aresztowany…

…i zwolniony ze stanowiska prezesa zarządu Nissana. Oficjalne powody: ukryte dochody i korzystanie z firmowych pieniędzy w prywatnych celach. Przypomnijmy, że Ghosn uchodzi za „mesjasza” Nissana, architekta aliansu Renault-Nissan, a w przeszłości decydował o (skutecznej wówczas) reanimacji Infiniti.

Rada uznała wagę sprawy i potwierdziła, że długotrwałe partnerstwo z Renault pozostaje niezmienne, a misją jest zminimalizowanie potencjalnego wpływu i zamieszania na codzienną współpracę partnerów sojuszu” – przekazał Nissan w swoim oświadczeniu. Decyzja szefostwa japońskiej firmy zapadła pomimo że – według źródeł Reutersa – Renault apelowało o opóźnienie zwolnienia Ghosna. Dotychczas Francuzi zachowali go na stanowisku prezesa i dyrektora generalnego firmy. Mitsubishi – trzeci członek aliansu – ogłosiło zamiar podążania śladami Nissana i plan zwolnienia Ghosna na przyszłotygodniowym posiedzeniu zarządu.

Carlos Ghosn
Carlos Ghosn

Przy okazji Nissan chce zrobić przegląd swojej struktury akcjonariatu w sojuszu – ma 15% akcji Renault, bez prawa głosu, podczas gdy francuska firma ma jego 43% akcji. A co za tym idzie – większy wpływ na politykę japońskiego producenta.

Cupra Ateca o mocy 350 KM

Tuner Abt Sportsline zaprezentuje na targach w Essen Cuprę Atecę wzmocnioną z seryjnych 300 do 350 KM. Maksymalny moment obrotowy 2-litrowego benzynowego silnika turbo wzrośnie z 400 do 440 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h skróci się z 5,2 do 5,0 s.

Cupra Ateca po tuningu Abt Sportsline
Cupra Ateca po tuningu Abt Sportsline

Audi R8 tylko z V10

Wbrew wcześniejszym plotkom Audi nie wprowadzi R8 w słabszej odmianie V6 biturbo. Przypomnijmy, że poprzednik był dostępny nie tylko z jednostką V10, ale i V8. Inna sprawa, że obecna, druga generacja R8 jest prawdopodobnie ostatnią – Audi przekieruje środki na inne cele, m.in. rozwój elektromobilności.

Audi R8 po liftingu (2019)
Druga generacja Audi R8 po liftingu (2019)

Przy okazji australijskie media donoszą, że nie ma co spodziewać się kolejnego wcielenia czteronapędowego S1. Powody: „trudna”, przednionapędowa platforma MQB, a więc koszty przystosowania jej do napędu 4×4. I inne wydatki, które ma teraz Audi. Topową wersją nowego A1 jest dziś 40 TFSI z sercem Polo GTI – silnikiem 2.0 TFSI o mocy 200 KM (0-100 km/h w 6,5 s).

Niemiecki minister ruga szefów VW, Mercedesa i BMW

Kiedy zrobicie samochód elektryczny, który będzie choć w połowie tak sexy jak Tesla?” – jak donosi „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, takie pytanie skierował niemiecki minister gospodarki i energii Peter Altmaier do szefów koncernów Daimler, BMW i VW podczas panelu dyskusyjnego o sztucznej inteligencji. Dodał, że szefowie „mogliby wpaść na jakieś świeże pomysły”. Pytanie zostało jednak potraktowane jako retoryczne – Altmaier miał nie doczekać się odpowiedzi.

Mercedes EQC
Dieter Zetsche, szef koncernu Daimler i Mercedesa, podczas prezentacji Mercedesa EQC.

VW Passat z Czech

Volkswagen ogłosił, że w 2023 roku przeniesie produkcję Passata do czeskich Kvasin, gdzie powstają już Skody Superb, Karoq i Kodiaq oraz Seat Ateca. Równocześnie wytwarzaniem Karoqa i Ateki zajmą się nowe zakłady w Europie Wschodniej, a zwolnione moce produkcyjne fabryki w Emden, gdzie powstaje obecny Passat, zostaną „poświęcone” dla nowych elektrycznych modeli VW z rodzin ID. Ciekawostka: niegdyś w Czechosłowacji, w Bratysławie, był montowany Passat B3.

Volkswagen Passat B8 Emden
Volkswagen Passat B8 jest produkowany w fabryce Emden w Niemczech.

W okresie od stycznia do września br. Passat utrzymał swoją pozycję jako najlepiej sprzedający się w Europie model klasy średniej popularnej marki, chociaż jego sprzedaż spadła o 5,6 procent, do 127 315 sztuk (dane: JATO Dynamics). Superb był nr 2, z wynikiem 56 399 egz. (-8,4%).

Kosmiq – tak ma nazywać się nowy miejski crossover Skody

Kodiaq, Karoq, Kamiq (oferowany w Azji), a teraz Kosmiq – tak ma prezentować się w przyszłym roku gama SUV-ów i crossoverów Skody. Ten ostatni będzie miejskim crossoverem spokrewnionym z VW T-Rokiem oraz Seatem Aroną, konkurującym również m.in. z Hyundaiem Koną, Peugeotem 2008 i Renault Capturem. Na rynek trafi wyłącznie z napędem na przednią oś. Jego zapowiedź stanowił prototyp Vision X, pokazany w tym roku w Genewie:

Nowa Kia Soul – zapowiedź

W tym tygodniu w Los Angeles zadebiutują m.in. nowe Porsche 911 oraz nowa Kia Soul. I jak widać po pierwszych „zajawkach”, miejski crossover nie odżegna się od swojej charakterystycznej stylizacji:

Donald Trump odpuszcza w sprawie ceł?

Według doniesień agencji Bloomberg administracja prezydenta Trumpa ma wstrzymać wprowadzenie nowych ceł na import samochodów. Prezydent spotkał się z czołowymi doradcami handlowymi, aby omówić raport z dochodzenia Departamentu Handlu dotyczącego wpływu importu aut na krajowe bezpieczeństwo USA. Raport ma podlegać dalszym zmianom, a administracja podobno nie jest jeszcze gotowa do działania w sprawie potencjalnych nowych taryf. Sekretarz odpowiedzialny za sondowanie tematu ma czas do lutego, by przekazać swoje ustalenia prezydentowi.

Przypomnijmy, że pomysł wprowadzenia nawet 25-proc. cła na zagraniczne auta i części został oprotestowany niemal przez wszystkich producentów – nawet tych amerykańskich. Eksperci szacują, że spowodowałby znaczne wzrosty cen aut: produkowanych lokalnie średnio o 2,3 tys. dolarów, a importowanych średnio o 6,8 tys. dol.

Będzie czwarty model Lambo?

Dyrektor generalny Lamborghini Stefano Domenicali w wywiadzie z AutoNews zdradził, że firma rozważa wprowadzenie czwartego modelu po Aventadorze, Huracanie i Urusie. Byłby to samochód klasy GT (do tzw. wielkiej turystyki), z kabiną 2+2, konkurujący z Ferrari GTC4 Lusso. Inspirację dla nowego samochodu stanowiłaby Espada – wóz Lamborghini produkowany w latach 1968-1978, zbudowany w około 1220 egz. Ferruccio Lamborghini zlecił jego zaprojektowanie z myślą o nabywcach, którzy chcą przewozić 4 dorosłe osoby.

Lamborghini Espada
Lamborghini Espada

Nowy model miałby pomóc zwiększyć roczną sprzedaż Lamborghini do około 10 tys. szt. Firma nie spieszy się jednak z jego wprowadzeniem – wg Demonicaliego auto mogłoby zadebiutować w okolicach 2025-2027 r. I prawdopodobnie otrzyma napęd hybrydowy.

***

Na koniec wiadomości, o których głośno było we wszystkich mediach – Robert Kubica na dobre wraca do Formuły 1, jako kierowca Williamsa, a pewien fotoradar we włoskim miasteczku Acquetico (ok. 120 mieszkańców) w 2 tygodnie „cyknął” blisko 59 tys. mandatów (!). Rekordzista na ograniczeniu do 50 km/h pędził 135 km/h.

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here