NowościAktualnościMotoprzegląd, 12 sierpnia 2018 r.

Motoprzegląd, 12 sierpnia 2018 r.

Zapraszamy na cotygodniowy przegląd wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu m.in.: 10-milionowy Mustang, wideozapowiedź nowego BMW X7, Ford „tnie” platformy.

10-milionowy Ford Mustang

Kultowy amerykański „pony car” (niedrogi samochód sportowy) po 54 latach produkcji doczekał się zbudowania 10-milionowego egzemplarza. To biały kabriolet z silnikiem 5.0 V8 (450 KM) i manualną przekładnią. Co ciekawe, ten sam odcień lakieru miał pierwszy egzemplarz Mustanga w historii – napędzany 164-konnym silnikiem V8, wyposażony w 3-stopniową manualną skrzynię biegów. Według analizy globalnych danych rejestracji samochodów sportowych IHS Markit i wewnętrznych analiz Forda z lat 1966-2018, Mustang jest najlepiej sprzedającym się autem sportowym ostatnich 50 lat.

Fiat zapowiada lifting 500X

Jesienią – prawdopodobnie podczas salonu samochodowego w Paryżu – Fiat zaprezentuje odnowione wcielenie 500X. Zakres zmian ma być podobny do tego, które objęły bliźniaczego Jeepa Renegade’a (oba modele powstają w tej samej włoskiej fabryce w Melfi). Poza kosmetycznymi zmianami w wyglądzie (m.in. światła diodowe) oferta obejmie nowe silniki (1.0 R3 120 KM oraz 1.3 R4 150 i 180 KM).

Fiat 500X 2019: zapowiedź
Fiat 500X 2019: zapowiedź

Punto odjeżdża na emeryturę

A jeśli już o Fiacie mowa – europejskie media donoszą, że w Melfi dobiegła końca produkcja Punto. Producent nie przewiduje następcy. Moce przerobowe mają zostać skierowane na kolejnego SUV-a Maserati. Aktualne Punto – trzecia generacja modelu – debiutowało w 2005 r. Mimo szeregu liftingów i przestronnej kabiny model nie mógł już nawiązywać równej walki z nowszymi rywalami – brakowało mu m.in. nowoczesnych systemów wspomagających. W 2017 r. Punto znalazło w Europie 50 tys. nabywców (2006 r.: 400 tys.).

Fiat Punto (2011)
Obecne, trzecie wcielenie Punto przetrwało na rynku 13 lat.

Alhambra w nowej wersji

Seat zapowiada wprowadzenie Alhambry w nowej wersji wyposażenia Xcellence, wyposażonej m.in. 18-calowe obręcze o nowym wzorze, diodowe oświetlenie kabiny oraz dwa dodatkowe porty USB dla tylnych foteli. Obecna, druga generacja Seata Alhambry zadebiutowała w 2010 r.

Seat Alhambra (2018)
Seat Alhambra (2018)

BMW serii 3 GT: auf Wiedersehen

BMW Blog, dobrze zorientowany w świecie niemieckiej marki, donosi, że w 2020 roku z oferty zniknie „trójka” Gran Turismo. Najnowsza generacja serii 3, która zadebiutuje już w tym roku, będzie dostępna jako sedan i kombi, a jako seria 4 – także jako coupe i kabriolet. Być może warianty 3 Gran Turismo oraz 4 Gran Coupe zostaną połączone w jeden model; nie brakowało głosów, że gama obecnych serii 3 i 4 jest zbyt rozbudowana.

BMW 3 GT
BMW 3 Gran Turismo (typoszereg F34) zadebiutowało w 2013 roku.

Nowe BMW X7 na filmie

BMW opublikowało film, w którym podkreśla, jak rygorystyczne testy przechodzi nowy 7-osobowy SUV X7. Chodzi m.in. o próby w okolicach koła podbiegunowego. Model podzieli konstrukcję z nowym BMW X5 (więcej informacji), a jego głównym rywalem będzie Mercedes GLS. Debiut: pod koniec br., najpewniej podczas listopadowego salonu samochodowego w Los Angeles.

BMW wzywa w Europie 324 tys. samochodów z silnikami wysokoprężnymi…

…z powodu ryzyka pożaru. Moduł recyrkulacji spalin (EGR) dotychczas wywołał 27 pożarów i wymusił wezwanie do serwisów 106 tys. aut w Korei Południowej. Tam akcja obejmuje liczne modele z 4-cylindrowymi dieslami z lat 2011-2016. Na Starym Kontynencie – lista
dotkniętych problemem modeli nie została jeszcze ujawniona.

17 września zadebiutuje nowy supersamochód Ferrari

Wewnętrznie oznaczony jako F176, model – według doniesień – ma korzystać z konstrukcji modelu 812 Superfast. Jego (812 Superfast) tylne koła napędza 6,5-litrowy wolnossący silnik V12 o mocy 800 KM, połączony z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową. Osiągi: 0-100 km/h w 2,9 s oraz 340 km/h prędkości maksymalnej. Nowa „ikona” Ferrari ma być oczywiście szybsza.

Ferrari
Ferrari: nowy supersamochód – zapowiedź

Mazda i Suzuki zaniżały zużycie paliwa swoich aut w Japonii

Japońskie Ministerstwo Gruntów, Infrastruktury i Transportu potwierdziło, że obaj producenci przyznali się do „nieprawidłowości” w procesie badania poziomu emisji spalin produkowanych pojazdów (dochodzi do nich także Yamaha). Wiadomo, że próbom poddawane były specjalnie wyselekcjonowane egzemplarze, a same testy emisji spalin przeprowadzano w „niewłaściwych warunkach jazdy”. Z raportów przedłożonych przez producentów japońskim władzom wynika, że niewłaściwości znaleziono w 6401 egzemplarzach Suzuki, 72 samochodach Mazdy i 335 pojazdach Yamahy (więcej informacji: Interia.pl).

Ford tnie platformy

Niedawno amerykańska centrala Forda zapowiedziała, że producent skupi się na produkcji SUV-ów i crossoverów – wszystko w imię wyższych zysków. Równocześnie producent planuje ścinać koszty, m.in. poprzez wdrażanie modułowych platform. Docelowo, za kilka lat, ma być ich „tylko” 5 (obecnie – 9), w tym jedna tylno- i czteronapędowa dla Mustanga i SUV-ów. Według Forda przyniesie to 7 mld dolarów oszczędności w kosztach projektowania samochodów i skróci czas wdrażania jednego auta na rynek o 20%.

Dla porównania, Mercedes używa „jedynie” czterech bazowych platform. Co ciekawe, to kolejny taki plan Forda. Alan Mullay, prezes firmy w latach 2006-2014, w ramach swojego planu „One Ford” zmniejszył liczbę platform z 30 do wspomnianych do 9.

Przy okazji warto wspomnieć, że Ford opublikował niedawno wyniki z drugiego kwartału swojej działalności w Europie. Firma notuje straty, m.in. z powodu wdrażania nowego Focusa oraz faktu, że duży udział w wolumenie sprzedawanych aut mają C-Max, S-Max oraz Galaxy – czyli przedstawiciele coraz mniej popularnych segmentów minvanów. Niezbyt zadowalające są też wyniki Mondeo, które w ub.r. znalazło w Europie jedynie 56 tys. nabywców (VW Passat: 180 tys., Skoda Superb: 81 tys.).

Ford S-Max
Ford S-Max – udany samochód, ale segment minivanów stopniowo „kurczy się” na rzecz SUV-ów.

Nie będzie 7-osobowego SUV-a Dacii

Nowy Duster spotkał się ze znakomitym przyjęciem rynku – i jak zdradza „Autocarowi” szef brytyjskiego oddziału Dacii Louise O’Sullivan, pozostanie on największym i najdroższym modelem tej marki. Przerywa to spekulacje co do wprowadzenia na rynek większego, 7-osobowego SUV-a Dacii. Jego stosunkowo wysoka cena nie pasowałaby do pozycjonowania rumuńskiej marki.

Dacia Duster (2018)
Dacia Duster (2018)

Diesel Mazdy niewiele oszczędniejszy od wersji benzynowej

Mazda wprowadziła na rynek USA długo obiecywany model z silnikiem wysokoprężnym – a dokładniej CX-5 z 2,2-litrowym dieslem. Co ciekawe, według tamtejszych norm zużycia paliwa (bardziej realistycznych od europejskich) model zużywa średnio zaledwie o 1-2 mile na galon paliwa mniej (0,3-0,6 l/100 km) od benzynowej wersji z jednostką 2,5 litra (obie odmiany z automatyczną skrzynią). Dopiero w warunkach miejskich przewaga zbliża się do 1 l/100 km. Biorąc jednak pod uwagę ceny paliwa w USA, niższy okazuje się koszt eksploatacji modelu… benzynowego.

Mazda CX-5 (2018)
Mazda CX-5 (2018)
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji