skoda scala ceny w Polsce

Zapraszamy na cotygodniowy przegląd wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: jadą nowe Jeepy, Porsche Macan tylko z napędem elektrycznym, jakich samochodów używanych szukają Polacy, VW Touareg z dieslem V8, mała elektryczna Honda, ceny Skody Scali, nowe Ferrari F8 Tributo, „tania” Tesla.

Skoda Scala od 66 500 zł – polski cennik

Ważny debiut w segmencie aut kompaktowych: Skoda ujawniła cennik nowego kompaktowego hatchbacka Scala, który zastąpi Rapida, ale nie będzie już pojazdem budżetowym. Więcej o Skodzie Scali pisaliśmy przy okazji światowej premiery modelu w grudniu 2018 r. (kliknij, aby przeczytać). Jego wyróżnikiem jest m.in. duży jak na ten segment bagażnik – od 467 do 1410 l.

Bazowy wariant Skody Scali – benzynowy motor 1.0 TSI (R3 turbo o mocy 115 KM, 6-biegowa skrzynia manualna), wersja wyposażenia Active – będzie kosztować 66 500 zł. Standardowa specyfikacja samochodu obejmuje manualną klimatyzację, radio Swing z kolorowym ekranem dotykowym 6,5″ oraz dwoma gniazdami USB-C, Bluetooth, podłokietnik, układ kontroli pasa ruchu Lane Assist i system antykolizyjny Front Assist.

Jak to u Skody, do wyboru są atrakcyjnie wycenione pakiety dodatków.

Poza tym w ofercie są dwie wyższe wersje wyposażenia (Ambition i Style) oraz dwa inne silniki (benzynowy 1.5 TSI, R4 turbo o mocy 150 KM, standardowo z 7-biegową przekładnią DSG, oraz turbodiesel 1.6 TDI, R4 o mocy 115 KM, dostępny zarówno z 6-biegową skrzynią ręczną, jak i dwusprzęgłową 7-stopniową DSG). Pełen cennik Skody Scali znajdziecie tutaj.

Koncern Fiat-Chrysler pracuje nad nowym Jeepem Grand Wagoneerem…

…i nie tylko. FCA (Fiat Chrysler Automobiles) pracuje też nowym SUV-em z trzema rzędami siedzeń (produkcja ma ruszyć pod koniec 2020 roku), nad nową generacją Grand Cherokee (debiut w połowie 2021 roku), a także nad nowymi wcieleniami Wagoneera i Grand Wagoneera, nawiązującymi do modeli z lat 1963-1991:

Jeep Wagoneer (1978)
Jeep Wagoneer (1978)

Te ostatnie mają konkurować z dużymi, luksusowymi SUV-ami premium pokroju Cadillaca Escalade, Lincolna Navigatora, Mercedesa GLS oraz BMW X7. Wiadomo, że oba doczekają się hybrydowych wersji plug-in. Wszystkie modele będą wytwarzane w fabryce Warren Truck w USA. FCA przeprowadza tam inwestycje warte 1,5 mld dol.

Nowe Porsche Macan – tylko z napędem elektrycznym

Sensacja – Porsche ogłosiło, że kolejna generacja Macana będzie samochodem dostępnym wyłącznie z napędem elektrycznym. To śmiały krok, biorąc pod uwagę, że Macan jest bestsellerem tej marki – w 2018 roku znalazł 86 tys. nabywców wobec 256 tys. wszystkich sprzedanych Porsche (34%). Taki ruch może jednak zapewnić modelowi dodatkowe zainteresowanie, a jego przyszły popyt w dużej mierze zależy od rynkowych regulacji. Już teraz wybrane kraje Europy Zachodniej i Norwegia czy Kalifornia, a przede wszystkim Chiny (rynek numer 1 Porsche) priorytetyzują sprzedaż pojazdów na prąd.

Porsche Macan - produkcja
Pierwsza (i aktualna) generacja Porsche Macan zadebiutowała w 2014 r., a w 2018 przeszła lifting.

AKTUALIZACJA, 2 marca 2019 r.: szefostwo Porsche uszczegółowiło swój komunikat. Benzynowy Macan (obecnej generacji) ma być dostępny równolegle z nowym, elektrycznym – tak długo, jak będzie popyt. Porsche uwzględnia bowiem, że niektóre rynki zwyczajnie nie są gotowe na „elektryczną rewolucję”, np. z powodu skromnej infrastruktury do ładowania akumulatorów.

Badanie OtoMoto na temat rynku aut używanych w Polsce

OtoMoto – lider wśród serwisów ogłoszeniowych – opublikował raport Internetowy Samochód Roku, który daje obraz na temat aut, jakie sprzedają i jakich szukają Polacy. Co ciekawe, mimo że spada sprzedaż nowych diesli, w wyszukiwaniach samochodów używanych wersje wysokoprężne mają się bardzo dobrze – stanowią 42,6% zapytań. Spada natomiast częstotliwość wyszukań pojazdów zasilanych LPG.

W zapytaniach dominują auta z lat 2005-2010, w cenie 10-19 tys. zł. Modelem numer 1 jest BMW serii 3 (najczęściej czarne, z benzynowym silnikiem, rocznik 2007), a za nim uplasowały się: Audi A4 (zeszłoroczny lider), VW Golf, BMW serii 5, Audi A6, Wśród marek prym wiodą: Audi, VW, BMW, Opel i Ford. Cały raport można przeczytać tutaj.

BMW 320d E90
BMW serii 3 E90 (2005-2012) – najczęściej wyszukiwany używany samochód w Polsce w 2018 roku.

Volkswagen Touareg z dieslem V8

Diesle złe, diesel NIE, ale powiedzmy sobie szczerze – trudno o lepsze źródło napędu dla dużego SUV-a. Touareg, oferowany dotąd z dwiema wersjami jednostki 3.0 TDI V6 (231 i 286 KM), wzbogacił się o nowy, mocarny silnik wysokoprężny 4.0 TDI V8 o mocy 421 KM i aż 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Poza klasycznym turbo wspomaga go elektryczna turbosprężarka, zapewniająca „zastrzyk” momentu na najniższych obrotach i eliminująca tzw. turbodziurę. VW Touareg V8 TDI przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,9 s.

Przeczytaj nasz test: Volkswagen Touareg 3.0 TDI

Volkswagen Touareg V8 TDI
Volkswagen Touareg V8 TDI

A że nie takie diesle straszne, przekonuje najnowszy raport ADAC, według którego 12 z 13 przetestowanych nowoczesnych diesli z ogromnym zapasem mieści się w przyszłej, rygorystycznej normie emisji NOx (więcej).

Mała elektryczna Honda

Honda e Prototype – tak nazywa się prototyp miejskiego auta elektrycznego, które zadebiutuje w Genewie i odnosi się do konceptu Hondy Urban EV Concept sprzed dwóch lat. Producent deklaruje ponad 200 km zasięgu oraz „mocny” silnik napędzający tylne koła. Ciekawostka: kamery zamiast lusterek bocznych. Produkcja ma ruszyć jeszcze w tym roku.

Ferrari R8 Tributo – następca 488 GTB

Po 4 latach produkcji Ferrari zastępuje 488 GTB, wywodzące się z 458 Italii. Nowa maszyna z Maranello nazywa się F8 Tirbuto i też stanowi (szeroko zakrojony) lifting poprzednika. Do jej napędu służy 3,9-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 710 KM przy 8000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 770 Nm, dostępnym od 3250 obr./min. Siła napędowa trafia na tylne koła za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej. Sprint do 100 km/h trwa 2,9 s, do 200 km/h – 7,8 s, a prędkość maksymalna – 340 kmh. Choć F8 Tributo bazuje na platformie 488 GTB, jest od niego o 40 kg lżejsze (waży 1330 kg). Nowy pakiet aerodynamiczny poprawił wydajność aerodynamiczną o 10%.

Najnowsze wyniki testów Euro NCAP

Organizacja Euro NCAP przetestowała kolejne nowe modele – tym razem to Seat Tarraco, Mercedes klasy G (G 350 d) oraz Honda CR-V. Wszystkie zdobyły maksymalną ogólną ocenę 5 gwiazdek:

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP: luty 2019 r. (Mercedes klasy G, Seat Tarraco, Honda CR-V)
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP: luty 2019 r. (Mercedes klasy G, Seat Tarraco, Honda CR-V)

Warto zauważyć, że Seat Tarraco uzyskał znakomity wynik w zakresie ochrony dorosłych – 97%.

Toyota Supra wyprzedana…

…a przynajmniej wolumen zarezerwowany dla Europy na 2019 roku. Skromny, dodajmy – zaledwie 900 aut. Więcej o nowym wydaniu Toyoty Supry przeczytacie tutaj.

Toyota Supra A90
Najnowsza Toyota Supra – o wewnętrznym oznaczeniu A90.

„Tania” Tesla Model 3

Po blisko 2 latach Tesla wprowadziła do sprzedaży bazową wersję Modelu 3, o zasięgu 354 km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jej 5,6 s, a prędkość maksymalna wynosi 209 km/h. Cena: 35 tys. dolarów – czyli 132 650 zł.

Ale to nie koniec wieści ze świata Tesli: Elon Musk, dyrektor generalny firmy, ogłosił plany zamknięcia większości jej placówek dealerskich w USA. Klienci mają kupować auta przez internet, a zamiast jazdy próbnej będzie im przysługiwać prawo do bezkosztowego zwrotu zakupionego samochodu w ciągu 7 dni (z przebiegiem ograniczonym do 1000 mil). Dziś Tesla ma w USA około 120 punktów sprzedaży, wiele w galeriach handlowych. Pozostaną tylko te w najbardziej ruchliwych miejscach.

Tesla Model 3
Bazowa Tesla Model 3 ma umieszczony z tyłu silnik i napęd na tylne koła.

Co jeszcze warto przeczytać:

Instytut Transportu Samochodowego ostrzega – nie dość, że Polacy używają płynów wątpliwej jakości, to wielu w ogóle nie dba o wymianę. Aż 4 na 10 przebadanych płynów hamulcowych dostępnych w sprzedaży nie spełnia norm, a 27% aut jeżdżących po polskich drogach wymaga natychmiastowej wymiany płynu hamulcowego (Moto.pl).

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here