OponyMniej zużyte lub lepsze opony - na przód czy na tył? Gdzie...

Mniej zużyte lub lepsze opony – na przód czy na tył? Gdzie je zamontować?

Opony nie zużywają się równomiernie. Zdarza się, że kierowca kupuje tylko parę nowych opon. Wtedy pojawia się dylemat – czy założyć lepsze opony na przód czy tył? Odpowiedź nie okazuje się oczywista.

Jak samochód skręca? Odpowiedź może wydawać się oczywista, ale wcale taka nie jest. Co prawda przednie koła nadają autu kierunek, ale to geometria tylnej osi i przyczepność jej kół do nawierzchni sprawiają, że pojazd jest w stanie stabilnie podążać w kierunku oczekiwanym przez kierowcę. Jeżeli pojawią się problemy z tylną osią, samochód zacznie wykazywać – znaną jako nadsterowność – tendencję do zacieśniania toru jazdy, a w skrajnej sytuacji – obracania się. Poślizg tyłu może zostać zainicjowany przez prędkość, nagłe odjęcie gazu lub nawet lekkie hamowanie w zakręcie.

Na ktora os zalozyc lepsze oponyAby temu przeciwdziałać, lepsze opony – bez względu na typ napędu – należy założyć na tylną oś. Lepsze, czyli mniej zużyte, wyższej klasy czy np. letnie latem, jeżeli chcemy jednocześnie jeździć na parze opon letnich i zimowych (do czego oczywiście nie zachęcamy). Dlaczego? Przednia oś odpowiada za wspomniane nadawanie kierunku jazdy. Jeżeli pojawi się z tym problem, auto zacznie wyjeżdżać przodem na zewnątrz zakrętu. Naturalnym odruchem jest w takiej sytuacji zmniejszanie prędkości – w rezultacie większość kierowców lepiej radzi sobie z pod- niż trudniejszą do skorygowania nadsterownością. Gdyby poślizgu nie udało się opanować, to mimo wszystko lepiej uderzyć w przeszkodę przodem niż bokiem auta , co może mieć miejsce w przypadku nadsterowności.

Redakcja poleca: Test opon letnich klasy średniej 205/55 R16 (2023). Które są najlepsze wg ADAC?

Problemy z przyczepnością przedniej osi można nie tylko zobaczyć, wyjeżdżając na zewnętrzną zakrętu, ale również poczuć na kole kierownicy. Kierowca, wyczuwając problemy z przyczepnością, będzie miał też skłonność do wolniejszego pokonywania kolejnych zakrętów. Jeżeli na przednią oś założy się lepsze opony, a na tylną gorsze, kierujący może mieć złudne poczcie dobrej przyczepności wszystkich kół, co może sprzyjać utrzymywaniu tempa jazdy, a nawet podkręcaniu go. Tylne koła wcześniej osiągną swój limit, co zakończy się nadsterownością.

Lepsze opony na przod czy na tylOczywiście ktoś może powiedzieć, że samochody używane w motorsporcie zwykle mają nadsterowną charakterystykę, więc nie może być ona zła. Trzeba jednak pamiętać, że kierowcy rajdowi lub wyścigowi potrafią kontrolować uciekanie tylnej osi na zewnętrzną zakrętu. Co więcej – prowadzą samochód na granicy przyczepności i spodziewają się konieczności korygowania toru jazdy. Przy codziennej jeździe po drodze poślizg zwykle jest niebezpieczną niespodzianką. Do tego zawodnicy są zespoleni z pojazdem za pomocą wielopunktowych pasów i kubełkowych foteli, które nie tylko służą bezpieczeństwu, ale również zwiększają ilość odbieranych informacji na temat zachowania pojazdu za pomocą receptorów czuciowych w plecach i innych częściach ciała, co wraz z doświadczeniem sprzyja wychwytywaniu poślizgu w jego początkowej fazie. Nie bez znaczenia jest fakt, że imprezy dzieją się na zamkniętych dla ruchu torach lub drogach, a kierowca lub załoga przed rozpoczęciem właściwej rywalizacji mogą zapoznać się z trasą. Dzięki temu są w stanie określić potencjalnie niebezpieczne miejsca. Mają znacznie więcej miejsca na wybronienie się z ewentualnego poślizgu niż osoba mająca do dyspozycji jeden pas ruchu, nierzadko otoczony drzewami oraz samochodami nadjeżdżającymi z naprzeciwka.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji